Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A 100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony A 100

Beste iedereen, ik ben nog maar pas aangesloten en heb enkele vragen voor gebruikers van de Sony A 100. Ik ben redelijk tevreden over het toestel maar heb veel moeite om actiefoto's scherp vast te leggen , daar ik veel honden (vooral Whippets) fotografeer zou ik wel enkele tips kunnen gebruiken. Ik werk met een Minoltalens 75-300 4.5/5.6. Er word beweerd dat het aan de lens ligt of je vlugge opnamen kunt maken? De instelling die ik gebruik is de sportfuntie. Alle tips zijn welkom
    Een vriend van me werkt me een Nikon (d40?) en trekt betere en scherpere foto's, je ziet van hier dat hij in zijn nopjes is dat zijn foto's beter zijn
    Bedankt voor een reactie
    Redgy1
    Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
    https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

Re: Sony A 100

met een "snellere" of "lichtsterkere" lens krijg je inderdaad betere actiefoto's. Die getalletjes 4.5/5.6 geven aan hoe lichtsterk je lens is. Hoe meer licht de lens doorlaat, hoe korter de sluitertijd; kortere sluitertijd = minder kans op bewogen (onscherpe) foto's.
    Nadeel: lichtsterke lenzen (2.8 is de waarde die je dan zoekt) kosten geld!

Een andere oplossing: kijk eens na hoe de ISO-waarde van je toestel ingesteld staat (zie handleiding). Hoe hoger die waarde, hoe "gevoeliger" de sensor van het toestel is voor licht => ook kortere sluitertijden. Nadeel: hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer kans op ruis. Die ruis kan je wel achteraf verminderen met bvb NeatImage (gratis), maar je verliest dan wel wat scherpte.

Nog een mogelijke oplossing: flitsen. Maar flitsen om echt mooie foto's te krijgen is moeilijker dan het lijkt, en dan kom je met dat ingebouwde flitsje niet ver...

De beste oplossing: zoek wat basisinformatie over fotografie, zodat je begrijpt (of toch al een idee hebt) wat diafragma, sluitertijd, ISO en dergelijke betekenen... Je krijgt dan een veel beter zicht op wat je doet, je kan je instellingen dan veel beter aanpassen naar je noden. Hier op het forum staan al een paar faq's, en op (zo uit het hoofd, ik denk dat het juist is) www.natuurfotografie.be staat een zeer goeie cursus van Rollin Verlinde, waarin alles van a tot z op een geestige manier wordt uitgelegd. Je hoeft 'm niet van voor tot achter te lezen (eer je dat allemaal begrijpt ben je wel een paar maanden verder) maar de inleidende hoofdstukken zijn echt wel een vereiste.

Troost je, fotografie in donkere omstandigheden is altijd het moeilijkste punt... daar moèt je goed materiaal hebben... maar je moet ook kennis hebben van een paar basisbegrippen in de fotografie, anders mag je nog een toestel van 5000€ en een lens van 2000€ kopen, dan lukt het nog niet.

Comment

Ik sluit me aan bij wat hier boven werd gezegd.
      PENTAX K100d SUPER !!!!!
      Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
      En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Eén aspect speelt ook een rol: (voor buitenopnamen zijn de spullen van TS toch prima nietwaar?)

De manier van focussen (scherpstellen) op bewegende onderwerpen is een zaak van trial and error.

komt het onderwerp enigzins op je af dan is het een vak apart om juist scherp te stellen.

ook als het onderwerp dwars op je kijkrichting beweegt is de afstand tot de lens meestal niet constant (tenzij je precies in het middelpunt van een bocht van de renbaan gaat staan (truuk) dan zou je zelfs handmatig de focusafstand vast kunnen zetten om zo sneller te kunnen reageren.

Is het op een open terrein leg dan een donker voorwerp op een mooie afstand en stel daar handmatig op scherp . op het moment van passeren "kip, ik heb je"

maar het blijft oefenen.

als het bewegingsonscherpte is waar je mee zit dan sluit ik me bij het boven staande helemaal aan.

vuistregel: bij 300mm (wordt 450mm op de a100) is 1/400s. niet alleen het "langzaamste" om je eigen gebibber te compenseren maar ook het langzaamste om een pittige hond te bevriezen. de anti shake helpt nml niet tegen hyperende onderwerpen

heb je dan niet genoeg licht (dwz het diafragma kan niet verder open ofwel kleinste waarde is bereikt (bij jou 5.6 op 300mm) , dan de iso omhoog en hopen dat de ruis alles niet bederft. je hebt tot iso 3200 (theoretisch)

veel oefenplezier
        maak je niet druk als het nog een paar honderd shotjes kost, dat hebben "ze" hier ook allemaal doorstaan.
        het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
        Telecaster weblog
        km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

een vraagje voortvloeiend uit een antwoord van hierboven ...

wat zijn de grote verschillen tussen f3.5 en f2.8 als grootste openening in de praktijk ? Wat kan je beter doen met een f2.8 ?

Greetz

R
          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
            een vraagje voortvloeiend uit een antwoord van hierboven ...

wat zijn de grote verschillen tussen f3.5 en f2.8 als grootste openening in de praktijk ? Wat kan je beter doen met een f2.8 ?

Greetz

R
            Hoe kleiner het getal hoe meer licht je lens doorlaat, dit heeft tot gevolg een hogere sluitertijd of een lager ISO.

Het verschil tussen 3.5 en 2.8 is maar een halve stop = (1.5x meer lichtdoorlating bij 2.8)

Het verschil tussen F/4 en F/2.8 is tweemaal meer licht bij F/2.8.
            En bij F/5.6 is het verschil al 4X meer licht bij F/2.8.

Dit betekend dat wanneer TS zijn lens gebruikt op 200 F/5.6 en een sluitertijd heeft van 1/125 bij ISO 200.
            Hij bij 200mm F/2.8 hij een sluitertijd heeft van 1/500 bij ISO 200.

Een ander aspectr is de DOF (scherptediepte).
            Hoe kleiner het diafragmagetal (hoe groter de opening) hoe kleiner de scherptediepte is. (bij eenzelfde brandpuntafstand en afstand tot onderwerp).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Je kan ook gebruikmaken om van te voren scherp te stellen waar je het bewegende object verwacht door de AEL knop te gebruiken en een klein diafragma te gebruiken heb je een grote scherptediepte dus een redelijke kans op een scherpe foto.
              Een andere methode is gewoon handmatig scherp stellen dit vraagt wel wat ervaring maar oefening baart kunst, vroeger toen er nog geen AF was moesten we dat zowel doen en werden er ook scherpe actie foto's gemaakt.
              Haal de camera van die sportstand af en kies bijvoorbeeld voor de a stand of de s stand dan heb je het diafragma of de sluitertijd onder controle met je instelwieltje.
              Helemaal op de m stand verg veel oefening zeker bij snel bewegende onderwerpen, maar door veel te fotograferen leer je de camera kennen en ook doe je zelf veel ervaring op.
              Last edited by leen; 20 maart 2007, 21:08. Reden: typ fout
              Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser

Comment

Working...
              X