Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon eos 10d versus nieuwere..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon eos 10d versus nieuwere..

5D en 10D

De 5D lijkt inderdaad scherper dan de 10D maar in dit voorbeeld is het aantal pixels niet gelijk.

Edit : de lens is ook niet gelijk, maar ik heb geen 2 dezelfde lenzen.

Jan.
    Last edited by Jan_10D; 13 maart 2007, 19:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
      Ik merk dat je goed weet waarmee je bezig bent.

De D30 heeft de allereerste CMOS sensor van Canon.

Maar uw 1D is S-C-H-E-R-P.

Ik heb een paar test fotos gemaakt die ik hier ga neerzetten.

Als anderen ook CANON raw files kunnen aanbieden kan ik die ook eens converteren.

Dan wordt het eindelijk duidelijk wie er nu de ´scherpste´ heeft.

Jan.
      Ahjaaa . dacht echt dat dien oude bak nen ccd was. . Tgaat em ier over scherp of nie e . den 20D is softer dan de 300D bij landschap en portret fo detail opnames maar de 20D is dan scherper in sport dan de 300D. Den 1D doet het overal beter
      Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
      http://www.racenews.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
        Ahjaaa . dacht echt dat dien oude bak nen ccd was. . Tgaat em ier over scherp of nie e . den 20D is softer dan de 300D bij landschap en portret fo detail opnames maar de 20D is dan scherper in sport dan de 300D. Den 1D doet het overal beter
        niet om moeilijk te doen, maar scherpte heeft toch niks met landschap of sport te maken... Hoe kun je daar nu toestellen in vergelijken. Scherpte is scherpte of niet?

Het probleem bij deze toestellen is de anti-alias filter (of low pass filter)... Deze is misschien de boosdoener?

(Ik blijf deze post volgen... want er zou nog wel iets raar uit de bus komen kwa scherpte.... )
        -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
          niet om moeilijk te doen, maar scherpte heeft toch niks met landschap of sport te maken... Hoe kun je daar nu toestellen in vergelijken. Scherpte is scherpte of niet?

Het probleem bij deze toestellen is de anti-alias filter (of low pass filter)... Deze is misschien de boosdoener?

(Ik blijf deze post volgen... want er zou nog wel iets raar uit de bus komen kwa scherpte.... )
          Dus uw wagen opt circuit mag retewazig eropstaan. Als ik nu een crop neem van 100% met de 1D en vroeger deed ik idem met de 20d zie ik duidelijk verschil. En hetzelfde glas.
          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
          http://www.racenews.be

Comment

Ik ga nog even 2 fotos maken met dezelfde lens op de 10D en de 5D.

Jan.

Ook eens die letterkes ´geleend´

Comment

...maar de 20D is dan scherper in sport dan de 300D.
              toch niet alleen in sport.?? dit moet toch voor alles (ook landschap etc..) zijn?

Dus uw wagen opt circuit mag retewazig eropstaan. Als ik nu een crop neem van 100% met de 1D en vroeger deed ik idem met de 20d zie ik duidelijk verschil. En hetzelfde glas.
              zie hierboven...
              -=- Light is the key...

Comment

Dat klopt, de 1D had een veel minder aggressieve AA filter dan zijn opvolgers.
                Toen ik een paar jaar geleden deze 1D had moest (mocht) ik niet opscherpen, als het onderwerp in focus was, dan was de scherpte meer dan genoeg.

Maar ik begrijp Rudy zijn houding. De 10D is, net als de 1d mkII, 20D en alle andere Canon's soft, heel soft. Ik merk nu ook het verschil tov de D2H, deze mocht je ook niet opscherpen. Ikzelf werk in raw, en met de 1DmkII mag ik gelijk het scherpteregelaartje serieus opschroeven.

Aan de andere kant hebben we hier met een oudere generatie DSLR's te maken. De generatie d30, d60, 1d waren van nature scherper, terwijl met de introductie van de 10D (of mss de 1Ds, maar die ken ik niet zo goed) een tweede (of derde) generatie CMOS sensors werden geintroduceerd.

EDIT de 1D was trouwens een CCD, geen CMOS, dat was ik vergeten te vermelden EDIT

De laatste generatie DSLR's gaan allemaal 10mp of meer, en ik denk dat de resolutie van de sensors ook met scherpte te maken krijgt. Met scherpte bedoel ik dat deze veel meer detail gaan opnemen dan de vroegere 3 of 4 mp sensors en dat je, om dezelfde 'indruk' van scherpte te krijgen, meer gaat moeten opscherpen. Het is maar een theorie, maar eentje die ik al met andere collega fotografen heb besproken / bediscussieerd en waar volgens ons toch ergens iets van aan is.
                Last edited by Tom; 13 maart 2007, 20:01. Reden: PS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
                  De laatste generatie DSLR's gaan allemaal 10mp of meer, en ik denk dat de resolutie van de sensors ook met scherpte te maken krijgt. Met scherpte bedoel ik dat deze veel meer detail gaan opnemen dan de vroegere 3 of 4 mp sensors en dat je, om dezelfde 'indruk' van scherpte te krijgen, meer gaat moeten opscherpen. Het is maar een theorie, maar eentje die ik al met andere collega fotografen heb besproken / bediscussieerd en waar volgens ons toch ergens iets van aan is.
                  en ook dat de laatste 8+ mpix hebben en dat dat anders reageert met de AA filter. De AA Filter moet meer corrigeren, maar omdat er meer lp/mm zijn die door de filter moeten dan dat er door kunnen, krijg je de softe beelden. Dat is mijn gedacht (en had dat vroeger al eens gelezen.... ergens....)

Als dit effectief zo is... Zal die AA filter er eens afgaan (heeft iemand een cmos met kras in filter liggen? voor 10D?)
                  -=- Light is the key...

Comment

Dit is het dan...

Nu is er weer een autofocus probleem. Die eerste foto van de 10D is veel scherper.
                    Hoog tijd om een 1DsIII te bestellen.

Dit is ook een voorbeeld van het 10D crop voordeel.

Comment

Dit is het dan...

Nu is er weer een autofocus probleem. Die eerste foto van de 10D is veel scherper.
                      Hoog tijd om een 1DsIII te bestellen.
                      Das het probleem van testen hé....
                      -=- Light is the key...

Comment

Das het probleem van testen hé....
                        Tot iemand anders het beter kan is de laatste foto een weergave van het verschil in scherpte tussen een 5D en een 10D.

Als dit effectief zo is... Zal die AA filter er eens afgaan (heeft iemand een cmos met kras in filter liggen? voor 10D?)
                        Er is verschil in sterkte tussen de Canon AA filters.
                        De 10D AA filter is te sterk, de 1D en 1Ds AA filters zijn te zwak. De 5D en 1DII AA filters zijn goed.

Hoe kleiner de pixels hoe kleiner het verschil in scherpte tussen 2 pixels.
                        Dat is ook de reden waarom de 1D en de D30 scherpere pixels hebben.

Als je zelf geen kras wil maken in uw Canon AA filter dan kan je ook een Kodak DSLR of een Sigma DSLR kopen.
                        Deze DSLR hebben geen AA filter.

Jan.

Comment

Ik dacht eraan me nu een 10D aan te schaffen na de verkoop van m'n Nikonspullen om eerst lenzen te kopen en over enige tijd een Mark II N (of III) te kopen.Over enkele weken gaan we met onze school op Londenreis en dan heb ik zeker een kodakske nodig.

Heb vorige zondag heel wat fotookes genomen met een 10D van een kameraad en die foto's waren niet slecht en de body (met grip) viel me best mee .Maar als de AF van de 10D zo onprecies is kan ik me mischien toch beter een tweedehands 20D kopen of valt het "AF-probleem" wel mee ?????
                          Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                            Ik dacht eraan me nu een 10D aan te schaffen na de verkoop van m'n Nikonspullen om eerst lenzen te kopen en over enige tijd een Mark II N (of III) te kopen.Over enkele weken gaan we met onze school op Londenreis en dan heb ik zeker een kodakske nodig.

Heb vorige zondag heel wat fotookes genomen met een 10D van een kameraad en die foto's waren niet slecht en de body (met grip) viel me best mee .Maar als de AF van de 10D zo onprecies is kan ik me mischien toch beter een tweedehands 20D kopen of valt het "AF-probleem" wel mee ?????
                            De focus vind ik wel ok hoor. De 20d vind ik gewoon te klein, babycammetje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                              of valt het "AF-probleem" wel mee ?????
                              Nee.

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              De 20d vind ik gewoon te klein, babycammetje.
                              Ja.

De aufofocus van de 10D wordt bepaald door het onderwerp, de lens en de hoeveelheid licht.

Met de EF 50 2,5 heb ik NOOIT AF problemen.
                              Met de 24-70L heb ik NOOIT AF.

Een 10D is wel perfect als backup.

Jan.

Comment

Nee.

Ja.

De aufofocus van de 10D wordt bepaald door het onderwerp, de lens en de hoeveelheid licht.

Met de EF 50 2,5 heb ik NOOIT AF problemen.
                                Met de 24-70L heb ik NOOIT AF.

Een 10D is wel perfect als backup.

Jan.
                                Jan, de focus gaat nou net prima op mijn 10d, de 24-70L (ook de 35-350L en de 70-200L f2.8 IS)

Comment

Working...
                                X