Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon eos 10d versus nieuwere..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon eos 10d versus nieuwere..

Heb sinds kort (weer eens) een 10d gekocht. Hoofredenen om geen 20 of 30d te kopen waren de afmetingen van de body (en een beetje de prijs)
    Maar, wat me gelijk opvalt, is weer het softe ("zachte om het mooi te zeggen") Canon beeld.
    Nu is mijn vraag, doen de nieuwere Canon's het beter? Ik mis scherpte in de beelden.

Re: canon eos 10d versus nieuwere..

Met een 10D moet je een beetje met de instellingen spelen.
    Standaard staat die inderdaad niet zo scherp maar als je de scherpte al een standje hoger zet merk je al snel de verandering.
    Een 5D is standaard veel scherper dan een 10D maar je hebt ook dubbel zoveel pixels.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Hoofredenen om geen 20 of 30d te kopen waren de afmetingen van de body (en een beetje de prijs)
      Grootte??? Ben jij zo gevoelig voor een paar millimeters kleiner??

Verschil tussen de 10d en de 20d/30d is echt niet veel hoor. Vergelijk deze met 3x0d/400d en das pas een groot verschil!!

En ivm de softe beelden. De 10d en de 20d lopen toch dicht bij elkaar hoor kwa scherpte. Voor mij het grote verschil tssn de 10d en de 20d is de werksnelheid (aanzetten/wegschrijven/preview/....). Das pas een verschil. (wat niet voor iedereen dan weer nodig is)
      Maar de werking (foto's maken) is

Lesley.
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Met een 10D moet je een beetje met de instellingen spelen.
        Standaard staat die inderdaad niet zo scherp maar als je de scherpte al een standje hoger zet merk je al snel de verandering.
        Staat al op +2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht

Verschil tussen de 10d en de 20d/30d is echt niet veel hoor. Vergelijk deze met 3x0d/400d en das pas een groot verschil!!

En ivm de softe beelden. De 10d en de 20d lopen toch dicht bij elkaar hoor kwa scherpte. Voor mij het grote verschil tssn de 10d en de 20d is de werksnelheid (aanzetten/wegschrijven/preview/....). Das pas een verschil. (wat niet voor iedereen dan weer nodig is)
          Maar de werking (foto's maken) is

Lesley.
          Een paar mm?? Ik vind de 20 en 30d echt kleintjes. Toen ik de eerste keer de 20d vastnam...
          Is de 20d niet echt scherper dan 10d? spijtig.
          Zal ik toch terug de oude 1d moeten moeten kopen, die was SCHERP;-)

Comment

Een paar millimeters kan je ook zo omschrijven:

Ik vind de Canon 10D en de Canon 5D perfect.
            Ik vind de Canon 20D onbruikbaar en zou er nog geen gratis willen.

Maar, wat me gelijk opvalt, is weer het softe ("zachte om het mooi te zeggen") Canon beeld.
            Nu is mijn vraag, doen de nieuwere Canon's het beter? Ik mis scherpte in de beelden.
            Als ik fotos van de Canon 10D en van de Canon 5D converteer in Canon DPP met dezelfde scherpte instelling dan zie ik geen enkel verschil in pixel scherpte.

Indien nodig kan ik dit nog eens extra testen.

Jan.

Comment

Is de 20d niet echt scherper dan 10d? spijtig.
              Zal ik toch terug de oude 1d moeten moeten kopen, die was SCHERP;-)
              De interne sharpening van een 1D staat standaard softer dan het geval is bij andere Canon camera's. Uitleg te vinden op pag 26 van dit document.

Ik vind het raar dat de 10D bij jou softer zou zijn dan een 1D met standaardinstellingen. Dat is althans toch niet wat ik ondervonden heb toen ik van de 10D naar de 1D (welliswaar MKII) ben overgestapt. Ben je zeker dat de lenzen niet meespelen?
              DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                Als ik fotos van de Canon 10D en van de Canon 5D converteer in Canon DPP met dezelfde scherpte instelling dan zie ik geen enkel verschil in pixel scherpte.
                Dan is de vraag of jij een "super" 10D hebt of een "barslechte" 5D.
                Ik heb ze ook beiden en het verschil is wel echt merkbaar.
                Of was het na een nachtje stappen?

Wat die 20D en 30D betreft ... die ligt mij ook niet zo goed in de hand t.o.v. een 10D. Hoe een paar mm een groot verschil in gevoel kunnen geven.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                  De interne sharpening van een 1D staat standaard softer dan het geval is bij andere Canon camera's. Uitleg te vinden op pag 26 van dit document.

Ik vind het raar dat de 10D bij jou softer zou zijn dan een 1D met standaardinstellingen. Dat is althans toch niet wat ik ondervonden heb toen ik van de 10D naar de 1D (welliswaar MKII) ben overgestapt. Ben je zeker dat de lenzen niet meespelen?
                  Ik zet de 10d vanaf de eerste foto al op sharpening +2.
                  1DmkI en 1dmkII zijn totaal andere camera's. De mkI is stukken, en ik bedoel echt STUKKEN scherper dan de 10d. Misschien omdat ie veel minder pixels heeft. Of heeft ie dan toch een andere sensor ?

Lenzen? Dat mijn 35-350L niet retescherp is, dat verwachtte ik ook niet, mar tja, als een 24-70 2.8L en 70-200 2.8L is het niet goed doen (ook al getest natuurlijk), wat dan wel?

Comment

Verscherping op 10d staat hier op 0. Ik verschiet "soms" van de scherpte!!

Ik zeg wel soms. Dit met zelfde lenzen getest en soms is deze echt scherp. Aan wat dit ligt... weet ik zelf niet. iets raar is het zeker. (scherpte bekeken op 100% met zelfde lens tov 20d.)
                    -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Dan is de vraag of jij een "super" 10D hebt of een "barslechte" 5D.
                      Het gaat hier enkel over een vergelijking RAW met RAW. In jpg is er een inderdaad een groot verschil.
                      Maar dat betekent niet dat de sensor minder scherpe beelden aflevert.

Verscherping op 10d staat hier op 0. Ik verschiet "soms" van de scherpte!!

Ik zeg wel soms.
                      De 10D heeft een erg onnauwkeurige autofocus in vergelijking met de 20D. 'Soms' is de autofocus goed.

Jan.

Comment

De 10D heeft een erg onnauwkeurige autofocus
                        Dat kan ik bevestigen, vergeleken met de 5D is dat ook een enorm verschil.
                        De 10D zat er toch dikwijls eens naast zelle waardoor je veel meer mislukte foto's hebt.
                        Nu wordt die vooral nog voor macro gebruikt en dan heb je er veel minder last van want meestal ga je toch manueel scherpstellen.
                        Nu wil ik de 10D ook niet volledig afbreken hé, je kan er idd mooie foto's mee maken maar je hebt er meer nabewerking aan.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

De 10D heeft een erg onnauwkeurige autofocus in vergelijking met de 20D. 'Soms' is de autofocus goed.

Jan.
                          Dat kan ik ook bevestigen

Maar als'ie een goede dag heeft is het ook gewoon echt goed Voor zover mij bekend is de 1D (de oude echte dus ) juist een camera die rechtstreeks uit de camera al scherpe beelden levert. Dat je daar een verschil ziet wil ik wel geloven. Rechtstreeks uit de 10D is niet erg indruwekkend.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Leve CCD Ik heb het allemaal in handen gehad. 1DmkI, d30, 10d, 20D en 300D. scherpste cams's waren 1DmkI en 300D!! 10d inderdaad SUPER soft en 20D 60%. 1D zit er bijna altijd op. retescherp. De 300D was voor portret stukken beter dan men 20D. Veel meer detail.

Voorbeeld van een RAW van den 'oude' 1D.

http://users.pandora.be/blazor/bd/test/E63A6524.TIF.
                            Last edited by blazor; 13 maart 2007, 19:05.
                            Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                            http://www.racenews.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
                              EN WAT GEBRUIK IK NU. 2CCD CAM'S! 1D en D30 !
                              Ik merk dat je goed weet waarmee je bezig bent.

De D30 heeft de allereerste CMOS sensor van Canon.

Maar uw 1D is S-C-H-E-R-P.

Ik heb een paar test fotos gemaakt die ik hier ga neerzetten.

Als anderen ook CANON raw files kunnen aanbieden kan ik die ook eens converteren.

Dan wordt het eindelijk duidelijk wie er nu de ´scherpste´ heeft.

Jan.

Comment

Working...
                              X