Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door de bomen de camera niet meer zien... Graag wat tips!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Door de bomen de camera niet meer zien... Graag wat tips!!!

Hallo allemaal,
    Sinds een dag ben ik lid van dit forum en moet zeggen ik ben al aardig wat wijzer geworden. Heel handig als je iets zoekt dat dit soort dingen bestaan. Zo kom je toch veel voorkomende "problemen" voor...

Maar goed, ook ik ben op naar een camera. Maar aangezien ieder merk wel 10-tallen camera's uitbrengt ben ik het allemaal even kwijt.

Eigenlijk hoor ik van iedereen een bepaalde smaak, en dat is ook niet raar. Er is zoveel dat er voor iedereen wel iets moois is. Waar de een mee weg loopt, zou de ander het gratis nog niet willen hebben.

Ik ben nu in het bezit van een Sony P71 die ik al heel wat jaartjes terug heb gekocht. Was er toen erg blij mee en eigenlijk nog steeds wel, maar wil toch graag iets anders. Voordat ik een hele lijst maak, ben ik niet op zoek naar een DSLR. Deze vind ik gewoon voor wat ik ermee wil doen te duur.

Wat moet mijn camera hebben?:
    1. De camera moet minimaal 6MP hebben.
    2. De camera moet focus hebben dat ik zelf kan bepalen waar ik op wil focussen. Bijv. iemand staat 10 meter van een huis vandaan en ik wil op de voordeur van het huis focussen en die persoon mag wat meer naar de achtergrond. Variabele focus?????
    3. Uiteraard maak je buiten met daglicht de mooiste foto's, maar ook voor binnen (verjaardagen, feestdagen) moet de camera toch wel goed kunnen presteren.
    4. Verder moet veel handmatig instelbaar zijn. Bijv. de sluitertijd. Altijd leuk om weer eens wat te proberen en zo kom je ook verder qua fotografie.

Dat zijn eigenlijk de punten die ik belangrijk acht.
    Nogmaals, een DSLR is uitgesloten. Zelf heb ik gekeken naar de Sony H5, Canon S3 en de Panasonic FZ50.
    Tot nu toe lijkt de Canon een goede keuze aangezien de Pana een behoorlijk bedrag is en de grens naar een DSLR wel heel dichtbij is. Dus eigenlijk de FZ50 is ook uitgesloten.
    Ook hoor ik heel veel over Fujifilm. Wat zijn grote voor- en nadelen van elkaar?

Ik ben geen prof op dit gebied en heb nog niet de intensie om hier prof. mee om te gaan. Wil gewoon een soort amateur-prof. camera. Denk dat de Canon en evt. hier aan voldoen?

Ik weet dat dit soort vragen dagelijks gesteld worden en ik ben ook nog volop op het forum aan het lezen, maar hoe meer ik lees hoe moeilijker het voor me wordt.

Ik hoop dat jullie me verder willen hiermee en alvast bedankt!
    Seen at the toilet in a bar: The Future is in your hands...

Re: Door de bomen de camera niet meer zien...

Wat is het budget en op welk zoombereik ben je uit?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Het budget ligt rond de 350-450 euro.
      En qua zoom lijkt 10+ me mooi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Semt-X Bekijk bericht
        Het budget ligt rond de 350-450 euro.
        En qua zoom lijkt 10+ me mooi.
        Ga dan maar voor de S3 !!!

Erwin
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
          Ga dan maar voor de S3 !!!

Erwin
          Idd Heb ook heel even getwijfeld tussen de Canon S3 en de Sony H5.
          Redenen waarom ik gekozen heb voor de Canon: kantelbaar scherm (maar wel kleiner dan dit op de H5), veel langere batterijduur, geheugenkaartjes iets meer voor de hand liggend dan deze bij Sony, heb reeds Canon gehad dus ken de menustructuur e.d. en volgens de verkoper zijn de kleuren mooier (maar dat is subjectief natuurlijk).

Kan je nog geen deftige commentaar geven over mijn toestel want heb het welgeteld 1 dag Waar best kopen? konijnenberg.be of grobet.be of digicamshop.be. Zijn zeker de voordeligste.
          Canon PowerShot S3 IS

Comment

En hoe zit dit met de Fujifilm camera's?
            Ik lees hier dat de ruis beter is, maar het totaal plaatje minder van kwaliteit is?
            Als je de fujifilm tegen de canon zou moeten zetten, wat zijn dan de voor- en nadelen?

In ieder geval bedankt allen voor zover!

Comment

En hoe zit dit met de Fujifilm camera's?
              Ik lees hier dat de ruis beter is, maar het totaal plaatje minder van kwaliteit is?
              Als je de fujifilm tegen de canon zou moeten zetten, wat zijn dan de voor- en nadelen?

In ieder geval bedankt allen voor zover!
              Je vermeldt nergens welke fujifilm
              Ik veronderstel de 6500 of 9500? Ben hier zelf vorige week een gelijkaardig topic gestart over keuze tussen de canon S3 IS en de Fuji 6500, lees die misschien eens door. Volgens mij is de ruis beter, kleuren zijn mooier maar geen IS. Ik heb hem geschrapt omdat Fuji mij redelijk onbekend was als camera merk en omdat ik hem niet compact genoeg vond - is een bridge. Hij heeft wel een zoomring.
              Canon PowerShot S3 IS

Comment

Sorry, ik bedoelde inderdaad de 6500 van fuji.
                Zover ik heb gelezen zijn deze 2 camera's gelijkwaardig aan elkaar enkelt heeft de fuji geen IS, maar wel een manueel bedienbare focus en zoom ring?
                De canon heeft weel IS maar geen zoom en focus ring.

Heel moeilijke keuze. Want die zoomring lijkt me wel wat, maar is dat qua focus ook goed? Ik ben echt nog maar een beginner op dit gebied. En wat zijn de verschillen qua die ring?
                Heeft de canon daardoor minder mogelijkheden? Of regelt de canon dit zelf allemaal af?

Ik heb net ook gekeken naar de FZ8 van Pana, maar deze lijkt me niet zo super om het zo maar te noemen...
                Ik kan het fout hebben mensen, excuus daarvoor. Maar het is ook een forum en die zijn bedoelt om discussies te voeren.

Nogmaals, de foto's die ik wil gaan maken moeten buiten van mooie kwaliteit zijn en binnen (voornamelijk s'avonds) ook van goede kwaliteit zijn. Daarnaast een goede macro zou ik ook wel graag willen, en ja wat is snel qua camera? Ik bedoel reactietijden enzo. Ik heb nu de P71 van Sony en deze vind ik qua snelheid eigenlijk wel goed. Ik ben geen fotograaf die veel multiburst gaat gebruiken.

Maar in ieder geval allen weer bedankt!

Comment

Ga naar de winkel en neem eens een S3 (of een andere compact met 10x zoom) in de hand. Zoom uit naar groothoek en zoom dan eens naar volledig tele, probeer dan ook eens iets in te zoomen totdat het juist groot genoeg in beeld staat . Doe hetzelfde met een Fuji of Panasonic met zoomring. Dit gaat stukken sneller en nauwkeuriger .
                  Als je even met een toestel met een zooming gewerkt hebt wil je niet meer klungelen met die knopjes . (en nee, ik heb geen aandelen bij Panasonic noch Fuji )
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Dat zal best wel dat dat vele malen lekkerder werkt. Dat is ook juist het twijfelpunt.
                    Waar kies je voor.

Voordat ik het vergeet erbij te vermelden. De foto's zullen op via computer of TV afgespeeld worden of als het echt mooie foto's zijn zullen er 10x15 afdrukken van worden gemaakt.
                    Ik geloof dat beide camera's hier allebei aan voldoen. Dat je verschillen zal zien in kleur geloof ik, maar of je nou echt op een 10x15 ook ruis enzo zal zien betwijfel ik.

En die IS van Canon, waar doet deze echt zijn werk voor? Is dat omdat de camera gewoon een stuk lichter is dat deze tijdens het maken van een foto wat beweegt, want de Fuji 6500 is wat zwaarder en heeft geen IS.
                    Is dit echt nodig?

Comment

Sorry, ik bedoelde inderdaad de 6500 van fuji.
                      Zover ik heb gelezen zijn deze 2 camera's gelijkwaardig aan elkaar enkelt heeft de fuji geen IS, maar wel een manueel bedienbare focus en zoom ring?
                      De canon heeft weel IS maar geen zoom en focus ring.
                      Fuji 6500 en een Canon S3 zijn zeker niet gelijkwaardig. Fuji s6500 is eerder traag tegenover de Canon. IS doet ook geen wonderen, soms zet je het zelf beter af.
                      Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

In hoeverre zijn ze niet gelijkwaardig? Kwalitatief?
                        En wat scheelt het qua snelheid??? Als het om een paar seconden gaat maakt het mij niet zoveel uit.

Ze zijn wel ongeveer dezelfde prijs, maar volgens mij betaal je voor Canon ook een deel voor de naam.

Ik heb wel op dit forum gelezen dat deze camera te kort komt bij het maken van actiefoto's, wat wordt hiermee bedoeld????
                        Last edited by Semt-X; 13 maart 2007, 18:54.

Comment

In hoeverre zijn ze niet gelijkwaardig? Kwalitatief?
                          En wat scheelt het qua snelheid??? Als het om een paar seconden gaat maakt het mij niet zoveel uit.

Ze zijn wel ongeveer dezelfde prijs, maar volgens mij betaal je voor Canon ook een deel voor de naam.

Ik heb wel op dit forum gelezen dat deze camera te kort komt bij het maken van actiefoto's, wat wordt hiermee bedoeld????
                          Je spreek over seconden !? Als je die ene uniek shot wil maken spreek je over een <10e van seconden. Voor actie is een snelle en juiste AF onombeerlijk.
                          Bij de fuji is de focus heel traag, 0.5 tot 2 sec bij minder licht. Lijkt niet veel, maar bij ietsje meer actie is je object gaan vliegen. AF is ook niet accuraat.
                          Daar is de Canon weer iets beter bij. Op dpreview.com kan je zulke cijfers bekijken en vergelijken.

Kwalitatief, tja zal de toekomst uitmaken. Ze steken allebei goed ineen.
                          Als je een fuji s6500 en Canon S3 vastneemt, voelt de fuji robuuster aan.

De naam zal je er wel voor een stuk bijbetalen, vermoed ik.

Comment

Ik ben ook geen fotograaf die de hele dag met zn camera rondloopt. Ik ben meer iemand die gewoon zn camera meeneemt ergens naar toe en daar foto's maakt, of dit nu een groep mensen zijn of gewoon een vakantiefoto.
                            En als de fuji qua focus er 2 sec. over doet lijkt me persoonlijk geen probleem.
                            Ook bijv. RAW foto's. Lijkt me leuk om mee te stoeien maar is niet noodzakelijk voor mij. Maar hoezo autofocus op fuji? Ik lees juist heel veel dat je niet op auto stand foto's moet maken, maar gewoon lekker alles instellen, dan gebruik je de AF toch niet of zie ik dat verkeerd?
                            Die fuji heeft focus die je op de lensring kan verstellen en de canon niet?

En hoe zit het met foto's maken met flits? Zijn deze op de canon beter dan fuji en hoe lang doet de camera er dan over voordat je de volgende kan maken. Ik bedoel niet meerdere foto's snel achter elkaar maken (mult-burst ofzo?)

Comment

AUTO-stand heeft niets met autofocus te maken. Wel met het zelf instellen van ISO, sluitertijd en diafragma.
                              Je kan met de fuji manueel de focus regelen, en manueel zoomen.

De inteligente flits van Fuji is beter. En vrij snel.
                              In burstmode werkt ie niet, die zou het niet kunnen bijhouden.

Comment

Working...
                              X