Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans bij D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Witbalans bij D70

Ik heb ook een ministudio in elkaar geknutseld en daarom moet ik de witballans zelf meten. De ministudio wordt belicht met twee Halogeen lampen.De achtergrond in de studio is wit. Ik gebruik nog geen RAW (ps van een vroegere generatie).
    Ik zet de camera in witballans PRE . Ik doe de lampen aan en focus op de lege achtergrond van de studio . Ik druk af en krijg in het LCD schermpje "good" te zien.
    Normaal moet nu bij de volgende foto's de achtergrond toch wit zijn .
    Dit lukt niet ,wat doe ik verkeerd???????

MVG
    Johan

Re: Witballans bij D70

Dat kan een beetje van alles zijn;
    je meet geen witbalans op de achtergrond maar wel dmv van een wit/grijskaart bij je onderwerp te plaatsen
    Deze foto dient dan als referentiefoto om eenzelfde witbalans toe te passen op al je andere foto's in dezelfde omstandigheden genomen, in je fotobewerkingsprogramma. Heb deze manier altijd gebruikt bij NEF

Jij werkt echter in jpg, dan moet je eens blz 52 van je handleiding aandachtig herlezen, komt er kort samengevat op neer dat je eerst een foto maakt met WB PRE, voor je je volgende foto neemt ga je in het menu, de instelling wijzigen naar witbalans van de bestaande foto kopiëren.

Kom je nu verder?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
      Jij werkt echter in jpg, dan moet je eens blz 52 van je handleiding aandachtig herlezen, komt er kort samengevat op neer dat je eerst een foto maakt met WB PRE, voor je je volgende foto neemt ga je in het menu, de instelling wijzigen naar witbalans van de bestaande foto kopiëren.
      Heb de handleiding er ook even op nageslagen voor de zekerheid. Bij studioverlichting is het beter om een grijskaart van 18% te gebruiken volgens punt 1 op pagina 52.
      Het punt dat Linda aanhaalt (eerst kopieren van bestaande foto) lijkt me niet nodig. Als je eenmaal de PRE waarde gemeten hebt, wordt die gewoon gebruikt. De meetprocedure staat beschreven in punt 1 en 2 op pagina 55.

Jos
      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik heb die blz 52 al een paar keer gelezen .
        Het is toch de bedoeling dat je de camera leert wat volgens u wit is.
        Dus als je een foto neemt met (in het simpelste geval) een witte achtergrond dat dan ook wit is op de volgende beelden.
        Ik krijg alles behalve wit. Ik heb ook al geprobeerd met de voorinstellingen 3200k te nemen (gloeilamp +2 of TL -2) . Ook dat geeft geen wit .
        Ik wordt er radeloos van

MVG
        Johan

Comment

Johan lees dit ook even

Comment

Working...
          X