Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera/Lens: info???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera/Lens: info???

Hallo,

Als ‘leek’ in de fotografie, zou ik me graag een spiegelreflex aanschaffen, met een budget rond de 1000 euro. (Ik ben al een eindje op zoek, maar heb nog steeds niet beslist)
    Ik zou me graag verdiepen, experimenteren, oefenen, ….
    Alleen: ik begrijp niets van de termen die gebruikt worden voor lenzen (wat natuurlijk het belangrijkste is om goede foto’s te verkrijgen).
    Vaak zie ik staan: 18-55mm of zoiets als: EF70-300/4.5-5.6???
    Wie kan me de nodige uitleg geven en op wat moet ik dan letten als ik een lens wil aanschaffen?? Graag zou ik kindjes willen trekken/mooi landschappen/dieren/…
    Bedankt voor de info!

Re: Camera/Lens: info???

Om het simpel te houden: 2 types van lensen: lenzen met vast (prime) en lenzen met aanpasbaar brandpunt (zoom).

Eerste reeks van getallen: bv: 50mm bij prime of 18-55mm bij zoom duidt op de brandpuntafstand. Hoe kleiner het getal, hoe meer je naar breedhoek bereik gaat, hoe hoger het getal hoe meer je zoomed.

Tweede reeks van getallen: bv F/1.8 bij prime of F/4.5-5.6 bij zoom duidt op lichtgevoeligheid (diafragma) van de lens bij de opgegeven brandpuntafstand(en). Hoe lager dit getal, hoe lichtgevoeliger (en duurder).

Hier vind je alles terug (kijk maar eens bij Cursus / les).

Wat jij het beste koopt van camera hangt totaal van jezelf af. Ga een paar fotozaken binnen, vertel de verkoper je budget en neem zoveel mogelijk cameras vast... Eenmaal in het prijssegment van 1000 euro kan je niet een echte miskoop doen als je bij de bekende merken en toestellen blijft (Nikon D40/D50/D80, Canon 350D/400D, Sony Alfa A100, Pentax K10D,...)
    Last edited by Steven_V; 5 februari 2007, 15:25.
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Kan je als opstapje niet effe een 2de hands bridge nemen? Als het je bevalt verkoop je dat weer en doe je jezelf een upgrade cadeau...
      Er staat hier ergens een FZ20 te koop... (heb ik verder niets mee te maken).
      Deze tip kan je nogal wat geld en frustratie besparen: het is NIET het toestel dat de foto maakt, maar de fototoestelbediener (nu fotograaf weer een gereglementeerd beroep schijnt te worden).
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
        Eerste reeks van getallen: bv: 50mm bij prime of 18-55mm bij zoom duidt op de brandpuntafstand. Hoe kleiner het getal, hoe meer je naar breedhoek bereik gaat, hoe hoger het getal hoe meer je zoomed.
        O ja? Hoeveel zoom je dan bij bijv. een 400 mm prime?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          O ja? Hoeveel zoom je dan bij bijv. een 400 mm prime?
          Maak het nou effe niet te moeilijk voor de TS hé. 't verschil tussen zoom en tele komt nog wel.
          ______
          www.vue.photo

Comment

@Leonidas: Ik probeerde hem op een verstaanbare manier het verschil tussen beide getallen duidelijk te maken... Met een prime objectief kan je niet zoomen, die heeft namelijk een VASTE brandpuntafstand.

@pernillejille: zoomen kan je enkel met zoomobjectieven, dwz dat je door aan een objectief te draaien of ermee te schuiven een voorwerp dichter bij je haalt (inzoomen -> grotere brandpuntafstand -> je verkleint de beeldhoek) of verder van je weg brengt (uitzoomen -> kleinere brandpuntafstand -> je vergroot de beeldhoek). De objectieven die jij aanhaalt (18-55, 70-300) zijn dus zoomobjectieven.

En nu zal Leonidas je uitleggen wat een telelens is en vanaf welke brandpuntafstand je van lichte tele-, tele- en superteleobjectieven spreekt...
            Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Doet dat nu maar niet. TS heeft er niks aan op dit moment.

Belangrijkste is dat je uitlegt dat je lenzen hebt waarmee je kan zoomen, en hoe groter het getalleke wordt, hoe meer je onderwerp je beeld vult (bijvoorbeeld: een 70-300 zal op 300mm je onderwerp dichtbij halen).

En dat de andere getallekes (bijvoorbeeld 4-5.6) te maken hebben met de hoeveelheid licht dat je lens binnenkomt. Op 4 komt er meer licht binnen dan op 5.6, dwz snellere sluitertijd. Voor huis-tuin en keukenfotografie is dat OK. Wil je meer (ook met minder licht toch snel kunnen trekken zonder flits) dan heb je lichtsterkere en dus duurdere lenzen nodig (bijvoorbeeld een lens met als diafragmawaarde 2.8).
              Heb je een externe flits, dan speelt het minder rol, omdat je flits voor het nodige licht zorgt.

Dan heb je nog lenzen waarvoor hetzelfde geldt als hiervoor, maar waarmee je je onderwerp niet dichterbij kan halen, omdat je een vaste afstand tot je onderwerp hebt. Deze lenzen zijn vaak scherper en wat goedkoper dan zoomlenzen.
              Je zal dus goed moeten afwegen wat je precies wil, want voor kwaliteit zal je moeten betalen.
              Ook is het zo dat je met een reflexcamera je foto's zal moeten bewerken op je PC. Het eindresultaat is vaak beter dan als je met niet-DSLR's fotografeert, maar je moet het wel willen leren en je tijd erin steken.
              Als je dat niet wil, begin dan met een zogenaamd bridge-model. Dat is ergens tussen een compactje en een reflexcamera. Die geven goeie resultaten recht uit de camera, maar je hebt ook met de nadelen te kampen, zoals meer ruis in donkere omstandigheden en een wat tragere reactie van de sluiter.

En voor de pietjes precies: ik weet dat deze uitleg niet exact is, maar dat hoeft in dit geval ook helemaal niet. Het moet vooral begrijpelijk zijn.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Hoi,

Alvast bedankt voor de nuttige info, ik weet nu toch een beetje wat al die getallekes betekenen.

En nog één belangrijke vraag: waarom moeten de foto’s van een reflexcamerna nog bewerkt worden op de pc????? Ik dacht juist dat je met goede lenzen (en met goede fotograaf) achter het toestel, dat er zo mooie foto’s genomen kunnen worden…..

Comment

De foto's "moeten" niet bewerkt worden bij DSLR, maar door kleine aanpassingen krijg je een nog beter resultaat.
                  Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
                    De foto's "moeten" niet bewerkt worden bij DSLR, maar door kleine aanpassingen krijg je een nog beter resultaat.
                    Geef toe: de foto's die je met niet-professioneel materiaal uit een DSLR haalt, moeten bewerkt worden als je hetzelfde resultaat wil hebben als die uit een prosumer komen hé. Het voordeel is dat je het béter kan maken dan dat.
                    Als je meteen een goeie jpeg wil met een DSLR, zal je toch lenzen moeten hebben die rond de 1000€ of nog een pak meer kosten. Met je kitlens zal het niet lukken.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Geef toe: de foto's die je met niet-professioneel materiaal uit een DSLR haalt, moeten bewerkt worden als je hetzelfde resultaat wil hebben als die uit een prosumer komen hé. Het voordeel is dat je het béter kan maken dan dat.
                      Als je meteen een goeie jpeg wil met een DSLR, zal je toch lenzen moeten hebben die rond de 1000€ of nog een pak meer kosten. Met je kitlens zal het niet lukken.
                      Kan er iemand deze redenering volgen?
                      zie ook
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen B Bekijk bericht
                        Kan er iemand deze redenering volgen?
                        zie ook
                        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=145976
                        Allé zeg, da's toch simpel? Het is hier al meer gebeurd dat mensen die net een DSLR kochten bijzonder teleurgesteld waren over de resultaten, omdat de foto's niet scherp zijn en in kleurweergave en contrast niet aan de foto's van hun - bijvoorbeeld - Panasonic Lumix konden tippen. Tja...
                        Da's het enige waarvoor ik wilde waarschuwen. En ik vertelde er maar meteen bij dat je dat met professionele lenzen veel minder of zelfs niet hebt.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Man, man, man: nu begrijp ik er helemaal niets meer van!
                          Moest ik bv. een Canos eos 400 of Nikon D50 ofzo kopen, zou ik dan geen mooie foto’s verkrijgen zoals een compactje?
                          Pff, ik koop dan idd. beter een gewoon toestelletje?
                          Mijn bedoeling is volgende: ik ben gek op foto’s en zou dolgraag zelf mooie foto’s kunnen nemen met een degelijk toestel. Inderdaad, ik ken er de ballen van maar ik ben maar al te bereid om te leren, te oefenen, te testen,…
                          Ik wil mezelf overtreffen, ik wil magnifieke foto’s nemen van mijn dochter, van de natuur, van gelijk wat dat leeft of staat, begrijpen jullie??
                          Het is louter voor het plezier, ik ga er zeker niets prof. mee doen maar foto’s hebben me al altijd aangesproken en ik was het beu na m’n 3de compactje om weer voor negatieve verassingen te staan….

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pernillejille Bekijk bericht
                            Man, man, man: nu begrijp ik er helemaal niets meer van!
                            Moest ik bv. een Canos eos 400 of Nikon D50 ofzo kopen, zou ik dan geen mooie foto’s verkrijgen zoals een compactje?
                            Pff, ik koop dan idd. beter een gewoon toestelletje?

Laat u niet intimideren door allerhande elitair gezwets. Op de P-stand maak jij met een DSLR minstens even goede foto's als met een compactje. Zonder nabewerking !!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Laat u niet intimideren door allerhande elitair gezwets. Op de P-stand maak jij met een DSLR minstens even goede foto's als met een compactje. Zonder nabewerking !!!!
                              Ja, tuurlijk. Excuseer mij volledig, ik vergat even het feit dat je dat ook nog kan doen, en niet iedereen alles zo nodig manueel moet doen.
                              Dus Pol heeft helemaal gelijk.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Working...
                              X