Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe wordt de sensor gekoeld?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe wordt de sensor gekoeld?

Ik had in algemeen een post gezet over extra lange sluitertijden en toen brach iemand ter sprake dat de sensor moet gekoeld worden omdat je anders kleurenzweem kan krijgen.
    Uit nog een andere post herinner ik mij een man die intensief foto's nam van voetbalwedstrijden en zijn D70 soms begon te haperen. Hij nam dan ook duizenden foto's op 1 wedstrijd. Er werd hem dan aangeraden een D200 of hoger te kopen.
    Wat mijn vraag nu precies is: hoe wordt er nu precies gekoeld? En waarom kan het ene toestel het al beter als het andere? Kwaliteit sensor? Constructie camera?

Alvast bedankt

Re: Hoe wordt de sensor gekoeld?

De ccd's sorden niet gekoeld.
    De enige ccd's die gekoeld worden zijn in speciale telescopen omdat die gebruik maken van verschillende uren sluitertijd.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

OK, begrepen. Ik dacht aan een soort luchtkoeling ofzo maar dat is dus niet het geval.
      Maar het is dan enkel aan de kwaliteit van de camera (lens) gelegen hoe goed die zich zal gedragen bij lange sluitertijden? Eén van de voordelen van een duurder toestel dus (zoals er nog wel meer voordelen zijn tss pakweg een D70 en D200 )

Comment

Je CCD komt in contact met lucht, dus natuurlijk heb je een vorm van luchtkoeling. Maar om te zien hoeveel koeling er nodig zou zijn zou je eens moeten opzoeken hoeveel (m)watt zo'n ccd verbruikt.
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Hoi,

De chip in een digitale camera wordt doorgaans niet gekoeld. Het koelen (actief of passief) dat bij astronomische camera's gebeurd (zowel professionele als amateurcamera's) dient vooral om de ruis te verminderen. Het is dus niet om een zogezegde overhitting van de camera tegen te gaan.

Nu worden DSLR's soms ook voor astrofotografie gebruikt voor korte belichtingen (tot enkele minuten) waarbij men soms ook enkele kunstgrepen uitvoerd om deze toch wat te koelen (bijvoorbeeld door een zakje met ijs tegen de camera te binden) Doch hiermee dien je wel zeer voorzichtig te zijn geen comdens te veroorzaken die vochtschade tot gevolg kan hebben...

wouter.
          Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Bij alle elementen die warmte produceren zijn er voorzieningen om die warmte te evacueren, anders loopt de temperatuur op tot oneindig. Dus CCD's in camera's worden wel degelijk gekoeld, zowel door convectie, als door radiatie, als door thermische conductie. Bovendien bevat de backing van de CCD veelal een thermisch egaliserende laag, om "vlekken" bij lange belichting te vermijden. Enkel bij astronomische kijkers en IR sensoren voor beeldvormende temperatuurmetingen wordt actieve koeling toegepast.

Comment

Bedankt aan allen voor de uitleg, weet iets wat ik weet.

Comment

CCD's die gekoeld worden zoals voor astrofotografie, worden gekoeld door middel van een peltier element, daar deze in sommige gevallen beneden de 0°C worden gekoeld krijg je dan als bijkomend probleem dat er condens op deze ccd's neerslaat, dat los ik op door deze onder te brengen in een vacuumdichte behuizing, deze te vacuumeren en daarna te laten volstromen met stikstof of Helium, Helium is het beste, maar door de kleine moleculaire structuur blijft dat maar beperkt goed, waardoor je dit om het seizoen moet herhalen, denk nu niet dat het hier om dure ccd's gaat, want over het algemeen zijn dat webcam dingetjes, daar je als laat ons zeggen doe het zelver toch niet aan beter ccd's kan komen.
                Dit even ter titel van inlichting

Comment

Working...
                X