Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X-contact

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• X-contact

Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Bekijk bericht
    ... met een midden of X contact ...
    Het midden- of X-contact is dat het "accesoireschoentje" waarop je een externe flits op aansluit of is dat iets zoals de AS-15 adapter waarmee je een pc-aansluiting aan je camera toevoegt?
    Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Re: X-contact

Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Het midden- of X-contact is dat het "accesoireschoentje" waarop je een externe flits op aansluit of is dat iets zoals de AS-15 adapter waarmee je een pc-aansluiting aan je camera toevoegt?

Daar kun je een externe flitser op aansluiten.
    In deze link kun je wat van fotograferen leren (in gewoon mensentaal)
    Een reeks artikels over fotografie voor beginners door een beginner in fotografie

mvgr
    antoine200

Comment

Dus een x-contact is datgene wat in mijn handleiding "accessoireschoentje" genoemd wordt en waarop ik mijn SB800 plaats?
      Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Dus een x-contact is datgene wat in mijn handleiding "accessoireschoentje" genoemd wordt en waarop ik mijn SB800 plaats?

Sorry was vergeten te zeggen dat je wel het zwarte beschermkapje moet afnemen.
        En dan kan je op het accessoireschoentje je SB800 plaatsen.
        mvgr
        antoine200

Comment

volgens mij bedoeld men met een X-contact wel degelijk een ander contact dan de hotshoe bovenaan de camera
          een X-contact gebruikt men om in de studio te synchroniseren met de studioflittsers
          bij mijn D200 zit dit contact aan de zijkant volgens de handleiding
          ik heb dat contact nog niet gebruikt

zie ook volgend draadje
          Hoi iedereen, ik ga binnen een paar weken wat experimenteren in een studio, nu is het zo dat mijn d70 geen x-contact aansluiting heeft om die flitsers aan te sturen. Wel heb ik een SB-800 die heeft wel zo'n aansluiting. het enige probleem is, kan ik niet beter een as-15 aanschaffen anders zit die sb-800 continu te flitsen

Comment

met accessoireschoentje bedoelt men inderdaad de hotshoe bovenaan de camera
            daarop moet je de SB400-600-800 plaatsen
            dit staat vrij duidelijk in de handleiding vermeld

Comment

Het X-contact is het kleine coaxiale contactje, waar een eveneens coaxiaal plugje van ca. 2 mm doormeter in past. Heeft niks te maken met de accessoireschoen. Het X-contact bevindt zich meestal vooraan of op de zijkant van de body. Dient inderdaar om een externe flits (of meerdere flitsen) te synchroniseren met de camera.

Luc

Comment

Ok mensen, bedankt voor de snelle reacties.

De D50 heeft dus niet zo een aansluiting dus ik zal een flitsadapter moeten gaan halen voor de workshop zaterdag.

Comment

Ok mensen, bedankt voor de snelle reacties.

De D50 heeft dus niet zo een aansluiting dus ik zal een flitsadapter moeten gaan halen voor de workshop zaterdag.
                  Jij werk zaterdag met losse flitsers (dit is dus je SB800)
                  en daar hoef je dus geen nieuwe aansluiting voor te kopen.
                  Je camera moet voorzien zijn van een midden of X contact.
                  En dat heeft jouw camera ook.
                  Om jou een plezier te doen en je geld te besparen heb ik ook nog even de handleiding van de D50 gedownload.

blz 131.
                  Externeflitser: (is dus je SB800)
                  Alleen X-contact, flitssynchronisatie to 1/500sec.

mvgr
                  antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    Jij werk zaterdag met losse flitsers (dit is dus je SB800)
                    en daar hoef je dus geen nieuwe aansluiting voor te kopen.
                    Je camera moet voorzien zijn van een midden of X contact.
                    En dat heeft jouw camera ook.
                    Om jou een plezier te doen en je geld te besparen heb ik ook nog even de handleiding van de D50 gedownload.

blz 131.
                    Externeflitser: (is dus je SB800)
                    Alleen X-contact, flitssynchronisatie to 1/500sec.

mvgr
                    antoine200
                    Dus mijn hotshoe heeft een x-contact?

Comment

Dus mijn hotshoe heeft een x-contact?
                      Ja.
                      mvgr
                      antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                        volgens mij bedoeld men met een X-contact wel degelijk een ander contact dan de hotshoe bovenaan de camera
                        een X-contact gebruikt men om in de studio te synchroniseren met de studioflittsers
                        bij mijn D200 zit dit contact aan de zijkant volgens de handleiding
                        ik heb dat contact nog niet gebruikt

zie ook volgend draadje
                        Hoi iedereen, ik ga binnen een paar weken wat experimenteren in een studio, nu is het zo dat mijn d70 geen x-contact aansluiting heeft om die flitsers aan te sturen. Wel heb ik een SB-800 die heeft wel zo'n aansluiting. het enige probleem is, kan ik niet beter een as-15 aanschaffen anders zit die sb-800 continu te flitsen

Volgens mij heb jij een andere D200 dan dat ik heb.
                        Bij mij zit alleen aan de zijkant een aansluiting voor
                        Video blz 106 handleiding
                        DC-IN aansluiting voor lichtnetadapter blz 181
                        USB aansluiting blz 108, 111

Moet ik mijn d200 nu terug brengen?
                        Gekheid
                        mvgr
                        antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                          Volgens mij heb jij een andere D200 dan dat ik heb.
                          Bij mij zit alleen aan de zijkant een aansluiting voor
                          Video blz 106 handleiding
                          DC-IN aansluiting voor lichtnetadapter blz 181
                          USB aansluiting blz 108, 111

Moet ik mijn d200 nu terug brengen?
                          Gekheid
                          mvgr
                          antoine200
                          wordt het toch tijd dat je eens doorbladert naar blz 180. Of dacht je dat dat de olievuldop was....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            wordt het toch tijd dat je eens doorbladert naar blz 180. Of dacht je dat dat de olievuldop was....

Ik heb daar inderdaad altijd olie ingedaan
                            Je heb gelijk, deze aansluiting is voor flitsers met een flitskabel.
                            Ik gebruik zelf alleen de SB800 in samenwerking met de SC-29 en dan heb je dit niet nodig.
                            mvgr
                            antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                              Het X-contact is het kleine coaxiale contactje, waar een eveneens coaxiaal plugje van ca. 2 mm doormeter in past. Heeft niks te maken met de accessoireschoen. Het X-contact bevindt zich meestal vooraan of op de zijkant van de body. Dient inderdaar om een externe flits (of meerdere flitsen) te synchroniseren met de camera.

Luc

Ik dacht altijd dat het X-contact het middencontact op de flitsschoen was (meestal grootste metalen punt). En dat het coaxcontactje het pc-contact was (ik dacht power cord), ook wel "pc sync" contact.

Het X-contact werkt dan via een metalen contactje in de flitsvoet of adaptervoet om te synchroniseren, het pc-contact via een dun kabeltje.
                              Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
                              CAnon EOS 10D

Comment

Working...
                              X