Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X-contact

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: X-contact

Oorspronkelijk geplaatst door dietbrand Bekijk bericht
    Ik dacht altijd dat het X-contact het middencontact op de flitsschoen was (meestal grootste metalen punt). En dat het coaxcontactje het pc-contact was (ik dacht power cord), ook wel "pc sync" contact.

Het X-contact werkt dan via een metalen contactje in de flitsvoet of adaptervoet om te synchroniseren, het pc-contact via een dun kabeltje.

Ik ben voor het eerst eens aan het twijfelen gebracht door al die opmerkingen.
    Volgens mij zit het zo in elkaar:
    Vroeger had je alleen een middencontact op de accessoireschoen zitten. (1 plaatje)
    Toen moest je de flitser manuel instellen en de flitssynchronisatie op de camera instellen.
    Bij de komst van de elektronenflitsers (computer gestuurd) heeft men tevens op de accessoireschoen een X contact aangebracht .
    Hierdoor wordt bij inschakelen van de flitser de camera automatisch in de flitssynchronisatie gezet.
    Dus is mijn conclusie het x contact bevindt zich op de accessoireschoen van de camera.
    Alle handleidingen geven daar geen duidelijk uitleg meer over.
    mvgr
    antoine200
    Last edited by antoine200; 31 januari 2007, 10:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Ik ben voor het eerst eens aan het twijfelen gebracht door al die opmerkingen.
      Volgens mij zit het zo in elkaar:
      Vroeger had je alleen een middencontact op de accessoireschoen zitten. (1 plaatje)
      Toen moest je de flitser manuel instellen en de flitssynchronisatie op de camera instellen.
      Bij de komst van de elektronenflitsers (computer gestuurd) heeft men tevens op de accessoireschoen een X contact aangebracht .
      Hierdoor wordt bij inschakelen van de flitser de camera automatisch in de flitssynchronisatie gezet.
      Dus is mijn conclusie het x contact bevindt zich op de accessoireschoen van de camera.
      Alle handleidingen geven daar geen duidelijk uitleg meer over.
      mvgr
      antoine200

Heb eens in mijn oude handleidingen gezocht:
      Een hotshoe is een accessoireschoen (dus enkel de houder) met een X-contact die het trigger signaal doorgeeft (dus niet de camera-instellingen wijzigt, je moet de camera nog steeds op een sluitertijd instellen groter of gelijk aan de max synchro waarden) Het X-contact geeft enkel een trigger signaal door. Zo is dit met m'n XM, de X-700 heeft nog een ander contactje dat de camera automatisch insteld op de synchrotijd, maar dit gebeurt niet met het middencontact (=x-contact).
      X-staat dus enkel voor synchroon afvuren.

Mijn XM heeft ook een PCcontact en dit kan ingsteld worden op X en FP. Die focal plane is voor gebruik met flitslampjes en werkt iets vroeger dan de X synchro omdat die lampjes wat meer tijd nodig hebben om tot volle sterkte te komen ivg een elektronische flitser.

Dus X-contact = middencontact op de hotshoe
      Pc-contact= coaxconnector
      Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
      CAnon EOS 10D

Comment

Het X-contact is niet meer of niet minder dan een verbinding tussen camera en flits die er voor zorgt dat de flits op het juiste ogenblik ontsteekt. Vroeger had je nog M-contacten en FP-contacten (voor van die flitslampjes die je maar 1 keer kon gebruiken), die op een andere synchronisatie werkten.
        Het moderne X-contact komt voor onder 2 vormen:
        1. het kleine coaxiale contactje, meestal aan de zijkant van je toestel, waar je een kabeltje moet insteken dat naar de flits gaat
        2. het grootste ronde metalen contact op de accessoireschoen waar je een flitser rechtstreeks op kan schuiven.
        Sommige toestellen hebben enkel het coaxiale contactje, andere enkel de accessoireschoen, en vele hebben beide. De andere metalen contactjes in de accessoireschoen dienen voor de overdracht van bijkomende gegevens tussen flits en toestel (TTL-data, afstanden enz...,).

Comment

Pol parasol en Dietbrand
          Bedankt voor de technische ondersteuning.
          Die gegevens had ik niet meer bij de hand en de grijze HD (van 58 jaar) wist dit niet meer precies te verduidelijken.
          mvgr
          antoine200

Comment

Working...
          X