Oorspronkelijk geplaatst door Ludo
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
X-contact
Collapse
X
-
X-contact
Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800Labels: Geen
-
-
Re: X-contact
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk berichtHet midden- of X-contact is dat het "accesoireschoentje" waarop je een externe flits op aansluit of is dat iets zoals de AS-15 adapter waarmee je een pc-aansluiting aan je camera toevoegt?
Daar kun je een externe flitser op aansluiten.
In deze link kun je wat van fotograferen leren (in gewoon mensentaal)
mvgr
antoine200
-
Dus een x-contact is datgene wat in mijn handleiding "accessoireschoentje" genoemd wordt en waarop ik mijn SB800 plaats?Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk berichtDus een x-contact is datgene wat in mijn handleiding "accessoireschoentje" genoemd wordt en waarop ik mijn SB800 plaats?
Sorry was vergeten te zeggen dat je wel het zwarte beschermkapje moet afnemen.
En dan kan je op het accessoireschoentje je SB800 plaatsen.
mvgr
antoine200
Comment
-
volgens mij bedoeld men met een X-contact wel degelijk een ander contact dan de hotshoe bovenaan de camera
een X-contact gebruikt men om in de studio te synchroniseren met de studioflittsers
bij mijn D200 zit dit contact aan de zijkant volgens de handleiding
ik heb dat contact nog niet gebruikt
zie ook volgend draadje
Hoi iedereen, ik ga binnen een paar weken wat experimenteren in een studio, nu is het zo dat mijn d70 geen x-contact aansluiting heeft om die flitsers aan te sturen. Wel heb ik een SB-800 die heeft wel zo'n aansluiting. het enige probleem is, kan ik niet beter een as-15 aanschaffen anders zit die sb-800 continu te flitsen
Comment
-
-
Het X-contact is het kleine coaxiale contactje, waar een eveneens coaxiaal plugje van ca. 2 mm doormeter in past. Heeft niks te maken met de accessoireschoen. Het X-contact bevindt zich meestal vooraan of op de zijkant van de body. Dient inderdaar om een externe flits (of meerdere flitsen) te synchroniseren met de camera.
Luc
Comment
-
Ok mensen, bedankt voor de snelle reacties.
De D50 heeft dus niet zo een aansluiting dus ik zal een flitsadapter moeten gaan halen voor de workshop zaterdag.Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk berichtOk mensen, bedankt voor de snelle reacties.
De D50 heeft dus niet zo een aansluiting dus ik zal een flitsadapter moeten gaan halen voor de workshop zaterdag.
en daar hoef je dus geen nieuwe aansluiting voor te kopen.
Je camera moet voorzien zijn van een midden of X contact.
En dat heeft jouw camera ook.
Om jou een plezier te doen en je geld te besparen heb ik ook nog even de handleiding van de D50 gedownload.
blz 131.
Externeflitser: (is dus je SB800)
Alleen X-contact, flitssynchronisatie to 1/500sec.
mvgr
antoine200
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk berichtJij werk zaterdag met losse flitsers (dit is dus je SB800)
en daar hoef je dus geen nieuwe aansluiting voor te kopen.
Je camera moet voorzien zijn van een midden of X contact.
En dat heeft jouw camera ook.
Om jou een plezier te doen en je geld te besparen heb ik ook nog even de handleiding van de D50 gedownload.
blz 131.
Externeflitser: (is dus je SB800)
Alleen X-contact, flitssynchronisatie to 1/500sec.
mvgr
antoine200Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk berichtDus mijn hotshoe heeft een x-contact?
mvgr
antoine200
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk berichtvolgens mij bedoeld men met een X-contact wel degelijk een ander contact dan de hotshoe bovenaan de camera
een X-contact gebruikt men om in de studio te synchroniseren met de studioflittsers
bij mijn D200 zit dit contact aan de zijkant volgens de handleiding
ik heb dat contact nog niet gebruikt
zie ook volgend draadje
Hoi iedereen, ik ga binnen een paar weken wat experimenteren in een studio, nu is het zo dat mijn d70 geen x-contact aansluiting heeft om die flitsers aan te sturen. Wel heb ik een SB-800 die heeft wel zo'n aansluiting. het enige probleem is, kan ik niet beter een as-15 aanschaffen anders zit die sb-800 continu te flitsen
Bij mij zit alleen aan de zijkant een aansluiting voor
Video blz 106 handleiding
DC-IN aansluiting voor lichtnetadapter blz 181
USB aansluiting blz 108, 111
Moet ik mijn d200 nu terug brengen?
Gekheid
mvgr
antoine200
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk berichtVolgens mij heb jij een andere D200 dan dat ik heb.
Bij mij zit alleen aan de zijkant een aansluiting voor
Video blz 106 handleiding
DC-IN aansluiting voor lichtnetadapter blz 181
USB aansluiting blz 108, 111
Moet ik mijn d200 nu terug brengen?
Gekheid
mvgr
antoine200Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk berichtwordt het toch tijd dat je eens doorbladert naar blz 180. Of dacht je dat dat de olievuldop was....
Ik heb daar inderdaad altijd olie ingedaan
Je heb gelijk, deze aansluiting is voor flitsers met een flitskabel.
Ik gebruik zelf alleen de SB800 in samenwerking met de SC-29 en dan heb je dit niet nodig.
mvgr
antoine200
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk berichtHet X-contact is het kleine coaxiale contactje, waar een eveneens coaxiaal plugje van ca. 2 mm doormeter in past. Heeft niks te maken met de accessoireschoen. Het X-contact bevindt zich meestal vooraan of op de zijkant van de body. Dient inderdaar om een externe flits (of meerdere flitsen) te synchroniseren met de camera.
Luc
Ik dacht altijd dat het X-contact het middencontact op de flitsschoen was (meestal grootste metalen punt). En dat het coaxcontactje het pc-contact was (ik dacht power cord), ook wel "pc sync" contact.
Het X-contact werkt dan via een metalen contactje in de flitsvoet of adaptervoet om te synchroniseren, het pc-contact via een dun kabeltje.Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
CAnon EOS 10D
Comment
Comment