Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DE NIEUWE trend PENTAX voor beginners ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DE NIEUWE trend PENTAX voor beginners ?

de K10D is idd geen echte beginnerscamera, net zoals de Nikon D80 en Canon 30D.

Dat zijn 3 feature-packed cameras, en tenzij je echt heel specifieke professionele noden hebt, heb je normaal gezien niet veel meer nodig.

Ik koop er in ieder geval op termijn 1 Momenteel is m'n DL nog een beetje te jong en ben ik nog volop aan het leren, dus nu al een nieuwe camera kopen heeft niet veel zin.

Maar in het najaar ofzo...
    ~TDN
    fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Ik ben helemaal geen verslaafde aan een merk. Maar met deze camera is wel iets.
      je kan je met 1 druk op een knop op het lcd zien wat je fotografeerd en of de instelling nog veranderd moet worden, voordat je de foto neemt.
      Of ik lees het verkeerd. Als dat zo is dan is het voor beginners toch een pluspunt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
        Ik ben helemaal geen verslaafde aan een merk. Maar met deze camera is wel iets.
        je kan je met 1 druk op een knop op het lcd zien wat je fotografeerd en of de instelling nog veranderd moet worden, voordat je de foto neemt.
        Of ik lees het verkeerd. Als dat zo is dan is het voor beginners toch een pluspunt.
        Klopt, maar in alle eerlijkheid zit 't enige verschil met het nemen van een testfoto in 't feit dat de foto niet naar de kaart wordt geschreven. Een beginner kan met iedere DSLR een testfoto maken en beslissen of de settings goed zijn of niet, en indien niet de foto deleten en opnieuw maken...

Natuurlijk zorgt het feit dat 'm niet op de kaart wordt geschreven ervoor dat geen onnodige deletes moeten gebeuren (zo worden je kaart en je batterij wat gespaard), maar in geval juist die testfoto een uniek moment vastlegt dat zich nadien niet meer voordoet heb je natuurlijk weer een kans gemist... Cannot win them all...

Handiger is dat het laatste beeld (test of op kaart) voor het afstellen van witbalans wordt getoond. Bij iedere aanpassing zie je onmiddelijk de impact op de kleurbalans, da's wel handig om manuele WB in te stellen. Maar of dat voor beginners is...

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

effe men mening kwijt:
          -heb je de centen ervoor ik ,ga er dan voor ervaring leert je wel hoe het verder moet ,forums , boeken en ervaringen van anderen helpen je beslist verder.

-de prijs : is goed ,betaalbaar voor wie het serieus wil aanpakken ,je kan nog steeds kiezen tussen de 100 D en de 10 D (hebben alle 2 is) ,en doet de concurentie nadenken!

-de lenzen :zelfs de eerste pentaxlenzen gaan er op,weliswaar met verlies van af,maar 2e hands vind je goede optiek aan betaalbare prijs,voor wie wil wachten , er komen nieuwere lenzen uit dit jaar,die nog beter zouden zijn qua f waarde en af , en waarschijnlijk iets duurder.

-IS: zit in de body ,blijft werken op gelijk welke lens van gelijk welk merk,,dit zul je bij canon,nikon,minolta enz niet vinden daar ga je direkt een bom geld uitgeven aan lenzen die of is in de lens hebben (canon)of geld uitgeven aan lenzen die aan bepaalde eisen moeten voldoen om de is in de camera te doen werken .(de v.r.van nikon bv).en daar sta je dan met je bevende handjes

-Body:van metaal met een coating er rond ,en spatwaterdicht!!

-ik vind dit één van de betere merken qua prijs/kwaliteit en draagt dus zeker mijn voorkeur ,,elk zijn meug maar voor ik ga investeren in dure canon lenzen voor mijn eos 300D ,ga ik toch nog een paar maal diep nadenken,
          denk denk denk
          en ja hoor mijn vrouw is akkoord ,, nu nog beslissen wat het word de 10 of de 100 maar ik moet me niet haasten heb nog steeds mijn goede canon eos 300D en die doet het helemaal niet slecht,maar ik wil ,IS ,(ik beef blijkbaar te veel,en drink bijna nooit alcohol)en betaalbare optiek

-Het kan best zijn dat ik hier of daar mis ben,maar wees zo lief me dan te vergeven

-Ik heb nog één probleem ,ik weet niet wat te kiezen de 100 of de 10,en over het geld aleen gaat het niet maar wel of ik beter af ben met de 10 dan met de 100?

Comment

bedankt voor dit topic, had net een nieuw gepost met vraag voor goed middenklas toestel... bij deze ga ik die pentax eens uitpluizen

Comment

Die K100D is erg goed en volgens sommige "maar" een 6MP camera! Ik heb voor mij hangen in mijn werkkamer 3 foto's op formaat 50 x 75 cm welke zijn gemaakt met de K100D en deze zijn haarscherp! Het MP verhaal is een discussie die er steeds bij komt maar absoluut niet nodig is. Hoeveel mensen drukken nu werkelijk zulke grote dingen af? 10 x 15 cm komt eerder en dat gaat met een 2 MP camera zelfs perfect! Het grote voordeel van een 10MP camera is dat je uitsnedes kan maken!

Ik moet wel zeggen ik wilde dus de K10D en had een camera nodig voor een beurs en toen was die er nog niet. De K100D heeft zich kranig gehouden. Toch toen zich een buitenkansje voordeed de K10D gekocht (verkeerd geprijsd in de Media Markt) en toen kon ik hem dus niet laten liggen.

Zoals eerder gezegd je moet ongeacht waar je begint een leer proces door. Het is nu (bijna) mijn camera. Of je nu van P&S na simpele DSLR gaat of meer pro camera.

Enig nadeel is wel dat sommige type lenzen moeilijk of helemaal niet te krijgen zijn! Over enkele maanden komt Pentax met een paar mooie nieuwe lenzen uit maar dar zitten geen 300mm of hogere lenzen in zoals nu bekend is.

Als je de prijzen ziet die betaald worden voor de * lenzen op dit moment, Pentax F * 300mm F/4.5 ED (IF) gaat weg voor +- 1400 euro, is het wel ff slikken. En dit is een gebruikte lens!

De * lenzen zijn vergelijkbaar met de L lenzen van Canon.

Aan de andere kant is het ook zo dat je door de vele lenzen die er op dit moment nog rondslingeren van Pentax je ook weer een uitgebreide keuze hebt hierin en redelijk goedkoop (dit in tegenstelling tot de * lenzen). Alle Pentax K mount lenzen passen op de K100D (en natuurlijk ook op de K10D).

Ik ben het met Wim eens dat door de prijs de camera in een verkeerde categorie is / wordt geplaatst! Hij doet zeker niet onder voor de D200 . Maar dat houd ook in dat je voor een zacht prijsje een mooie camera kan kopen!
              ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

In dit topic wil ik toch ook eens mijn verhaal doen. Na 20 jaren fotografie met de analoge Pentax MG heb ik in 2002 een Olympus Camedia C720 gekocht. Destijds een behoorlijk duur digitaal fototoestel. Maar de 8 keer optische zoom was zeker de moeite waard. Duizenden foto's heb ik met dit 3 Mpix toestelletje getrokken. De mooiste heb ik afgedrukt op A4 formaat. Ik nodig iedereen uit om deze foto's te bekijken. Je zal zien dat je zelfs met een 3 megapixel toestel knappe vergrotingen kan maken. Een groot nadeel van de Olympus was de trage responstijd. Fotograferen van bewegende objecten is dus een quasi onmogelijke opgave.
                Daarom ben ik opzoek gegaan naar een opvolger voor de C-720. Na een zoektocht in magazines, internet en gesprekken met profi's was het beste aanbod (zeker qua prijs/kwaliteit) de Pentax K100D. De 6 Mpix sensor is prima. Meer is toch maar balast en vergrotingen van A0 of A1 zijn niet aan mij besteed
                De K100D is zeker geschikt voor de mensen die de overstap van een automatisch digitaaltje naar een DSR willen wagen. Het apparaat is robuust
                en laat zich vlot bedienen. De shake reduction is mooi meegenomen.
                Voor de doorsnee huis-tuin-keuken fotograaf die net iets meer wil dan een goedkoop digitaaltje is de K100D het toestel bij uitstek.
                Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                  In dit topic wil ik toch ook eens mijn verhaal doen. Na 20 jaren fotografie met de analoge Pentax MG heb ik in 2002 een Olympus Camedia C720 gekocht. Destijds een behoorlijk duur digitaal fototoestel. Maar de 8 keer optische zoom was zeker de moeite waard. Duizenden foto's heb ik met dit 3 Mpix toestelletje getrokken. De mooiste heb ik afgedrukt op A4 formaat. Ik nodig iedereen uit om deze foto's te bekijken. Je zal zien dat je zelfs met een 3 megapixel toestel knappe vergrotingen kan maken. Een groot nadeel van de Olympus was de trage responstijd. Fotograferen van bewegende objecten is dus een quasi onmogelijke opgave.
                  Daarom ben ik opzoek gegaan naar een opvolger voor de C-720. Na een zoektocht in magazines, internet en gesprekken met profi's was het beste aanbod (zeker qua prijs/kwaliteit) de Pentax K100D. De 6 Mpix sensor is prima. Meer is toch maar balast en vergrotingen van A0 of A1 zijn niet aan mij besteed
                  De K100D is zeker geschikt voor de mensen die de overstap van een automatisch digitaaltje naar een DSR willen wagen. Het apparaat is robuust
                  Voor de doorsnee huis-tuin-keuken fotograaf die net iets meer wil dan een goedkoop digitaaltje is de K100D het toestel bij uitstek.
                  Ik ben met je eens dat dit ook zeker een mooi toestel is , allen vind ik dat je deze dan weer zou moeten vergelijken met de d50/d70 van nikkon en de eos300D van cannon als je voor de iets goedkopere gaat , overgens ook niets mis mee hoor.
                  Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                  Canon eos 7D Mijn site

Comment

Na een wegens tijdsgebrek lange periode van fotoafwezigheid besloot ik eind 2006 de draad weer op te nemen zij het digitaal .Mijn ouwe getrouwe Pentax ME zette me aan om bij Pentax te gaan zoeken wegens a)tevredenheid b)hergebruik van mijn oude lenzen .Mijn voorkeur ging uit naar de K100d omdat die volgens mij alles had wat een digitale bleu zich kon wensen .Door stom toeval botste ik op 9jan op een Olympus E300 met 2 kit lenzen voor de prijs van anders één lens ;jammer voor Pentax maar dat aanbod kon ik niet laten liggen;die lenzen komen toch nog van pas want in zwart -wit gaat er volgens mij niets boven analoge fotografie.In de toekomst sluit ik zeker niet uit ooit nog naar Pentax terug te keren ;en dat zal zeker geen 35 jaar duren.

Comment

[QUOTE=
                      [/QUOTE]

Graag zou ik mij hier willen aansluiten omdat 2 van de 3 camera's op mijn lijstje hier besscherven staan
                      De Pentax K100D - nikon D50 en de Canon 400D die nu in promotie staat
                      Vooral de IS die steeds werkt bij de Pentax vind ik super ( zeker bij langere sluitertijd en zoom) zoals ik het begrijp , het is voor mij wel het eerste reflextoestel ben echt een beginneling
                      heb ze vandaag dus alle drie in de hand gehad en moet zeggen dat de Pentax veel lichter en ook kleiner is om mee te sleuren op verlof
                      Het mag zeker geen last zijn en wil beter foto's dan mijn vroeger medion fototoestel .
                      P.S. spreek over de sets allen met 2 standaad enzen geleverd (zouden toch goed moeten afgestemd zijn aangezien het een set is )

Graag wat hulp bij mijn keuze graag
                      Alain
                      Last edited by lotus; 11 februari 2007, 06:53.
                      PENTAX K100D + 18-55/F3.5-5.6AL + 55-200/F4-5.6 ED + HAMA HTMC-UV390(O-HAZE) M52

Comment

P.S. spreek over de sets allen met 2 standaad enzen geleverd (zouden toch goed moeten afgestemd zijn aangezien het een set is )
                        In het geval van de Pentax K100D zullen waarschijnlijk de 18-55 en 50-200 lenzen bijgeleverd zijn. Als je camera vooral dienst moet doen tijdens uitstapjes en vakanties loont het m.i. de moeite om een K100D body te kopen in combinatie met bvb. een Tamron 18-200(250) lens. Dit bespaart je het gesleur met lenzen en dus ook minder gevaar op stofcontaminatie van je sensor. Deze tamron lens is natuurlijk een compromis-lens. Maar je hebt dan wel een mooi bereik. Lichtsterkte van de lens is ook geen probleem omdat de meeste vakantiekiekjes in volle daglicht worden genomen.
                        Bij mij staat de 18-250 lens van Tamron op mijn verlanglijstje. En ik ga niet wachten op de paashaas om ze in mijn bezit te krijgen
                        Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                          Bij mij staat de 18-250 lens van Tamron op mijn verlanglijstje.
                          kan je een internet link doorsturen waar die tamron lens opstaat ik weet namelijk niet goed hoe dat ik de lenzen kan uit elkaar halen die er op passen kan ik eens zien of betaalbaar zijn
                          Alvast dank voor het helpen in de keuze
                          PENTAX K100D + 18-55/F3.5-5.6AL + 55-200/F4-5.6 ED + HAMA HTMC-UV390(O-HAZE) M52

Comment

je zou eens kunnen kijken op Kieskeurig.nl.

Selecteer één of meerdere merken en kies de lensvatting. Zie je direct welke lenzen verkrijgbaar zijn voor de gekozen vatting, wat ze ongeveer kosten en kun je soms reviews lezen...
                            www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Ik vraag me af hoe generaties mensen hebben leren fotograferen, die dat ook niet hadden, maar alleen een losse belichtingsmeter en de in stelling voor tijd en diafragma handmatig op je toestel, je was al blij met een DDl meting.

Volgens mij leer je het sneller zonder scene standen, want dan moet jezelf denken ipv het toestel het voor je doet. Tegenwoordig heb je nog een 2de kans, want je ziet meteen dat je het verknald hebt en je hoeft niet wachten tot de film ontwikkeld en afgedrukt is.

Ik vroeger altijd Pentax gebruikt tot dat Pentax het ergens in de jaren 80 een beetje liet afweten en ik vond het altijd heel prettige camera's.
                              Dit wou ik even beamen!
                              Ik ken verschillende goede autobestuurders, die op een fiets niet recht kunnen blijven...is ongeveer hetzelfde, niet?
                              Camera's zijn momenteel vele malen duurder dan hun analoge tegenhangers en zeker van weleer!
                              Dus waarom mensen op kosten jagen door hen eerst te laten vertrekken met een "zogenaamd instapmodel" terwijl ze voor enkele honderden € meer een camera kunnen kopen waar ze langere tijd zullen in vinden wat ze nu nog niet, maar later misschien wensen?
                              En inderdaad vroeger moesten we ALLES manueel instellen en daar hebben we veel van geleerd, meer dan van "onderwerp-programma's"
                              Henri

Comment

Ik heb vernomen dat er op 3 mrt een pentax dag is georganiseerd bij Erik Mansvelders , in zijn studio. Verdere info staat op www.fotoforce.nl en anders een pm naar Erik zal ook wel helpen.
                                Last edited by Xarder; 11 februari 2007, 22:13. Reden: achternaam Erik aangepast
                                Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                                Canon eos 7D Mijn site

Comment

Working...
                                X