Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos 40d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon Eos 40d

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    Vraag me af hij ook uitgerust is met "high light tone priority" of iets dergelijks om de dynamic range op te krikken als er heel lichte of donkere partijen in de opname aanwezig zijn.
    Die highlight priority zit er inderdaad op, althans volgens de persmededeling. Die gaat evenwel het dynamisch bereik niet echt opkrikken, maar ik geef toe dat ik ook niet echt weet hoe het wel werkt.

Dave
    pixelpusher

Comment

Dat wordt dan wel wachten tot medio oktober en voor de lenzen medio november.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Belangrijke verbeteringen vind ik Spot-metering en betere viewfinder, live view met 10x vergroting (AF punt) en met mogelijkheid van mirror drop.
        En het meest belangrijke vind ik 14bit A/D converter en 14bit RAW-files.
        Waar lees je dat van die 14bit RAW files? De enige primaire bron die ik zie spreekt van 14bit A/D converter. Herinner je de Pentax K10D waar de 22bit A/D converter ook iedereen deed geloven dat de RAWs een hogere bitrate zouden hebben... niet zo... Wel beter genuanceerd tonaal bereik. Als Canon niet expliciet van 14bit RAW spreekt, denk ik wel dat het 12bit zal blijven met wat extra lattitude in-camera door de interne 14bit (vs de 22bit op de K10D). EDIT: OK, dpreview spreekt in z'n preview wel van 14bit RAW... Ok Pentax, tijd voor de firmware upgrade om de 22bit uit te buiten.

Vraag me af hij ook uitgerust is met "high light tone priority" of iets dergelijks om de dynamic range op te krikken als er heel lichte of donkere partijen in de opname aanwezig zijn. Zou het spijtig vinden moest dit niet zo zijn.
        Sommige gebruikers noemen dat "onderbelichten"... Alle camera's die conservatief belichten om zgn "high light tone priority" te doen zonder dit expliciet te vermelden kregen karrevrachten kritiek over zich heen van gebruikers die niet begrepen waarover het ging. Typisch voor marketingmachine Canon daar een fancy naam voor te bedenken om aan te duiden dat ze eindelijk de hooglichten niet meer zullen uitbranden... Pas op, ik zeg niet dat dat conservatief belichten in alle gevallen even goed werkte hé... 't Is een waardevolle optie.

Wim
        Last edited by ishpuini; 20 augustus 2007, 09:59.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Die highlight priority zit er inderdaad op, althans volgens de persmededeling. Die gaat evenwel het dynamisch bereik niet echt opkrikken, maar ik geef toe dat ik ook niet echt weet hoe het wel werkt.

Dave
          En waarom niet ?

Er zou een voordeel zijn van 1 extra stop.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            En waarom niet ?

Er zou een voordeel zijn van 1 extra stop.

Jan.
            Highlight Tone Priority zorgt voor meer ruis in de donkere partijen. Dynamische bereik verschuiven, ok, maar vergroten?

dave
            pixelpusher

Comment

En 4 fotos

Comment

Volgens Rob Galbraith:

A Highlight Tone Priority image is processed differently in the camera, regardless of whether the camera is set to CR2 or JPEG. Specifically, the amount of gain applied during the analog-to-digital conversion step is less. For instance, if the camera is set to ISO 200, the amount of gain applied is similar to or the same as ISO 100, which means more of the highlight detail captured by the sensor is preserved during this early in-camera processing step. This is the main reason the camera can't be set lower than ISO 200 when Highlight Tone Priority is enabled; it requires the extra highlight headroom it gets by applying a level of analog signal boost to the sensor data that is commensurate with a lower ISO setting.

After that, it's all secret sauce: Canon isn't publicly describing what is done to the image once it's in digital form, but it obviously involves a modified tone curve that's meant to give Highlight Tone Priority ON photos the same overall tonal look as Highlight Tone Priority OFF ones, but with more detail and smoother gradation in the highlights.
                Dus je krijgt hetzelfde als je zou trekken op ISO100 en een stop zou onderbelichten, waarna je de boel wat optrekt in post. Maar dan nog net iets anders. DR verschuiven, noem ik dat.

Dave
                pixelpusher

Comment

Volgens Rob Galbraith:

Dus je krijgt hetzelfde als je zou trekken op ISO100 en een stop zou onderbelichten, waarna je de boel wat optrekt in post. Maar dan nog net iets anders. DR verschuiven, noem ik dat.

Dave
                  Lijkt me een nuttige functie als je JPG wil fotograferen om zo het highlight clipping te vermijden. Als je in RAW fotografeert en de hooglichten in 't oog houdt, gaat de in-camera processing niets extra uit het beeld kunnen halen tov RAW ontwikkeling me dunkt. Mocht de camera intern een hogere bitrate hebben dan at output zou 't wat anders kunnen zijn, maar zowel intern als in output is 't 14bit, geen verschil dus.

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Waar lees je dat van die 14bit RAW files? De enige primaire bron die ik zie spreekt van 14bit A/D converter. Herinner je de Pentax K10D waar de 22bit A/D converter ook iedereen deed geloven dat de RAWs een hogere bitrate zouden hebben... niet zo... Wel beter genuanceerd tonaal bereik. Als Canon niet expliciet van 14bit RAW spreekt, denk ik wel dat het 12bit zal blijven met wat extra lattitude in-camera door de interne 14bit (vs de 22bit op de K10D). EDIT: OK, dpreview spreekt in z'n preview wel van 14bit RAW... Ok Pentax, tijd voor de firmware upgrade om de 22bit uit te buiten.

Sommige gebruikers noemen dat "onderbelichten"... Alle camera's die conservatief belichten om zgn "high light tone priority" te doen zonder dit expliciet te vermelden kregen karrevrachten kritiek over zich heen van gebruikers die niet begrepen waarover het ging. Typisch voor marketingmachine Canon daar een fancy naam voor te bedenken om aan te duiden dat ze eindelijk de hooglichten niet meer zullen uitbranden... Pas op, ik zeg niet dat dat conservatief belichten in alle gevallen even goed werkte hé... 't Is een waardevolle optie.

Wim
                    14 bit moet minstens den dag van vandaag he! , zal ook wel in volgende nieuwe toestellen van andere fabrikanten zo zijn.
                    Staat duidrlijk op DPREVIEW dat RAW file 14 bit bevat het goede is ook dat er een sRaw versie bestaat.

ref dpreview:
                    both RAW and sRAW (2.5 MP), 14-bit A/D converter and 14-bit RAW

File formats:
                    • RAW (.CR2; 14-bit *)
                    • JPEG (EXIF 2.21) - Fine / Normal
                    • RAW + JPEG (separate files)
                    • sRAW (2.5 MP) *

met high tone priority bedoel ik dat de gamma curve aangepast wordt als er van RAW naar JPEG geconverteerd wordt, zodanig dat je minder of geen uitgebrande vlekken krijgt in de opnames. Zelfde voor zwarte partijen.
                    Ongeveer hetzelfde wat je doet met highlight/lowlight aanpassingen tijdens
                    RAW-convertie. Is enkel van toepassing voor JPEG.

staat als key-feature bij de 1dsmarkIII vermeldt zal waarschijnlijk iets gesofisticeerder werken op dit toestel of is misschien iets totaal anders dan dat ik verwacht het te zijn.

Comment

14 bit moet minstens den dag van vandaag he! , zal ook wel in volgende nieuwe toestellen van andere fabrikanten zo zijn.
                      Staat duidrlijk op DPREVIEW dat RAW file 14 bit bevat het goede is ook dat er een sRaw versie bestaat.
                      Ik vermoed zelfs dat de sRAW 16-bit data bevat. Ze zijn schaars met de informatie, maar ze vertellen (bij Canon) wel dat voor sRAW een "binning" techniek wordt gebruikt. Binning is simpelweg waarden optellen. En als je 4 pixels bij elkaar optelt krijg je maximaal een 16-bit waarde (16384 * 4 = 65536). Dat kan ook verklaren waarom de resulterende sRAW toch nog half zo groot is als de RAW file (minder compressie mogelijk + meer bits) en waarom Adobe er nog niet is in geslaagd het te ondersteunen in ACR/Lightroom.

Dave
                      pixelpusher

Comment

of op CANON zelf?

vooraf verwachte gewenste aanpassingen :
                        -ISO in viewfinder
                        -10.1 Mpix
                        -Digic III
                        -EOS cleaning

mooi meegenomen :
                        -Digic III 14bit raw
                        -nog betere stillere sluiter
                        -nog snellere burst
                        -+++ viewfinder
                        -+++ burst
                        -custom menu's
                        -3" LCD

nog aanpassingen :
                        -UI = 1D reeks
                        -raarste vernieuwing maar wel leuk : Live view op LCD met histo etc

Nu nog de prijs en datum en de 30D zal je rond de oren vliegen 2e hands? Misschien wel. 1Ds III is echt wel de bom.

Ik verwachtte er veel van. De 10.1 Mpix hadden ze best mogen overtreffen, gezien de 21 Mpix bij de 1Ds III. De rest is veelbelovend.
                        Last edited by VoN_DamN; 20 augustus 2007, 12:28.

Comment

Full review : http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d/

http://www.canon-europe.com/For_Home..._40D/index.asp
                          Last edited by blazor; 20 augustus 2007, 12:18.
                          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                          http://www.racenews.be

Comment

Ik vermoed zelfs dat de sRAW 16-bit data bevat. Ze zijn schaars met de informatie, maar ze vertellen (bij Canon) wel dat voor sRAW een "binning" techniek wordt gebruikt. Binning is simpelweg waarden optellen. En als je 4 pixels bij elkaar optelt krijg je maximaal een 16-bit waarde (16384 * 4 = 65536). Dat kan ook verklaren waarom de resulterende sRAW toch nog half zo groot is als de RAW file (minder compressie mogelijk + meer bits) en waarom Adobe er nog niet is in geslaagd het te ondersteunen in ACR/Lightroom.

Dave
                            Oppassen, compressie of file formaten niet verwarren met kleurdiepte, ik spreek hier over een kleur diepte van 14 bits per pixel welk bepalend is voor de beeldkwaliteit. De A/D converter bepaalt de maximale kleurdiepte en die is 14 bit. En adobe en ook sommige andere camera producenten supporteren het DNG formaat. Je kunt je ook afvragen waarom Canon het DNG formaat niet supporteert?

Comment

IK vind het alvast een subliem toestel, veel verbeteringen, alle kleine puntjes dat negatief waren aan de 30D weggewerkt. En dat alles voor 1300 euro. Ik denk dat ze gaan verkopen als zoete broodjes.
                              HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
                              Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

Comment

Highlight Tone Priority zorgt voor meer ruis in de donkere partijen. Dynamische bereik verschuiven, ok, maar vergroten?

dave
                                De voorbeelden die ik heb gezien hadden minder ruis.

Dave
                                En ik noem dit DR vergroten.

Je verliest inderdaad de mogelijkheid van ISO 100.
                                Maar de ruis kan onmogelijk hoger zijn dan bij een normale belichting op de ISO x 2 waarde.
                                Daarom wordt er gestart met ISO100 x 2.
                                De techniek is inderdaad hetzelfde als 1 stop onderbelichten en achteraf selectief bijsturen. Maar er is geen RAW meer nodig.

Jan.

Comment

Working...
                                X