Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dé DSLR partycamera & -lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dé DSLR partycamera & -lens?

Fisheye is leuk, ik gebruik het ook, maar het knappe effect gaat snel vervelen.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Fisheye is leuk, ik gebruik het ook, maar het knappe effect gaat snel vervelen.

Dave
      daarom dat ik net zeg dat hij geen fisheye moet gebruiken maar een groothoek (ik heb nog niet meteen andere foto's van groothoek dus daarmee dat ik de fisheye foto's post om te tonen dat brede hoek zoals die er is bij deze fisheye echt wel nodig is)
      5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        daarom dat ik net zeg dat hij geen fisheye moet gebruiken maar een groothoek (ik heb nog niet meteen andere foto's van groothoek dus daarmee dat ik de fisheye foto's post om te tonen dat brede hoek zoals die er is bij deze fisheye echt wel nodig is)
        Ah ja. Juist. Ik was ff in de war. Je toont foto's met een fisheye om aan te tonen dat een breedhoek nodig is.

Maar je hebt gelijk wat die breedhoek betreft. Op mijn laatste party werd de 17-40L ook mijn favoriete, alhoewel ik de 24-70L had gekocht voor de donkere toestanden.

Dave
        pixelpusher

Comment

Welk feestje was da, matthias ?
          Uw amusementsfactor en gezelligheid (en enthousiasme ) hebt ge wel goed op de foto gekregen (y)

Comment

inderdaad, kunnen we daar geen sd'tje organiseren (ben jij dat trouwens op foto 2 en 3)?
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
              De camera zal wss uitsluitend tot partyfotografie dienen, dus zoomlenzen etc is voor mij totaal nutteloos.
              Als ik hiervoor nu 1 lens zou gebruiken dan zou het altijd een zoom lens zijn.

Je hebt een Canon 20D, een 30D of een 400D nodig voor de autofocus.

En een f2,8 zoom lens met een bereik vanaf ongeveer 20 mm tot 80 mm.

De enige Canon lens die in de buurt komt is een EF-S 17-55, dus iets te weinig bereik, maar wel goed bruikbaar.

Jan.

Comment

ik snap ook niet waarom de zoom nutteloos zou zijn :d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                  ik snap ook niet waarom de zoom nutteloos zou zijn :d
                  Ik denk niet dat hij een zoom nutteloos vindt. Maar f2.8 mag dan wel snel zijn voor een zoom in donkere omstandigheden heb je toch al vaak nog sneller nodig. En dus primes.

Ik trek vaak actie in donkere omstandigheden en sinds ik de 17-55 f2.8 IS heb geraak ik er vaak mee weg om de zoom te gebruiken maar ook heel regelmatig moet ik gewoon sneller hebben. Gelukkig voor mij is die actie wat verder dan in zo een party.

En flits is eigenlijk niet echt een alternatief. Voor mij althans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
                    inderdaad, kunnen we daar geen sd'tje organiseren (ben jij dat trouwens op foto 2 en 3)?
                    da was n surfparty in san vicente is spanje, en op foto 2 en 3 dat ben ik inderdaad

ik snap trouwens niet dat hier gezegd wordt vanaf 20mm... op het feestje hierboven op de foto's had ik ook mijn 17-40 4L bij (die ondertussen al gewisseld is voor efs 10-22) en die is bijna geen enkele keer uit mijn tas gekomen omdat ik niet echt genoeg groothoek had op 17mm(natuurlijk niets slecht over die lens hoor ). daarom besliste ik om met mn fisheye foto's te nemen omdat ik dan tenminste alles op de foto kon krijgen wat ik wou. en desnoods kon ik ze later altijd wat defishen of croppen
                    en 2.8 heb je nu ook niet bepaald nodig vind ik (tenzij je persé zonder flits wil werken,maar dit lijkt mij onmogelijk). als je met een externe flits werkt, dan zal je zeker snel genoeg focussen op f4 of 4.5...(mijn 10-22 doet dat razend snel zonder ook maar één keer te hunten op een hele avond)
                    met mn fisheye werk ik trouwens meestal rond f8-11 op feestjes,onder andere ook op mijn geposte foto's hier (is nu wel een volledig manuele lens) dit vooral omdat ik er zo zeker van ben dat mijn foto's scherp gaan zijn (int donker manueel scherpstellen zal niet altijd correct zijn, en zeker niet op zo'n hoek en een kleine zoeker) het is dan eerder een kwestie van de afstand schatten en zo scherpstellen in functie van je geschatte afstand

mijn argumenten baseer ik wel op de voorbeeldfoto die gepost is en ik veronderstel dus dat poochy enkel foto's wil nemen van groepjes mensen en niet van een DJ ofzo achter dranghekken, want dan ga je wel wat te kort komen met de groothoek
                    Last edited by Matthias; 9 januari 2007, 13:28. Reden: enkele bedenkingen
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Ik denk niet dat hij een zoom nutteloos vindt. Maar f2.8 mag dan wel snel zijn voor een zoom in donkere omstandigheden heb je toch al vaak nog sneller nodig. En dus primes.

Ik trek vaak actie in donkere omstandigheden en sinds ik de 17-55 f2.8 IS heb geraak ik er vaak mee weg om de zoom te gebruiken maar ook heel regelmatig moet ik gewoon sneller hebben. Gelukkig voor mij is die actie wat verder dan in zo een party.

En flits is eigenlijk niet echt een alternatief. Voor mij althans.
                      Oké, maar voor partyfotografie zou ik (zoals ookal eerder aangegeven) niet zo staren op die lichtgevoeligheid. Je hebt geen snelle sluitertijd nodig om sfeervolle portretten te maken op een party. Indien je flitst kan je gemakkelijk op 1/15e werken. Op 1.8 ga je ook te weinig scherpte diepte hebben en dan krijg je natuurlijk foto's waar de ene scherp op is en de andere niet.
                      IS is denk ik in dit geval zelfs handiger dan lichtgevoeligheid, zeker om overzichtsbeelden uit de hand te fotograferen.
                      Kzou ook eerder een 17-85 IS of 17-40 aanraden hiervoor. Waarschijnlijk gaan 90% van de foto's wel tussen de 17-24mm gemaakt worden maarja, met zo'n lens kan je dan ook wel eens iets anders fotograferen.

ik snap trouwens niet dat hier gezegd wordt vanaf 20mm...
                      Hangt er natuurlijk vanaf hoe je fotografeert hé. Op 17mm valt de vervorming van mensen nog goed mee en krijg je een goed gevuld beeld met een aangename achtergrond (= waar niet teveel rommel op te zien is)
                      Een 10-20 is uiteraard heel handig voor als je er eens wat meer mensen op wil zetten of om grote brede overzichtsbeelden te maken.
                      Last edited by Maarten_T; 9 januari 2007, 13:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                        Waarschijnlijk gaan 90% van de foto's wel tussen de 17-24mm gemaakt worden maarja, met zo'n lens kan je dan ook wel eens iets anders fotograferen.
                        vandaar dat ik een bereik van 10-22 of gelijkaardig promoot hier (met in het achterhoofd dat het enkel en alleen zou dienen voor partyfotografie)
                        5DmkIII en wat glas

Comment

mijn argumenten baseer ik wel op de voorbeeldfoto die gepost is en ik veronderstel dus dat poochy enkel foto's wil nemen van groepjes mensen en niet van een DJ ofzo achter dranghekken, want dan ga je wel wat te kort komen met de groothoek
                          Inderdaad Matthias, ik ga echt de mensen trekken en niet op een megaevent ergens op 20meter proberen de DJ te fotograferen. Trouwens, als ik dat van plan ben, zorg ik wel dat ik "backstage" langs de DJ kan staan om van hem foto's te maken.

Het is de bedoeling om ongeveer dezelfde foto's te maken zoals op bv. www.versuz.be zo foto's maken is mijn doel.

Heb onlangs contact gehad met een partyfotograaf DocGonzo(http://docgonzo.com/. Hij raadde me sterk aan een IS te nemen... zijn apparatuur is:
                          Mijn basic setup op dit moment (die helaas je 1000 euro budget alleen al aan de lens spendeert):

* Canon 350D + grip
                          * Canon 430EX flash + omnibounce
                          * Canon 17-55 2.8 IS

KNIP

Tamron en Sigma maken wel leuke 18-50 2.8 lensjes, niet al te duur.
                          Wel direct erbij zeggen, ik schiet met IS (Image Stabilisation), dus ik win 3 stops. Eigenlijk kot dit neer op langer belichten en toch scherpe shots hebben, maar daar betaal je dan ook wel een prijs voor.

'n Leuke prime kan je ook nemen, om mee te beginnen.
                          Mijn kitlens heeft er welgeteld 1 shoot opgezeten, daarna vervangen door 'n 20mm F/1.8 prime.
                          Daar liep ik dan weer tegen de limieten op van 'kunnen blijven stilhouden', dus vervangen door Canon 17-85IS, en 'hooked' geraakt aan de IS
                          Als je bij Nikon blijft heb je wel ultraharde pech, want de vergelijkbare 17-55 met VR (zo heet 't bij Nikon) kost een 1400 euro dacht ik
                          Last edited by poochy; 9 januari 2007, 13:38.

Comment

Ik ben van mening dat je toch wat lichtsterkte nodig hebt, vooral voor foto's met mooie effecten, en dan kom je toch snel bij een prime. en dan denk ik aan een "50mm f.1.4" of "sigma 20mm f.1.8" of de "85mm f.1.4"
                            Mensen zijn bewegelijk en dus kom je al snel aan een sluitertijd van 1/50.
                            Ja, ok. een zoom 17-55, van nikkor niks mis mee, maar ik heb er nog geen ervaring mee, komt nog.. ik heb juist voor primes gekozen. kijk naar naar de partyfoto's op de site. http://www.johnmichels.mijnalbums.nl/ . Deze donkere
                            foto's zijn bijna alemaal gemaakt met een prime. Ze zijn wel gecomprimeert naar 100 kb en niet bewerkt. Daarbij zijn ze niet perfekt, maar een mooi voorbeeld.
                            Ze zijn gemaakt met een nikon D80, verder heb ik geen ervaring met foto,s knalle...vindt het gewoon leuk.
                            ps hoe kan ik gewoon een foto laten zien zien op deze site, zoals hierboven.
                            groette.........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
                              Inderdaad Matthias, ik ga echt de mensen trekken en niet op een megaevent ergens op 20meter proberen de DJ te fotograferen. Trouwens, als ik dat van plan ben, zorg ik wel dat ik "backstage" langs de DJ kan staan om van hem foto's te maken.

Het is de bedoeling om ongeveer dezelfde foto's te maken zoals op bv. www.versuz.be zo foto's maken is mijn doel.
                              als ik de foto's op die site bekijk, en je zegt dat het echt voor mensen te trekken is, dan zeg ik nog maar eens(vol overuiging ):

groothoek vanaf 10 of 12mm in combinatie met 430ex of 580ex en een 400D,20D of 30D (geen 350D omwille van iets minder goed AF systeem,ook al zou het er zeker en vast wel mee lukken hoor)

hoewel de IS natuurlijk ook een goed argument kan zijn (zodat je langere sluitertijden kan nemen en ook de achtergrond er nog mooier doorkomt)
                              Last edited by Matthias; 9 januari 2007, 13:44.
                              5DmkIII en wat glas

Comment

als ik de foto's op die site bekijk, en je zegt dat het echt voor mensen te trekken is, dan zeg ik nog maar eens(vol overuiging ):

groothoek vanaf 10 of 12mm in combinatie met 430ex of 580ex en een 400D,20D of 30D (geen 350D omwille van iets minder goed AF systeem)

hoewel de IS natuurlijk ook een goed argument kan zijn (zodat je langere sluitertijden kan nemen en ook de achtergrond er nog mooier doorkomt)
                                Ok thanks..

Kort samengevat:
                                De ideale partyconfiguratie is, gezien het budget, een Canon 400D met een 10of12mm lens en een speedlite 430ex flitser. (Gezien de voorwaarden; partypeople van dichtbij fotograferen waar je de sfeer behoudt, geen 'beweging' en mooie, natuurlijke mensen, te zien zoals op sites als versuz.be en docgonzo.com)

iedereen akkoord? of toch nog bedenkingen?

Last edited by Xarder; 21 april 2007, 08:40.

Comment

Working...
                                X