Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

Komaan mannen, wat maakt het allemaal uit? we geven pakken geld uit aan bodys, die met den dag meer waarde verliezen dan 1GB kaartje :-( , lenzen en accesoires, en dan gaan we zagen over geheugenkaartjes??? Wil je cf? koop het dan, maar voor mij is het over, ik koop wel een cf adapterke.
    Mij maakt het voor de rest niks uit, ik vind geen nadeel , die sd's, klein, netjes, snel en in veel meer toestellen bruikbaar.

Comment

Afgezien van het type kaartje kun je ook andere toestellen overwegen zoals bijvoorbeeld de Fujifilm S3 pro.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        Komaan mannen, wat maakt het allemaal uit? we geven pakken geld uit aan bodys, die met den dag meer waarde verliezen dan 1GB kaartje :-( , lenzen en accesoires, en dan gaan we zagen over geheugenkaartjes??? Wil je cf? koop het dan, maar voor mij is het over, ik koop wel een cf adapterke.
        Mij maakt het voor de rest niks uit, ik vind geen nadeel , die sd's, klein, netjes, snel en in veel meer toestellen bruikbaar.
        In camera's van slimme fabrikanten (Canon 1D mark II N, bijvoorbeeld) zitten ze broederlijk naast mekaar: CF en SD. Maar... de SD-kaart dient alleen voor de back-up. Dat zegt het allemaal. Mechanisch is een CF zoveel sterker dat ze in proftoestellen een must zijn.

Comment

Was te verwachten dat Canon hier weer slimmer zou zijn .
          Ik denk inderdaad dat in proftoestellen een CF nog lang niet uitgezongen is. Het argument van de plaatsbesparing door SD ipv CF te gebruiken speelt hier zeker niet mee.
          Wel de snelheid waarmee geschreven wordt en de grote capaciteit.
          Maar bij de "kleinere" toestellen misschien wel, het zou kunnen (wat Antoine200 zei)
          Last edited by Adri H; 7 januari 2007, 21:55.
          Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Dat is gewoon een slimme marketing en kostenbesparings zet van Nikon.

Je mag toch echt niet vergeten dat D40, D50, D80 instaptoestellen zijn en wat gebruiken de meeste mensen die instappen.... yep SD.

En wat later zijn die instappers upgraders en dan ga je die SD ook in de categorie hoger zien opduiken.

Ik ben eigenlijk verbaasd dat Canon er ook nog geen heeft in de 400D. Hopelijk combineren ze de 2 zoals ze sinds enkele jaren doen in hun 1D reeks.

SD beter dan CF? definieer beter zou ik zeggen. Want de CF kaarten zelf gaan zeker niet sneller stuk dan SD. En het pinnetjes probleem is er geen van CF he maar van het CF slot. Maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die 1 van die pinnetjes plooide in een kwaliteitstoestel. In van die imagetanks enz wel maar die zijn vaak nogal slecht gebouwd. En vergeet niet SD heeft ook een nadeel daar zijn de contacten immers bloot en zweet door het in je broekzak te steken bijv zal sneller nadelig zijn.
            Al bij al is er geen verschil beide zijn meer dan goed genoeg dit is gewoon geen issue.

CF heeft nog wel wat jaren leven in zich tot SD qua capaciteit kan bijbenen.

Comment

Ik heb helemaal niks tegen CF, voor mij mag CF nog honderd jaar bestaan, maar ik heb gisteren toevallig een persartikel onder ogen gekregen van in de begintijd van de digitale fotografie (toen Sony zijn Floppy toestel op de markt bracht, de Mavica dacht ik).
              De "serieuse" fotografiepers schreeuwde toen van de daken dat digitale fotografie nooit ofte nimmer een bedreiging ging worden voor de "professionele natte fotografie". Tja, dan hadden we hier nu op BA gezeten...

Dezelfde teneur klonk in 1830 toen de trein de koeien ging beletten nog melk te geven, en dezelfde teneur vind ik hier in de messte argumenten terug.

Als de industrie zijn zinnen zet om (voorlopig) van SD de standaard te maken, dan hou je dat niet tegen.
              En pure kwaliteit speelt daarbij zelfs weinig rol: Betamax was ook technisch beter dan VHS, maar wat heeft het het langst uitgezongen ?
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                De "serieuse" fotografiepers schreeuwde toen van de daken dat digitale fotografie nooit ofte nimmer een bedreiging ging worden voor de "professionele natte fotografie". Tja, dan hadden we hier nu op BA gezeten...
                Eigenlijk benadert de kwaliteit van de digitale foto nog steeds niet die die je met bvb een kodachrome 64 had .
                ik heb ergens gelezen of in een kursus gehoord dat je zo rond de 25Mp stillekes in de buurt zou komen van een 35mm diafilm.. maar dit volledig terzijde natuurlijk.
                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik heb helemaal niks tegen CF, voor mij mag CF nog honderd jaar bestaan, maar ik heb gisteren toevallig een persartikel onder ogen gekregen van in de begintijd van de digitale fotografie (toen Sony zijn Floppy toestel op de markt bracht, de Mavica dacht ik).

Dezelfde teneur klonk in 1830 toen de trein de koeien ging beletten nog melk te geven, en dezelfde teneur vind ik hier in de messte argumenten terug.

Als de industrie zijn zinnen zet om (voorlopig) van SD de standaard te maken, dan hou je dat niet tegen.
                  En pure kwaliteit speelt daarbij zelfs weinig rol: Betamax was ook technisch beter dan VHS, maar wat heeft het het langst uitgezongen ?
                  Denk u dat we de digitale foto's die wij nu maken over 165 jaar nog bestaan?
                  Driekwart is vaak binnen een jaar al verloren. Veel gaat verloren dat digitaal wordt bewaard: ook muziek; tekst en film.
                  De oude glasplaten zijn steeds af te drukken. Boeken vanaf het begin van de boekdrukkunst zijn nog steeds leesbaar.
                  Als in de vergelijkheid geraakte foto cd's na twintig jaar op een zolder teruggevonden worden dan zijn de bestanden niet eens meer de openen omdat de hardware en software niet meer bestaat.
                  Dat is andere koek met de 60 jaar oude negatieven die ik vorig jaar op een zolder vond van de opening van de speeltuin in onze toen nieuwe buurt. Ik ben ze nog steeds aan het gedigitaliseren maar de orginele gaan straks naar het stadsarchief.

Comment

SD, XD, CF, SM, ....
                    Binnen een paar jaar spreekt niemand nog hierover. Tenzij zo van " ja jong, weet je nog in de tijd dat we van die kaartjes in in toestel moesten steken !!".
                    Bij de volgende toestellen zal iedere foto draadloos op uw PC gezet worden van waar ook ter wereld en zijn alle kaartjes overbodig.
                    Voor zware bestanden zal men misschien nog een buffer 275 gb in het toestel gebruiken. maar voor de gewone jpg'skes van 40 gb zal dat geen probleem meer zijn.
                    Tegen dat jij thuis bent zijn alle foto's al bewerkt in Photoshop CS 39.
                    Je zal ze hoogstens nog moeten saven ( al dan niet in lagen ).
                    Baterijen zullen zelfs overbodig worden want ze zullen er een mini kernreactor insteken die zich zelf na 153 jaar onschadelijk maakt.

De tijd staat niet stil.
                    Denk dat ze lachen als je binnen 10 zal zeggen " ja, mijn eerste digitale reflex was een D200 "
                    Tzal zijn van " whoehahaha... allee jong zo'n bakske waar je nog baterijen moest instoppen en met van die kaartjes, whoehahahah ... Mijn overgrootvader heeft er ook nog zo eentje .... Hij kon er nog niet eens mee bellen, whoehahaha...."
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

pff, heb verleden jaar in juni nog een SD 2 Giga 133X transcend op een duitse site gekocht voor 39 euro....wat moet dat nu nog kosten dan ?
                      dit kan je toch niet stoppen om een bepaalde body te kopen ??

Greetz M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Da Slave Bekijk bericht
                        pff, heb verleden jaar in juni nog een SD 2 Giga 133X transcend op een duitse site gekocht voor 39 euro....wat moet dat nu nog kosten dan ?
                        dit kan je toch niet stoppen om een bepaalde body te kopen ??
                        Mijn gedacht ook, de prijs van een geheugenkaartje kan vandaag denk ik niet echt een groot argument zijn. Voor ongeveer 40euro kan je reeds 2 giga kopen.
                        Voorts is er de compatibiliteit. Op vakantie neem ik gewoonlijk zowel mijn D50 mee, als ook een compactje voor de dagen dat ik niet wil sleuren. Op dat moment vind ik het juist heel handig dat ik maar met één type geheugenkaart werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                          Eigenlijk benadert de kwaliteit van de digitale foto nog steeds niet die die je met bvb een kodachrome 64 had .
                          ik heb ergens gelezen of in een kursus gehoord dat je zo rond de 25Mp stillekes in de buurt zou komen van een 35mm diafilm.. maar dit volledig terzijde natuurlijk.
                          Hmmmm, das raar. Toen ik mijn eerste digitaal kocht in 1997 was ging men in de buurt komen aan 8mp wat later 10 mp dan12mp nu 25mp........m.a.w. Men schuift de boel altijd op. Commercie zeker .

Ps: Hasselblad heeft nu de H3D 39.000.000 mp voor slechts 24900 euro(body alleen).
                          Groetjes Steco

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                            Hmmmm, das raar. Toen ik mijn eerste digitaal kocht in 1997 was ging men in de buurt komen aan 8mp wat later 10 mp dan12mp nu 25mp........m.a.w. Men schuift de boel altijd op. Commercie zeker .

Ps: Hasselblad heeft nu de H3D 39.000.000 mp voor slechts 24900 euro(body alleen).
                            Ja, maar laten we niet vergeten dat met een Nikon D1H (2,7 mp) prachtige en immense vergrotingen te maken waren. Zo werd van één van onze (geïnterpoleerde) D1H-beeld nog verleden jaar een More O'Ferall affiche gemaakt. Die zijn 36 m² groot, met een breedte van 9 meter! Veel pixels zijner dus niet nodig, als het maar goeie zijn...
                            Het opbod van pixels is dus voor een deel commercieel én te voor een ander deel te wijten aan kortzichtigheid van pre-pressbedrijven, reclamebureaus en drukkerijen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                              SD, XD, CF, SM, ....
                              Binnen een paar jaar spreekt niemand nog hierover. Tenzij zo van " ja jong, weet je nog in de tijd dat we van die kaartjes in in toestel moesten steken !!".
                              Bij de volgende toestellen zal iedere foto draadloos op uw PC gezet worden van waar ook ter wereld en zijn alle kaartjes overbodig.
                              Voor zware bestanden zal men misschien nog een buffer 275 gb in het toestel gebruiken. maar voor de gewone jpg'skes van 40 gb zal dat geen probleem meer zijn.
                              Tegen dat jij thuis bent zijn alle foto's al bewerkt in Photoshop CS 39.
                              Je zal ze hoogstens nog moeten saven ( al dan niet in lagen ).
                              Baterijen zullen zelfs overbodig worden want ze zullen er een mini kernreactor insteken die zich zelf na 153 jaar onschadelijk maakt.

De tijd staat niet stil.
                              Denk dat ze lachen als je binnen 10 zal zeggen " ja, mijn eerste digitale reflex was een D200 "
                              Tzal zijn van " whoehahaha... allee jong zo'n bakske waar je nog baterijen moest instoppen en met van die kaartjes, whoehahahah ... Mijn overgrootvader heeft er ook nog zo eentje .... Hij kon er nog niet eens mee bellen, whoehahaha...."
                              Je hebt leuke ideeen. Vooral die minikernreactor.
                              Fotoapparatuur
                              Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                                Hmmm, mijn bronnen (Chasseur d'images bv.) schatten resolutie (lpi) van de beste analoge 35mm kleinbeeldfilm ter vergelijking met digitale fotografie niet hoger dan 8 à 10 MP met Bayer sensor.
                                Als ik me niet vergis, heb ik dit een tijdje terug gelezen in het nummer waar de Leica DMR getest geweest is.
                                Greetz Geert.
                                Canon gerief...

Comment

Working...
                                X