Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

Oorspronkelijk was ik van plan om mij een D80 te kopen als reservetoestel, maar ik heb het niet gedaan vanwege het gebruik van de SD kaartjes, omdat ik niet van plan ben om nogmaals een pak SD kaartjes te kopen naast mijn 16 Gb. aan CF kaartjes die ik nu gebruik.
    Ik vind het een stomme zet van Nikon (die overstap van CF naar SD) nu kan iedereen die een D70, D200, D2H, D2X enz. heeft, ook nog eens andere kaartjes gaan bijkopen, indien hij van plan is om een D40, D50 of D80 erbij te kopen,
    Volgens mij maken ze daar commercieel een flater, wat was er nu eigenlijk mis met die CF kaartjes Cf is namelijk nog altijd de voortrekker op gebied van geheugenkaarten, ze hebben de snelste en de grootste kaartjes die er op de markt zijn, gebruikt in de beste merken van digitale ruggen zoals Imacon en Leaf, waarom dan die overstap

Re: Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

't Is idd niet fijn dat ze niet één lijn trekken. Ik vind het ook niet echt handig dat de batterijen van de D70s niet in de D200 werken. Andersom kan overigens wel, maar dat heb ik niet nodig.

Maar een camera erbij kopen lijkt me eerder dat je je oude model juist als reserve gaat gebruiken en geen stap terug doet door 'n type met minder mogelijkheden aan te schaffen. Zelf ben ik van de D70s naar de D200 gegaan van de zomer en die D70s doet dus dienst als reserve.

Comment

Kan een CF --> SD adapter geen soelaas brengen of staat de technologie daarvoor nog niet ver genoeg (snelheidsverlies etc...)
      Monkey business
      [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

Comment

Wat er mis is met CF ? Fysiek véél groter dan de SD kaartjes én iets fragieler door de cominatie gaatjes-pinnetjes.
        Ik kan aannemen dat die ommekeer niet zo prettig is, maar ik sta hier ook nog met een cassettedek voor muziek, een super VHS recorder en een super VHS camcorder....
        En al de muziek van zo'n vol cassette bandje past nu op één SD kaartje.....
        Zo'n evoluties zijn echt niet tegen te houden en ik vrees dat CF binnen enkele jaren zo goed als R.I.P. zal zijn.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Oorspronkelijk was ik van plan om mij een D80 te kopen als reservetoestel, maar ik heb het niet gedaan vanwege het gebruik van de SD kaartjes, omdat ik niet van plan ben om nogmaals een pak SD kaartjes te kopen naast mijn 16 Gb. aan CF kaartjes die ik nu gebruik.
          Ik vind het een stomme zet van Nikon (die overstap van CF naar SD) nu kan iedereen die een D70, D200, D2H, D2X enz. heeft, ook nog eens andere kaartjes gaan bijkopen, indien hij van plan is om een D40, D50 of D80 erbij te kopen,
          Volgens mij maken ze daar commercieel een flater, wat was er nu eigenlijk mis met die CF kaartjes Cf is namelijk nog altijd de voortrekker op gebied van geheugenkaarten, ze hebben de snelste en de grootste kaartjes die er op de markt zijn, gebruikt in de beste merken van digitale ruggen zoals Imacon en Leaf, waarom dan die overstap

Zelfde reden waarom ik uitzie naar een toestel dat eveneens met CF-kaartjes werkt. Vind het een fout van Nikon maar wellicht heeft het te maken met de grootte van de kaartjes. Kwestie van plaats te winnen en de toestellen wat kleiner te kunnen maken. Ik zie anders geen voordeel.

Wat batterijen betreft vindt ik het minder erg aangezien die van de D200 bvb wel te gebruiken zijn op de D70's.
          Maar ja, wat staat er ons nog allemaal niet te wachten in die wereld van de elektronica waar alles toch zo snel gaat .

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
            Wat batterijen betreft vindt ik het minder erg aangezien die van de D200 bvb wel te gebruiken zijn op de D70's.
            Als de batterij van de D70s te gebruiken wat geweest op de D200 had ik geen extra batterij moeten aanschaffen (had er namelijk 2 voor de D70s), maar nu heb ik er eveneens 2 voor de D200 omdat je natuurlijk nooit zonder reserve kan.

Kan me wel voorstellen dat er veel verloop zal blijven in de ontwikkelingen waardoor we bij elke upgrade tegen ook weer nieuwe aanschaffen van dat soort accesoires aanlopen, maar ik hoop vooral dat dure lenzen compatible gaan blijven met de nieuwere types.

Comment

SD is kleiner, SD is sterker, SD is economisch interessanter omdat er veel meer toestellen in omloop zijn die SD gebruiken.
              PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Fysiek véél groter dan de SD kaartjes én iets fragieler door de cominatie gaatjes-pinnetjes.
                Ik kan aannemen dat die ommekeer niet zo prettig is, maar ik sta hier ook nog met een cassettedek voor muziek, een super VHS recorder en een super VHS camcorder....
                En al de muziek van zo'n vol cassette bandje past nu op één SD kaartje.....
                Zo'n evoluties zijn echt niet tegen te houden en ik vrees dat CF binnen enkele jaren zo goed als R.I.P. zal zijn.
                Zo groot zijn deze nu ook weer niet hé, en fragiel, ik heb er in al de jaren dat ik ze gebruik nog nooit problemen mee gehad, en als jij denkt dat deze binnen enkele jaren van de markt zullen verdwijnen, waarom zijn ze dan nog steeds de voortrekkers tegenover alle andere uitvoeringen lees er maar eens de tests over, en 16 Gb kaartjes zijn daar reeds lang geen probleem meer, terwijl anderen er nog maar over gaan dromen.

Terwijl bij SD 2Gb. het max is bij dezelfde snelheid.
                Last edited by Guest42; 7 januari 2007, 11:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  SD is over een paar jaar ook R.I.P., dat is niet alleen evolutie maar vooral ook commercieel belang. Ik heb nog een compact van 3 jaar oud met Smart Media erin, dat is dus bijna niet meer te krijgen. Canon heeft een toestel (EOS 1DS Mark II) en daar kunnen zowel CF als SD in maar voor een aanschafprijs van 7000,- mag dat ook wel ....
                  Ik ben er klaar mee.

Comment

en vergeet de komst van SDHC niet, ik denk dat het daar veel mee te maken zal hebben aangezien het er naar uitziet dat die kaartjes de algemene standaard zullen worden in zeer veel toestellen...
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Aanvankelijk ook even getwijfeld voor ik in 2005 mijn D50 kocht. Ik had een Canon Ixus V3 met CF kaartjes, dus ... ?

Nu ben ik blij dat die D50 met SD-kaartjes werkt! Ik heb een nieuwe Canon Ixus 800 IS die ook SD-kaarjes gebruikt, ik heb een Qtek Pocket PC die eveneens met SD-kaartjes werkt, en mijn HP laptop heeft een handige SD-poort aan de zijkant. Mijn kinderen hebben eveneens compacte fototoestelletjes die met SD werken. Zeer universeel, de kaartjes zijn makkelijk uitwisselbaar, nooit kaartjes of geheugen te kort!

En met de huidige prijzen van de kaartjes kan dit toch geen obstakel meer zijn, als je ziet wat je uitgeeft aan body's en lenzen. Bovendien hebben we vroeger toch ook veel geld aan filmrolletjes besteed?

Groetjes, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
                        SD is over een paar jaar ook R.I.P., dat is niet alleen evolutie maar vooral ook commercieel belang. Ik heb nog een compact van 3 jaar oud met Smart Media erin, dat is dus bijna niet meer te krijgen. Canon heeft een toestel (EOS 1DS Mark II) en daar kunnen zowel CF als SD in maar voor een aanschafprijs van 7000,- mag dat ook wel ....
                        Zeer veel kans dat je daarin gelijk hebt.

Dat maakt de zaak natuurlijk nog ambettanter voor TS: stel, hij koopt een D80, dan weegt de prijs van de SD kaartjes op zich niet zo zwaar door tegenover de camera zelf, maar binnen enkele jaren zit hij dan misschien met een serie CF en een serie SD kaartjes, en kan hij (en wij), weer met iets nieuws beginnen.
                        Tja, de verkoop moet blijven draaien hé, en misschien is dat nog niet zo slecht, blijft er nog wat werk...
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Misschien niet teveel geheugenkaartjes kopen dan maar als je toch met elke upgrade weer nieuw materiaal nodig gaat hebben.

En er zullen toch altijd hobbyisten blijven die niet elke keer het nieuwste van 't nieuwste willen kopen en waar je geheugenkaartjes aan kunt verkopen die niet meer toereikend zijn bij je nieuwe camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Zeer veel kans dat je daarin gelijk hebt.

Dat maakt de zaak natuurlijk nog ambettanter voor TS: stel, hij koopt een D80, dan weegt de prijs van de SD kaartjes op zich niet zo zwaar door tegenover de camera zelf, maar binnen enkele jaren zit hij dan misschien met een serie CF en een serie SD kaartjes, en kan hij (en wij), weer met iets nieuws beginnen.
                            Tja, de verkoop moet blijven draaien hé, en misschien is dat nog niet zo slecht, blijft er nog wat werk...
                            Ach, binnen enkele jaren hebben we camera's met 30+ megapxel, je kan op je huidige CF/SD kaartjes niet veel opnames meer kwijt en zijn ze toch nutteloos. Ik heb nog een 8 MB CF liggen, daar kan ik niet eens meer 1 opname op kwijt.

Als je in 1991 een 1 GB harddisk in je PC had was je helemaal het mannetje, nu moet je ongeveer 1 TB hebben wil er nog iemand opkijken.
                            Ik ben er klaar mee.

Comment

Dit is evolutie en bij consumenten toestellen kan je niet verwachten dat beiden ondersteund worden, dit maakt ze te duur. (niet alleen extra controller, maar ook meer ruimte nodig). Bij de prof. toestellen mag je dergelijke ondersteuning wel verwachten, iets wat Canon doet. Ik denk ook dat Nikon met de opvolger van de D2 beiden zal ondersteunen.

SD kaarten zijn nu zowat de standaard waar tot voor 2 jaar dit CF was. Dit is evolutie. Ik kan ook geen enkele TTL-flits meer gebruiken op een nieuw digitale reflex vermist ze i-TTL, E-TTL of P-TTL....moeten zijn. Toen Canon overstapte van MF naar AF kon je opeens je oude lenzen weggooien want niet meer bruikbaar. Ook bij Pentax valt de volledige ondersteuning van hele oude lenzen weg. Je kan ze nog wel gebruiken, echter met verminderde functionaliteit.

Het probleem is dat de merken een keuze moeten maken om de prijs laag te houden. Als ze alles moeten blijven ondersteunen kosten de toestellen te veel en koopt niemand ze, of alleen de mensen die dit allemaal willen.

Dus als de aanschafprijs voor nieuwe kaartjes te hoog is, ga dan voor de D200.
                              Te veel lenzen en te weinig tijd.
                              http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Working...
                              X