Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon overstap van CF naar SD geheugenkaartjes.

Ik heb 2 CF camera's en 1 SD MP3 speler, en ik verkies CF boven SD.
    Maar de vraag om steeds compacter zorgd dat de fabrikanten overstappen op SD denk ik. Zo'n XD kaart is net als een SD kaart echt zo priechelig klein .
    Maar mijn motto is, laat ons bij CF houden.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Comment

CF kaartjes zijn inderdaad een stuk fragieler dan SD kaartje, vooral mechanisch(polariteit, connectie,...). Als je meer wil weten , kijk dan eens op mijn site naar "CF kaartje"
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Bij een CF heb je 64 pinnetjes waar iets mis mee kan gaan, en bij een SD zijn dat er veel minder.

Maar de reden is volgens mij dat ze zich al voorbereiden op SDHC

Maar ben ook een CF gebruiker en zou deze kaartjes natuurlijk ook niet graag zien verdwijnen zolang ik ze nog gebruik.
        Canon EOS 5D met 3KG glas
        https://reisforum.net

Comment

Techische heb ik liever een CF kaart dan een SD kaart. Alleen zijn CF kaarten veel gevoeliger door die pinnetjes.

SD:
          Limiet:2 GB (theorie = 8GB)
          4 Bit databus
          Snelheid: 20 MB/sec

SDHCalleen grotere opslag)
          Limiet: 32GB
          4 bit databus
          Snelheid: 20 MB/sec

CF:
          Limiet: 137 GB
          16 bit databus
          Snelheid: 40 MB/sec

Soms staat er in advertenties de snelheid van SD en CF kaarten
          8X = 1.2 MB/sec
          12X = 1.8 MB/sec
          20X = 3.0 MB/sec
          25X = 3.8 MB/sec
          30X = 4.5 MB/sec
          40X = 6.0 MB/sec
          60X = 9.0 MB/sec
          66X = 10.0 MB/sec
          80X = 12.0 MB/sec
          90X = 15.0 MB/sec
          133X = 20.0 MB/sec
          Last edited by bolke; 7 januari 2007, 12:27.
          Fotoapparatuur
          Portfolio

Comment

Alez jong, das toch geen reden om geen D80 te kopen?? Koop er gelijk een stuk of 2 gb kaarjes bij, EN DE ADAPTOR die van SD nog CF maakt. kost je 100€ extra, en je hebt en echte backup, ook van de geheugenkaartjes. En zo kan je binnen 2 jaar de sd's nog gebruiken. Want de CF kaartjes gaan er nu snel uit, reken maar! Natuurlijk zullen ze nog een tijd meegaan, maar alle nieuwe spullen zijn sd-powered.
            De markt zit in de consumerspullen, niet in de high-end, helaas is dat zo.
            Nog een tip; als je de d200 verkoopt, probeer ineens de cf mee te verkopen, of begin daar nu al aan, door middel van die adapters kan je met de nieuwe sd's in je d200 werken.

Comment

Je kan het ook van de andere kant benaderen.
              Ik denk dat Nikon met de D80 gokt op de doelgroep kleine compact bezitters. Deze groep heeft veelal SD kaarten. Als zij een DSLR willen kopen hoeven ze bij Nikon D80 geen nieuwe geheugen kaarten te kopen.
              Bezitters van een D70 upgraden naar een D200 en niet naar een D80.
              Ieder zijn mening zo ik de mijne.
              mvgr
              antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Je kan het ook van de andere kant benaderen.
                Ik denk dat Nikon met de D80 gokt op de doelgroep kleine compact bezitters. Deze groep heeft veelal SD kaarten. Als zij een DSLR willen kopen hoeven ze bij Nikon D80 geen nieuwe geheugen kaarten te kopen.
                Bezitters van een D70 upgraden naar een D200 en niet naar een D80.
                Ieder zijn mening zo ik de mijne.
                mvgr
                antoine200
                Ach, van een d70 naar een d200, ik weet het niet hoor, kost bijna het dubbel van een D80. En dan moeten ze al die adaptertjes kopen ;-)
                Maar, het is je goed recht om zo te denken, echter het feit dat cf veroudert is kan je niet ontkennen. En buiten de paar dslr's die we allemaal kennen, werkt alles al met sd, mini sd of zelfs al micro sd.
                Weet jij nog een recent uitgebracht toestel met cf ? (buiten de dslr's) ik heb het over pda, telefoons, whatever, ook kompaktjes.
                Hier in onze lokale super gb, kleine supermarkt, hangen de sd's gewoon tussen de duracell batterijen, go figure!!

Comment

Als CF er echt uitgaat. Waarom is de Canon 400D dan niet uitgerust met SD kaarten?
                  Fotoapparatuur
                  Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bolke Bekijk bericht
                    Als CF er echt uitgaat. Waarom is de Canon 400D dan niet uitgerust met SD kaarten?
                    Wacht maar af... ;-)

Comment

Enfin, voor de consument is het idd niet aangenaam steeds andere types van kaartjes te moeten kopen telkens hij een ander type van camera, ... enz koopt.

Ik heb nu een echte verzameling bijeengekregen:
                      CF
                      SD ( binnenkort mss nog een SDHC erbij, lap weeral dokken )
                      xD
                      MS

... ge zout er zot van worden
                      BD0723BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Oorspronkelijk was ik van plan om mij een D80 te kopen als reservetoestel, maar ik heb het niet gedaan vanwege het gebruik van de SD kaartjes
                        Als dat de enige reden was, is het juist nu de moment om wel een D80 te kopen. Je krijgt er van Nikon namelijk gratis een SD kaart van 2GB bij ...
                        Ik heb het mijne juist ontvangen!
                        mvg
                        Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Wacht maar af... ;-)
                          Niet bang maken, CF gaat er echt niet op afzienbare termijn uit. Sandisk is volop bezig met de ontwikkeling van 16 GB CF (is al op de markt) en ook andere fabrikanten gaan naar grotere CF's toe. Dat CF eruit gaat is een feit, even zo voor SD en zelfs SDHC maar daar gaan jaren overheen, ook voor CF.

Je kan ook zeggen dat hardisks hun langste tijd gehad hebben maar ook dat is niet iets van vandaag op morgen.
                          Ik ben er klaar mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
                            Niet bang maken, CF gaat er echt niet op afzienbare termijn uit. Sandisk is volop bezig met de ontwikkeling van 16 GB CF (is al op de markt) en ook andere fabrikanten gaan naar grotere CF's toe. Dat CF eruit gaat is een feit, even zo voor SD en zelfs SDHC maar daar gaan jaren overheen, ook voor CF.

Je kan ook zeggen dat hardisks hun langste tijd gehad hebben maar ook dat is niet iets van vandaag op morgen.
                            Wees maar zeker: CF blijft nog een hele tijd, al was het maar voor de high-end DSLR's. Ik mag er als prof niet aan denken dat we alleen met speelgoed als de SD-kaartjes zouden moeten werken. Een CF-kaart kunnen we tijdens reportages nog rap in onze broekzak stoppen: die komt er ongeschonden uit, ook na een hectische opdracht. De SD is dan al lang DOA, in stukken en brokken. In zeven jaar intensief werken met CF-kaarten trouwens nog NOOIT problemen met de 'pinnetjes' gehad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Wacht maar af... ;-)
                              De 400D opvolger (450D?) heeft SD(HC) kaarten? Ik vermoed het ook. (of zelf de opvolger van SD)

Toch maar geen 400D kopen omdat deze CF kaarten gebruikt? Of zelf gelijk overstappen naar SD-converter in de 400D. Ik denk dat ik de 400D gewoon koop en later weer nieuw sneller geheugen koop als ik de 450D(?) ga aanschaffen.
                              Last edited by bolke; 7 januari 2007, 21:39.
                              Fotoapparatuur
                              Portfolio

Comment

tja canon is nooit bij de snelste geweest

Comment

Working...
                                X