Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dit is toch geen stof neem ik aan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dit is toch geen stof neem ik aan?

hieronder zie je een 100% crop van 400x600 pixels uit de bovenhoek van mn 1DII, de foto heeft extra contrast gekregen om het duidelijker te laten uitkomen!
    Die vlekjes zitten in die concentratie in beide bovenhoeken...
    Stof is het in geen geval, ik had dergelijke foto genomen, ik dacht dat het stof was maar heb mn cmos afgespoten met zuivere perslucht uit compressor (zuiver = water, olie, koolstof filter) en ik krijg meteen hetzelfde resultaat... optisch is er aan de cmos nix te zien! Dus, wat is dit? alvast bedankt...

Re: dit is toch geen stof neem ik aan?

toch wel... . geen perslucht gebruiken....

pecpads of andere.....
    -=- Light is the key...

Comment

Afspuiten met perslucht is geen garantie dat klevend stof verdwijnt.
      Enige manier om zeker te zijn is uw sensor reinigen met een Sensorswab en Eclipse.

Het zijn er misschien wel veel maar ze zien er toch uit als stofvlekjes.

En met het blote oog zal je die kleine stofdeeltjes (als het dat is) ook niet zien.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

kan dit nix anders zijn dan stof? dit zouden stofdeeltjes zijn van 1 micron en kleiner he...

Comment

Inderdaad, een deftige reining met sensorvloeistof en pecpads of een sensor swab is hier aangewezen. Vergeet niet dat die deeltjes microscopisch klein zijn (de filter van je compressor kan die onmogelijk tegenhouden). Je kan ze dan ook niet zien met het blote oog, je sensor daarentegen registreert ze wel... Zo'n reiniging is immers nog geen garantie voor een schone sensor. Mijn D200 was onlangs binnen voor interne reiniging bij Procirep. Na reiniging (door professionals) was de sensor vuiler dan ervoor Als ik eens een uurtje vrij heb...
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
            ... Mijn D200 was onlangs binnen voor interne reiniging bij Procirep. Na reiniging (door professionals) was de sensor vuiler dan ervoor ...
            Dàt kan ik best begrijpen...
            Tijdens een "open deur dag voor pro's" ergens in het land, heb ik zélf gezien hoe de "Nikon professionals" de sensor "schoonmaken"...
            Idd, spuiten met perslucht uit een bus!...
            Niks Sensorswabs, niks Eclipse...
            Gelukkig was het niet mijn toestel dat ze onder handen namen.

Ik stond erbij, ik keek ernaar,... en ik trok mijn conclusies!....

Comment

Ik weet niet wat voor plafon u heeft.

Comment

heb vroeger zelf geprobeerd om stof weg te spuiten met spuitbus met droge lucht, maar het werd zeker niet beter en soms zelfs erger...
                als je wil weten of het echt stof is, bekijk je sensor eens onder een hoek tov een lamp zodat je het licht gespiegeld ziet, en dan kan je zelf met het blote oog meestal al het stof zien dat erop ligt (zo kuis ik mijn sensor in combinatie met een wattenstaafje en heeft altijd 100% succes en tis nog goeiekoop ook)
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  als je wil weten of het echt stof is, bekijk je sensor eens onder een hoek tov een lamp zodat je het licht gespiegeld ziet, en dan kan je zelf met het blote oog meestal al het stof zien dat erop ligt
                  optisch is er nix zichtbaar ...

Comment

en probeer eens met een wattenstaafje een stuk van je sensor te kuisen en kijk eens of er dan nog op die plek vlekken te zien zijn...
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Het ligt niet aan vuil op de lens?
                      Op welk diafragma heb je die foto genomen? (ik dacht dat om stof op je sensor te zien je f/16 of meer moest nemen?)
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

heb je het op elke lens?
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          en probeer eens met een wattenstaafje een stuk van je sensor te kuisen en kijk eens of er dan nog op die plek vlekken te zien zijn...
                          Doe dit NOOIT!!!! Een wattenstaafje is rotzooi om op een sensor te gebruiken: laten nog meer stof achter dan er al op zat en omdat die zo goed stof vasthouden kun je er krassen mee maken op de AA-filter die voor de sensor zit... dus nogmaals: NOOIT op een sensor gebruiken!!!
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

ik doe het al meer dan een jaar en nog nooit problemen mee gehad. elk stofje zonder problemen kunnen verwijderen en van krassen nog niets gezien hoor dus ik weet niet echt wat je bedoelt.
                            zelf ondervonden of ergens gehoord?
                            Last edited by Matthias; 2 januari 2007, 21:01.
                            5DmkIII en wat glas

Comment

foto is op f22, en idd, op F4 fotos en dergelijke is het niet niet tot amper (veel minder) zichtbaar.
                              Heb het niet met andere lenzen getest maar tzijn allemaal L lenzen die toch stofdicht horen te zijn dus ik denk niet dat het de lens kan zijn, er is ook optisch nix zichtbaar in of op de lens!

de camera komt van bij Corne dus ook Corne een mailtje gestuurd, zoals gewoonte kreeg ik antwoord bijna voor ik mn vraag verstuurd had

Oorspronkelijk geplaatst door Corné
                              Dit is (hardnekkig) stof op de sensor die niet eenvoudig met lucht eraf te krijgen is. Sensor Swabs werken daar wel bij.
                              heeft iemand ervaring met die dingen? ik vind het nog al redelijk duur voor 10 van die borstelkes, Corne vraagt 54euro wat nog meevalt als ik naar Belgische winkels ga zien waar het oploopt tot 80 euro en meer! En ik ben niet zo happig om fysick contact te hebben met mn cmos, vooral omdat ik er geen ervaring in heb...

Comment

Working...
                              X