Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dit is toch geen stof neem ik aan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dit is toch geen stof neem ik aan?

misschien lokale fotohandelaar die het voor weinig geld of gratis wil doen...
    en anders wat geld uitgeven aan sensor swabs want de camera is toch die kleine investering waard meen ik
    5DmkIII en wat glas

Comment

Beste

Zoals velen hier al vermeld hebben zit jij volgens mij met een
      erg vuile sensor...

Heb je hem ooit in zijn leven al eens een kuisburtje gegeven?

Als je dit dan toch van plan bent; doe dat NOOOOOOIT met perslucht!
      Met perslucht (ook al komt die uit zo'n speciale spuitbus) maak je alles
      alleen maar erger en ga je gewoon het stof verplaatsen.

Ik heb het al een 50 keer gedaan met een bijgesneden pannenlikker met PEC-PAD er rond gewikkeld en 2 druppels ECLIPSE erop; met elke keer opnieuw een sprankelend schone sensor tot gevolg!

Het ziet er moeilijk en fragiel uit maar 't valt allemaal heel goed mee ('k vind het zelfs héél plezant om te doen)!

Greetz Bob
      Last edited by Spy-Glass; 3 januari 2007, 00:37.
      CANON Inc. Made In Japan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht

http://users.telenet.be/belgiumdigit...gen_deel-1.wmv

http://users.telenet.be/belgiumdigit...gen_deel-2.wmv
        1 gaat totaal niet, 2 zegt :
        Sorry, de gevraagde pagina kan niet gevonden worden.
        Page not found - HTTP 404

ik ga mij dan maar es zien om zon dingskes te kope zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T-design Bekijk bericht
          En ik ben niet zo happig om fysick contact te hebben met mn cmos
          Er is geen fysiek contact met je sensor, hoor, don't worry.

Comment

t-design

Heb je e-mail?

Ik heb heel de uitleg + de filmpjes in een word-bestand, dan mail ik het ff door...

greetz Bob
            CANON Inc. Made In Japan

Comment

t-design

Heb je e-mail?

Ik heb heel de uitleg + de filmpjes in een word-bestand, dan mail ik het ff door...

greetz Bob
              pm

Comment

Sorry voor de foute links (scheelt blijkbaar iets aan).

Het waren de links van de alom gekende Roland Vandenbulcke.
                CANON Inc. Made In Japan

Comment

Sorry voor de foute links (scheelt blijkbaar iets aan).

Het waren de links van de alom gekende Roland Vandenbulcke.
                  moet ne sjieke kerel zijn, heeft mijn maat al es rond een stof probleem serieus geholpe en aan mij bood em ook zn dienst aan om zomaar een 1D handleiding te gaan inscanne, gelukkig dan een echte gevonde dus bleef hij bespaart van al dat werk, toch

Comment

Beste mensen, omdat het steeds nog een moeilijke materie blijkt te zijn "dat sensorreinigen" in overleg met Roland (ex-**********) nog enige praktische toelichtingen.

Het sensorcleanen heeft de laatste tijd toch een hele ontwikkeling ondergaan door toevoeging van nieuwe technieken. Het probleem van stof op de sensor heeft dan ook vele geïnspireerd om nieuwe min of meer effectieve middelen op de markt te brengen. Ik wil hierbij niemand voor het hoofd stoten laat dit gezegd zijnde, maar alle middelen kunnen helpen in meer of mindere mate , maar na alles tot het bot te hebben uitgetest , ben ik toch tot de uiteindelijke basis moeten terugkeren om omzeggens alle of beter bijna alle stofplekjes te verwijderen.
                    Hier voor de nieuwelingen de link naar de filmpjes eens door ons gemaakt en nog steeds up to date ( mits enkele kleine aanpassingen) .
                    In de vergetelheid geraakt ondanks dat ze hier op dit forum gehost zijn
                    Links

Het kuisen van de sensor houd zoals jullie zien eigenlijk niets in ( enkel wat stresszweet bij de eerste maal) .
                    Tot vervelens toe herhaal ik echter:
                    Start steeds met een goede stoot van een blaaspeertje om eventueel abrazief stof weg te blazen ( minder kras risico)
                    1. wees zeker (in het begin )niet te veel eisend, een spotje hier of daar kan zo weg gekloond worden)
                    2. wees vooral voorzichtig bij Nikon om zeker slechts één à twee druppels vloeistof te gebruiken daar niet alle CCD’s stof-vocht dicht zijn.
                    3. Als je toestel enkel via een externe voeding kan gekuist worden zorg tenminste voor een UPS ( back-up batterij die omschakelt bij uitvallen netstroom), je weet maar nooit. Zeker hier in Gent
                    Anders zorg steeds voor een volledig opgeladen batterij en houdt steeds je toestel zo vast dat je geen knopjes kan indrukken die je spiegel per abuis doen dichtklappen en/of de stroom doen uitschakelen
                    4. Wees soms tevreden met het bekomen resultaat, een nieuwe kuisbeurt kan slechter uitvallen dan voorzien.
                    Nooit te doen:
                    Behoudens enkele andere technieken waar ik mij hier niet ga over uitlaten zou ik zeker nooit bij een toestel ( zoals ik vaak zie) dat in één of meerdere jaren nooit gekuist is , één of andere borstel methode gebruiken. De spiegelkamer is meestal te vuil, ook de techniek beheers je nog niet ( niet zo eenvoudig omdat je echt niets anders dan de sensor mag aanraken) en je hebt snel strepen op je sensor door smeer enz. die in de kamer of op de rand van de sensorvatting aanwezig was.

Tot op heden heeft door oordeelkundig gebruik van de pec-pads en de eclipse of zuivere methanol nog niemand merkbare schade ondervonden aan de sensors. Hopelijk zal in de toekomst een uiteindelijke oplossing gevonden worden die iedereen bevredigt ( zelfs de laatste technieken maken het gebruik van een professionele kuis niet ongedaan) en ook wil ik een (kleine) last van je schouders nemen: wees eens eerlijk in het analoge tijdperk bestond stof ook en was het veel lastiger te verwijderen dan nu...

Dit heb ik hier ooit eens van 't forum geplukt, maar blijkbaar werken die links niet meer.

Ik heb de filmpjes wel op m'n PC staan maar die zijn helaas wat te groot om online te plaatsen.
                    Last edited by Spy-Glass; 3 januari 2007, 00:48.
                    CANON Inc. Made In Japan

Comment

Idd, die Roland Vandenbulcke is een supervriendelijke mens.

Ik heb er ooit zelf eens mee gemaild omtrent het zelf cleanen van m'n sensor.
                      'k Kreeg toen wel antwoord van zijn "al even vriendelijke" echtgenote die mij
                      alles heeft uitgelegd.

Zijn werkwijze is gewoon goed.

M.v.g.
                      CANON Inc. Made In Japan

Comment

Gewoon ff een TIP.

Om te zien of er stof op mijn sensor zit doe ik het volgende:

1) Ga achter de PC zitten met m'n cam

2) Open een leeg blad in Word

3) Neem een foto (liefst RAW) van dat witte blad op f22

4) Foto openen in Photoshop en je ziet meteen of er al dan niet stof op je sensor zit (desnoods auto levels)

C'est ca!
                        CANON Inc. Made In Japan

Comment

Digitaal ten top Spy Glass! Een wite pagina openen in Word en daar dan op f/22 een foto van maken???
                          Wat denk je van een blanco velletje A4 papier nemen, de lens op oneindig zetten (MF) en dan van dichtbij een foto maken (uit de hand) van het velletje!
                          de foto daarna openen in PS en met autocontrast bewerken. Je wilt echt niet weten wat je dan ziet ((((( maar stof op de sensor en eventuele andere onregelmatigheden komen wel erg schrijnend aan het licht.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

hij vind de pagina nog altijd niet ... jammer want ik wil het ook eens proberen maar zonder het ooit eens gezien te hebben. (toevallig niemand van regio torhout die het even wil voortonen )
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Hier de werkende link naar de filmpjes die Roland en ik ooit maakten , dan hebben juliie terug een idee hoe de sensor te reinigen.
                              Je kan deze filmpjes ook opslaan op je eigen PC (rechtermuisklik en opslaan als)
                              Groetjes Dolly

Last edited by Guest10; 3 januari 2007, 10:27.

Comment

Spanjaart

Toch geen velletje A4 verspillen zeker

Een witte paginaop je monitor is toch nog net iets goedkoper nietwaar?

Verzin eer je begint mensen want eer je die narigheid op uw sensor hebt
                                gezien heb je slapeloze nachten zoals bij een horror-film!!!

U bent gewaarschuwd!
                                CANON Inc. Made In Japan

Comment

Working...
                                X