Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    En ik ga ook eens iets zeggen: sugar heeft gelijk over de hele lijn.

Neh!

Dave
    En...Sugar, niet vergeten te trakteren als je die man ontmoet he!

Comment

Alstjustisistjust.
      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
        Sterk.... bij deze lens zijn voor en achterste lens het dichtst bij elkaar als die op 70mm staat, en verst bij 28mm.... lijkt me dan toch (alsof?) dat de beeldhoek bij 70mm groter is?
        Neen, men spreekt niet voor niets van een breedhoeklens

Het is niet omdat de lenzen verder uit mekaar schuiven dat de brandpuntsafstand vergroot...

Op een 35 mm SLR moet je vanaf 40 mm een assymetrische lens maken ('retrofocus', want de spiegel zit in de weg), voor een breedhoeklens komt dat neer op een sterk negatieve lens met daarachter een korte telelens... Een echte breedhoeklens is dus veel langer als haar brandpuntafstand...
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
          Neen, men spreekt niet voor niets van een breedhoeklens

Het is niet omdat de lenzen verder uit mekaar schuiven dat de brandpuntsafstand vergroot...

Op een 35 mm SLR moet je vanaf 40 mm een assymetrische lens maken ('retrofocus', want de spiegel zit in de weg), voor een breedhoeklens komt dat neer op een sterk negatieve lens met daarachter een korte telelens... Een echte breedhoeklens is dus veel langer als haar brandpuntafstand...
          Het meest kenmerkend voor retro optieken is dat de frontlens diameter (veel) groter is dan uit de laagste F-waarde zou blijken. Een breedhoek voorzetlens in combinatie met een klassieke optiek is voorbeeld van een retro optiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
            Ongeveer een jaar geleden startte ik hier http://forums.dpreview.com/forums/re...hread=16881797 onder adadad een draad met boeiende antwoorden (engels)
            Inderdaad, een heel boeiende thread. 'k Heb er veel uit geleerd. Bedankt erdna.
            En sugar natuurlijk ook bedankt.
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

In het zojuist verschenen Nederlandse tijdschrift Computertotaal Nr 2 van 2007 staat een vergelijk tussen Compact en DSRL camera's.
              Veel wat daar in geschreven staat wordt op dit forum bevestigt.
              Dus de voor en nadelen: snelheid; ruisproductie; scherptediepte en uiteindelijk kwaliteit verschil. Ook wordt er aandacht besteed aan de voor en nadelen van een DSRL met live LCD.

Comment

waarom wordt hier zo weinig de RAW mogelijkheid aangegeven als reden om te kiezen voor een dslr .

Een compactje is gewoon what you see is what you get .

Bij een dslr begint het pas na het fotograferen .

Comment

Er zijn ook niet-DSLRs die RAW ondersteunen.
                  pixelpusher

Comment

Waarom worden dit soort topics nog steeds geplaatst terwijl ze al tientallen keren voorbij zijn gekomen. En waarom wordt er nog steeds gereageerd op dit soort topics?
                    Verwijs de poster toch direct naar een van de de vorige posts.
                    Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

leuke discussie
                      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

En vooral, waarom worden deze topics opnieuw en opnieuw uit de kast gehaald?
                        Want er is al in tijden geen reactie meer geweest op dit topic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Je hebt een punt vind ik. Sommigen vergelijken hier DSLR's met compactjes, terwijl het hier wel degelijk over prosumers gaan die beelden van hoge kwaliteit maken. Alles wat GEEN prosumer is hoort dus niet in deze discussie thuis, zo simpel is dat.

Als je over kwaliteit spreekt moet je geen rekening houden met de fotograaf die de camera hanteert. Ga ervan uit dat het dezelfde fotograaf is, dan pas kun je oordelen over de kwaliteit van het toestel.

Met een DSLR kun je meer kanten uit en heb je dus meer mogelijkheden. Als je genoeg geld uitgeeft aan lenzen zul je altijd betere foto's kunnen nemen. Voor sommige specifieke fotografie is een DSLR gewoon ook onmisbaar vanwege de voordelen die hier al reeds aangehaald werden.

Voor andere algemenere fotografie denk ik niet dat een DSLR absoluut nodig is. Neem je voornamelijk foto's van landschappen, zonder extreme groothoek te gebruiken, dan heb je volgens mij niet echt een DSLR nodig. Schiet me niet dood als je er een andere mening over hebt. Volgens mij zijn er geen polarisatiefilters oid beschikbaar voor prosumers, dus da's ook misschien een reden om een DSLR te nemen.

Zoals iemand anders aanhaalde vinden we het allemaal ook erg leuk om met al de spulletjes die met fotografie te maken heeft bezig te zijn. Ik opende een tijd geleden eens een topic over GAS (Guitar Acquisition Syndrome), waarbij het erop neerkomt dat een gitartist erg veel bezig is met zijn materiaal, omdat hij altijd maar op zoek is naar het beste geluid terwijl dat niet noodzakelijk door beter materiaal te bekomen is. In de fotografie gaat hetzelfde op.

Maaaaar .. Het blijft wel gewoon enorm leuk ook om een 'echt' toestel vast te hebben en te kunnen gebruiken. Zelf ben ik ook zo. Ik vind het geweldig om een camera te kunnen gebruiken waarbij je alles zelf kunt doen. Ik voel mij trouwens helemaal niet stoer met zo'n knoert van een toestel in de hand. Ik vind het eerder onsubtiel en te opvallend.
                          Ik heb een Leica V Lux en daar kun je gewoon een normaal pola filter opschroeven
                          Dus da's geen reden
                          Verder zitten er net zoveel mogelijkheden op als op een DSLR en een hele knappe lens (mist een beetje groothoek)
                          Voordelen een draaibaar scherm (en dat hebben niet veel DSLR's)
                          Optische beeldstabilisator is ook erg goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door superduc Bekijk bericht
                            Ik heb een Leica V Lux en daar kun je gewoon een normaal pola filter opschroeven
                            Dus da's geen reden
                            Verder zitten er net zoveel mogelijkheden op als op een DSLR en een hele knappe lens (mist een beetje groothoek)
                            Voordelen een draaibaar scherm (en dat hebben niet veel DSLR's)
                            Optische beeldstabilisator is ook erg goed
                            Bij een dslr heb je het shcerm enkel om de foto na de opname te bekijken, je moet altijd de zoeker gebruiken.

Een groot voordeel aan een dslr vind ik wel de snelheid van het scherpstellen en fotograferen. Bovendien klikt die sluiter als muziek in de oren.

Verleden weekend heb ik zo'n 400 foto's met mijn fz50 genomen, 200 met een D70 en een 100 met een D100. Ik moet zeggen dat ik de foto's van mijn toestel het mooist vond qua kleur natuurlijk was de d100 veel leuker om mee te werken en veeeel sneller hoor !
                            Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                            http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                              Bovendien klikt die sluiter als muziek in de oren.
                              Leuk!

Comment

Dslr's wegen meer en vliegen dus hoger als je ze lanceert om kleiduifschieten te oefenen.
                                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                                X