Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
    Slecht voorbeeld... ruis in de lucht, niet echt haarscherp (mis fijne details) en dit zou ik ook kunnen nemen met m'n R1 als die duif niet te hoog vliegt tenminste .

Wat ik niet zou kunnen nemen is deze van je site. Zoiets zie ik met geen enkele bridge maken, ook niet met veel geluk. Gelukkig is dit ook m'n ambitie niet.

Wim, van die uil sta ik zelf nog steeds versteld, al sta ik tegenover zo'n show wat terughoudender na de bedenkingen die hierover op het forum zijn geuit.

Verder klink je zelfverzekerd en respect daarvoor, maar ik kijk zeer vertwijfeld aan tegen wat je zegt over de DSC-R1 Dat is absoluut een prachtcamera, maar voor dit type actiefotografie? Nah... het is zo al zo moeilijk om zo'n snelvliegend onderwerp als een duif met een optisch zoeker te volgen en de AF accuraat mee te laten volgen, laat staan dat je dit met een EVF klaart Ook al het verschil in bereik is te groot: dit was aan 300mm (omgerekend naar 35mm) en de R1 haalt maximaal 120mm. Zoals je zegt zal de duif dichter moeten komen, wat het nog moeilijker zal maken door de scherpe hoek. Ook het maximaal diafragma van f4.8 helpt niet mee aan de ene kant terwijl aan de andere kant de sluitertijd gelimiteerd is tot 1/2000s Uiteindelijk staat niets je in de weg om een even goede foto te posten, al reikt je ambitie niet tot daar

Allé, 'k heb mijn duivenkot nog eens uitgemest, en hier een scherper voorbeeld dan met minder ruis:

En nog eentje:

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
      Heb heel deze draad eens vluchtig doorgenomen. Al wou ik eerst niet reageren, toch doe ik het nu wel.

Tijdens het lezen voelde ik hier wat scherpte in de discussie. Termen als snobisme, macho en dergelijke zijn hier gevallen. Dan begint het toch wat op onmacht te lijken.

Men vergelijkt hier appelen met citroenen. Is een camera zonder wisselbare lenzen vergelijkbaar met een spiegelreflex. Neen…. Zijn er raakpunten, ja…..

Begin je met fotografie, dan moet je voor jezelf uitmaken wat je er mee wil bereiken en wat je daar voor over hebt. Niet alleen financieel, maar ook tijd en eventueel sleurwerk.

Zelf ben ik voor 99% vogelfotograaf en heb me met een 30D en Canon 400mm f5.6 uitgerust.

Dat is het minimum…. En dat is met geen enkele prosumer te evenaren… Heb nog de 150mm macro van sigma en enkele huis tuin en keukenlenzen van goede kwaliteit. Nu kan je wel begrijpen, dat je heel die bazaar, inclusief een zwaar statief niet alle dagen op je rug door het veld kan meesleuren. Dan heb ik het nog niet over de praktische kant.

Daarom heb ik mij een Powershot S3 aangeschaft. Daar kan ik dan ondertussen eens een landschapje of een vlinder mee fotograferen, zonder telkens van lens te moeten wisselen. Kan je voorstellen hoe je daar dan in het veld staat te klungelen. Vlinder weg…buizerd boven je hoofd zwevend, lens wisselen… buizerd weg, vlinder terug… En als ik dan met mijn S3 die vlinder te pakken krijg dan ben ik me er terdege van bewust, dat die foto waarschijnlijk beter had geweest als ik mijn macrolens had gebruikt…

Groetjes

Neos
      Prachtig uitgelegd, kan direct doorgaan voor besluit en samenvatting van heel deze thread
      En de prachtige duifjes hierboven: zoiets heb ik nog niet echt geprobeerd met mijn bridge , zal het beter ook maar niet doen wegens vrijwel onmogelijk.
      Last edited by nete; 31 december 2006, 09:03.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik ben zelf van plan om de voordelen van een compact/prosumer en DSRL te combineren. De Coolpix is naar mijn zoon gegaan, maar ik wil toch iets hebben dat ik altijd makkelijk mee kan nemen in mijn tas en heb besloten om een Fuji 30/31 te kopen zodra ik weer geld heb . Ik heb prachtige foto's gezien van hoog kwaliteit die genomen zijn met dit cameraatje.
        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Is Steve Billast weer terug?
          Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

Ben pas overgestapt van de Sony F828 naar een Canon 400D.

Het grootste verschil is toch het gebruik.

Met mijn F828 zijn bijna alle foto's die ik nam goed. En kreeg ik regelmatig zeer lovende woorden van omstaanders over de prachtige scherpe foto's.
            Ik zat met dit toestel aan mijn limieten. Ik werd regelmatig door vrienden en familie gevraagd om feesten op plaat te leggen. En bij donkerdere omstandigheden (binnen, winter buiten) vond ik de foto's niet echt goed. Maar nog steeds stukken beter dan met zo'n kleine compact.

Nu heb ik al heel wat lopen oefenen, maar ik haal de voordelen van die DSLR er nog niet uit. De foto's zijn een heel stuk minder scherp. En de opening gedraagd zich ook anders. Met de F828 had een foto op F2.0 nog voldoende scherpte-diepte. Met een DSLR is dan heel beperkt (wat ook weer een voordeel kan zijn).

Kortom met die DSLR moet je verder geraken, maar het vraagt meer fotografische kennis. En je moet bereid zijn om die tijd in je hobby te steken.

Dus als je een beginnend fotograaf bent, begin met een bridge toestel. Je hebt snel mooie foto's en je kan meer leren over fotografie. Als je na een jaar of 2 merkt dat je regelmatig aan je limieten geraakt dan komt er een tijd voor een overstap. Dan weet je ondertussen ook welk type fotografie je echt het meest wilt doen. Daar kan je dan je lenskeuze op afstemmen.

Als je al voldoende ervaring hebt, en je weet welke type foto's je het meeste neemt. Dan kan je beter met een DSLR beginnen. Als het de eerste is dan koop je een goedkope body en steekt je wat meer geld in lenzen.

Nog even dit, als je zo'n lens van een betere bridge wilt evenaren met een DSLR ben je al snel 2x of 3x meer geld kwijt. De kitenzen komen niet in de buurt.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
              . . .
              Daarom heb ik mij een Powershot S3 aangeschaft. Daar kan ik dan ondertussen eens een landschapje of een vlinder mee fotograferen, zonder telkens van lens te moeten wisselen. Kan je voorstellen hoe je daar dan in het veld staat te klungelen. Vlinder weg…buizerd boven je hoofd zwevend, lens wisselen… buizerd weg, vlinder terug… En als ik dan met mijn S3 die vlinder te pakken krijg dan ben ik me er terdege van bewust, dat die foto waarschijnlijk beter had geweest als ik mijn macrolens had gebruikt…
              Om dat "geklungel" in open veld te vermijden of toch te minimaliseren, ga ik gewoon met 2 DSLR's op wandel
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Om dat "geklungel" in open veld te vermijden of toch te minimaliseren, ga ik gewoon met 2 DSLR's op wandel
                Snob (zaaaaalig toch)

J.
                johnvde

Comment

ZEG???
                  HEY ???
                  Waar zitten jullie???
                  Laat 't hier niet stilvallen he? Het is niet omdat jullie zat zijn van 't vieren dat je niet meer moet discussieren !!!
                  ik amuseerde me hier net zo goed.. Heb dikwijls onder m'n stoel gelegen van 't lachen..
                  Allez, vooruit der weer tegenaan...

Comment

Mic, in afwachting van verdere commentaren (is alles nog niet eindeloos herhaald? ) kan je altijd de zoekfunctie eens gebruiken en de vele vorige draadjes herlezen. Zeker interessant
                    O.a. die van leuke reden om (g)een DSLR te kopen is een aanrader!

Ondertussen aan alle eigenaars van zo'n fantastisch fotoapparaat in welk formaat ook: gelukkig nieuwjaar en vele mooie foto's. Maak de anderen er maar jaloers mee en laat zien wat je toestel kan!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Mic, in afwachting van verdere commentaren (is alles nog niet eindeloos herhaald? ) kan je altijd de zoekfunctie eens gebruiken en de vele vorige draadjes herlezen. Zeker interessant
                      O.a. die van leuke reden om (g)een DSLR te kopen is een aanrader!

Ondertussen aan alle eigenaars van zo'n fantastisch fotoapparaat in welk formaat ook: gelukkig nieuwjaar en vele mooie foto's. Maak de anderen er maar jaloers mee en laat zien wat je toestel kan!
                      A, juist, de zoekfunctie...

Ik zoek : Waarom een DSLR? Prosumer is toch evengoed... en ik kom altijd bij dezelfde foto uit???
                      Raar???

Iemand die met z'n twee DSLR's op wandel is...

Comment

Zo zien we David zijn gezicht wel niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mic Bekijk bericht

Ik zoek : Waarom een DSLR? Prosumer is toch evengoed... en ik kom altijd bij dezelfde foto uit???
                          Raar???

Een kruiwagen heb ik daarvoor niet nodig hoor Mic Gewoon de 2 camera's rond mijn nek en de Tamrac op de rug.
                          4x/week naar de fitnessclub om schouders en rug te trainen helpt natuurlijk wel
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Nog even dit, als je zo'n lens van een betere bridge wilt evenaren met een DSLR ben je al snel 2x of 3x meer geld kwijt. De kitenzen komen niet in de buurt.
                            Dat is niet waar. De kitlenzen van DSLR zijn in hetzelfde bereik als die bridge-camera's even goed. Ze leveren evenveel resoluie en meer DOF op, en zijn intrinsiek lichtsterker (vanwege de grote sensor)
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mic Bekijk bericht

Raar???

Ge lacht, maar een deftig transportsysteem op wielekes zou af en toe niet slecht zijn. Kleine kinderen worden toch ook met een buggy overal mee naartoe genomen

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                                Dat is niet waar. De kitlenzen van DSLR zijn in hetzelfde bereik als die bridge-camera's even goed. Ze leveren evenveel resoluie en meer DOF op, en zijn intrinsiek lichtsterker (vanwege de grote sensor)
                                Mijn bridge heeft wel een 28-200/F2.0-2.8
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X