Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
    Blijft de vraag...
    Waarom brengt geen enkel merk een echt goede compact uit, met een APS (of een 4/3) sensor, een optische zoeker (geen TTL-viewfinder) en een live-preview op een kantelbaar schermpje.

Wat mij betreft is de Sony R1 is gewoon een maat te groot uitgevallen.
    Dat is heel simpel, voor een compact met zo'n "grote" sensor moet er ook een grote lens op gemonteerd worden (zeker als het dan nog een f2,8 moet zijn). Daardoor is die camera dan geen compact meer, maar dan heb je minimaal dezelfde afmetingen als de "kleine" DSLR's met een EF-S (bij Canon toch) lens erop gemonteerd. Het gewicht zit dan ook in debuurt van een DSLR, en je hebt het nadeel dat je zelf geen lenzen kan wisselen.

De Fuji F30 heeft een wat grotere sensor, en is daardoor beter in de hogere ISO, maar die heeft een eerder beperkt zoombereik waarbij het diafragma dan ook nog heel wat kleiner wordt als je inzoomt. Als ze daar al een lens op zouden monteren die f2,8 blijft door het hele zoombereik, dan zal die camera dubbel zo groot en zwaar uitvallen .

Zolang ze geen kleine sensor kunnen maken die goed presteert tot pakweg iso 1600, dan blijft een DSLR een groot voordeel behouden.
    Maar de dag dat ze die sensor kunnen maken, dan blijft een DSLR toch nog het voordeel houden omdat er dan daarvoor ook die sensors gemaakt kunnen worden met héél veel pixels, en daardoor krijg je dan weer veel meer details in de foto's.
    Een grotere sensor zal dus altijd beter blijven, de vraag is alleen of we al die pixels wel nodig hebben .
    Last edited by Black B@ndit; 30 december 2006, 10:13.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpke Bekijk bericht
      er wordt hier meer materiaal besproken dan foto's op dit forum...
      Hoe raar toch ze discussieren over camera's in het camera forum.

Als voor bridge en SLR deze bestonden perfect naast elkaar in het analoge tijdperk en toen had iedereen dezelfde sensor. Toch was er een markt voor beide dat zal nu ook altijd zo zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
        En dit is nu net volledig fout, een bridge doet qua kwaliteit ALTIJD onder voor een DSLR, en dit vanwege twee erg eenvoudige redenen
        - de sensor is véél kleiner, dus je gaat , om een zelfde beeld te bekomen steeds sterker moeten vergroten (ten tijde van kleinbeeld film versus middenformaat was dat net hetzelfde , en het zal altijd zo blijven)
        - de lens van een bridge is één groot compromis, zeker voor die 10 x zooms. Ook al plakken Panasonic en Sony er nog een stickertje opplakken van gerenommeerde lenzenproducenten (Leica/Zeiss). Zo'n lens kan absoluut niet tippen aan een goede SLR lens... Kijk ook eens naar de grootte van het frontelement...
        citaat van phil askey sony r1 review (natuurlijk met een Carl Zeis lens)
        I'll start as I shall no doubt finish this little piece of editorial, the lens is worth the price of the DSC-R1 alone. That fact is not to be underestimated, it's a great lens which provides you with a very useful 24 - 120 mm zoom range (which will be sufficient for the majority of users). Doing the math it's pretty clear that you have to spend a fairly considerable sum on lenses for a D-SLR to get close to this range and the quality of the DSC-R1's lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Maar de dag dat ze die sensor kunnen maken, dan blijft een DSLR toch nog het voordeel houden omdat er dan daarvoor ook die sensors gemaakt kunnen worden met héél veel pixels, en daardoor krijg je dan weer veel meer details in de foto's.
          Dit is net de limiet waar Nikon met de D2x opbotst en sowieso naar 35FF gedwongen wordt als ze de resolutie nog willen verhogen. Een 12.4mpixel APS-C sensor begint door diffractie qua scherpte af te vallen vanaf f8 en de praktische limiet voor HQ foto's wordt f11. Vanaf f16 zie je duidelijk de negatieve effecten hiervan. Dus als we 18Mpixel willen, moeten sensors groeien mét grotere pixels om een voldoende ruim diafragmabereik te kunnen benutten.

MVG,

Comment

er wordt hier meer materiaal besproken dan foto's op dit forum...
            Dit is dan ook een forumonderdeel dat uitsluitend over camera's & accesoires gaat en dan enkel de technische zijde ervan . (anders ga je off topic )
            Het echte werk vind je een beetje lager in de oplijsting van het forum.

jongens toch, is deze nutteloze discussie nog steeds aan de gang?

laat iedereen nu gewoon eens kopen waar hij zich goed bij voelt...
            Je hebt volkomen gelijk iedereen moet kunnen kopen waar hij/zij zich goed bij voelt, daarom zijn deze discussies ook zo leuk in het onderdeel "camera's".

Deze vraagstelling is eigenlijk nog zo gek nog niet en wordt meer gesteld, alleen is ze nu publiekelijk. Als je goed deze thread leest haal je de voor- en nadelen van beide marktsegmenten naar boven en dit kan je beslissing helpen ondersteunen.
            Beide zijn OK, alles hangt af van de gebruiker en het gebruiksdoel van de camera.
            En nu verder on topic....
            Last edited by Ludo; 30 december 2006, 11:26.
            Groeten,
            Ludo

Comment

met meer over materiaal spreken bedoelde ik dan ook gewoon dat op BD algemeen meer gebruikers zitten bij de materiaalfora dan bij de fotodiscussie fora...

maw materiaalaanbidders...
              *** Canon 350d ***

Comment

met meer over materiaal spreken bedoelde ik dan ook gewoon dat op BD algemeen meer gebruikers zitten bij de materiaalfora dan bij de fotodiscussie fora...

maw materiaalaanbidders...
                Verbeter de wereld en begin bij jezelf luidt het gezegde Het forum biedt de mogelijkheid "Zoek alle berichten van ..." te raadplegen, en raad eens wat ik amper of NIET gevonden heb bij jou? Juist, reacties in foto gerelateerde topics

Overigens fotografie is een combinatie van techniek en creativiteit en over beiden valt zeer veel te zeggen. Zelf zou ik nooit zover kunnen komen zijn op zo'n korte tijd als ik over die techniek niet zoveel info had kunnen vinden. Overigens vind ik dat de showcase hier een héél héél hoog niveau haalt

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Ha .. toch het dSLR macho syndroom ? .. idd dan zit ik warschijnlijk niet in een echt fotografie forum ..

FYI .. ik volg al jaren fotografie forums en bekijk de fotos die er gepost worden en maak u maar geen illusies over uw superioriteit .. [B]dSLR gebruikers posten even veel rommel als simpele P&S gebruikers, sorry dat ik uw zeepbel kapot prik ..
                  Klopt wel een beetje, he, er zijn er hier op het forum die foto's posten met heel duur materiaal, waarvan ik soms denk; "dat kan ik ook al met mijn simpele Finepix S5600....."
                  Het heeft idd. wel wat te maken met : "Kijk eens wat voor super-materiaal ik hier heb", maar dat geldt dan voornamelijk voor diegenen die met fotografie starten en meteen een dure Canon of Nikon DSLR en mega-lens aanschaffen en dan wat liggen prutsen, ipv eerst wat te oefenen met een goede Bridge-camera. Want velen zouden al voldoende hebben aan zo'n Bridge.
                  Maar we leven nu eenmaal in een tijd van : groot , GROTER, GROOTST

Natuurlijk is een DSLR beter, maar niet voor een BEGINNEND amateurke ! (en zo lopen er veel rond, inclusief mezelf)
                  PENTAX K100d SUPER !!!!!
                  Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                  En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Dat is één van de dingen waar ik me soms ook kan aan ergeren. Er vraagt iemand (voor de zoveelste keer ) welk toestel hij moet kopen omdat hij met fotografie wil beginnen, en zelfs nog niet zeker is of het wel zijn 'ding' zal zijn en hem word direct een DSLR aangepraat met allerlei toeters en bellen. Volgens mij zijn die personen meestal beter (en zeker goedkoper) af met een deftige bridge, waarmee ze zeker een goed idee krijgen van de mogelijkheden en een heleboel kunnen leren alvorens ze aan de limieten van het toestel raken en dan, met kennis van zaken, kunnen beslissen of ze overstappen naar DSLR of tot de conclusie komen dat fotografie toch niet hun hobby is.
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik heb een DSLR bijgekocht:
                      1. Grotere beeldsensor en hier de voordelen van.
                      2. Verwisselbare lenzen.
                      3. Door een optische zoeker heeft me meer de voorkeur dan op het lcd schermpje.
                      4. Meer controle over de uitendelijke foto
                      5. Dit zijn enkele van me redenen.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

Comment

Als je er één extra koopt wil dit zeggen dat je al geen gewone amateur meer bent, je hebt wss. al behoorlijk wat ervaring, dan is een DSLR een goede optie natuurlijk.
                        Langs de andere kant ken ik een ervaren amateur-fotograaf die fantastische foto's maakt met een Fuji-bridge en wat Raynox-lenzen waarvan veel DSLR gebruikers nog veel zouden kunnen leren.
                        En die gast kiest voor een Bridge vanwege het compacte, het gewicht en de prijs, en ik kan hem geen ongelijk geven, in tegendeel
                        PENTAX K100d SUPER !!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                          Dat is één van de dingen waar ik me soms ook kan aan ergeren. Er vraagt iemand (voor de zoveelste keer ) welk toestel hij moet kopen omdat hij met fotografie wil beginnen, en zelfs nog niet zeker is of het wel zijn 'ding' zal zijn en hem word direct een DSLR aangepraat met allerlei toeters en bellen. Volgens mij zijn die personen meestal beter (en zeker goedkoper) af met een deftige bridge, waarmee ze zeker een goed idee krijgen van de mogelijkheden en een heleboel kunnen leren alvorens ze aan de limieten van het toestel raken en dan, met kennis van zaken, kunnen beslissen of ze overstappen naar DSLR of tot de conclusie komen dat fotografie toch niet hun hobby is.
                          Ja, en bovendien lees ik heel veel commentaren bij foto's van sommige personen die altijd wel iets aan te merken hebben op een foto, en als je dan naar hun persoonlijke website gaat kijken en hun materiaal bekijkt (gegarandeerd een DSLR) dan denk ik dikwijls : "Jongen, leer zelf eerst een foto maken.... of koop een camera waarmee je wel overweg kan"
                          PENTAX K100d SUPER !!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                            Als je er één extra koopt wil dit zeggen dat je al geen gewone amateur meer bent, je hebt wss. al behoorlijk wat ervaring, dan is een DSLR een goede optie natuurlijk.
                            ik ben een redelijke fanatieke amateurke Maar me foto's worden steeds beter sinds ik wat meer met de scherpte en dof kan spelen. Maar me foto's zijn nog niet mega goed, maar heb wel de wil om steeds beter te worden
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                              Klopt wel een beetje, he, er zijn er hier op het forum die foto's posten met heel duur materiaal, waarvan ik soms denk; "dat kan ik ook al met mijn simpele Finepix S5600....."
                              kan je het, of denk je dat je het kunt?

je moet ook opletten met lichtomstandigheden. als je met een dslr+goei lens over de grens gaat dan komen daar ook maar matige foto's uit. ware het niet dat een prosumer in die zelfde omstandigheden gewoon géén foto's had kunnen nemen.
                              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                                Hier ga ik gedeeltelijk mee akkoord. Als mensen van in het begin weten dat ze hun camera nodig hebben voor actie, dan weten ze toch wat te kiezen, niet? En de instaptoestellen kosten allang geen fortuin meer Misschien kan zo'n beginner best eerst een lijst doorlopen met advies en verklarende uitleg alvorens hij op het forum zo'n vraag mag stellen

Ik ben uiteindelijk ook begonnen met de Fuji 4900Z van mij vader, maar de beperkingen ervan deden me binnen de kortste keren de muren oplopen. De tijd die ik verprutst heb om de tekortkomingen ervan trachten te omzeilen maken me nu nog zenuwachtig. Toen ik (ook van mijn pa) de nu oerprimitief beschouwde Fuji S1PRO mocht lenen, ging er een wereld voor me open

MVG,

Comment

Working...
                                X