Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Misschien, maar je vergeet het lenzenarsenaal met bijbehorend gewicht en kostprijs! Daar gaan er nog wat op afknappen.

Kan het niet zijn dat Nikon méér verdient op zijn lenzen dan op zijn DSLR's? (cfr printerfabrikanten)
    Intussen bouwt Canon toch maar verder aan zijn bridge markt, en toch ook succesvol?
    Wat weegt en kost nu een 18-55DX en 55-200DX uiteindelijk? Da's toch echt minimaal En die kan je dan nog eens goedkoper bij Sigma of Tamron kopen als je wil. En naar wat ik gelezen wordt de Nikon 55-200 waarschijnlijk nog eens uitgebracht met VR. Veel verdienen op korte termijn is misschien niet de voornaamste bedoeling: de deur staat immers altijd open naar duurdere/betere objectieven waar Nikon dan meer aan verdient?

Wie weet wat de toekomst brengt?

MVG,

Comment

Frank, als je het toch over gewicht wil hebben, bekijk het eens zo:

De Nikon D40 is één van de lichtste DSLRcamera's op de markt en weegt 482 gr (enkel body)
      Je lenzenpakket mag je ramen op 750 - 800 gr. (ter info een 18-200 van Sigma weegt ook +/- 400 gr)
      Tel daar het gewicht van de batterijen, tas, ... eens bij en dan heb je toch al een idee van het gewicht dat je meesleept. Zo'n een anderhalve kilo. En meer.

Vergelijk dit eens met compactjes: een Nikon Coolpix s9 weegt 115gr, of de Olympus Stylus 750 (120 gr), of de zware Canon SD800 van 150 gr. Eén vierde van het gewicht van een D40-body, maar met kitlens .

Of vergelijk even met de Canon s3 (410 gr en 35-380) of de 650 gr van een Fuji 9600 (28-300) of de 670 gr van een FZ50 (35/420).

En ze kunnen filmen ook!

Er zullen altijd mensen zijn die naar het gewicht en/of de filmmogelijkheid kijken, eerder dan de betere fotokwaliteit van de grotere sensor.
      Hoeveel gaan er in de toekomst terugkeren van een D40 met basislens die drie keer meer kost en drie keer meer weegt en waarmee ze uiteindelijk geen betere vakantiefoto's gaan/kunnen maken dan met het compactje?

Dat zou het Nikon in the end wel eens zuur kunnen opbreken. Als en wanneer Nikon de bridge markt laat voor wat het is, het is hun keuze, maar de andere merken (waaronder Canon) springen er op zoals een hond op een frikandel

Nu even verder op de oorspronkeljke vraag:

De vraag van DES heeft heel wat reacties losgemaakt en ik heb me lang uit de discussie gehouden, terecht of niet. Maar ik begrijp de vraag. Ik begrijp zijn standpunt, net zoals die van Mic, van Filmar, van Nete, van ...
      ik heb met diezelfde vraag geworsteld en me ook een bridge aangeschaft ipv de 300D/350D zoals eerst gedacht.

En ook ik denk af en toe dat ik toch beter af zou zijn geweest met een dslr met zijn betere fotokwaliteit. Ja inderdaad, mijn analoge (reflex) foto's waren precies beter, precies scherper. Zou ik niet ...

De twijfel knaagt. Jawel. Een D80? Of een 400D? Ik weet het niet.

Maar dan denk ik terug aan de lenzen, het gesleur, de sensorreiniging, ... besef nog een keer dat ik geen goede fotograaf ben, me de tijd en de goesting ontbreekt om me verder te bekwamen (je ziet ik ben realist )

En ik besef dat ik tevreden ben met wat ik heb. Mijn FZ30 is geen statussymbool (en wees gerust, ik kan het me een echte DSLR veroorloven) maar mijn bridge doet wel wat ik verlang.
      Het is een allrounder. Een alles in één pakket. Met tekortkomingen. Net zoals ik maar ik kan er mee leven (net zoals mijn vrouw met die van mij ).

Ik verlang ook niet naar de perfecte foto van een jet of een F1wagen, of een bloem, paddestoel, insect, .... Dan zou ik een DSLR hebben gekocht. Uit noodzaak.
      Het is mijn keuze geweest om geen DSLR (meer) te kopen. Misschien verander ik ooit weer van gedacht. Maar niet nu. Ik heb het niet nodig om een DSLR bezitter te zijn die zijn toestel niet gebruikt, minstens niet gebruikt waarvoor het is bedoeld.

En volledig on topic: dan is een bridge een mooi compromis.

Spijtig voor wie dat niet begrijpen kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Spijtig voor wie dat niet begrijpen kan.
        Volledig begrepen en respect hiervoor Ieder trekt zijn grens waar hij het wil hé.

Ikzelf heb het zeer moeilijk om mijn perfectionisme tot gezonde proporties terug te dringen en dat heeft me al veel geld gekost en ook zweet om alles mee te sleuren Gelukkig zijn de resultaten hiervan ( zonder de bedoeling een dikke nek te hebben) zichtbaar en dat weet ik en zeker ook mijn vrouwtje te appreciëren, vooral als het om foto's van de kinderen gaat Ze is vanmiddag bezig geweest om met het inplakken van foto's (merendeel 20x30cm) in een album en ze was wreed content

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Volledig begrepen en respect hiervoor Ieder trekt zijn grens waar hij het wil hé.

Ikzelf heb het zeer moeilijk om mijn perfectionisme tot gezonde proporties terug te dringen en dat heeft me al veel geld gekost en ook zweet om alles mee te sleuren Gelukkig zijn de resultaten hiervan ( zonder de bedoeling een dikke nek te hebben) zichtbaar en dat weet ik en zeker ook mijn vrouwtje te appreciëren, vooral als het om foto's van de kinderen gaat Ze is vanmiddag bezig geweest om met het inplakken van foto's (merendeel 20x30cm) in een album en ze was wreed content

MVG,

Een gelukkig gezinnetje, dankzij de juiste keuze van je fotografiemateriaal, draait daar dit topic niet om ?

Veel mooie geslaagde (sowieso zeker? ) foto's in 2007, Frank!

En aan alle BDers: hetzelfde !

Comment

Blijft de vraag...
            Waarom brengt geen enkel merk een echt goede compact uit, met een APS (of een 4/3) sensor, een optische zoeker (geen TTL-viewfinder) en een live-preview op een kantelbaar schermpje.

Wat mij betreft is de Sony R1 is gewoon een maat te groot uitgevallen.
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ontwikkelingskosten en materiaalkosten zouden ertoe leiden dat zo'n toestel met aps-c sensor, LCD-scherm,... duurder uitvalt dan de huidige dslr met verwisselbare lenzen, aps-c sensor en optische spiegel-zoeker waardoor er gewoon geen markt voor zou zijn?
              == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                Blijft de vraag...
                Waarom brengt geen enkel merk een echt goede compact uit, met een APS (of een 4/3) sensor, een optische zoeker (geen TTL-viewfinder) en een live-preview op een kantelbaar schermpje.

Ten eerste denk ik dat een optische zoeker en live-preview moeilijk samengaan (Ja, ik weet het, Olympus zou daar al iets op gevonden hebben, maar blijkbaar toch nog met veel haken en ogen ) en dan zit je weer met de miserie van een spiegel die moet opklappen enz..., een deftige TTl-viewfinder moet toch ook doenbaar zijn?

Ten tweede is het juist door de kleinere sensor dat de objectieven ook een deel kleiner kunnen blijven en dat de bridges toch nog redelijk compact zijn. Als je dan de R1 al een maat te groot vind zal er je zeker niemand kunnen helpen, want ik veronderstel toch dat je er een deftige zoom bijwil (ik vond die van de R1 in ieder geval wat te weinig) .
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

iedereen bepaalt voor zichzelf hoe ver hij/zij wil gaan in zijn hobby
                  zowel qua investering, tijd en inspanning

persoonlijk ben ik nog altijd content dat ik van CP5700 overgestapt ben naar D70

en ja de prosumers zullen beter geworden zijn ondertussen
                  maar dat gevoel van een DSLR ... you can't beat that

en als dat elitair overkomt, so what !?! go & enjoy yourself
                  Last edited by Dirtyharry71; 29 december 2006, 23:54.
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                    Ten eerste denk ik dat een optische zoeker en live-preview moeilijk samengaan (Ja, ik weet het, Olympus zou daar al iets op gevonden hebben, maar blijkbaar toch nog met veel haken en ogen ) en dan zit je weer met de miserie van een spiegel die moet opklappen enz..., een deftige TTl-viewfinder moet toch ook doenbaar zijn?
                    Net daarom dat ik duidelijk stelde 'geen TTL viewfinder'. Men is perfect in staat om een goede optische zoeker te creëren zonder spiegel. Geen spiegel, want anders moeten we weer retro-focus lenzen gaan designen (veel te groot) en die spiegel zorgt alleen maar voor onstabiliteit en kosten

Ten tweede is het juist door de kleinere sensor dat de objectieven ook een deel kleiner kunnen blijven en dat de bridges toch nog redelijk compact zijn. Als je dan de R1 al een maat te groot vind zal er je zeker niemand kunnen helpen, want ik veronderstel toch dat je er een deftige zoom bijwil (ik vond die van de R1 in ieder geval wat te weinig) .
                    Neen, ik wil er geen 'deftige' zoom bij.

Eigenlijk wil ik een budget M8 met autofocus , of de Sigma DP1 beschikbaar in verschillende FL (ik zou er twee of drie kopen, 24 + 35 + 85 mm)

sugar

Comment

• Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                      persoonlijk ben ik nog altijd content dat ik van CP5700 overgestapt ben naar D70
                      Voor sommigen op dit forum geldt het omgekeerde, maar zoals je ook zei:

iedereen bepaalt voor zichzelf hoe ver hij/zij wil gaan in zijn hobby
                      zowel qua investering, tijd en inspanning

en ja de prosumers zullen beter geworden zijn ondertussen
                      maar dat gevoel van een DSLR ... you can't beat that

en als dat elitair overkomt, so what !?! go & enjoy yourself

Het is niet de DSLR op zich die elitair overkomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                        Blijft de vraag...

Dat is wat ik ook wil...
                        Maar dat zullen ze zeker nooit doen...
                        Waarom?
                        Wel gewoon omdat ze dan met de helft van hun DSLR's blijven zitten...
                        Dan gooien ze hun eigen ruiten in. Want velen gaan dan zo'n zwaar lomp geval niet meer kopen.

Comment

jongens toch, is deze nutteloze discussie nog steeds aan de gang?

laat iedereen nu gewoon eens kopen waar hij zich goed bij voelt...
                          *** Canon 350d ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpke Bekijk bericht
                            jongens toch, is deze nutteloze discussie nog steeds aan de gang?

laat iedereen nu gewoon eens kopen waar hij zich goed bij voelt...

en laat mensen nu over iets discusïëren als zij dat willen. Wie bepaalt of iets nutteloos is?

Comment

er wordt hier meer materiaal besproken dan foto's op dit forum...
                              *** Canon 350d ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpke Bekijk bericht
                                er wordt hier meer materiaal besproken dan foto's op dit forum...
                                Simpel toch... Blijf dan weg uit dit camera gedeelte van het forum en ga naar fotodiscussie en showcase

MVG,

Comment

Working...
                                X