Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Volgens mij zijn er geen polarisatiefilters oid beschikbaar voor prosumers, dus da's ook misschien een reden om een DSLR te nemen.
    Voor de meeste prosumers zijn er wel filtertubes te krijgen of er zit schroefdraad rechtstreeks op het toestel zodat je er eender welke filter kan voorschroeven, en meestal met kleinere diameter dus goedkoper!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
      Wat een prietpraat is het hier weer aan het worden.
      En het gevoel als je aan de zoomring draait van zeg maar een kwaliteitslens 80-200 2.8 (of duw je liever aan dat + of - toetsje op je compact?)

Groetjes

LUC
      Maar je doet er zelf dapper aan mee... Het is inderdaad een zalig gevoel als ik aan de zoomring draai van mijn 35-432 lens van mijn Panasonic FZ30 bridge.

Ik heb het in mijn post nr 7 al gezegd: dit wordt eindeloos.

Er zijn een pak gefundeerde antwoorden bij, maar er zitten hier toch ook een deel mensen die niet gespeend zijn van wat snobisme.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Wat een nutteloze discussie! Als je je beter voelt met een prosumer, koop dan een prosumer! en koop anders een dslr?

Ik heb zelf voor een dslr gekozen, omdat dit min of meer hetzelfde aanvoelt als het goeie analoge tijdperk (het opklappen van de spiegel, een goeie zoeker). Voor mij was het dus puur gevoelsmatig
        Last edited by danielsl; 28 december 2006, 20:28.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

We zijn weer goed bezig
          Ik dacht me er niet mee te bemoeien maar kan het toch niet laten.
          Dit is (weeral) zo'n eindeloze discussie waar iedereen gelijk heeft en, in veel gevallen zelfs hetzelfde zegt maar in andere bewoordingen en dan toch elkaar niet wilt verstaan.
          Ofwel komt men met opmerkingen die kant noch wal raken...

1. Je hebt compactcamera's die in elke hemd- of andere zak passen en die geen instelmogelijkheden hebben, gewoon Point & Shoot. Leuk voor vakantiefoto's e.d. maar ik denk niet dat er veel gebruikers van die toestellen hier op BD zitten.

2. Je hebt de wat minder compacte toestellen die al wat meer instelmogelijkheden hebben maar toch nog redelijk bij de eerste groep aanhangen. Hier kun je al mooie dingen mee doen maar ben je toch nog redelijk beperkt. Meestal wat grotere shutterlag, zoomen gaat traag doordat je op knopjes moet drukken, ...

3. Je hebt dan ook enkele bridges die al de volledige look&feel hebben van een reflex behalve dat de lens niet verwisselbaar is. Shutterlag gaat al redelijk naat DSLR toe, focussen gebeurt ook sneller dan de vorige groepen. Zoomen is hetzelfde als bij een reflex. Je kan dezelfde filters op je lens schroeven als bij een reflex, ...
          Enkel hebben deze toestellen sneller last van ruis bij hogere ISO's en is de DOF groter, beide doordat deze toestellen een kleinere sensor hebben.

4. Dan heb je de DSLR's, kwalitatief de beste toestellen met de meeste mogelijkheden. Voor elk gewenst gebruik vind je wel de juiste lens, je kan je toestel uitbreiden naar eigen wens en behoefte.

Gelukkig voor (de meeste) de DSLR-bezitters is de kwaliteit van hun materiaal beter dan die compactjes en zelfs bridges, ze hebben er ook zoveel meer geld in gestoken.
          En er zijn een heel deel foto's die niet te maken zijn zonder DSLR, dat geef ik toe. Anderzijds zijn er ook een deel foto's die juist gemakkelijker te maken zijn met een bridge.
          Een andere vraag is ook of het verschil in kwaliteit, altijd het verschil in prijs 'verrechtvaardigd'. Maar dat is iets dat ieder voor zich moet uitmaken.

Ik ben ook lid van een fotoclub, nochthans zonder in het bezit te zijn van een DSLR, en heb zelfs al meegedaan met wedstrijden en reeds verschillende aanvaardigen gehaald, met foto's getrokken met een Olympus 740 UZ en nu met de FZ30.

Ik heb vroeger altijd een analoge reflex gehad maar was het beu altijd met die hele handel rond te sleuren. Met mijn FZ30 heb ik het plezier van het fotograferen teruggevonden zonder al dat gesleur.
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Kan je ondertussen al aan actiefotografie doen met een compact?

Respons,
            Gebrek aan shutterlag,
            AF snelheid en precisie,
            FPS,
            Buffer en wegschrijven,

Allemaal eigenschappen die niet even belangrijk zijn voor ieder van ons, maar waarbij een DSLR nog steeds heerst en waar er tussen de DSLR onderling nog grote verschillen kunnen zitten.

MVG,
            Kan iemand hier iets over zeggen (vraag voor kennis die op zoek is naar compact camera)? Er wordt inderdaad meestal gesproken over andere aspecten van foto-kwaliteit, maar zijn er (al?) compacts die over een snelle autofocus beschikken zodat je bijv. rennende honden scherp kunt vastleggen? Shutter lags zijn al haast verwaarloosbaar als ik de specs. mag geloven (Fuji F30).

Of heb ik hiervoor nog steeds m'n L-lens van 1,5 kg nodig?
            Last edited by Alfalfa; 29 december 2006, 09:17. Reden: aanvullen gegevens

Comment

Dat is het hem nu juist Filmar: er zijn fotografen en filmers die het gesleur en meer dan dat er voor over hebben om optimale prestaties te leveren.
              Als zij die prestatie's kunnen bereiken met een compactje dan sjouwen zij ook niet met een tas vol met glaswerk; twee camera's om hun nek en een zwaar statief overal naar toe, met de kans op rugklachten. Dan investeren professionele fotografen geen tienduizenden euro's voor hun werk.
              Ik vraag me af wat mensen op dit forum doen die fotografen met een dsrl om hun hals betichten van elitair; stoerdoenderij of van een sexuelen afwijking.
              Laat het een forum blijven voor hen die zich serieus met de fotokunst bezig houden; zeverforums zijn er al genoeg op internet.

Comment

Een schrijver en een fotograaf zitten aan tafel gezellig wat te praten.

Zegt de schrijver tegen de fotograaf, "Dat is een mooie dure camera, daar zal je wel mooie foto's mee maken." De fotograaf liet zijn oog eens vallen op de Waterman pen van de schrijver en zegt, "Zo, dat is een dure pen, daar zal je vast mooie verhalen mee schrijven."

Moraal van het verhaal, een dure camera hoeft geen goede foto's te maken maar het geeft je wel wat meer speelruimte om er iets moois uit te halen.
                Ik ben er klaar mee.

Comment

Even ter herinnering:
                  Bij opstarten BD, waren er enkele nog oud-gedienden die het aandurfden met wat nu compact heet, digitale fotografie te doen. Via dit forum werden dromen werkelijkheid niettegenstaande iedereen ons uitlachte en ons maar een bende sukkels noemde.
                  Dra waren er heel wat beperkingen te zien aan de compacts en schakelden velen vlug over op de dan voorhanden zijnde "prosumers". Op de BD te Brugge waren er zo'n 20% compacts, zo'n 75% prosumers of beter sterk ontwikkelde compacts of hoe je het noemen wil en wouw, zo'n 5% reflexen. Schitterende SD en even schitterende foto's. Er werd wel minder toestel-reclame gedaan dan nu. Maar, ook dan de discussie dat een reflex meer kon en deed, en dan was ook iedereen daarvan overtuigd, maar, ja, het prijskaartje.
                  Met de intro 300D en de Nikon D70 ging voor velen eindelijk de deur tot beter, lees, vrijere bewegingsruimte voor wat lenzen analoog aan analoog , niet dat Ana loog, en ik herinner me goed de polemieken en ... wanneer Jaja de nikon D70 aankocht en besprak... Je kon immers met een prosumer evenveel. Of toch niet ? Velen volgden ... en stilaan zag iederren de plus- en minpunten
                  We hadden cracks onder de ouderen die het glasmateriaal tot op het kristal uittesten en ons die wijsheid of voor mij tot dan onkunde bijbrachten ...
                  Maar, ook daar discussies over het nut, zin en/of onzin van die of dat of ..
                  Gevolg: een bende opgehitste en misnoegde mensen. Diegene die het goed meenden en durfden verschillen aan te duiden werd genageld, vergruisd ...
                  Tenslotte gingen deze krachten ongelukkig heen om nooit meer terug te keren. Het enige wat over bleef waren dan de discussies waar iedereen het toch altijd bij het juiste had, de andere het verkeerde.
                  Slot:
                  Voor iedereen is verondersteld wijs en slim genoeg te zijn in wat hij doet, wat hij aanschaft. Kijk naar jezelf en stop met de vuile was van de ander te bespreken.
                  Ben je tevreden met een compac, geen probleem, ben je tevreden met een prosumer, mij ook goed. Wil je nu persé een Digitale Hasselblad, mij eveneens goed. Maar, kijk dan ook niet neerbuigend omdat je buur je speelgoed nu echt niet leuk vindt. Gelukkig maar of spijtig. Anders bestond er maar één toestel, en zou er geen mode zijn, en reden we allemaal met de trein (ik ben geen wagenliefhebber) en ...
                  Het stellen van de thread-vraag en het antwoord is altijd correct in de ogen van de antwoorder.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 29 december 2006, 09:56.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

Zeg Filmar,

Ik hoop de ze hier nog een tijdje doorgaan... ik amuseer me iedere dag kostelijk door dit forum-item te lezen

En nadat we allemaal overtuigd zijn dat een dslr beter is, moeten ze nog eens uitzoeken welke de beste is : Canon of Nikon of ...

Prettige feesten van oud op nieuw voor iedereen van goede wil !!

kapitein
                    FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Als zij die prestatie's kunnen bereiken met een compactje
                      Ik vraag me af wat mensen op dit forum doen die fotografen met een dsrl om hun hals betichten van elitair; stoerdoenderij of van een sexuelen afwijking.
                      Als je mij bedoelde: wie ALLES wat geen klapspiegel heeft een beetje minachtend onder "compactje" catalogeert, vind ik inderdaad nogal elitair.

Wat Filmar schrijft vat eigenlijk alles perfect samen.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Diegene die hier met een compactje of prosumer even goede foto's maken met hun zogenaamd slechter toestel dan die met een grote DSLR rond hun dikke nek, zijn dus eigenlijk betere fotografen?

seppuku.

Comment

Misschien zijn het wel even slechte foto's
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Dat is het hem nu juist Filmar: er zijn fotografen en filmers die het gesleur en meer dan dat er voor over hebben om optimale prestaties te leveren.
                            Als zij die prestatie's kunnen bereiken met een compactje dan sjouwen zij ook niet met een tas vol met glaswerk; twee camera's om hun nek en een zwaar statief overal naar toe, met de kans op rugklachten. Dan investeren professionele fotografen geen tienduizenden euro's voor hun werk.
                            Laat het een forum blijven voor hen die zich serieus met de fotokunst bezig houden; zeverforums zijn er al genoeg op internet.
                            Zou het soms kunnen zijn dat die reacties (stoer ,elitair, ...) er komen doordat er mensen zijn die zich storen aan uw laatste zin? Trouwens, moet ik mij aangesproken voelen

Elk soort toestel heeft zijn voor en nadelen. Ik weet ook dat ik met mijn toestel geen deftige foto's kan maken op bvb een airshow maar dat is ook niet echt mijn interessegebied.
                            Ook is het niet ideaal om autoraces te trekken maar, als je de beperkingen van je toestel kent, is het ook eens een uitdaging dat ook eens te proberen.
                            En ik denk dat ik dan meer 'voldoening' kan hebben aan de wel geslaagde foto's dan anderen met een DSLR voor wie het dan stukken 'eenvoudiger' is.
                            Opgelet: Als ik regelmatig naar autoraces zou gaan met de bedoeling foto's te nemen, zou ik mij zeker ook een DSLR aanschaffen hoor.

Nogmaals: Voor de onderwerpen die IK leuk vind om te fotograferen ben IK tevreden met de kwaliteit van MIJN Bridge en vond IK het de meerprijs niet echt waard voor meer kwaliteit te krijgen maar ook meer gewicht en omvang...

Ter titel van inlichting. Er is nu een richting in de fotografie die me echt aanspreekt waarvoor ik wel neig naar de aanschaf een DSLR. Nu nog wat sparen ... en het juiste merk vinden ...

@Kapitein en Nete: Toch telkens weer best grappige lectuur hier hé?
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                              @Kapitein en Nete: Toch telkens weer best grappige lectuur hier hé?
                              Nog wat om eens goed mee te lachen :

De compactcamera's hebben hun plaats veroverd, en zullen altijd blijven door hun compact formaat dat velen aanspreekt, maar volgens mij worden de bridgecamera's er mettertijd gewoon uitgeconcurreerd door de laaggeprijsde instapmodellen op de DSLR markt die sowieso een betere beeldkwaliteit en respons leveren. Zie maar wat Nikon doet. Foetsie CP 8800, enter D40

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Nog wat om eens goed mee te lachen :

De compactcamera's hebben hun plaats veroverd, en zullen altijd blijven door hun compact formaat dat velen aanspreekt, maar volgens mij worden de bridgecamera's er mettertijd gewoon uitgeconcurreerd door de laaggeprijsde instapmodellen op de DSLR markt die sowieso een betere beeldkwaliteit en respons leveren. Zie maar wat Nikon doet. Foetsie CP 8800, enter D40

MVG,

Misschien, maar je vergeet het lenzenarsenaal met bijbehorend gewicht en kostprijs! Daar gaan er nog wat op afknappen.

Kan het niet zijn dat Nikon méér verdient op zijn lenzen dan op zijn DSLR's? (cfr printerfabrikanten)
                                Intussen bouwt Canon toch maar verder aan zijn bridge markt, en toch ook succesvol?

Comment

Working...
                                X