Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Even duidelijk maken ,
    -je koopt een dslr 700€a 1500€ , nog een 2 tal lenzen (goede kwaliteit) nog eens 2 x maal 1000€ a 1500 € ,nog een extra batrij ongeveer 30€ en dan nog al de andere spullen ,cameratas statief enz...

Dat geeft een totaal van ongeveer 3000€ a 5000€

-prosumer je koopt je een toestel van 500€ a 1000€

-laat ons zeggen dat je een toestel neemt b.v. een panasonic fz 50 , prijs rond de 600 € dacht ik , dan heb je een toestel met enorme zoom ,scherp en is ,en nog enkel intresante opties,

-als je toestel niet voor prof doeleinden gebruikt word ,is het prijsverschil toch nooit te verantwoorden ,enkel en aleen de kwaliteit is al zo miniem ,dat ik me afvraag of het sop de kolen nog wel waard is ,volgens mij aleen al het feit dat als je een dslr koopt, en een kit lens zit je algauw aan een kleine 1000€ ,en dan heb je (nog) geen echte kwaliteit,, terwijl je voor een bedrag dat rond 600€ ligt je een echt goed toestel kunt kopen met alles er op en er aan ,met heel kwalitatiefvolle fotos en niet te vergeten je hebt er ook al 6 a 10 milj.pix in ,1.8 lens ,met sommige kun je zelfs een filmpje meepikken ,nee ik geloof niet dat het verschil voor de gelegenheidsfotograaf of amateurfotograaf waard is ,laat staan beter fotos nemen ,(op enkele uizonderingen na dan)enkel de prof die dagelijks shoots neemt en op a3 of zo moet printen kan dit te verantwoorden zijn ,ook de behuizing zal (mischien(is niet altijd )iets robuster gebouwd zijn ,en niet te vergeten ,,met een dslr maak je toch een enorme indruk of je nu fotos kunt trekken of niet ,en dat vind ik pas belachlijk.

ja ik weet het ik heb ook een dslr , maar weet nog niet zo of het verschil tussen een dslr en een prosumer nog zo groot is ,en het eigenlijk nog wel de moeite loont ,om dure lenzen aan te schaffen en men toestel te vernieuwen.
    wat denkt u er van ?

Mvg.des

Re: Waarom een dslr? prosumer is evengoed of toch niet?

Je hebt gelijk en je hebt ongelijk.
    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
    Uit: Apocrief

Comment

Ik denk dat iedereen dat voor zich moet uitmaken, een DSLR met de nodige optiek kan je onmogelijk vergelijken met een prosumer. En waar iemand zijn centen aan uitgeeft is ieder zijn zaak of probleem ! Zo vind ik het bijvoorbeeld zinloos om dure wagens te kopen, nu in deze tijd is autorijden niet meer leuk, je geraakt ook amper vooruit, dus heb ik beslist dat dure wagens geen zin hebben. Maar dat is mijn idee hι, vele anderen zullen met plezier een wagen van 30.000 Euro of meer kopen, vrijheid is toch het hoogste goed hι !

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hi,

Als wielrennen je hobby is....

Ik zie wielertoeristen voorbij komen op Eddy-Merckx-carbon-alloy fietsen met speciale tubes die een fortuin kosten.

De enige vraag is of zij nu sneller/beter fietsen dan met een fietsje van "den Aldi".

Zoals de vorige poster zei , sommige wel, anderen niet.

DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

ieder z'n hobby hι...
          -=- Light is the key...

Comment

Deze discussie is hier al vele malen gevoerd.

Tests hebben wel uitgewezen dacht ik dat een goede compact een betere lens heeft dan bv de 18-55 kitlenzen. Alleen is het een trend om een DSLR te kopen, veel mensen gaan naar de mediamarkt om een leuke camera te kopen voor op vakantie en komen dan terug met een 350/400d of een d50/d70.
            Deze mensen zullen niet snel 3000-5000 euro gaan uitgeven, ze blijven doorgaan met hun kitlens. Voor het overgrote deel is dit ook genoeg voor de gelegenheidsfotograaf, een veel kleiner deel van deze groep gaat daadwerkelijk de beperkingen merken van hun pover uitgeruste "professionele" fototoestel.

De meeste mensen met een compactcamera nemen nog geeneens de moeite om hun toestel te leren kennen, zelf een super compact als een Canon Ixus heeft mooie instellingen in het menu verborgen.

Zelf heb ik 3 camera's, een supercompact om altijd mee te nemen, de bridgecamera doe ik niet zoveel meer mee ( maar superhandig door het kantelbare scherm in sommige situaties ) en de dslr is voor pure hobby/ontspanning. De totale investering van dit setje ( in delen aangekocht uiteraard ) was het voor mij zeker waard.

ja ik weet het ik heb ook een dslr , maar weet nog niet zo of het verschil tussen een dslr en een prosumer nog zo groot is ,en het eigenlijk nog wel de moeite loont ,om dure lenzen aan te schaffen en men toestel te vernieuwen.
            Dit zou je eens moeten proberen, leen een prosumer van iemand en ga eens een dag proberen. Vooral letten op Snelheid (AF), Scherptediepte en Stabiliteit

Comment

Deze thread kan eindeloos worden als we niet opletten....

Ik heb deze zomer de FZ5 van Panasonic vervangen door de FZ30, omdat in de FZ50 alweer mιιr pixels geperst werden, terwille van de verkoop.

Ik heb getwijfeld om een DSLR te kopen, maar ben uiteindelijk tevreden met mijn FZ30: ik heb een tas(je) met het toestel, een ministatief, een externe flash, een viertal batterijen, een bereik van 36 tot 432 mm (35mm equivalent) en heel dat zootje weegt 2,1 kg.
              Als de twijfel weer de kop op steekt, dan kijk ik even naar mijn analoge SLR met drie lenzen die hier nog staat, en al jaaaren onaangeroerd wegens te omslachtig en te zwaar. Dan ben ik weer gerustgesteld.

Maar ik heb minder DOF, ietsje ruis bij hogere ISO's (wordt heel fel overdreven in tests), en wat weinig groothoek.

Mijn devies is altijd:
              Is fotografie uw enige hobby, koop dan zeker een DSLR en een paar lenzen.
              Is het ιιn van uw hobby's, dan kan je gerust een toestel als de FZ50 overwegen.

Aan iedereen nog een prettig eindejaar
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

ietsje ruis bij hogere ISO's (wordt heel fel overdreven in tests)
                Wanneer je de foto's afdrukt zie je van die ruis weinig meer terug

Comment

Het hangt er allemaal vanaf hoe ver je met fotografie wil gaan en wat je verwacht van een toestel z'n mogelijkheden.
                  Er zijn mensen die een dslr gebruiken in automatische mode zoals een compactje en er zijn ook mensen die een compactje gebruiken in manuele mode om er zoveel mogelijk uit te halen...

Persoonlijk vind ik dat er wat te snel naar dslr wordt gegrepen/aangeraden voor mensen die net beginnen met (digitale) fotografie, langs de andere kant ben ik wel teleurgesteld in het huidige bridge camera aanbod, ze verdienen er te weinig aan denk ik... Fabrikanten hebben veel liever dat je hun goedkope dslr (bv. D40/400D) koopt, dan weten ze dat je geld binnenkort ook naar hun uitgebreide aanbod lenzen/flitsers/toebehoren gaat gaan.
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik heb altijd sinds jaren een Cybershot van Sony gehad, vele modellen versleten, van 2mp tot en met 8mp, over verschillende types.

Een anderhalf jaar terug dan een Nikon D50 gekocht en enkele maanden later terug een compact van Sony.

Nu ben ik toch terug blij met mijn nieuwe 400D, waar ik al reeds enkele acc.bijgekocht heb, en eerlijk gezegd, nu blijf ik bij mijn DSLR!

Nu nog sparen voor L glas, en later een stevigere body kopen, een 30D of beter en de 400D houden als back up.

Ieder type heeft zijn voor en nadelen, maar voor mij blijft de kwaliteit ιn snelheid van een DSLR te belangrijk om niet te gebruiken

Di was mijn visie op deze topic.

Comment

Heel simpel. Het hangt gewoon af van jouw waarde-oordeel voor een betere beeldkwaliteit.

Ik zie vaak mensen hun camera met hart en ziel verdedigen, maar het verschil tussen die compacts en een echte DSLR is erg groot. Vooral als je een wat grotere afdruk maakt (ik ga geregeld tot 30x45 cm).

Om de hierboven aangeduide Panasonic FZ50 of FZ60 even als voorbeeld te nemen, de resultaten die ik van die camera zie zijn eerlijk gezegd niet echt indrukwekkend.
                      Als ik de foto's op ISO 100 zie, dan zie ik daar al beelden die een erg digitale look hebben. Bij ISO 400 zie ik erg veel ruis, ondanks een zeer sterke verlies aan detail door sterke ruisonderdrukking. Die ga ik niet zien als ik mijn foto op 10*15 afdruk, maar op grotere afdrukken wel.

En als je een instap DSLR met kitlens + een basis 70-300 zoom met beeldstabilisatie (dan zit je eerder aan 1500 EUR), dan zal je met die combinatie foto's maken die beter zijn dan die compact.

Ik zeg niet dat compacts geen zin hebben of slecht zijn, dat zijn waardeoordelen die iedereen voor zichzelf moet maken. Het is gewoon niet mijn ding. Eerlijk gezegd zeggen de echte compacts mij veel meer (vanwege de convenience)

Sugar
                      die ooit ook een compact had met eenLeica stickertje op de lens
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

een DSLR staat toch veel stoerder, vooral met zo,n grote witte toeter erop en iedereen denkt meteen, das pas een goeie fotograaf.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Heel simpel. Het hangt gewoon af van jouw waarde-oordeel voor een betere beeldkwaliteit.

Ik zie vaak mensen hun camera met hart en ziel verdedigen, maar het verschil tussen die compacts en een echte DSLR is erg groot. Vooral als je een wat grotere afdruk maakt (ik ga geregeld tot 30x45 cm).
                          Daar ben ik het nu eens niet mee eens, 30x45cm (eigenlijk A3+ op 33x48cm zelfs) doe ik ook zeer regelmatig met een 8MP c8080wz en daar zie je nu eens niks van ruis/onscherpte op print (altijd iso50 en raw workflow).
                          Sommige mensen overdrijven met pixelpeeping, op print valt het altijd veel beter mee dan op scherm, je bekijkt een 30x45cm afdruk niet door er met je neus op te zitten, normale kijkafstand is minstens 1 meter.

Wat wel juist is, is dat een bridge het maken van bepaalde foto's enorm beperkt dankzij trage autofocus in donkere omstandigheden, beperkt tot iso50-100 uit kwaliteitsredenen en soms erg trage verwerkingstijd in RAW mode. Dat vind ik een groter probleem dan de beeldkwaliteit.
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Het hangt ervanaf wat je ermee wil doen, welke soort fotografie je wil beoefenen.
                            Maar HET GROTE VERSCHIL zit hem in de sensor. Een Reflex met een 6Mpixel sensor zal nog steeds betere foto's maken dan een compact met een 8 of een 10MP. De oppervlakte van de sensor is bij een reflex 24 x 16 mm voor een DX sensor. Bij een compact is dit veel kleiner, steek dan nog het dubbele aantal pixels op die al veel kleinere sensor en je kan het al raden. De oppervlakte van elke pixel is een maatstaf voor de kwaliteit en de ruis die hij zal produceren. Met een reflex kan je zonder storende ruis(zeg maar korrel) op 800 zelfs 1600 iso werken; bij een compact zal het goede erwel af zijn met 400 iso, neem daarbij nog eens de lichtsterkte van de lens.....
                            Alles hangt ervan of wat je ermee wil doen. Eeen bestelwagen is ook goedkoper dan een Mercedes of een BMW, en toch kan je er meer in laden.......

Groetjes

Luc

Comment

In het vaktijdschrift "Digital Movie" voor januari 2007, staat een testverslag van de FZ50. De camera wordt hier even vergeleken met de Sony A100 en de Canon EOS 400D (wat een eer op zich al !!)

Lees dat verslag eens..

kapitein
                              FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Working...
                              X