Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

    Dag

    Ik heb me een 10-tal dagen geleden een splinternieuwe 1D MarkIIN aangeschaft (3400eur). Wanneer ik op hogere iso-waarden (640 en hoger)fotografeer dan krijg ik in bepaalde gevallen strepen over de ganse foto. Vooral wanneer ik bleke voorwerpen op een donkere achtergrond fotografeer is dit het geval. Ik heb reeds verschillende instellingen gemaakt(spot gedeeltelijke meting, onder en overbelichting) en geprobeert met verscheidene lenzen(IS en non-IS). Buiten of binnenshuis maakt ook geen enkel verschil. Ik woon ook niet in de buurt van hoogspanningskabels of electriciteitskabines welke voor storingen zouden kunnen zorgen bij gebruik van hogere gevoelige isowaarden.Ik gebruik de allerlaatste firmware versie op het toestel. Zijn er 1D gebruikers die hetzelfde fenomeen bij hun toestel ondervinden. Ik zie er echt tegen op om het toestel nu al te laten openmaken door de één of andere hersteldienst

    link naar voorbeeldfoto ;http://farm1.static.flickr.com/135/3...047dbb1d_b.jpg
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

    Het lijkt op banding, maar daar heb je vooral kans op bij vrij lange sluitertijden. Ik denk niet dat hier de sluitertijd zo lang was (er zit geen exif in de foto).

    Er is hier wel een topic geweest over de "tussen-stops" en ruis. Op de hele stops (100 / 200 / 400 / 800 / 1600) zou er veel minder ruis zijn dan op de 1/3 stops die je bij de meeste camera's tegenwoordig ook kunt selecteren.

    Banding is een soort ruis, die je vooral opmerkt als de foto lichter gemaakt moet worden. Ik ben er zo ook al wel een paar tegengekomen, maar dan gaat het wel altijd over nachtfoto's met een sluitertijd van meer dan 20 sec.

    Hier kan je de uitleg lezen over die tussen-stops:
    Gebruik alleen ISO 100, 200, 400, 800, 1600 en evt 50 en 3200 als je ze echt nodig hebt De andere ISO settings zijn een enorm compromis, en worden volledig softwarematig gerealiseerd. Om een voorbeeld te geven : ISO 160 levert meer ruis op dan ISO 400, en komt al bijna in de buurt van ISO 800. Veel belangrijker, het
    Last edited by Black B@ndit; 26 december 2006, 16:52.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

      Bedankt voor de reactie.

      De foto is gemaakt op iso 800 met een sluitertijd van 1/160sec. Dus het heeft weinig vandoen met banding op lange sluitertijd of iso tussenstops. Het is ook enkel het geval wanneer je een bleker voorwerp op een donkere achtergrond fotografeerd.(bv low key portretten). Wanneer ik foto's maak waarbij het onderwerp een gelijke verhouding schaduwen of middentonen met de achtergrond heeft zijn deze streeppatronen niet zichtbaar. Nog hogere iso-waarden spelen in dat geval ook geen enkele rol, er zijn geen strepen zichtbaar. Dit is volgens mij de tweede citroen die ik dit jaar van Canon heb gekocht. Ik had me in het voorjaar een nieuwe 30D aangeschaft.De sluiter gaf er na 3000 foto's de brui aan. Na 2 maand wachten werd het toestel onder garantie hersteld en teruggezonden.Maar hij werd niet door de Canon hersteldienst zelf hersteld .Wel door een firma in Nederland. Ik heb er sindsdien geen problemen meer mee gehad. De 1d mark 2 n bestaat nu ongeveer 18 maanden . Je zou toch verwachten van Canon dat ze hun pro-toestellen even testen voordat ze de fabriek verlaten. Ik zie er alvast tegen op om dit toestel voor herstelling op te sturen, ik hoop dat omruilen nog een optie is al heb ik het toestel reeds een tiental dagen in mijn bezit.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

        Ik snap niet goed waarmee je daarmee naar dit forum komt, het is een nieuw toestel zeg je, dus terug naar Canon met die handel en laat hun het maar oplossen.
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

          Stomme vraag mischien en offtopic, maar wat is een rupselkopke?
          "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

            Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
            Ik snap niet goed waarmee je daarmee naar dit forum komt, het is een nieuw toestel zeg je, dus terug naar Canon met die handel en laat hun het maar oplossen.
            Het zou kunnen zijn dat er iemand een simpele verklaring zou gehad hebben waardoor dit euvel vermeden of verholpen kunnen geweest zijn. De zaak waar ik mijn toestel gekocht heb laat ruilen toe wanneer je binnen de 7 dagen het toestel terug brengt.......ik zit op 10 dagen voordat ik deze problemen ontdekte. Als je dan ook nog weet dat canon niet van de snelste is en dat de ganse camera misschien uit elkaar gesmeten moet worden.Dan begrijp je waarschijnlijk wel dat ik hoopte op een eventuele oplossing voor de problemen voordat ik deze opstuur of binnenbreng bij de fotozaak.Je hebt geen garantie dat jouw camera effectief door een Canon hersteldienst gemaakt wordt.Een camera die helemaal uit elkaar geweest is en hersteld wordt is in mijn ogen verre van nieuw, voor mij althans.
            Koop jij een nieuwe Porsche en laat je de motor na 10 dagen al uit elkaar halen???
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

              Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
              Stomme vraag mischien en offtopic, maar wat is een rupselkopke?
              Ik heb dat woord op vakantie op de Nederlandse antillen eens gehoord. De persoon die het woord gebruikte bedoelde er een insect mee .( soort worm).
              Omdat ik regelmatig insectmacro's maak en door de struiken kruip noemt mijn vrouw me soms zo.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                Ruilen garantie verdorie, dat ding werkt niet naar behoren. Ik hoop dat je garantie hebt tenminste.. als jij liever met een defecte camera werkt, tja voor mij niet gelaten hoor.

                Porsche? Ja als het moet wel.
                Last edited by Adri H; 26 december 2006, 21:13.
                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                  Hier zit duidelijk iets niet geod.
                  gewoon terugbrengen en er op staan dat je een nieuwe camera krijgt.
                  de winkel kan deze ook gewoon terugsturen, dus je mag wel wat service verwachten
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                    Mijn gedacht, voor 3400€ verwacht je inderdaad een vlekkeloos (sic) werkende camera.
                    Krijgen we te horen waar de camera gekocht is? Een beetje druk op de ketel is nooit weg
                    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                      Mijn gedacht, voor 3400€ verwacht je inderdaad een vlekkeloos (sic) werkende camera.
                      Krijgen we te horen waar de camera gekocht is? Een beetje druk op de ketel is nooit weg
                      Voordat ik met slijk begin te gooien naar de zaak (die er misschien helemaal geen schuld aan heeft), ga ik eerst morgen ééns horen of ze het toestel willen vervangen door een nieuw perfect werkend exemplaar( direct proberen in de winkel). Is er van hun kant geen probleem om het toestel te vervangen, dan is voor mij de zaak meer dan in orde. Moest het zijn dat ze beginnen zeveren.......dan kan ik alsnog met zware modder werpen( eerrgg zware modder met kasseien erin). Wordt vervolgd !!!
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Voordat ik met slijk begin te gooien naar de zaak (die er misschien helemaal geen schuld aan heeft), ga ik eerst morgen ééns horen of ze het toestel willen vervangen door een nieuw perfect werkend exemplaar( direct proberen in de winkel). Is er van hun kant geen probleem om het toestel te vervangen, dan is voor mij de zaak meer dan in orde. Moest het zijn dat ze beginnen zeveren.......dan kan ik alsnog met zware modder werpen( eerrgg zware modder met kasseien erin). Wordt vervolgd !!!
                        Dat is de juiste manier, eerst overleggen met de handelaar .
                        Wij moeten niet weten over wie het gaat, zolang de problemen maar opgelost worden. Een naam slecht maken is zo gebeurd, zeker op internet. Dat krijg je nooit meer goed...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                          Ik snap niet goed waarmee je daarmee naar dit forum komt, het is een nieuw toestel zeg je, dus terug naar Canon met die handel en laat hun het maar oplossen.
                          Tja , als iedereen zo denk zal dit forum niet lang meer bestaan

                          Toch normaal dat deze persoon gefrustreerd is en eventueel raad wil van "bereidwillige" forum leden?

                          Tja zal enkel weer gelden voor bepaalde personen zeker, zelf heb ik ook al ondervonden dat "vriendjes politiek" en "meeloperij" meer en meer opkomt op dit forum


                          Sorry als ik iemand beledig, ik richt mij niet tot bepaalde personen maar het moest mij van het hart

                          Mvg

                          Gleeke
                          Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                            Akkoord, je kan je licht eens opsteken op een forum en wie weet was het misschien slechts een instelling. Dat doe ik ook al wel eens.
                            Maar dit noch enig ander forum kan nooit de service vervangen waar je bij de aankoop van een nieuw toestel recht op hebt. Zoiets noemt garantie
                            Vriendjespolitiek? Ik ken hier niemand dus dat kan niet aan mij gericht zijn
                            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1DmarkII N strepen in foto's op hogere iso waarden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gleeke Bekijk bericht
                              Tja , als iedereen zo denk zal dit forum niet lang meer bestaan

                              Toch normaal dat deze persoon gefrustreerd is en eventueel raad wil van "bereidwillige" forum leden?

                              Tja zal enkel weer gelden voor bepaalde personen zeker, zelf heb ik ook al ondervonden dat "vriendjes politiek" en "meeloperij" meer en meer opkomt op dit forum


                              Sorry als ik iemand beledig, ik richt mij niet tot bepaalde personen maar het moest mij van het hart

                              Mvg

                              Gleeke
                              Neen, dat is de normale manier van handelen.Wij kunnen je niet helpen, enkel de persoon bij wie je het toestel gekocht hebt, kan dat. Een andere oplossing is er niet. Maar als je het kordaat en diplomatisch aanpakt bij je handelaar, dan moet dat snel opgelost zijn.
                              "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                              Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                              Uit: Apocrief

                              Comment

                              Working...
                              X