Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad bij aankoop eerste DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: raad bij aankoop eerste DSLR

Oorspronkelijk geplaatst door maart'n Bekijk bericht
    wat zou dan zo ongeveer et bereik zijn van die kitlens 18-135mm?
    Laten we zeggen tussen de 2m en de 30m.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      PS : En naar het schijnt zou de Nikon D50 van alle Nikons ( raar maar waar volgens reviews ) de beste ruiswaarden hebben, ik zeg wel degelijk volgens sommige reviews.
      was waarschijnlijk zo voor dat den d40 op de markt was, d40 is trouwens den opvolger van de d50. Ook den k100d van pentax moet niet onder doen toz van de d40 en heeft daarbij nog beeldstabilisaite .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        zou koopadvies van BD niet te serieus nemen, verschil tussen 6 en 8 is haast nihil. D40 en D80 zijn echter twee verschillende camera's als je echt serieus wilt gaan toeleggen op fotografie is den D80 volgens mij den aanrader. Als je nog een lange leercurve voor de boeg hebt zou ik eerder den D40 kiezen.
        Beeldkwaliteit van D40 is wel subliem zie ook eens naar K100D mischien.
        Maar het verschil tussen 6 en 10 is volgens mij wel wat groter.
        Ja ik weet het niet meer...heb nu de review van zowel de D40 en de D80 gelezen, en lijken beide zeer goede toestellen, de D40 meer gericht op beginnende fotografen (zoals ik wss).. Maar ik weet t gwn niet, de 3 area AF tov 11, 6 tov 10 megapixels, ... Ok ik kan dan wel een extra objectief kopen met het geld dat ik uitspaar als ik een D40 neem, maar weet niet of dit t belangrijkste is?

Ik ken idd nog niet veel van fotografie, zou me er in de toekomst wel op willen toeleggen, ben momenteel bezig zoveel mogelijk info te lezen over DSLR (ben die uitgave van PC MAGAZINE over DSLR ofzoiets aant lezen). En denk er mss ook aan avondschool te volgen, maar dat is nog niet zeker.

Over dat van die sporthallen, dat licht een probleem is daar weet ik al, heb al fotos genomen met een compactcamera (SONY DSC-P73) enja die foto's zijn niet al te super, denk wel dat deze tov DSLR weinig licht opneemt.. En vanuit de tribune fotos make is vrijwel onmogelijk ermee. Je moet ook wat geluk hebben met de sporthallen, zommige hebbe lichtinval door ramen, andere dan weer enkel lampen etc..
        Maar een lichtsterk objectief zal zeker wel noodzakelijk zijn, en hoop gwn dat een f2.8 dan zou volstaan
        nikon D40 + nikkor 18-55mm + sigma 50-150mm f2.8 + SB-600

Comment

Het wordt normaal de D40, enkel nog even voor de zekerheid, die SIGMA 50-150mm F2.8 EX APO DC HSM, gaat de autofocus dan werken op de D40?

Comment

Het wordt normaal de D40, enkel nog even voor de zekerheid, die SIGMA 50-150mm F2.8 EX APO DC HSM, gaat de autofocus dan werken op de D40?
            Het is een DC lens, zou dus normaal moeten werken, voor alle zekerheid navragen in de winkel bij aankoop en ineens uitproberen . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

de D40 ondersteunt enkel lenzen met een ingebouwde motor, oudere Nikon lenzen die op de focussing van de camera rekenen zullen niet meer werken

als ik nu zou moeten kiezen kocht ik een D50 zo lang deze nog verkrijgbaar was
              met een Nikkor 18-70 lens erbij

Comment

HSM staat voor Hyper Sonic Motor (in de lens natuurlijk) en zorgt voor een snelle en geruisloze autofocus

Comment

Maarten,

Even op een rijtje zetten:
                  - Als je enkel op A4 print is 6Mpixel zeker voldoende alleen op A3 en groter ga je verschil zien met 8 of 10Mpixels. En de bestanden worden alleen maar groter. Op Pixelniveau zie je inderdaad verschil, maar op een afdruk ???
                  - De 6Mpix toestellen hebben ook minder ruis bij hoge iso waarden wat belangrijk kan zijn indoor. Note: Canon is ook uitstekend.
                  - Voor indoorfotografie heb je snelle lenzen nodig, f2.8 of sneller. Een 50/1.8 een goede koop. (Dit werkt niet op een D40 !).
                  - De AF van Pentax is indoor niet super (een van de slechtste), waar het buiten een van de beste is. Ook de Canon 300D is erg traag, zeker niet aan te raden. De 350D en zeker de 400D zijn veel beter. Ook alle Nikon's doen het redelijk (D40 weet ik niet)
                  - Voor motorcross is een 200mm wel aan te raden. (al kan 150mm ook voldoende zijn, eventueel later een 1.4x teleconverter kopen). Lichtsterk heb je buiten minder nodig.

Als die 10Mpix niet nodig zijn kijk dan naar de 350D, D70s, anders 400D, D80.
                  De Sony Alpha is nog niet vermeld en heel goedkoop, maar heeft last van ruis bij >800 asa. Bij Pentax is vooral de K10D aan te bevelen (de K100D is een goedkope keuze, maar geen sportcamera ) en komen de snelle lenzen pas volgend jaar uit.

'Budget' lenzen welke aan te bevelen zijn:
                  Canon: 70-200/f4-L, 50/1.8
                  Nikon: 18-70 of 18-135, 50/1.8
                  Sigma: 17-70/2.8-4, 50-150/2.8, 1.4x EX TC
                  Tamron: 17-55/2.8
                  Pentax: 16-45/4, 50/1.8, 18-55 (kitlens)
                  Sony: 18-70 (kitlens) (rest ken ik niet)

Volgend jaar komen diverse merken met 50-150/2.8 lenzen (Tamron, Tokina, Pentax...). Als je budget het niet toelaat, kan je beginnen met de 18-55 kitlens, vermits je deze voor weinig geld kan kopen en later een betere std lens aankopen.

Een toestel moet je vooral liggen, een heldere zoeker is voor mij heel belangrijk, ook de plaats van de knoppen. Alle huidige toestellen zijn goed op de Can 300D, Pentax *istDL, (D40 als je een 50/1.8 wil gebruiken) na kan je eigenlijk geen miskoop doen voor jou doel. De grootste hindernis is je eigen kunnen.

Even ter info nog volgende diafragma waarden laten tekens dubbel zoveel licht door: 1.4 / 2.0 / 2.8 / 4.0 / 5.6. --> Dit wil zeggen dat een 50/1.8 2.5x meer licht doorlaat dan een f4.0 lens en 5x meer dan een f5.6 lens.

Op anandtech is een volgende Buyersguide verschenen zonder in detail te treden. (is ook geen echte fotosite): http://www.anandtech.com/digitalcame...oc.aspx?i=2896
                  Te veel lenzen en te weinig tijd.
                  http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

jawel heb deze voormiddag de knoop doorgehakt en ben naar de winkel gegaan.
                    Gevolg, enkele speeltjes rijker, en vele eurotjes armer...

mijn keuze is dan uiteindelijk toch op de D40 gevallen aangezien dit een zeer scherp geprijst toestel is, en uit de reviews ook een zeer geslaagd en makkelijk hanteerbaar toestel bleek te zijn.

Heb ook de sigma 50-150mm f2.8 als bijkomende objectief gekozen, en kvind t toch al een beest van een lens ze
                    Zie me nog niet echt met veel groter/zwaarder objectieven rondlopen.

Dus nu is het uitproberen maar

Comment

Working...
                    X