Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad bij aankoop eerste DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• raad bij aankoop eerste DSLR

ik ben op zoek naar een goede DSLR om mij te beginnen verdiepen in de fotografie. Maar aangezien ik hier nog niet echt teveel verstand van heb, hoop ik hier wat hulp te kunnen krijgen van enkele deskundige forummembers?

Ik ben namelijk op zoek naar een goede camera die ik voor enkele zaken kan gebruiken, zoals foto's maken voor schoolprojecten (studeer nu IMD), foto's te kunnen maken op sportevenementen (gymnastiek en motocross), en ook gwn voor de hobby fotografie, alles fotograferen wat me interesseerd (voornamelijk mensen wel ).

Ik heb zo wat liggen denken over aan wat de camera moet voldoen en dit is het zowat:
    Printen tot op max A4
    Snel genoeg zijn voor motocross of gymnastiek wedstrijden te fotograferen (vanuit toeschouwersstandpunt dus een 5 tot 40m)
    En graag zou ik ook nog avondschool fotografie gaan volgen. (weet er iemand hier trouwens een goede school voor, heb elishout in gedachte...)

'k heb ook al wat opzoek werk gedaan en ben dan uitgekome op deze camera's:
    - De Canon EOS 400D met 18-55mm + 55-200mm + BG E3
    - De Nikon D80 met 18-135mm

Persoonlijk vind ik de nikon veel mooier ogen dan de canon, maar vrees ik of de bijgeleverde kit voldoende zoom gaat leveren voor die sportevenementen.
    Ook is de nikon een stuk duurder in het opzicht dat deze in die kit minder accesoires heeft.

Wat denken jullie? Jullie mogen ook eventueel nog andere camera's aanbrengen, mijn budget beperkt zich echter wel tot een 1200 voor camera + objectief...

mvg
    maart'n
    nikon D40 + nikkor 18-55mm + sigma 50-150mm f2.8 + SB-600

Re: raad bij aankoop eerste DSLR

Die kit lenzen zijn niet echt goed voor indoor sporten of sporten bij slecht weer dan komen ze toch wat te kort.

Maar met dat budget ga je dat niet oplossen. Want een snelle zoom lens die lichtsterk is komt al snel op 1000 Euro alleen.

Allicht kom je die kit al wel een heel end. Je kan als je meer indoor nodig hebt nog de 50mm F1.8 aanschaffen. Zowel Canon als Nikon hebben zo een lens voor rond de 100 Euro.

Bij Nikon misschien ook de 18-200 VR eens onder de loop nemen. Deze lens heeft een enorm berijk en heeft beeldstabilizatie. Wel geen topper voor sport maar toch niet slecht om mee te beginnen.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Koop een body die makkelijk in je hand ligt en die voldoet aan je fotografische eisen. In jouw geval een camera met snelle AF-C en voldoende frames per seconde. Met mooie ogende body maak je geen beter foto's

De lenzen die je opnoemt zijn niet geschikt voor je doel. Je snel ontgoocheld zijn.
      Ook de 18-200 VR voldoet niet echt. VR helpt enkel tegen bewegingsonscherpte van de fotograaf en vooral wanneer het onderwerp stil staat. Bij een snel bewegend onderwerp, zal je pannen en daar heb je aan de VR niet veel.

Kijk eens naar de Sigma 70-200 2.8. Snelle,lichtsterke lens die nog betaalbaar is.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

bedoel je deze sigma?

Kdenk dat die momenteel toch net boven men budget gaat, tenzij ik een body koop van 300-400 euros, maar denk niet dat die dan aan mijn eisen zullen voldoen...?
        Maar die 18-135mm van nikon, is het mogelijk dat uit te drukken in aantal meters zoombereik dat deze heeft?

Ja anders is die snelle lichtsterke zoom voor later en zal ik het momenteel met minder moeten stellen hé, moet ergens beginnen

alvast bedankt voor de reacties

Comment

body (400d) + 17-50/f2.8 Tamron
          geweldige combo om te beginnen enkel voor sport zoomt hij niet genoeg in (ongeveer 3x) maar hij is wel snel!
          Canon 400D]+ 4Gb CF + 17-50/f2.8 + 50/f1.8 + 70-300/f4-5.6 / Epson 7600Pro + Agfa 2000XL scanner

Comment

Koop de Sigma 70-200 2.8 met een Canon 300D of een Nikon D50. Meer dan genoeg voor A4-prints. Een 300D vind je hier op 't forum geregeld tweedehands, en een D50 ook wel dacht ik. En voor de body alleen zal je niet veel meer dan 300€ betalen.
            ______
            www.vue.photo

Comment

en deze kit?
              voldoet die al beter aan men eisen?
              Nikon D80 + Tamron 18-200mm XR DI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maart'n Bekijk bericht
                en deze kit?
                voldoet die al beter aan men eisen?
                Nikon D80 + Tamron 18-200mm XR DI
                http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=23098
                Ook hier is de camera het probleem niet maar wel de lens. Het zal niet zo zijn dat je met deze lens geen mooi foto's kunt maken. Maar zeker bij bij sport zul je het dan veel vaker moeten hebben van toevalstreffers. De lens zal niet snel genoeg zijn.

Wat de camera betreft zul je niet snel een miskoop doen, koop daar dan een tamron of sigma 2.8 lens bij (17-50 of 18-50 ) De uitbreiding naar een telezoom kun je dan later nog maken, de 70-200 van sigma is dan zeker geen slechte keus.

Comment

Er is net een volledig artikel verschenen hier op BD over dit onderwerp.
                  Alles komt aan bod.

Zie op de homepagina aan de linkerkant bovenaan.

Er is overigens zeker wat te zeggen om een Nikon lens bij een Nikon camera te kopen en een Canon bij een Canon...

Comment

Ok, dus wat ik nodig zou hebben voor sporten in een zaal is een lichtsterke zoom?
                    Ik heb een iets goedkopere sigma zoom gevonden die lichtsterk is, namelijk de SIGMA 24-135mm F2.8-4.5 ASF IF
                    Gecombineerd met de body's dan:
                    400D + 18-55mm(kit) + SIGMA 24-135mm= 1116,45 euro
                    D80(body) + SIGMA 24-135mm =1228,30 euro

maar hoever raakt zo'n 135mm nu ongeveer?

Comment

Vergeet niet dat op uiterste zoom, je al een deel van je lichtsterkte verliest met dit objectief. F2.8-4.5
                      PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

ja maar de nikon 18-135mm is f/3.5-5.6

Comment

Voor goeie sportfoto's moet je naar een lens gaan met 2.8 over het hele bereik, anders raak je zeker ontgoocheld. Als ik jou was, zou ik naar een duurdere lens gaan met een goedkope tweedehands body. Een 70-200 2.8 van Canon, Nikon of Sigma met een Canon 300D of Nikon D50 zal volgens mij een goede keus zijn.

Sigma 70-200 2.8:

Nikon D50:
                          Hallo iedereen Ik verkoop mijn Nikon D50 Body met bijhordende batterij, aangekocht in Maart 2006 (heb factuur en is nog onder garantie). Toestel in algemeen goede staat. Ik verkoop het toestel omdat ik graag de overstap zou maken op de Nikon D80. Prijs overeen te komen. Indien er nog vragen zijn, twijfel zeker niet

Voila, moet je al niet meer gaan zoeken.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

die 70-200 sigma is reeds verkocht
                            Maar ik zal straks eens even kijken naar de verschillen tussen de D50 en de D80 als jij denkt dat deze een betere optie zou zijn.
                            Weet er niet veel van, maar denk toch dat er een serieus verschil zal zijn tusse deze 2...
                            En moest ik die avondschool volgen zou die D50 dan ook voldoen? Waren er hier niet minder manuele instelmogelijkheden en veel meer automatische?

Comment

Als je echt goed wilt, koop je een D80 met die kitlens, en erbij een 300 mm F4.0, de af-ed van nikon voldoet prima. De af is in te stellen met een limiter, en de beelden die eruit komen zijn, megafantastisch. Maar het is geen zoomlens natuurlijk. zoom is voor watjes!!

Overigens, de 18-200 VR van nikon is een heel goede lens, en zeer snelle af, maar niet echt lichtsterk. Ik heb er onlangs wat motocross mee gedaan op een D80, en dat viel reuze mee. Je moet het wat leren, maar dat telt voor iedere combinatie. Een 2.8 lens is niet zaligmakend, de dieptescherpte word zeer klein, en je hebt snel kans op fotos met onscherpte doordat de crosser uit je af veld komt.

Comment

Working...
                              X