Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Truck met de witte/grijze kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Truck met de witte/grijze kaart

Truck met de witte/grijze kaart

1. Wordt dan een foto genomen van de kaart of wordt de ontspanner half ingeduwd en wordt dan de eigelijke foto genomen?
    Graag een beetje uitleg hieromtrent.
    Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Re: Truck met de witte/grijze kaart

PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Werking staat in de handleiding (bij Nikon toch) uitgelegt.

Je stelt je witbalans in op PRESET (bij Nikon moet je dan nog iets langer op de WB knop duwen) en dan moet je je grijskaart beeldvullend voor je camera houden, scherpstellen en dan een foto nemen. Deze foto gaat hij niet weergeven en of opslaan. Hij gaat enkele berekenen welke witbalans instellingen je moet gebruiken.

Heb nog een vraagje naar andere fotgrafen toe, wordt dit ook daad werkelijk gebruikt ? Ik gebruik het soms, maar kan mij voorstellen dat bv. bij studio fotografie dit gebruikt wordt. Maar is dat ook zo of voor wat/door wie wordt dat dan gebruikt?
      ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht

Heb nog een vraagje naar andere fotgrafen toe, wordt dit ook daad werkelijk gebruikt ? Ik gebruik het soms, maar kan mij voorstellen dat bv. bij studio fotografie dit gebruikt wordt. Maar is dat ook zo of voor wat/door wie wordt dat dan gebruikt?
        Soms pruts ik wat in m'n zelfgemaakte ministudio met halogeenverlichting, hierbij gebruik ik altijd de handmatige witbalans. Doorgaans buiten alleen de auto-WB

Comment

Ik gebruik toch ook de custom-witbalans op mijn toestel ( ook met een witte kaart ).
          Ik werk dan ook 95% in jpg.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Heb nog een vraagje naar andere fotgrafen toe, wordt dit ook daad werkelijk gebruikt ? Ik gebruik het soms, maar kan mij voorstellen dat bv. bij studio fotografie dit gebruikt wordt. Maar is dat ook zo of voor wat/door wie wordt dat dan gebruikt?[/QUOTE]

Ik gebruik vaak een grijskaart bij macro-opnamen. Vooral als er veel fel zonlicht is. Dan stel ik alles op en hou dan de grijskaart voor het voorwerp. De camera meet dan het licht en dan kan ik zien of ik moet corrigeren. Meestal pas ik dan mijn sluitertijd aan. Met deze wijze heb ik nog nooit een slecht belichte foto gemaakt.
            Verder gebruik ik de grijskaart voor " educatieve opnamen ". Als ik bv. van een wilde orchidee een hybride vindt, kan ik op de grijskaart 3 bloemetjes leggen: de beide ouders en de hybride. Op die manier kan je duidelijk het onderscheid tonen aan de mensen. De grijskaart achtergrond geeft steeds de juiste belichting en is neutraal, waardoor de bloemetjes mooi tot hun recht komen.
            Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Ik heb geen grijskaart, maar het lijkt me wel interesssant.

Betekend het eigenlijk in praktijk dat als ik bv een middag fotos wil gaan maken van een natuurreservaat, hoef ik dan de WB maar 1x in te stellen met de grijskaart?
              Wat kost een grijskaart trouwens, is er kwaliteitsverschil?

Gr kees
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Een grijkaart zorgt voor de juiste WB instellingen op het moment van het maken van de referentie foto. Maar als in de loop van de dag de weersomstandigheden veranderen, moet je ook opnieuw je instellen.

Kaarten kan je hier vinden: www.dynatech.info
                Meer info: http://www.belgiumdigital.com/bespre.../articleid/236

Kwaliteitsverschil? Denk het niet, is tenslotte maar een plaatje van 18% grijs.

Is nu niet echt de juiste ingesteltheid van mij, maar ik heb me zelf een grijskaart gemaakt.
                Last edited by inv; 15 december 2006, 21:28.

Comment

1 adres:

Comment

De vraag die ik mij stel is over welke truk heb hje het?

Want er is de truk voor lichtmeten en de truk voor de witbalans. Maar beide komen hier aan bod. Maar je mag ze niet door elkaar halen.

Comment

Dag hant er een beetje van af of het een truck met of zonder aanhangwagen is.

Comment

Opgezocht in woordenboek

Truck = de voorwagen van een vrachtauto met oplegger => trekker

Truc = handeling om op een slimme of listige manier een doel te bereiken => foefje, handgreep, handigheidje, kneep, kunstgreep, kunstje, list, maniertje, slimmigheidje, toer, trick

Gr Kees
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

......
                          Last edited by fisherman; 17 december 2006, 10:48.
                          Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

Als veel mensen geïnteresseerd zijn in een de aankoop van een grijskaart, kan er misschien een groepsaankoop georganiseerd worden.

Comment

@ fisherman, sorry dat ik uw topic vervuilde, 'k zal het nooit meer doen. Waarom ik reageerde vindt u in "het grote taaltips spinoff topic" nr. 136, zodat dit on topic kan blijven. Nogmaals excuses.

Comment

Working...
                              X