Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner, D70, nieuw of tweedehands?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner, D70, nieuw of tweedehands?

Ik heb vroeger een spiegelreflexcamera gehad, en sindsdien alleen digitale cameras, eerst een hp photosmart 850 en nu de veel mindere olympus C760 digital zoom. Nu wil ik een echte goede digitale spiegelreflex kopen maar welke? De nieuwe Nikon leek mij zeer interessant omdat deze beter schijnt te zijn voor beginners, nu was ik in een winkel en die man zei mij dat je bij deze camera bijv steeds terug moet naar het menu om iets aan de lichtinstellingen te doen terwijl dat bij de D70 ook op de camera zelf kan. De D70 body + 18-50 sigma komt daar op 699. Nu, als ik op marktplaats.nl kijk zie ik ook veel D70 bodies staan voor veel minder. Is dat te doen, zo´n dure camera tweedehands kopen, en waar moet ik dan op letten? Ik heb geen lenzen en heb geen idee welke ik moet nemen. Ik fotografeer vooral katten en dan vooral binnen in weinig licht. Ik wil dus iets dat snel is. Ik vraag me ook af of een D70 niet te veel pixels gaat hebben, ik druk zelden of nooit iets af, en gebruik de meeste fotos online op een website. Gaat mijn harde schijf dan niet in no time vol staan met fotos? Topics als deze zullen voor jullie wel vaak voorbij komen, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Re: Beginner, D70, nieuw of tweedehands?

Annamarie voor ge een nikon koopt vraag eerst uitleg over de service en garantie van een d 70 nikon. ik heb een D 70 nikon maar die is nu al 3 maanden binnen voor herstelling en mijn geval is niet alleen lees maar eens wat ze er allemaal over schrijven dus denk eerst goed na vooralleer ge een nikon koopt
    vele groeten Eddy

Comment

tot nu toe heb ik geen problemen gehad met occasies; die BGLOD is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Je spaart wel een pak geld uit door tweedehands te kopen... Misschien dat een S3 of zo een betere keuze is in occasie? Ik heb echter geen ervaring met toestel, maar ik hoor niks dan lof...

Comment

Ik heb ook slechte ervaringen met de service van Nikon (& gedeeltelijk MediaMarkt)

Denk dus 2 keer na voor je iets koopt. Nikon is zeker niet slecht qua kwaliteit & prijs, maar natuurlijk moet je er goede service voor terug krijgen. Ik denk ook dat deze kwestie ook iets van geluk inhoud. De ene heeft geluk met een snelle en verzorgde service, de andere heeft dan weer wat problemen. Ik denk ook dat dit bij elk merk wel eens voorvalt.
        SHARPimages.be

Comment

Laat je niet afschrikken door de opmerkingen over de service van Nikon. Bij elk product of merk heb je gebruikers die wel eens een slechte ervaring hebben opgelopen: auto's, computers, wasmachines en dus ook camera's.

Over je harde schijf hoef je je niet echt zorgen te maken. Je kan de beeldkwaliteit en het beeldformaat op de R70 instellen zodanig dat je bestanden kleiner zijn.

Je moet je dan wel afvragen of je echt wel een DSLR nodig hebt, ook een goede prosumer kan wellicht volstaan.

Groetjes, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

heb als backup een 2dehands D70: goedkoper dan een point-and-shoot, en natuurlijk van een totaal andere klasse; ook goedkoper dan een nieuwe D40

in alle geval, de body is minder belangrijk dan het glas dat je erop schroeft. Vind je nikonglas goed, koop dan gerust je 2e hands D70, je kan later nog altijd upgraden naar een D200 of een D2x, of een D40 (best bargain on the market zeg ik altijd)

erik
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

die opmerking over je harde schijf had ik nog niet gelezen. Je hebt keus uit twee mogelijkheden: D70 op jpg zetten (maar of je dan een SLR nodig hebt is idd de vraag) ofwel je raw-files wissen na de omzetting naar jpg. Met raw kan je veel gedetailleerder de foto afstellen naar je wensen...
              Bovendien is een externe harde schijf nu ook weer niet zo enorm duur...

Comment

Ik zou toch ook een D50 overwegen. Deze is momenteel goedkoop te vinden (o.a. Mediamarkt 499€, met de 18-55 lens bij). Dit is een heel degelijke camera, betrouwbaar (relatief weinig defecten), heeft vrijwel een even goede beeldkwaliteit dan de D70.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Annamarie Bekijk bericht
                  Ik fotografeer vooral katten en dan vooral binnen in weinig licht. Ik wil dus iets dat snel is.
                  De bodies die vandaag in de winkel liggen zullen allemaal voldoen.
                  Pentax/Nikon/Canon/Sony.
                  Inderdaad, ook tweedehands zijn geweldige zaken te doen.
                  Alls de camera nog in garantie is en alle papieren zijn er nog bij loop je geen enkel risico. (wat hier wordt verteld over de service van Nikon is momenteel helaas waar)

Je hebt evenwel een snelle en lichtsterke lens nodig. Kijk ook eens van welk merk je daar het grootste aanbod tweedehands vindt.

Aan beeldstabilisatie ga je meer dan waarschijnlijk niet veel hebben, tenzij je alleen salonkaters fotografeert die te lam zijn om een poot op te heffen...
                  Mijn katten waren steevast flitsende beesten. Korte sluitertijden zijn dan een must en dan heb je niks aan beeldstabilisatie. (je hoeft er dus ook geen geld aan te geven)

Best ook eens bij een fotohandel langsgaan, 't zou best kunnen dat je een prosumer handiger vindt. (snelle en lichtsterke lenzen zijn meestal relatief groot en zwaar)
                  Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

Comment

Annamarie,

Als je voor Nikon kiest, overweeg dan een D50 of D70s en de Tamron 17-50 f/2,8 of de Tamron 28-75 f/2,8.

Veel tele heb je dan niet, maar ze zijn snel (groot diafragma), "goedkoop" (als dat al bestaat) en goed.

De D70 zou ik niet nemen omdat het BGLOD-probleem toch iets is waar je rekening mee moet houden. Tevens blijkt dit één van de problemen die bij Nikon moeilijk op te lossen zijn en voor lange herstelperiodes zorgen.

De D40 vind ik te beperkt en biedt te weinig mogelijkheden om later uit te breiden.

De D80 - D200 vind ik "overkill" voor wat je ermee wilt doen.

Just my 2 cents,
                    TravelToy
                    www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Bedankt voor alle reacties! de D50 is ook wel een serieuze gegadigde ja. En wat vinden jullie van de pentax K100? ik heb naar Konijnenberg gebeld en die zeggen dat als je met weinig licht toch goede fotos wil maken je een Canon D400 nodig hebt met speciaal objectief voor het licht. Totaalprijs zou 1200 euro zijn, toch wel iets anders als wat ik in gedachte had. Ze zeiden daar dat als je bij weinig licht toch goede fotos wilt maken je altijd bij canon uitkomt? Wat vinden jullie hier van? tips zijn altijd welkom. En dan had ik nog een vraag, kun je goed zien of er stof op de sensor zit als je een tweedehandse camera zou kopen? Ik ken er niks van en ik zie dat in veel advertenties staan.

Comment

ja, stof is gemakkelijk te zien. Je zet op A, het diafragma op het kleinste (F22 bijvoorbeeld), en je fotografeert bvb een witte lucht of toch nogal een effen oppervlak. Op het schermpje zie je allicht al een pak zwarte puntjes en bolletjes. Bij véél stof is dat echt storend, bij niet te veel stof ziè je het wel, maar je kan dat toch niet 100% vermijden.
                        Nu, de sensor reinigen moet je toch af en toe doen hoor, zelfs al is een toestel nog niet zo lang gereinigd, als je een paar keer van lens wisselt nestelt er zich toch weer hier of daar een stofje. Dus ik zou zeker niet afzien van de aankoop van een toestel omdat er wat stofjes op de sensor hangen.

Wat dat Canon/Nikon-gedoe betreft: dat is een onderwerp waar het laatste woord nog lang niet over gevallen is, zoek maar op het forum. Ik moet zeggen: bij echt weinig licht of hogere ISO's vind ik dat er nogal snel ruis te zien is bij mijn D70. Naar het schijnt (!) is dat beter op Canon. Hoedanook, met een lichtsterke lens win je al héél veel. Ik heb nu de kitlens en een paar bijkomende lenzen, maar ik vermoed dat mijn volgende investering toch een lichtsterkere vervanging zal zijn voor die kitlens. Als je veel binnen wil fotograferen ben je dus misschien beter af van een body zonder lens te kopen en dan direct een lichtsterke lens bij.

Comment

Hier zijn geregeld tweedehands Canon EOS 300 toestellen te koop. Meer dan genoeg voor wat je ermee wil doen. Als je een echt lichtsterke lens nodig hebt, kan je een 50mm 1.8 kopen. Die is nog haarscherp ook. wil je nog wat zoom erbij, zou je een Tamron 28-75 2.8 kunnen overwegen. Ook een prima lens, voor weinig geld, zelfs nieuw. En dan zal je mijns inziens eerder rond de 700€ zitten dan 1200, en met de 50mm zal het eerder rond de 400€ draaien. De Tamron kost rond de 330€ en de Canon 50 1.8 gaat voor minder dan 100€ over de toonbank. Beiden superlenzen, zeker voor wat ze maar kosten.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Working...
                          X