Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF-berekening in camera software

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DOF-berekening in camera software

Oorspronkelijk geplaatst door Quaoar Bekijk bericht
    Puerte: Macrofotografie?
    wat gebruikt ge dan voor den afstand te meten moet wel high tech equipment zijn, als je enige ervaring met macro hebt weet je dat de DOF kan beperkt zijn tot een paar mm. ne goeie viewfinder my friend + een beetje kennis, that does the trick

Comment

Puerte en hvr_oosterzele:
      Als we zo gaan beginnen kan ik ook zeggen dat ik totaal geen camera nodig heb om uberhaupt een afbeelding te kunnen maken.

Alle hulpmiddelen die technisch/financieel mogelijk zijn zou ik met beide handen aanpakken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

hvr_oosterzele:
      Ik neem dan aan dat u de belichting alleen uit ervaring bepaald/insteld i.p.v. een ex/interne belichtingsmeter te gebruiken als leidraad? Wat moet je met die techniek...weg er mee!

Ik bedoelde alleen met deze post dat het technisch zo simpel moet kunnen zijn om deze berekeningen te laten maken door de camera...that's all!

Comment

hvr_oosterzele:
        Ik neem dan aan dat u de belichting alleen uit ervaring bepaald/insteld i.p.v. een ex/interne belichtingsmeter te gebruiken als leidraad? Wat moet je met die techniek...weg er mee!
        Beste, als je denkt dat een DOF berekening je zal helpen om macro foto's te nemen... be my guest, ik hou je niet tegen hoor. Ik gebruik mijn ogen wel . Al die DOF berekeningen dienen echt tot niets, behalve dan als speeltje.

Comment

Ik geef hvr groot gelijk. Er wordt teveel geleuterd over technieken en berekeningen, en er wordt te weinig gefotografeerd. De enige manier om goeie foto's te leren maken is de praktijk. Aan regeltjes of berekeningen heb je niks als je ze wel kent maar bij god niet weet wat je ermee moet doen.
          Veel schieten, je lenzen leren kennen, settings vergelijken, resultaten naast elkaar leggen (printen !) brengt je veel verder dan wat dan ook.
          ______
          www.vue.photo

Comment

mischien realiseer je het niet maar op prime lenzen wordt nog altijd de scherpte diepte + afstand scherpstelpunt aangeduid (dit is al meer dan een 1/2 eeuw zo). Op zoom lenzen is dit niet aanwezig (mider eenvoudig door varierende brandpuntafstand, maar niet onoverkoombaar volgens mij) maar als je de fabrikanten kunt overtuigen om dit in te voeren waarom niet. Maar let wel dat die mannen behoefte hebben aan een goed verkoopsargument.

Comment

Tegenwoordig is het minder noodzakelijk dat objectieven zijn uitgerust met een scherptediepte schaal, al ken ik het me bij bepaalde lichtomstandigheden wel voorstellen dat je dit hulpmiddel soms mist.
              Kamera's waar ik vroeger mee werkten waaronder 16mm filmkamera's zonder automatisch diafragma hadden een donker zoekerbeeld omdat maar eenderde van het licht op het matglas viel. Bij een kleine diafragma zag je heel weinig zodat het vaak noodzakelijk was om de extra doorzichtzoeker te gebruiken. Die scherptediepte tabellen en schaal op het objectief waren noodzakelijk. Ook bij niet spiegelkamera's is het voordelig de scherpte diepte tabellen te kennen. Maar zoals sommige hier al zeggen: door veel te doen en je kamera goed te kennen leer je de combinaties om een optimale scherptediepte te krijgen vanzelf.
              Last edited by Binnenuit; 17 december 2006, 09:41.

Comment

Wat mij enkel nuttig lijkt is om met een druk op de knop de scherpstelling op de hyperfocale afstand in te stellen horende bij de actuele diafragma waarde en brandpuntsafstand (samen met een aanduiding in de zoeker van de afstandswaarde van het scherptebereik).

Voor alle andere foto's: bracketing en ervaring (komt met de jaren )
                Last edited by GeertB; 17 december 2006, 12:01.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

ervaring, ervaring, ervaring, .... (meer is dat niet..., dan heb je die berekeningen niet nodig)
                  -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    Wat mij enkel nuttig lijkt is om met een druk op de knop de scherpstelling op de hyperfocale afstand in te stellen horende bij de actuele diafragma waarde en brandpuntsafstand (samen met een aanduiding in de zoeker van de afstandswaarde van het scherptebereik).

...en dit bedoelde ik nu ook...niets meer niets minder.

Ervaring is gebaseerd op techniek, instellingen en gegevens uit het "verleden" en of die gegevens worden verkregen via het menselijk geheugen, een papiertje (tabel) of in software is verwerkt maakt niets uit lijkt mij. Als je maar weet wat je met die gegevens kan bereiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht

kun je eens uitleggen hoe je dat in de praktijk dan zou gebruiken !!

Comment

Puerte: Macrofotografie?
                        ...en dit bedoelde ik nu ook...niets meer niets minder.
                        Ik wist niet dat je hyperfocale afstand gebruikt in macrofotografie .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Ik wist niet dat je hyperfocale afstand gebruikt in macrofotografie .
                          Waarom niet?..Gelden er dan andere natuurwetten?
                          Zolang we niet op atomair nivo werken wordt een lichtstraal evenwijdig aan de optische as nog steeds door breking in de lens naar het brandpunt geleid.
                          Dat je het niet gebruikt met macro..ok!..maar het gebeurd wel.

Begrijp me niet verkeerd...ik had het in de eerste instantie (hoewel niet uitdrukkelijk geschreven) niet over macro toepassingen maar meer voor de "groter dan 1:1 wereld".

Comment

Waarom niet?..Gelden er dan andere natuurwetten?
                            Zolang we niet op atomair nivo werken wordt een lichtstraal evenwijdig aan de optische as nog steeds door breking in de lens naar het brandpunt geleid.
                            Je moet je theorie eens terug opfrissen, de hyperfocale afstand is de kortste scherpstelafstand bij een bepaald diafragma waarbij oneindig nog binnen de scherptediepte valt. Bij macrofotografie valt oneindig nooit binnen de scherptediepte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Je moet je theorie eens terug opfrissen, de hyperfocale afstand is de kortste scherpstelafstand bij een bepaald diafragma waarbij oneindig nog binnen de scherptediepte valt. Bij macrofotografie valt oneindig nooit binnen de scherptediepte.
                              Je hebt gelijk. Ik dacht dat je bedoelde dat die lichtbrekingwetten niet zouden gelden in het macrogebied.

Comment

Working...
                              X