Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF-berekening in camera software

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DOF-berekening in camera software

Om de DOF te bepalen zijn we elke keer aangewezen op DOF programma's of via online software op websites zoals http://www.dofmaster.com/

De berekeningen lijken niet echt ingewikkeld en doordat de (DSLR) camera (meestal) weet welke objectief, diafragma en onderwerpsafstand wordt gebruikt vind ik het nog steeds raar waarom we de DOF gegevens (incl. hyperfocale afstand) niet op ons camera scherm kunnen "previewen". (met een mogelijkheid om de "circles of confusion" waarde handmatig te kunnen invoeren).
    Nog een stapje verder -> Het zou natuurlijk heel mooi zijn als de camera het objectief automatisch "OP" de hyperfocale afstand zou kunnen instellen.

Als dit wordt geintroduceerd bij nieuwe camera's zou ik dat een pluspunt vinden waar je echt wat aan hebt.

Ik weet dat de EOS350D een A-depth functie heeft maar dan weet je eigenlijk nog niets concreet.

Re: DOF-berekening in camera software

Jij wilt de DSLR terugbrengen naar PtS geval,dat mag natuurlijk, maar waarom dan een DSLR?

De scherptediepte kon je in het verleden op bijna iedere camera aflezen, gewoon op de lens, maar ja nu worden iet alleen die streepje weggelaten, de hele afstandsschaal is weg. Maar er is altijd de scherptedieptecontroleknop nog.

En daarboven is het van belang dat je descherptediepte tot op mm naukeurig weet? Je weet bij en groot diafragma bijna geen scherptediepte en bij eenklein een grote scherptediepte en daar moet je mee leren spelen.

En je kan het resultaat meteen kontroleren op je monitor
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een aantal parameters vergeet je nog : DOF hangt ook af van je crop nadien, de afbeeldingsgrootte (een 10/15tje of een A2?) en kijkafstand. Hoe ga je die instellen op je toestel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        DOF hangt ook af van je crop nadien, de afbeeldingsgrootte (een 10/15tje of een A2?) en kijkafstand.
        Dit onderwerp interesseert me mateloos, kunnen jullie wat links naar artikels en interessante lektuur posten a.u.b.?
        (ik weet het, google is your friend, maar op tinternet is niet altijd de waarheid te vinden hé)

Als (her)beginner kan ik de vraag van Quaoar maar al te goed begrijpen.
        't Is een zoektocht naar de optimale controle over de foto's die je neemt hé.
        En ja, dat vraagt oefening en ervaring, naar wat extra tools verlang ik toch ook vaak hoor...
        Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
          Dit onderwerp interesseert me mateloos, kunnen jullie wat links naar artikels en interessante lektuur posten a.u.b.?
          (ik weet het, google is your friend, maar op tinternet is niet altijd de waarheid te vinden hé)
          Dé referentie : http://www.pinnipedia.org/optics/dof.html

Comment

Thanks! (zal nu eerst wat lezen voor ik m'n klep weer open trek )
            Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

Comment

...en ik ben ook de brandpuntsafstand vergeten te noemen.
              Tot op de mm is niet nodig maar het is gewoon makkelijk te realiseren door software...mm of cm of m...de berekening zal er niet echt moeilijker door worden.
              Op monitor checken of via de zoeker met de scherptediepteknop is niet echt functioneel. Daarom zat ik aan deze oplossing te denken.

Ik wil zeker niet terug naat P&S en het heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken maar het lijkt erop dat een "externe" DOF calculator of DOF tabelletje geen probleem is om te raadplegen maar het dat het niet "cool" is dat het berekend kan worden in de camera zelf.

Afdrukgrootte, crop en kijkafstand worden ook niet als parameter gebruikt in de DOF programma's dus laten we het niet te moeilijk maken

Samenvattend: het is zo griezelig eenvoudig dit te integreren in de camera software dat ik me afvraag waarom het er nog niet is toegepast.

Bedankt voor de replies:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                En daarboven is het van belang dat je de scherptediepte tot op mm naukeurig weet? Je weet bij een groot diafragma bijna geen scherptediepte en bij eenklein een grote scherptediepte en daar moet je mee leren spelen.
                Toch is het soms verdomd handig om het te weten: als je bv 2 mensen fotografeert (receptie, feest, huwelijk,...) die niet vlak naast elkaar staan en niet ver van een muur of dergelijke. Als je die achtergrond toch nog wazig wil houden (voor een mooie DOF) moet je inderdaad met een 'grote' opening werken. Maar ik heb het al meermaals voorgehad dat dan 1 van de 2 personen dan nét niet scherp is, maw, foto verknoeid. Als je altijd met 1 lens werkt, kan je dit inderdaad leren, maar als je met 2 body's (waarbij de cropfactor niet dezelfde is) en verschillende lenzen werkt, zou het inderdáád handig zijn dat je die DOF ergens kan aflezen, liefst nog in de viewfinder
                My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

Comment

Hi

Ik heb een prgtje op PPC dat noemt "DOF 1.0 fot Pocket PC".
                  Je zou denken een handig ding om bij te hebben, rap even uitgerekend, ware het niet dat men niet spreekt van CoC maar van Resolution
                  Nu heb ik me al zot gezocht: waar ik dat zou kunnen vinden voor de D70S maar tot hier toe nog niet gevonden.
                  Zou anders handig zijn om te gebruiken onderweg.
                  Als iemand daar een antwoord op weet ik hoor het graag en daarvoor men dank.
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

Comment

Weet je, ik heb nog nooit in mijn foto-carriere de DOF van iets uitgerekend. Ik vind dat zó zinloos. Wat ik wél regelmatig doe is een reeksopname (bracketing) met verschillende Av waarden en nadien de beste er uit kiezen. Tegen dat je een Palm of zo uitgehaald hebt om de DOF te berekenen heb ik allang mijn foto's getrokken. Zo maar eens een kritische bedenking .

Comment

Dat zal wel zeker zo zijn, maar om de hyperfocal afstand te hebben bij landschappen is het toch mooi om bij de eerste shot een goed resultaat te hebben, Als je 5 opnames met oplopend diafragma neemt zal er wel een tussen zitten die voor jou voldoet maar dan is het plezier er af om meteen raak te shoten, Toch ?
                      Mvg,
                      SW
                      BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                        Dat zal wel zeker zo zijn, maar om de hyperfocal afstand te hebben bij landschappen is het toch mooi om bij de eerste shot een goed resultaat te hebben,
                        Landschappen maak je meestal met een groothoek, dus ontzettend grote sherptediepte, bjna elk diafragma, maar voor de scherpte knijp je de lens al een beetje. Nog een voordeel bij landschappen: ze lopen niet weg, dus je kan bracketen.

Met mijn sigma 10-20 krijg ik eigenlijk alleen iets buiten de scherptediepte als het gewoon te dichtbij is, verder is alles scherp.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

begrijp niets van wat hier vertelt wordt, dof tot op de mm !!! of cm!!!
                          lopen jullie met nen meter rond als jullie foto's nemen ?? of kunnen jullie zo goed
                          de afstand inschatten.
                          Denk dat een camera met een goede zoeker en een DOF knopje + een boekje basisfotgrafie de oplossing zou kunnen zijn

Comment

Puerte: Macrofotografie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Quaoar Bekijk bericht
                              Puerte: Macrofotografie?

Kijk mama, zonder DOF berekening : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

Trouwens, uw DOF programmaatje hierboven is niet eens correct in het macrogebied.

Comment

Working...
                              X