Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 of overstap naar Canon ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D200 of overstap naar Canon ?

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
    Beste Adri,

ik kende de vergelijkende tests van BD. Daar valt het al direct op hoe groot het verschil in ruis is, maar... omdat het kleine stukjes uit een beeld betreft, zie je nog niet hoe streperig en vlekkerig de ruis bij Nikon dan ook nog eens is. Op onze beelden, waar dikwijls een uitgebreide donkere achtergrond is, is die vlekkerigheid nét het probleem. Ruis as such stoort me niet zo erg, want vroeger met film hadden we dat ook, maar dan egaal. En dat is best mooi. Maar vlekken en strepen kunnen we missen als de pest.
    Bij de d80 valt dat erg mee ;-) . Hier een voorbeeld van een foto genomen met 1600 ISO Onbewerkt alleen is de file wat kleiner gemaakt (744kb) De exposure stond op -.3, was ik vergeten terug te zetten http://homepage.mac.com/fbi/.Public/.../DSC_4008a.jpg
    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
      Bij de d80 valt dat erg mee ;-) . Hier een voorbeeld van een foto genomen met 1600 ISO Onbewerkt alleen is de file wat kleiner gemaakt (744kb) De exposure stond op -.3, was ik vergeten terug te zetten http://homepage.mac.com/fbi/.Public/.../DSC_4008a.jpg
      Ach wat, Canon zal altijd beter zijn

Als ik zie dat concertfotograaf zijn heel Nikon uitzetje van 25000e verkoopt, dan moeten wij wel allemaal fout zitten waarschijnlijk?
      Trouwens, als prof geloof ik niet in een merk, maar in een systeem. Wat vandaag nog als voordeel kan zijn voor merk x, kan morgen door merk y z en al de rest voorbij gestoken zijn. Ik zou in zijn plaats waarschijnlijk een canon body met een paar lenzen BIJ gekocht hebben, en de best of both worlds verenigen. Maar ja, dat is mijn mening hé. Overigens, het hele service verhaal is een tijdelijk iets, bij de verandering van het canon service center naar etbass, is er ook ene hoop mis gelopen, en ik heb nu onlangs een nikon probleem gehad, ben ermee langs geweest bij procirep, is voor mij maar 20km, en een uur later was alles opgelost. niet zo slecht denk ik.

Persoonlijk denk ik ook dat de d80 een hele stap vooruit is. Een van de grootste voordelen vind ik de configureerbare high iso instellingen, je stelt je min shutter speed, max iso en niveau van ruisonderdrukking in, en dat in kombinatie met een 18-200 VR ( ook al een troeplens volgens velen), en toch komen daar mooie beelden uit. raar .

Comment

Wel roosje dat geeft ook al aan zoals ik hier in den beginne al schreef dat je interpretatie afhangt van wat je gewoon bent.

Persoonlijk vind ik dit voorbeeld niet bepaald goed.

Klik op volgende foto voor de 100% file zonder enige vorm van ruisreductie. ISO 1600 van een 20D. File komt wel uit RAW want ik trek niet anders en is opgelicht en verscherpt maar dat is nadelig voor een hoge iso foto. En maakt deze foto dus zeker niet beter.

Ook nog maar effe een verkleinde versie voor de mensen die niet geloven dat er een merkbaar verschil is tussen een verkleinde versie en een origineel.

Klikl op foto voor 100% versie!

En ja hoor die eerste vrouw is niet superscherp want ze beweegt al te snel en zit zelfs al uit DOF.

En zo heeft mexicano ook een idee van wat mogelijk is tijdens concertshooting want dit zijn toch erg vergelijkbare omstandigheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
          Frank207be:

Mijn reactie heeft met natrappen niks te maken. Als iemand, die zich in concertfotografie wil lanceren, op dit forum vraagt of hij Canon of Nikon zou kopen, dan voel ik me - met 25 jaar ervaring in die branche, zedelijk verplicht hem er op te wijzen dat Nikon een verkeerde keuze zou zijn. Iedereen weet ook wel dat Nikon gebruiksvriendelijker (want intuïtiever) is en zeer goeie lenzen heeft (bijvoorbeeld de 300 f 2,8 niet-VR). Maar de ruis bij hoge ISO maakt het de slechtst mogelijk keuze voor concertfotografie. Zo simpel is dat.

Een nee, de beschikbaarheid bij Canon van lichtsterke objectieven heeft géén rol gespeeld. Met de 1,4 - 50 mm (75mm op de D2Hs) geraakten we er ook...

Luc
          Naar mijn gevoel had je de overstap al veel eerder moeten doen, want al is het voor een bedrijf, zo'n omschakeling van merk kost toch een pak geld. OK, van veel artikelen heb je een mooie cent kunnen recupereren, maar toch... Zelf ben ik heel tevreden met mijn D2x, maar ik gebruik 'm meestal beneden ISO400, dus dat is een wereld van verschil

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Naar mijn gevoel had je de overstap al veel eerder moeten doen, want al is het voor een bedrijf, zo'n omschakeling van merk kost toch een pak geld. OK, van veel artikelen heb je een mooie cent kunnen recupereren, maar toch... Zelf ben ik heel tevreden met mijn D2x, maar ik gebruik 'm meestal beneden ISO400, dus dat is een wereld van verschil

MVG,
            Ik vraag me af of dat het 'ruisprobleem' de doorslaggevende redenen zijn van Concertfoto om van cameramerk te wisselen. Dat er verschillen zijn tussen de Canon en de Nikon doet al heel lang de ronde. Als ik dan zag dat hij veel Nikon objectieven van de hand deed die nog maar een paar maanden oud waren krijg ik over dat argument toch mijn twijfels. Als je rekening houd met afschrijving en de BTW die een zaak terug krijgt hebben zij er nauwelijks of niet aan toe hoeven te leggen, want bij veel van die aangeboden spullen ging maximaal twintig % van de nieuwwaarde af.
            Ik wil niet ontkennen dat digitalecamera's naar mijn zin teveel ruis geven in mindere lichtomstandigheden. Daar valt nog veel aan te verbeteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
              Wel roosje dat geeft ook al aan zoals ik hier in den beginne al schreef dat je interpretatie afhangt van wat je gewoon bent.

Persoonlijk vind ik dit voorbeeld niet bepaald goed.

Klik op volgende foto voor de 100% file zonder enige vorm van ruisreductie. ISO 1600 van een 20D. File komt wel uit RAW want ik trek niet anders en is opgelicht en verscherpt maar dat is nadelig voor een hoge iso foto. En maakt deze foto dus zeker niet beter.
              Ik had die ander foto gebruikt om te laten zien wanneer er ruis is dat het niet vlekkerig of streperig hoeft te zijn en niet hoe weinig. Ik heb nog weinig voorbeelden in hoge iso's omdat dit mijn eerste dsrl is maar ik heb gemerkt dat het flink kan schelen hoe je de camera instelt en aan de situatie waar je de foto in neemt, bv de foto die ik hier plaats is genomen met 1600 iso en in deze zie je minder ruis dan de vorige. Ik vermoed wanneer Ik met de D80 dezelfde lens, dezelfde licht omstandigheden en met dezelfde know how, de D80 niet veel slechter zou doen. Nikon begint, als ik de experts mag geloven, heel dicht bij de Canon te komen in verband met ruis.

Het is niet zo'n goed voorbeeld en ik erken dat een Canon het misschien wat beter gedaan zou hebben, maar de verschillen worden steeds kleiner. Ik heb -.7 exposure gebruikt omdat ik de beweging wat wou bevriezen. Hij is buiten genomen met vrij weinig licht.

En in ware grote
              Last edited by Roosje; 17 december 2006, 10:37.
              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Ik vermoed wanneer Ik met de D80 dezelfde lens, dezelfde licht omstandigheden en met dezelfde know how, de D80 niet veel slechter zou doen in dergelijke situatie. De D80 begint, als ik de experts mag geloven, heel dicht bij de Canon komen met zijn ruis.
                In de review van de nieuze Pentax K10D kan de D80 en 30D side by side bekijken qua ruis...

vanaf iso 800 en vooral iso1600 is canon 20D/30D volgens mij toch nog steeds een stuk beter hoor (D80 veel softer, 30d meer detail met 2mp pixels minder)
                De hoeveelheid ruis is idd gelijk of beter maar als dit tenkoste gaat van detail

Comment

Nog even een reactie voor 'Binnenuit': alhoewel de ruis al lang een doorn in mijn oog is, en me al die jaren een pak extra (ruisreductie-)werk heeft gekost, is de overstap een reactie op een combinatie van factoren, waaronder de barslechte hersteldienst en de voor ons onbruikbaar geworden NPS-service. Bij Nikon werd ons namelijk gemeld dat we nog altijd apparatuur kunnen lenen, maar dat alles moet worden afgehaald en gebracht in Brussel. Van aan de kust is dat 3,5 uur rijden over en weer (als het meevalt), wat dus 7 uur tijdverlies betekent. Ondoenbaar voor een klein bedrijfje. Terwijl er toch zeer regelmatig koeriers van Nikon nieuw materiaal bij de handelaars komen leveren... maar NPS-materiaal "kunnen ze niet meebrengen", aldus Maarten Goossens van Nikon. Tel daarbij de ruis en de hersteldienst en dan is voor ons de maat vol.

Comment

Voor alle duidelijkheid nog even dit: een paar posters vermoeden dat de 'switch' niet al te veel heeft gekost, omdat ze er van uitgaan dat we 'maar' 20% op de nieuwprijs moeten laten vallen én er ondertussen al een deel is afgeschreven. Dat klopt niet. Zeer weinig profs kopen via het internet bij Corné of hebben de tijd om naar één van de goedkopere winkels te rijden. Wij kopen dus aan de 'volle pot' bij een dealer. Als je dan achteraf bij de hérverkoop moet concurreren met de prijzen van Corné en co. dan is de opbrengst rampzalig. Een voorbeeldje: de zo goed als nieuwe 28-70 f2,8 die we via die forum hebben verkocht aan 1000 euro, heeft er 2100 gekost bij Rembrandt. De BD-koper kan de prijssticker nog op de doos zien plakken... Zelfs met afschrijvingen en BTW is het verlies dus groot.

Comment

Ik had die ander foto gebruikt om te laten zien wanneer er ruis is dat het niet vlekkerig of streperig hoeft te zijn en niet hoe weinig. Ik heb nog weinig voorbeelden in hoge iso's omdat dit mijn eerste dsrl is maar ik heb gemerkt dat het flink kan schelen hoe je de camera instelt en aan de situatie waar je de foto in neemt, bv de foto die ik hier plaats is genomen met 1600 iso en in deze zie je minder ruis dan de vorige. Ik vermoed wanneer Ik met de D80 dezelfde lens, dezelfde licht omstandigheden en met dezelfde know how, de D80 niet veel slechter zou doen. Nikon begint, als ik de experts mag geloven, heel dicht bij de Canon te komen in verband met ruis.
                      Helemaal akkoord dat je niet zomaar mag vergelijken want op zich wil dat niets zeggen. Maar ik moet toch zeggen ,als ik zie wat voor artifacten er allemaal zitten in je beide voorbeelden dat ik toch moet zeggen dat ik om deze te bereiken al serieuze aanpassingen moet doen. En het gaat mij echt niet om ruis ik zeg het hier ook al jaren. Ruis is maar 1 gedeelte van hoge iso, kleur, detail enz zijn zeker even belangrijk. En ik hoop dat nikon en anderen een serieuze challenge beginnen te geven aan Canon want Canon rust teveel op zijn lauweren en wat meer concurrentie kan mij alleen ten goede komen. Maar ik geloof niet dat de D80 een echt beter beeld kan geven dan een D200 en vermits ik deze al vergeleken heb vrees ik dat het toch nog 1 generatie op zich zal laten wachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                        Am I the only one who adds noise to photos because I like it?
                        You're English. You drive on the wrong side of the road as well...

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          You're English. You drive on the wrong side of the road as well...

sugar
                          Blasphemy! Someone mentioned to me that Trebs is actually Scottish
                          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                          Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                            Blasphemy! Someone mentioned to me that Trebs is actually Scottish
                            Can't be, I never saw him wearing a kilt
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                              vanaf iso 800 en vooral iso1600 is canon 20D/30D volgens mij toch nog steeds een stuk beter hoor
                              Dit is geen eerlijke vergelijking.

De Canons worden altijd getest op ISO 1000 en ISO 2000.
                              Hierdoor worden de Nikons benadeeld.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                                Dit is geen eerlijke vergelijking.

De Canons worden altijd getest op ISO 1000 en ISO 2000.
                                Hierdoor worden de Nikons benadeeld.

Jan.
                                Ik dacht dat de Canons op iso800 en iso1600 in vgl hogere iso heeft dan nikon?
                                Als de iso voor Canon hoger is... zou je normaal toch ook meer ruis hebben?

Comment

Working...
                                X