Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 of overstap naar Canon ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D200 of overstap naar Canon ?

Ik ben deze week een d200 aan het testen. Voor mij een heerlijke camera. Ligt goed in mijn grote handen. Ik vind de bediening zelf aantrekkelijk, puur omdat ik Nikon ben gewend.

In alle tests die ik heb gezien doet Canon het op hogere iso waarden inderdaad beter dan Nikon. Daar hoeft niemand over te discussieren.

Maar meer dan vermoedelijk ga ik toch wel een D200 aanschaffen, omdat voor mij het gebruiksgemak en de prof-mogelijkheden meer waarde hebben dan een betere ruis vanaf 800.

Als je Canon gewent bent, zal je de bediening van Nikon abracadabra vinden.
    Het is maar wat je jezelf hebt aangeleerd.

Blijf verder lekker on-topic, want dat geruzie helpt de topicstarter ook niet echt. Staat niet netjes op dit proffesionele en polulaire forum.
    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Ok, je begrijpt het dus nog steeds niet. I rest my case.
      Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
      Het beste wat je kan doen, hier is geen kruit tegen opgewassen
      Voila we zijn er weer net zoals altijd......

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Werk gevonden bij Canon Belgium misschien?
      Nee spijtig genoeg niet maar als je een plaats weet bij Nikon, pentax, oly, fuji dat is ook allemaal goed voor mij hoor lijkt mij heel leuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
        In alle tests die ik heb gezien doet Canon het op hogere iso waarden inderdaad beter dan Nikon. Daar hoeft niemand over te discussieren.
        Ik zie geen groot verschil tussen ruis op hoge ISO bij een D2X(s) en een 1Ds MKII hoor, integendeel
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Beste Mexicano,

een antwoord op uw vraag van een pro: vergeet Nikon en investeer in een Canon 5D of een 1D Mark II N. Beide zijn STUKKEN beter op het gebied van ruis bij hoge ISO dan eender welke Nikon, D2Hs incluis). Dit grote verschil is er zelfs de reden van dat ons agentschap - dat voor 90% leeft van concertfotografie - zopas voor ca. 25.000 euro aan Nikon-lenzen en body's heeft verkocht (o.a. via BD, waarvoor onze dank) en alles door Canon vervangen. Het scheelt ons nu een uur minder werk per reportage dat we niet meer moeten prutsen met Noise Reduction-programma's.

Beelden kan ik hier niet tonen, wegens de strenge portretrechten van de 'grote namen' in de showbizz.

Luc (www.concertpix.be)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
            Dit grote verschil is er zelfs de reden van dat ons agentschap - dat voor 90% leeft van concertfotografie - zopas voor ca. 25.000 euro aan Nikon-lenzen en body's heeft verkocht

Luc
            Je hebt in je allereerste post van 29 november niets over ruis gezegd

Overschakelen en dan maar natrappen... goe bezig

MVG,

Comment

De reden dat canon meerdere portret-range lenzen biedt van 1.2 en 1.4 is waarschijnlijk meer de oorzaak van de overstap, dat scheelt em ook een stop (ISO of andere).
              Ik raad iedereen aan toch eens goed de vergelijkende foto's op DPreview te bekijken,
              Ik zeg niet dat er geen verschil is , en idd is de D2H(s) de beste Nikon camera kwa ruis op hogere ISO waarden.
              Last edited by Adri H; 16 december 2006, 13:08.

Comment

Ik ga er van uit dat het ruisprobleem bij hoge ISO van Nikon intussen wel stilaan door iedereen - op het cameraforum dan toch - gekend is.

Comment

Frank207be:

Mijn reactie heeft met natrappen niks te maken. Als iemand, die zich in concertfotografie wil lanceren, op dit forum vraagt of hij Canon of Nikon zou kopen, dan voel ik me - met 25 jaar ervaring in die branche, zedelijk verplicht hem er op te wijzen dat Nikon een verkeerde keuze zou zijn. Iedereen weet ook wel dat Nikon gebruiksvriendelijker (want intuïtiever) is en zeer goeie lenzen heeft (bijvoorbeeld de 300 f 2,8 niet-VR). Maar de ruis bij hoge ISO maakt het de slechtst mogelijk keuze voor concertfotografie. Zo simpel is dat.

Een nee, de beschikbaarheid bij Canon van lichtsterke objectieven heeft géén rol gespeeld. Met de 1,4 - 50 mm (75mm op de D2Hs) geraakten we er ook...

Luc

Comment

concertfoto
                    bij mij kom je totaal niet geloofwaardig meer over
                    eerst is het de service die niet deugt
                    nu is het de ruis (dit naar mijn inziens toh nog goed meevalt)
                    ik ken een aantal prof's die met nikon werken ook voor concerten
                    die vinden dat de ruis bij oa de D2H(s) goed binnen de perken blijft
                    maarja natrappen is vrij makkelijk
                    en een reden verzinnen ook
                    dit is mijn mening erover

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                      Ik zie geen groot verschil tussen ruis op hoge ISO bij een D2X(s) en een 1Ds MKII hoor, integendeel
                      Er is inderdaad heel wenig verschil in ruis. Je hebt volledig gelijk.

Maar vergelijk even de afbeelding op ISO 100 en op ISO 1600.
                      Eerst voor de D2X en dan voor de 1DsII.

Dit voorbeeld toont duidelijk het verband tussen ruisreductie en scherpte.

En zelf vind ik grote hoeveelheden zichbare ruis veel minder erg dan het waterverf effect dat ontstaat als gevolg van ruisreductie.
                      Ik vind het voorbeeld van de D2X op ISO 3200 zonder ruisreductie heel aanvaardbaar.

Jan.

Comment

Bekijk het maar jongens, ik ga werken. Met mijn nieuwe Canon.

Comment

Ja Jan, daar heb je een goed punt, en het is waarschijnlijk dat wat concertfoto (wat een naam ) ook bedoelt.
                          Bij nikon moet je truuken uithalen (naverwerking), of de camera doet dit voor jou (NR) , bij canon heb je een zelfde of beter resultaat zonder truuken.
                          Hier is nog een mooie vergelijkingstest
                          Last edited by Adri H; 16 december 2006, 13:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                            Frank207be:

Mijn reactie heeft met natrappen niks te maken. Als iemand, die zich in concertfotografie wil lanceren, op dit forum vraagt of hij Canon of Nikon zou kopen, dan voel ik me - met 25 jaar ervaring in die branche, zedelijk verplicht hem er op te wijzen dat Nikon een verkeerde keuze zou zijn. Iedereen weet ook wel dat Nikon gebruiksvriendelijker (want intuïtiever) is en zeer goeie lenzen heeft (bijvoorbeeld de 300 f 2,8 niet-VR). Maar de ruis bij hoge ISO maakt het de slechtst mogelijk keuze voor concertfotografie. Zo simpel is dat.

Een nee, de beschikbaarheid bij Canon van lichtsterke objectieven heeft géén rol gespeeld. Met de 1,4 - 50 mm (75mm op de D2Hs) geraakten we er ook...

Luc
                            Objectief en eerlijk gezien, als ik geen Nikons zou hebben - EN als ik me met concert- of algemeen gesproken binnenfotografie zonder flits zou bezighouden - zou ik bij opstarten zeker ook in die richting denken. Ik ben niet te beroerd om dat toe te geven.
                            Maar we leven op hoop dan Nikon met zijn volgende professionele kamera dit mankement volledig afdicht.

Comment

Beste Adri,

ik kende de vergelijkende tests van BD. Daar valt het al direct op hoe groot het verschil in ruis is, maar... omdat het kleine stukjes uit een beeld betreft, zie je nog niet hoe streperig en vlekkerig de ruis bij Nikon dan ook nog eens is. Op onze beelden, waar dikwijls een uitgebreide donkere achtergrond is, is die vlekkerigheid nét het probleem. Ruis as such stoort me niet zo erg, want vroeger met film hadden we dat ook, maar dan egaal. En dat is best mooi. Maar vlekken en strepen kunnen we missen als de pest.

En wat hopen en wachten betreft: ik bid al sinds de aanschaf van onze eerste D1 (gewoon gruwelijk qua ruis en strepen!) in 2000 iedere avond op mijn blote knietjes dat de Nikon-inenieurs eindelijk het licht zouden mogen zien. Maar na D1X, D1H, D2X, D2H en D2Hs in huis gehaald te hebben en dan nog steeds te moeten vaststellen het niet in orde komt... dan geraakt het geduld op.

Tot slot nog dit voor de oorspronkelijke poster van de vraag: de allerbeste Nikon totnogtoe voor ruis bij hoge ISO is en blijft de D1H. Nog geen 3 miljoen pixels, ik weet het, maar het zijn er wel héél goede. Met de D1H hebben we beelden gemaakt waar verschillende malen More O' Ferall affiches zijn van geproduceerd, en dat zijn posters met een breedte van ... 9 meter! Dus als je zo'n D1H vindt in occasie: direct kopen. (Alleen de batterijen zijn KL.)

En nu ga ik écht werken.

Comment

Ik volg je volledig in je redenering Luc.

Comment

Working...
                                X