Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Er is al jaren een full frame camera met Nikon bajonet en dat is de Kodak slr/n en 14n.
Van deze toestellen zijn er naar mijn schatting maar rond de 70.000 geproduceerd en deze toestellen blinken niet uit door snelheid maar wel door scherpte. Door het sterk toegenomen aantal liefhebbers in deze klasse en een 2e hands prijsniveau dat ook voor geinteresseerde amateurs op te brengen is, zijn deze toestellen steeds moeiljiker te vinden.
Maar dit zal zeker geen oplossing zijn voor digitale lenzen op een full frame body!!
nee ??
vraagje, een lens welke op een 35mm film camera geen vignettering geeft, geeft die vignetterring op de nu bestaande full frame camera's, zo ja hoe komt dat.
zo niet wat is het probleem dan.
nee ??
vraagje, een lens welke op een 35mm film camera geen vignettering geeft, geeft die vignetterring op de nu bestaande full frame camera's, zo ja hoe komt dat.
zo niet wat is het probleem dan.
Met een lens die geen vignettering geeft op bestaande FF camera's geen probleem (nu ja theoretisch zou er wel een verschil zijn ten nadele van digitale camera's).
Maar het gaat hier over de DX lenzen en deze gaan op een FF camera zwaar vigneteren want deze zijn niet gemaakt om de hele oppervalkte van een FF film of digitaal te belichten. Ze belichten de oppervlakte van een 1.5 sensor. En dat is een stuk kleiner.
Met een lens die geen vignettering geeft op bestaande FF camera's geen probleem (nu ja theoretisch zou er wel een verschil zijn ten nadele van digitale camera's).
Maar het gaat hier over de DX lenzen en deze gaan op een FF camera zwaar vigneteren want deze zijn niet gemaakt om de hele oppervalkte van een FF film of digitaal te belichten. Ze belichten de oppervlakte van een 1.5 sensor. En dat is een stuk kleiner.
dat je geen DX lenzen op FF moogt zetten is evident daar spreek ik ook niet over, ik dacht dat het vignettering probleem zich meer uitgesproken stelde bij niet DX lenzen van normale kwaliteit (niet L), mijn vraag hoe gedragen deze lenzen (geen DX) die vignettering probleem vertonen op een FF zich op een film camera of vica verso. En waarom gebruikt Leica het systeem met micro lenzen op de sensor, volgens Leica zelf om vignettering tegen te gaan, en gebruiken andere fabrikanten ook dit systeem of een gelijkaardig ??
dat je geen DX lenzen op FF moogt zetten is evident daar spreek ik ook niet over, ik dacht dat het vignettering probleem zich meer uitgesproken stelde bij niet DX lenzen van normale kwaliteit (niet L), mijn vraag hoe gedragen deze lenzen (geen DX) die vignettering probleem vertonen op een FF zich op een film camera of vica verso. En waarom gebruikt Leica het systeem met micro lenzen op de sensor, volgens Leica zelf om vignettering tegen te gaan, en gebruiken andere fabrikanten ook dit systeem of een gelijkaardig ??
Ja ik vond ook dat dit nogal evident was maar vermits je de vraag stelde in een thread die over DX lenzen ging dacht ik het toch maar best effe uit te leggen.
Er is een verschil tussen digitaal en film dat in theorie voor meer vignettering (eigenlijk geen vignettering maar lichtverlies) zorgt. De reden is dat digitaal het licht recht op de sensor moet vallen om geregistreerd te worden en op een film is dat minder noodzakelijk.
Ik zeg in theorie want ik ben nog nergens een test tegengekomen die aantoont dat er een serieus verschil is tussen de vignettering van een digtale FF versus een film FF. De ervaringen en testen die ik al wel gezien heb geven eerder aan dat als er al een verschil is dat dit verwaarloosbaar is. Dus als je digitaal vignettering hebt ga je die op film ook hebben en omgekeerd.
Nu zijn al die testen met canon camera's en misschien is er een reden waarom canon hier minder last van heeft. Ik denk dan bijv aan het feit dat ze de grootste mount hebben van allemaal. Wie weet is dit wel de reden (ik weet het dus niet he).
De Leica M8 is zelfs geen FF maar 1.3 crop camera. En toch zag Leica een reden om dit probleem te behandelen. Daar kunnen ook verschillende redenen voor zijn. Wie weet hebben ze er meer last van (hun mount is aanzienlijk kleiner bijv) of Leica hun standaard ligt gewoon hoger dan die van canon en ze weigeren dus elke vorm van vignettering. Enkel Leica kan het zeggen vermoed ik.Ik moet wel zeggen dat ik verbaasd ben dat ze de noodzaak reeds zagen op een 1.3 crop.
Momenteel is Leica de enige waarvan bekend is dat ze dit zo doen.
Momenteel is Leica de enige waarvan bekend is dat ze dit zo doen.
De M8 is dan ook geen 'gewone' dslr maar een rangefinder! Doordat er om te beginnen al geen opklappende spiegel tussen de sensor en de lens zit, staat die lens veel dichter tegen de ccd. Daardoor heb je naar de hoeken toe een grotere invalshoek dan bij dslr's. Vandaar dat Leica waarschijnlijk ook gekozen heeft voor een faktor 1.33 en geen full frame...
Qua gebruiksgemak zal zo'n rangefinder nooit kunnen tippen aan een dslr btw want autofocus mag je vergeten en je kijkt ook niet rechtstreeks door de lens om maar 2 dingen op te noemen. Ik zou het willen vergelijken met een Harley, het is iets apart, je bent er voor of niet
Er is al jaren een full frame camera met Nikon bajonet en dat is de Kodak slr/n en 14n.
Van deze toestellen zijn er naar mijn schatting maar rond de 70.000 geproduceerd en deze toestellen blinken niet uit door snelheid maar wel door scherpte. Door het sterk toegenomen aantal liefhebbers in deze klasse en een 2e hands prijsniveau dat ook voor geinteresseerde amateurs op te brengen is, zijn deze toestellen steeds moeiljiker te vinden.
2x Kodaks still used over here. Day in, day out. Solid camera, excellent image quality.
De M8 is dan ook geen 'gewone' dslr maar een rangefinder! Doordat er om te beginnen al geen opklappende spiegel tussen de sensor en de lens zit, staat die lens veel dichter tegen de ccd. Daardoor heb je naar de hoeken toe een grotere invalshoek dan bij dslr's. Vandaar dat Leica waarschijnlijk ook gekozen heeft voor een faktor 1.33 en geen full frame...
Ja ik vond ook dat dit nogal evident was maar vermits je de vraag stelde in een thread die over DX lenzen ging dacht ik het toch maar best effe uit te leggen.
De verwarring is onstaan omdat ik volgende thread en gelijkaardige nog in mijn achterhoofd zitten had, dacht dat het over dit soort items ging sorry voor de verwarring.
thread behandeld vignetting combinatie 5d met EF 24-105/f4L IS lens
Er is een verschil tussen digitaal en film dat in theorie voor meer vignettering (eigenlijk geen vignettering maar lichtverlies) zorgt. De reden is dat digitaal het licht recht op de sensor moet vallen om geregistreerd te worden en op een film is dat minder noodzakelijk.
Ik denk wel dat er merkbaar meer vignetting is van analoog naar digitaal. Maar in de praktijk is dat verschil totaal onbelangrijk als je toch nooit meer analoog fotografeert.
Nu zijn al die testen met canon camera's en misschien is er een reden waarom canon hier minder last van heeft. Ik denk dan bijv aan het feit dat ze de grootste mount hebben van allemaal. Wie weet is dit wel de reden (ik weet het dus niet he).
De Leica M8 is zelfs geen FF maar 1.3 crop camera. En toch zag Leica een reden om dit probleem te behandelen.
Hoe dichter de lens bij de sensor staat hoe groter de hoek is van het invallend licht.
De resultaten met Canon FF en Kodak FF zijn meer dan goed genoeg om enkel hiervoor de sensor aan te passen.
Eventueel denkt Nikon hier anders over.
Comment