Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Full Frame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon Full Frame

Even wat betreft DX lenzen op FF; op 1 of ander forum heeft iemand dat uitgeprobeerd en de vignetering bleek redelijk mee te vallen. Blijkbaar is de geprojecteerde image cirkel van veel DX lenzen aanzienlijk groter dan nodig voor de kleine APSc sensor.

Er was uiteraard wel sprake van vignettering, maar de foto's hoefden een stuk minder dan het verwachte percentage (67% h+v resterend) gecropt te worden om de donkere hoeken weg te snijden.

Ik geloof dat bij veel DX lenzen terugsnijden tot 80% (h+v) van de originele foto grootte voldoende was. Nog wel -enigzins- bruikbaar dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MennoB Bekijk bericht
      Even wat betreft DX lenzen op FF; op 1 of ander forum heeft iemand dat uitgeprobeerd en de vignetering bleek redelijk mee te vallen. Blijkbaar is de geprojecteerde image cirkel van veel DX lenzen aanzienlijk groter dan nodig voor de kleine APSc sensor.

Er was uiteraard wel sprake van vignettering, maar de foto's hoefden een stuk minder dan het verwachte percentage (67% h+v resterend) gecropt te worden om de donkere hoeken weg te snijden.

Ik geloof dat bij veel DX lenzen terugsnijden tot 80% (h+v) van de originele foto grootte voldoende was. Nog wel -enigzins- bruikbaar dus.
      Hangt denk ik veel van het gebruikte objectief af. De 17-55 f2.8 kan van 26 tot 55 mm gewoon gebruikt worden op 35FF, maar ik kan me wel voorstellen dat andere DX objectieven meer restricties opleveren. Moest ik een 35FF camera hebben, zou er overigens geen DX objectief op komen. Niet moeilijk overigens, want ik heb er momenteel gewoon geen enkele

MVG,

Comment

De 17-55 f2.8 kan van 26 tot 55 mm gewoon gebruikt worden op 35FF, maar ik kan me wel voorstellen dat andere DX objectieven meer restricties opleveren.
        Qua lichtafval is dat waar, qua scherpte heb ik de ervaring dat een 28-80 G lensje van 50 euro aan de randen AANZIENLIJK betere resultaten oplevert.
        Een beetje zinloos om daar een objectiefvan 1500 euro voor in te zetten.
        Wel is het zo dat op full frame alle DC of DX lenzen verschillend presteren. Zo heb ik een keer uit nood de 55-200 gebruikt op de Kodak en na de nodige correctie voor zowel vervorming als lichtafval naar de hoeken leverde dat bruikbare plaatjes op.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

Voor mij levert FF 12,8 goede MP, een grote zoeker, een degelijk fototoestel, kleinere DOF en normaal gebruik van EF lenzen.

Van zodra hetzelfde mogelijk wordt met APS, schakel ik onmiddelijk over van FF naar APS.

Jan.
          Lol Jan dat begon goed maar die laatste puntjes dat gaat nog lang duren denk ik

Ik vrees dat je toch nog een paar opvolgers van de 5D zult moeten kopen

Comment

Working...
          X