Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Full Frame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon Full Frame

Ja ongelooflijk! Plaats ik enkele foto's waaruit blijkt dat er met Nikon bajonet volop mogelijkheden zijn, krijg je een reactie over het haar van Toots, wat echt te wijten is aan de belichting van het podium en niet aan de camera...
    De discussie hier gaat over full frame en is daarna afgedwaald naar hoge iso, dus ik heb van beide wat foto's gepost.
    Misschien dat Tony een voorbeeld van na 2003 kan posten waarmee je kunt zien dat het met andere toestellen in zulke omstandigheden beter gaat?
    Last edited by Spanjaart; 8 december 2006, 00:40.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      wat bedoel je nu eigenlijk met digitale lenzen deze specifiek gemaakt voor de APS-C size sensors (die in het geheel niet in aanmerking komen voor FF) of de normale digitale lenzen welke den dag van vandaag ook nog gemaakt worden en wel toepasbaar zijn op FF
      Hoezo digitale lenzen, bestaan die dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        ... krijg je een reactie over het haar van Toots, wat echt te wijten is aan de belichting van het podium en niet aan de camera...
        Misschien dat Tony een voorbeeld van na 2003 kan posten waarmee je kunt zien dat het met andere toestellen in zulke omstandigheden beter gaat?
        Nee dat komt door die noise-reduction die alle detail wegveegt, zit niet enkel in het haar hoor! Kijk maar eens naar de rand van z'n bril, of van z'n linkerschouder, daar is precies aan geknabbeld. Z'n horloge is ook nog een schoon voorbeeld.

Een voorbeeld van na 2003? Wat is die link dan die ik postte? Is een sample van dpreview en die Nikon D80 is pas op de markt sinds deze zomer hoor? Ik vind die D80 op iso1600 trouwens prima!

Comment

Sorry, maar als ik de ruis op die 2 foto's vergelijk vind ik de foto van de nikon toch veel beter.
          Vrij teleurstellend voor een fullframe camera eerlijk gezegd.
          Niet dat het resultaat slecht is, maar ik had wel wat beter verwacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Hoezo digitale lenzen, bestaan die dan?
            sorry dat ik me verkeerd heb uitgedrukt en bedankt voor de terechtwijziging.

Met digitale lenzen bedoel ik lenzen ontworpen specifiek voor digitale cameras.
            hier kun je 2 types onderscheiden

-deze ontworpen voor cameras met APS-C size sensor, en dus niet bruikbaar voor SLRs of cams met FF. Ook wel DX lenzen genaamt.

-deze ontworpen voor camera's met FF sensor en ook bruikbaar op conventionele SLR's en cameras met APS-C sensor.
            Zeg maar de gewone echte alledaagse lens van vroeger aangepast aan de karakteristieken van digitale camera's.

Personen die zwaar geinvesteerd hebben in de DX lenzen en willen overstappen naar full frame (FF) binnen het zelfde merk, ja, maakt het maar
            mee.
            (mijn motto niet te veel investeren in te duur glas en zeker niet in DX lenzen, als amateur althans)

Maar nu lees ik regelmatig dat er ook vignettering problemen zijn met de 5D (full frame) bijvoorbeeld met de EF24-105/f4 L en een hoop andere lenzen.

Wel ik had graag de reden voor deze vignettering issues geweten ?
            lens ? camera? en gaat dit bij nikon ook het geval zijn moeten ze FF intoduceren en zou het Leica systeem echt niet helpen ??

Maar ik vermoed dat de vraag in RUIS is opgegaan.

Comment

Om terug te komen op het punt van discussie:
              Het probleem met vignettering op de sensor tov van film is dat film mat is en dus weinig licht reflexteert. Bij een sensor wordt er licht gereflecteert op het sensoroppervlak (wat tegengegaan wordt door een coating --> vandaar geen gewone TTL-flits meer in een DSLR) en verstrooiing (lichtbreking) in het glasvlak (als het al glas is). Dit wordt dus erger naarmate het licht schuiner invalt op de sensor (dus bij FF of bij een rangefinder waar de lens dichter bij het filmoppervlak zit). Bij een 1Ds en 5D zit de lens wat verder en valt dit dus nog mee. Bij Leica zal het probleem groter geweest zijn en zagen ze zich genoodzaakt om microlenzen te gebruiken met offset.

De reden van de 1.3x crop volgens Leica is niet alleen technisch maar ook qua prijszetting, een FF sensor zou meer dan het dubbele kosten in productie. (aantal slecht sensors loopt kwadratisch op met de grote.)

Hoop dat dit het een en ander verduidelijkt.
              Dus ja een FF DSLR zal meer last hebben van vignettering dan een 35mm filmcamera. Aanvaardbaar, volgens wat de testen tonen, zeker en vast.

Droomde ooit van de PENTAX FF DSLR, maar toen bleek de FF Philips-sensor welke in het prototype zat niet goed genoeg. (Contax had ook een prototype met deze sensor).
              Te veel lenzen en te weinig tijd.
              http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht

Dus ja een FF DSLR zal meer last hebben van vignettering dan een 35mm filmcamera. Aanvaardbaar, volgens wat de testen tonen, zeker en vast.
                thanks voor de klare uitleg, maar kijk eens op volgende link vind jij dit nog aanvaardbaar ?? dan ligt de kwaliteitsnorm wel vrij laag den dag van vandaag
                http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Djmn rekening houdend met het segment waarover we hier aan het spreken zijn.
                aanvaardbare vignettering v.d. lens + aanvaardbare vignettering vd camera geeft samen ???

Vraagje stel dat de kwaliteit van de 10mp APS-C sensor evolueert zoals met 6mp is gebeurt wat duidelijk gaat gebeuren, wegen dan de voordelen van een FF nog op tegen APS-C ???

Comment

Maar nu lees ik regelmatig dat er ook vignettering problemen zijn met de 5D (full frame) bijvoorbeeld met de EF24-105/f4 L en een hoop andere lenzen.
                  .
                  enige lens waar ik vignettering mee merk wijd open op zijn breedst is de 12-24van sigma op mijne 5d

Comment

thanks voor de klare uitleg, maar kijk eens op volgende link vind jij dit nog aanvaardbaar ?? dan ligt de kwaliteitsnorm wel vrij laag den dag van vandaag
                    http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Djmn rekening houdend met het segment waarover we hier aan het spreken zijn.
                    aanvaardbare vignettering v.d. lens + aanvaardbare vignettering vd camera geeft samen ???
                    Dit is een typisch voorbeeld van een lenskap die niet goed op de lens is gedraaid, ik heb dat ook wel eens gehad met die lens in den beginne. Dit is wel eens lens die redelijk fel last heeft van vignettering, maar zo fel had ik daar geen last van

Ik vraag me bovendien af wie een landschapsfoto trekt op f1:4.0. Voor de meeste onderwerpen die gefotografeerd worden bij grote diafragma's stoort vignettering niet...

Oorspronkelijk geplaatst door DIY_peter Bekijk bericht
                    Sorry, maar als ik de ruis op die 2 foto's vergelijk vind ik de foto van de nikon toch veel beter.
                    Tja

Twee foto's met de de 5D. (Full size, dus flinke bestanden)
                    ISO 1600 : http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...57594095893758
                    ISO 3200 : http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...57594095893758

Nikon D200

ISO 800 : http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...57594095893758
                    ISO 1600 : http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...57594095893758
                    ISO 3200 : http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...57594095893758

De nikon is een leuke camera, maar ik zou dat verschil toch niet klein noemen...
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DIY_peter Bekijk bericht
                      Dan moet je toch echt wel nog eventjes goed kijken denk ik... Die 5D haalt op Iso 3200 op z'n gemakjes het ruisniveau van die D200 op Iso800 , en die D200 is nu toch ook al geen goedkoop cameraatje meer hé
                      Voor fotografie bij slechte lichtomstandigheden kun je er eenmaal niet om heen dat Canon toch nog steeds de betere keus blijft, misschien mocht Nikon FF gaan dat daar verandering in gaat komen, en dat is te hopen, komt alleen maar de consument ten goede...
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Nikon komt met een 35FF en wel om een heel goede reden: diffractieonscherpte maakt dat ik mijn D2x maximaal tot f8-f11 gebruik. Willen ze nog verder gaan in resolutie zullen ze wel een groter sensoroppervlak moeten aanwenden. Hopelijk doen ze dan hun huiswerk goed en maken ze ook gebruik van offset microlenzen EN houden ze de framerate hoog genoeg. Voeg daar wat cropmodes aan toe voor diegenen die hun DX objectieven willen blijven gebruiken en dan wordt dat meer dan een "leuke" camera

MVG,

Comment

rekening houdend met het segment waarover we hier aan het spreken zijn.
                          Dit is geen goed voorbeeld.

En elke camera en lens combinatie heeft beperkingen.
                          In dit segment kent een fotograaf zijn uitrusting en weet waarmee goede resultaten kunnen bereikt worden.
                          En dat zal niet met een 5D en een 24-105L IS op f4 zijn.

Vraagje stel dat de kwaliteit van de 10mp APS-C sensor evolueert zoals met 6mp is gebeurt wat duidelijk gaat gebeuren, wegen dan de voordelen van een FF nog op tegen APS-C ???
                          Dit wordt enkel bepaald door uw definitie van de voordelen van FF.

Voor mij levert FF 12,8 goede MP, een grote zoeker, een degelijk fototoestel, kleinere DOF en normaal gebruik van EF lenzen.

Van zodra hetzelfde mogelijk wordt met APS, schakel ik onmiddelijk over van FF naar APS.

Jan.
                          Last edited by Jan_10D; 8 december 2006, 19:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                            Dan moet je toch echt wel nog eventjes goed kijken denk ik... Die 5D haalt op Iso 3200 op z'n gemakjes het ruisniveau van die D200 op Iso800 , en die D200 is nu toch ook al geen goedkoop cameraatje meer hé
                            Voor fotografie bij slechte lichtomstandigheden kun je er eenmaal niet om heen dat Canon toch nog steeds de betere keus blijft, misschien mocht Nikon FF gaan dat daar verandering in gaat komen, en dat is te hopen, komt alleen maar de consument ten goede...
                            Volledig mee akkoord, maar als je de hele tijd met zo'n verschrikkelijke ruisbak als de D2x rondloopt, word je vanzelf wel creatief hoor Neem nu die specifieke foto: een statisch voorwerp... Dat smeekt toch gewoon om een statief, niet? Je kan argumenteren dat met een statief zeulen niet praktisch is en je er niet overal mee binnen mag, maar het levert wel de allerbeste resultaten op

MVG,

Comment

Frank, zo heb je altijd gelijk hé , nu er zit natuurlijk wel iets in, maar om nu overal een statief mee te zeulen... en een statief gaat ook bewegende objecten niet stilzetten hé...
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                                Frank, zo heb je altijd gelijk hé , nu er zit natuurlijk wel iets in, maar om nu overal een statief mee te zeulen... en een statief gaat ook bewegende objecten niet stilzetten hé...
                                Da's waar, maar ik ben toch geschrokken hoe laag je sluitertijd kan worden als een 500mm objectief goed gestabiliseerd wordt met een statief. Ik heb zopas een buizerd in de vlucht aan 1/320s kritisch scherp kunnen vastleggen. Ik heb overigens de plaat die jij gemaakt hebt buiten op een stevige houten paal vastgevezen, en da werkt vree goe Verder heb ik wat meer geld aan lichtsterke objectieven besteed, zodat ik mijn ISO niet altijd naar boven moet rammen

Overigens is de D2x aan ISO 800 best te doen als je niet onderbelicht en zeer scherpe objectieven gebruikt. En hoe minder je in nabewerking moet aanscherpen, hoe minder ruis er vanzelfsperkend aan de oppervlakte komt

MVG,

Comment

Working...
                                X