Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starters toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Starters toestel

Oorspronkelijk geplaatst door Koen_ Bekijk bericht
    Ik ben aan het kiezen tussen Nikon d80 en de canon 400D de D40.
    De canon is wat goedkoper maar wat is daadwerkelijk het verschil?
    Groeten Koen
    Dit zijn een paar verschillekes die ik zo weet (verschillen die ik belangrijk vind) tussen de D80 en de 400D heb de Pentax K10D er ook maar tussen gezet dan zie je welke camera het meest te bieden heeft
    Info heb ik niet uit eigen ervaring (bezit geen van deze toestellen) maar komt vooral van user-reports welke te vinden zijn op het net en analyse van de specs + reviews

-Build quality van de d80 beter dan 400D , pentax k10d nog beter dan d80 +weather-sealed .
    -Viewfinder (heel heel belangrijk !!!) van d80 veel beter dan 400D, pentax nog beter dan d80
    -Ruis hoge ISO: hier is canon D400 nog de betere maar de verschillen zijn zeer klein, vooral wat betreft de ruis in de grijs waarden zijn ze alle 3 haast evengoed.
    -Image stabilisatie enkel bij Pentax (niet onbelangrijk)
    -dust removal niet bij D80 wel bij d400 en K10D
    -features: Nikon en Pentax bieden de meeste features zoals bvb automatische ISO selectie.
    -beeldkwaliteit: Pentax heeft een 24 bit A/D converter ipv 12 bit. Dit moet normaal gezien het dynamisch bereik verbeteren nog geen echte tests gezien die dit bevestigen. Wel een aantal beelden gereleased door Pentax zelf maar daar moog je niet op betrouwen (kunnen gemanipuleerd zijn)
    Ik denk wel dat je begrijpt waarom de D80 en K10D iets duurder zijn dan de 400D.

BTW de pentax K100D (niet K10d) zou te verkrijgen zijn voor +/500 euro.
    Review staat op DPREVIEW er staat een topic op deze forum met dit onderwerp

Comment

wat ik ergens op het forum gelezen heb (maar ik kan dus niet garant staan voor deze info, 't kan evengoed een roddel zijn) is dat de kitlens van Nikon ook beter zou zijn dan die van Canon, wat zich ook laat voelen in de prijs.
      Misschien kan iemand dit bevestigen, of vind je op internet ergens een review... Want ik herhaal: dit is slechts "van horen zeggen"...

Comment

Ik ben aan het kiezen tussen Nikon d80 en de canon 400D de D40.
        De canon is wat goedkoper maar wat is daadwerkelijk het verschil?
        Groeten Koen
        40D is een camera gemaakt om zo goedkoop mogelijk te zijn en heeft daarom bepaalde keuzes gemaakt die hem de mindere van dit trio maken. Maar dat betekent zeker niet dat ie slecht zou zijn.

De andere 2 een foute keuze is er eigenlijk niet en heel veel als niet alles tussen in de verschillen tussen deze camera's is smaakgebonden.

En als je het mij vraagt zijn de verschillen tussen de body's geen goeie maatstaf om te beslissen welke je wilt nemen. Je kijkt beter naar het volledige systeem en maakt dan de beslissing in welk systeem je wil stappen.

Zoals al zo vaak gezegd een slechte DSLR is er niet meer.

Nu meer specifiek tussen beide:

400D zijn grote voordeel is prijs. De kleinere voordelen zijn beste beeldkwaliteit, compact, licht, gratis raw convertor, stof verwijdering....

80D zijn grote voordeel wel eigenlijk zie ik geen groot voordeel(daar gaan weer velen niet mee akkoord zijn sorry dan maar he)
        Vele kleinere voordelen zijn er wel, grotere viewfinder, meer mogelijkheden tot customisatie, 2de scrollwiel(eigenlijk enkel belangrijk in M mode maar dan maakt het het leven wel gemakkelijker)., grotere grip(ben ik niet mee akkoord maar velen lijken dit toch te vinden)

In beide gevallen kan alleen jij beslissen hoe belangrijk die kleinere verschillen voor jou zijn. Sommige van deze verschillen kunnen voor jou grote voordelen zijn voor anderen absoluut geen voordeel. Niemand hier kan dat voor jou uitmaken.

De kitlens verschillen zijn er zeker maar welke kitlens vergelijk je eigenlijk. Als je bij nikon en canon over de 18-55 spreekt dan is er geen verschil tussen beide. Maar ga je de canon 18-55 vgl met de nikon 18-135 dan is deze laatste zeker beter maar ook 6x duurder dus dat is maar normaal he. Je kan dus best een systeem opstellen dat jij zou willen in beide merken en dan vergelijken.

Comment

Is er dan wel een groot verschil in de lenzen? Het SYsteem van lenzen?
          BD0724BE

Nikon D 80

Comment

Ik denk dat je vraag is wat bedoel ik met systeem?

Als dat je vraag is wel daar bedoel ik dit mee. Het systeem is de verzameling van alle mogelijke opties en accesoires die bestaan voor het merk van camera's. Daar horen de lenzen zeker bij (in mijn ogen is dit het belangrijkste), maar ook flash, afstandsbedieningen, convertors, batterijgrips, zoeker uitbreidingen en ga zo maar voort. Alles wat er maar kan gebruikt worden in combinatie met je camera.

Maar in het systeem zit natuurlijk ook de verschillende bodies die er binnen een merk zitten. Wat kan je als backup nemen, naar welke bodies kun je toegroeien, is er een keuze tussen verschillende sensoren enz enz.

Eigenlijk moet je dus gaan bepalen welke keuze jij in je systeem aanwezig wilt hebben. Dit kan je body keuze vereenvoudigen. Zeg je bijv ik wil uiteindelijk FF gaan dan heb je maar 1 keuze meer en dat is Canon. Kijk dus na wat je wil vandaag en in de toekomst en zie dan eens waar je zit qua kostprijs en verschillen.

Een voorbeeld:

D80 + 18-135 vs 400D + 17-85 IS. Kostprijsverschil is verwaarloosbaar.(canon 10€ goedkoper)

Wel ik verkies de canon combinatie omdit ik IS belangrijker vind dan dan beetje extra bereik. Iemand anders ziet geen nut in IS en verkiest extra bereik. En dat is een voorbeeld met 1 lens uiteindelijk ga je wel voor meer als dat alleen gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
              wat ik ergens op het forum gelezen heb (maar ik kan dus niet garant staan voor deze info, 't kan evengoed een roddel zijn) is dat de kitlens van Nikon ook beter zou zijn dan die van Canon, wat zich ook laat voelen in de prijs.
              Misschien kan iemand dit bevestigen, of vind je op internet ergens een review... Want ik herhaal: dit is slechts "van horen zeggen"...
              Er zijn bij Nikon intussen 3 verschillende kitlenzen, de Nikkor 18-55, die verkocht wordt bij de D50 (en een nieuwere versie intussen ook bij de D40), de Nikkor 18-70, die verkocht werd bij de D70 en de Nikkor 18-135, die verkocht wordt als kit van de D80. De 18-55 is een goed lenske voor wat het maar kost en ik denk heel vergelijkbaar met de Canon kitlens. De 18-70 daarentegen, is echt wel een stuk beter afgewerkt ondermeer met een metalen bajonetvatting, goede manuele scherpstelring etc. Ik denk van de kitlenzen die op de markt zijn, één van de beste. In mijn ogen overstijgt die 18-70 de naam "kitlens". Dan is er recent de Nikkor 18-135, daar kan ik alleen over vertellen wat ik gelezen heb, en dat is dat ze toch minder mooi is afgewerkt dan de 18-70 (oa plastiek bajonetvatting), de lens zou wel scherp tekenen.

Comment

Wat Kevlar omschrijft als systeem, sluit ik mij volledig bij aan. En bedenk dat het systeem van de Nikon D40, op het vlak van lenzen, minder uitgebreid is dan dat van een Nikon D50, D80. Op het vlak van autofocus kan de D40 alleen overweg met lenzen van het type AF-s. Dit beperkt het systeem natuurlijk wel, een aantal lenzen van Nikon zijn niet van het AF-s type en vooral lenzen van Sigma, Tamron en Tokina zullen geen autofocus hebben op de D40, maar wel op de D50 en de D80. Als je in je fotografie hobby maar één lens wil, een kitlens, of een Nikkor 18-200VR, dan is er geen probleem, maar wil je wat extra lenzen (en als het een ernstige hobby wordt, is die kans heel groot), dan ben je wat meer beperkt in je keuze bij een D40, en zou ik eerder gaan voor de D50, D70s of D80.

Comment

Allemaal heel erg bedankt ik heb er veel aan.
                  Het gaat echt om in de toekomst objectieven en accessoires bij te kopen Voor mij is de keuze eigenlijk Nikon D80 (dus het Nikon systeem) of Cannon 400D (canon systeem). Welk systeem is het makkelijkst te krijgen en kwalitatief het beste? Waar zitten de verschillen?
                  BD0724BE

Nikon D 80

Comment

Allemaal heel erg bedankt ik heb er veel aan.
                    Het gaat echt om in de toekomst objectieven en accessoires bij te kopen Voor mij is de keuze eigenlijk Nikon D80 (dus het Nikon systeem) of Cannon 400D (canon systeem). Welk systeem is het makkelijkst te krijgen en kwalitatief het beste? Waar zitten de verschillen?
                    Zowel Nikon en Canon hebben een erg uitgebreid en relatief compleet systeem. Beide zijn gemakkelijk te kopen want zowat elke serieuze fotografie winkel verkoopt beide merken. Kwalitatief het beste.....hmm dat valt eigenlijk niet te zeggen. Beide hebben hun sterkere/zwakkere punten.

Al de verschillen gaan opnoemen is een onmogelijke taak. Ik vond mijn smaak in lenzen beter bij canon en ik zie canon als een firma die meer beantwoord aan mijn wensen zodoende heb ik in het verleden voor canon gekozen en omwille van lichtjes andere redenen zou ik dat vandaag terug doen.

Denk na over wat je verwacht wat je wil kunnen en waar je naartoe zou willen en als je die info geeft kunnen we hier allemaal onze ideeen geven hoe wij dat zouden inkleden en onze gedachtengang. Maar alleen jij kan beslissen wat de waarde van de verschillende onderdelen voor jou is.

Comment

Enerzijds wil ik hem gewoon meenemen op bos wandelingen. Anderzijds wil ik hem gebruiken voor modellen fotografie (buiten en in oude gevbouwen) en in de toekomst voor sport foto's (volleybal). Ik zal hier dus verschillende Objectieven voor nodig hebben.en in de toekomst aanschaffen.
                      Last edited by Koen_; 5 december 2006, 16:18.
                      BD0724BE

Nikon D 80

Comment

Iets wat al vaker gezegd is ivm nikon-canon: op Nikon kan je wel de meeste (heel) oude lenzen met nikon-vatting gebruiken, zij het dan dat bij sommige de lichtmeting niet meer werkt... Maar 't voordeel is dan dat je (soms spot-)goedkoop oude lichtsterke manual focus lenzen kan kopen. Handig als je geen ongelimiteerd budget hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                          Iets wat al vaker gezegd is ivm nikon-canon: op Nikon kan je wel de meeste (heel) oude lenzen met nikon-vatting gebruiken, zij het dan dat bij sommige de lichtmeting niet meer werkt... Maar 't voordeel is dan dat je (soms spot-)goedkoop oude lichtsterke manual focus lenzen kan kopen. Handig als je geen ongelimiteerd budget hebt.
                          Correct maar met een goedkope adapter kan je al die nikon lenzen ook op een Canon gebruiken en dat altijd met behoud van je lichtmeting. Je kan eventueel ook kiezen voor Leica, Zeiss, contax, Pentax Zuiko lenzen enz....

Je bent dat wel verplicht manueel te werken natuurlijk. Maar een echt nikon voordeel zou ik dit eigenlijk niet noemen. Nu ja ik ben een slecht voorbeeld want die oude lenzen interesseren mij sowieso niet

Comment

Uit: actuele camera's op m'n site:

Testen van anderen.
                            In het november 2006 nummer van het Franse tijdschrift Chasseur d'Images wordt de D80 naast de Canon 400D en de Sony Alpha getest. De D80 wordt als beste toestel naar voren geschoven, nipt voor de Canon. Zelfs de duurdere Canon 30D is geen probleem voor de D80.

Een test (begin sept 2006) in het Duitse blad Foto-Video geeft aan dat de beeldkwaliteit van de D80 een fractie minder is dan bij de D200, de camera is met afstand de beste in zijn klasse, zowel naar beeldkwaliteit als totaal prestatie.

Over het verschil van deze camera met de concurrenten is een overzicht verschenen van DigitalReview: De D80 is qua mogelijkheden vergeleken met de Sony Alpha DSLR-A100 en de Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D Digital. En de uitslag liegt er niet om. De D80 heeft de meeste mogelijkheden. Lees zelf:

Over het verschil in ruisonderdrukking is ook een eerste test verschenen. Ken Rockwell heeft de Nikon D80 / D200 / D70 / Canon 20D / 30D en SD700 naast elkaar gezet en steeds dezelfde opnamen gemaakt. Het gerucht ging dat Canon een betere ruisonderdrukking zou hebben. Nu dat blijkt een oud fabeltje. Kijk zelf:

Een Dcviews vergelijk tussen een Canon 400D en de D80;

Een vergelijkingstest met de Canon EOS 400D en de Sony Alpha A100 van Camera Labs, leert dat de D80 veruit de beste camera is van de drie, en daardoor ook iets hoger geprijsd is. De D80 verslaat de Canon op ruisonderdrukking, terwijl oudere tests altijd zeiden dat Canon beter is in ruisonderdrukking. Nu dat is dus verleden tijd. De test is hier te lezen:

Steves Digicams schrijft een uitgebreid verslag:
                            Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology

Jeff Keller, schrijft voor Digital Camera Resourse Page:

Een Nikon D80 verslag geschreven in september 2006, door Phil Askey voor Dpreview:

Een verslag geschreven door Dave Etchells and Shawn Barnett voor Imaging Resource:
                            Nikon D80 review, find out how the D80 stacks up against the competition in our real-world review with in-depth image quality comparisons.
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Hans: met alle respect, maar het laten lijken alsof het een FEIT is dat de D80 beter is dan de concurrentie vind ik gevaarlijk.

Het beste advies blijft nog steeds (imo ):
                              - weet wat elke camera kan en niet kan
                              - wees op de hoogte van het lenzenarsenaal
                              - neem de camera vast alvorens te kopen
                              flickr

Comment

weet dat je reviews altijd met nen korrel zout moet lezen, -heb onlangs nog nen kg grof zout gekocht- maar ze blijken objectiever dan de reacties van sommige hier op het forum . Ik voel me niet gebonden aan een bepaald merk of zoals sommige het nu, ten einde raad, systeem beginnen te noemen.
                                Wat ik niet begrijp is dat men zo fanatiek een bepaald merk of noem het systeem kan verdedigen. Vertel me, betaald Canon jullie daarvoor !! als dat zo is en de vergoeding is hoog genoeg wil ik gerust met jullie wel effen meespelen.
                                Tracht de mensen die in een niewe camera willen investeren toch zo'n objectief mogelijk beeld van de huidige situatie te geven en niet die van eergisteren. En hoe dat het morgen wordt weet niemand.

Is het nu zo moeilijk toe te geven dat in dit segment de D80 momenteel de meest aangewezen keuze is en dat de K10D van Pentax de D80 nog overtreft.
                                Ik tracht enkel de mensen aan te raden van geen merk maar nen camera te kopen en niet te veel te investeren in te dure lenzen maar in goed betaalbaar glas.

btw: dacht vroeger dat Phil Asley het volgende nooit zou kunnen schrijven, hij moet wel heel zeer overtuigd zijn geweest (zie DPREVIEW review EOS 400D)

Where does the EOS 400D come up short? For me, the camera isn't as comfortable to use as the Nikon or Sony. This may sound petty but I do feel that Canon's tiny grip is a mistake of form over function. Nor does it have the D80's large and bright pentaprism viewfinder, nor can it match the 'eye on the scene' feel you get from the short viewfinder black-out time. The D80 also gives you the surprisingly useful configurable automatic ISO, spot metering, a wider range of customization, wireless flash control, advanced battery information and in-camera retouching. The A100's trump card is it's in-camera CCD-shift Anti-Shake, and we haven't even started to consider Pentax's recently announced K10D which at least on paper is looking like a very strong competitor.

Thanks to its blood line and low price the EOS 400D will no doubt be a huge success for Canon. However unlike the EOS 350D, for me it's no longer the first or obvious choice, so before jumping on the bandwagon make sure you've weighed up the competition.

Als je tussen de regels kunt lezen zecht dit veel zou zelfs meer durven zeggen heel veel.

Dit is geen aanval naar Canon of wie of wat dan ook en ik wordt spijtig genoeg door niemand gepsonserd maar dit is volgens mij de huidige situatie, een situatie die heel vlug kan veranderen.

Comment

Working...
                                X