Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D, ok, maar wat erna ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K10D, ok, maar wat erna ?

Oorspronkelijk geplaatst door G8KeePeR Bekijk bericht
    Kijk, ik vind de K10D een super-camera :
    • Ingebouwde Shake Reduction (enkel de Sony Alpha 100 heeft dit, bij Canon en Nikon is dit enkel beschikbaar indien ingebouwd in de lens)
    • 10MP sensor (idem zoals Canon EOS 400D, Sony alpha 100 en Nikon D80)
    • Anti-stof systeem (enkel op EOS 400D en Sony alpha 100)
    • Penta-Prisma zoeker - helder zoekerbeeld
    • 2,5 inch lcd achteraan + kleine zwartwit display bovenaan (zoals bv Nikon D80)
    • 2 draaiknoppen (voor belichtingstijd en diafragma !)
    • 11 punts AF

Het ding combineert alle goed van de Canon EOS400D (anti-dust), Sony alpha100 (anti-shake) en Nikon D80 (2 instelknoppen en extra zwartwit display).

Maar waar ik een beetje mee zit :

Wat komt er na de K10D ?
    Wat ik daarmee bedoel : bij Nikon kan je van de D80 op termijn naar de D200 en verder, bij Canon naar de 30D, 5D etc...

Dus als iemand me uit m'n lijden kan verlossen
    Als ik jou was zou ik me afvragen:wat hebben de zogenaamde hogere class cameras zoals de 200D en de 30D meer te bieden dan de K10D.
    buiten een hogere prijs en 5 belekes per seconde kan ik niet zo direct iets verzinnen of je moet voor de beeldkwaliteit van fuji s-reeks gaan (canon 5d ook maar 3 belekes nog niemand over horen klagen)
    Wat lenzen betreft heb laatst een testje gezien van een paar jaar terug waar alle lenzen van alle merken aan bod kwamen. de beste 3 in de rij waren allen PENTAX !! Kijk is naar de foto's op Pentax forums dan zie je het verschil ook wel. Pentax gaat volgend jaar wel een aantal nieuwe lenzen op de markt brengen niet om in een glazen kast of in een footnote plaatsen maar voor op je camera.
    Raad je aan eens een lijstje te maken met alle voordelen en nadelen van verschillende camera's en geef elk voor/nadeel een gewicht van belangrijkheid (bvb van 1/5) dan kom je tot betere conclusies.

En als je hoger wilt gaan kun je nog altijd dromen van de PENTAX 645D ik droom voorlopig nogmaar van een K10D.

Comment

Awel, Mocht ik men canon materiaal wegdoen, koop ik een pentax...
      Kijk gewoon eens objectief, naar de fotos op pbase, met pentax materiaal genomen. Contrastrijk, en scherp, zitten echte pareltjes tussen.

En denk dat manueel focussen, ook wel zijn charme heeft. Moet toch nog wel meer fotograaf-gevoel geven.

Groeten
      JO
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        Wat lenzen betreft heb laatst een testje gezien van een paar jaar terug waar alle lenzen van alle merken aan bod kwamen. de beste 3 in de rij waren allen PENTAX !!
        Heb je enig idee waar dat was ? internet, tijdschrift,... interesseert me wel !

Aan de anderen : alvast heel erg bedankt voor de reacties ! Ik speel nog even de rol van waarnemer ivm dit topic - maar er komt zeker nog een uitgebreide reactie van mijn kant (misschien wel met m'n uiteindelijke beslissing - moest dat eens kunnen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G8KeePeR Bekijk bericht
          Heb je enig idee waar dat was ? internet, tijdschrift,... interesseert me wel !
          op internet via forums op dpreview (dacht sony of nikon forum) laat het je weten als ik het terug tegenkom.
          mijn hart bloedt als ik sommige opnames met die pentax lenskes zei

Comment

Wat moet ik me juist voorstellen bij de scherptedieptecontrole? Als ik uitvoer zoals in de handleiding voorgeschreven zie ik niets in de zoeker. Wat zou er dan exact moeten gezien worden of moet ik op iets anders letten?
            Moet bij het hanteren van de knop voor deze controle ook nog eens de ontspanner half ingedrukt gehouden worden of is dit niet nodig?
            Groeten
            Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf Bekijk bericht
              Wat moet ik me juist voorstellen bij de scherptedieptecontrole? Als ik uitvoer zoals in de handleiding voorgeschreven zie ik niets in de zoeker. Wat zou er dan exact moeten gezien worden of moet ik op iets anders letten?
              Moet bij het hanteren van de knop voor deze controle ook nog eens de ontspanner half ingedrukt gehouden worden of is dit niet nodig?
              Schertedieptecontrole sluit het diafragma in de lens zodat je het gebied dat scherp/onscherp is (afhankelijk van de F-waarde ) beter kunt inschatten.
              bij een lage F-waarde (volledig of bijna volledig open diafragma) ga je weinig verschil zien en heb je minimum scherptediepte. Bij een maximum F-waarde zie je dit overduidelijk en heb je daan ook de maximum scherptediepte.
              hopelijk helpt deze uitleg een beetje.
              ben sptijtig genoeg geen pentax user en kan je niet helpen met de handleiding maar normaal hoef je de ontspanner niet in te drukken.

Comment

Rond de ontspanknop zit een draaibare ring. Draai je hem naar links dan zet je de camera uit, draai je 'm naar rechts dan gaat het diafragma dicht (=scherptediepte controle).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  op internet via forums op dpreview (dacht sony of nikon forum) laat het je weten als ik het terug tegenkom.
                  mijn hart bloedt als ik sommige opnames met die pentax lenskes zei
                  Was het DEZE misschien?
                  Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woabow Bekijk bericht
                    De DOF kun je ook door de lens controleren. Is een instelling in het Custom menu.
                    Heb in de handleiding gezien en inderdaad op blz 170 staat die handelwijze
                    beschreven dus ..........YES...YES .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                      Was het DEZE misschien?
                      hey, thanks voor de link naar deze interressante site, maar het was nog een andere

Comment

Working...
                      X