Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 Err

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70 Err

Ik ga bijna elk weekend een paar voetbalmatchen van men kleinzonen fotograferen. Als men D70 normaal werkt heb ik 400 a 900 fotos per match. De eerste 300 foto's neem ik probleemloos. Dan blijft af en toe de spiegel hangen, met een extra druk klapt die dan terug op zijn plaats en kan ik weer enkele opnames maken. Des te langer ik fotografeer hoe meer de spiegel blokkeert. Op de display staat dan steeds "err".Uiteindelijk blokkeert de spiegel compleet, afdrukken helpt dan niet meer. Het deblokeren lukte niet door van lens of geheugen te verandren. De eerste deblokeringen lukten door aan de programmaknop te draaien. De batterij eruit en een verse erin hielp niks.
    Zaterdag laatstleden was de blokade compleet. De spiegel wou niet meer bewegen, na af en aanzetten en de programmaknop te verdraaien verdween "Err" . Maar zodra ik op de afdrukknop drukte was de "err" er terug, de spiegel bewoog niet, de gordijnsluiter werkte telkens wel. Op de website van Nikon las ik een advies om de batterij er 24 uur uit te halen. Ik haalde ze eerst een 4 tal uren eruit, maar dit hielp niet. Vervolgens een ganse nacht, en ja hoor de Camera werkte weer compleet normaal. Twee uur later stond ik terug op het voetbalveld. De eerste 300 foto's geen enkel probleem. Dan begon het weer; de spiegel bleef af en toe hangen, dus eens extra op de knop drukken en dan klapte hij naar boven zodat ik weer door het objectief kon kijken. Voorzichtig verder werkend had ik op het einde van de match toch een 550tal foto's. Thuis gekomen direkt de batterij eruit. Na enkele uren de batterij er terug in en feilloos een honderd tal foto's gemaakt. Deze keer met de sb600 flits erop en de vinger telkens even op de knop gehouden. Ik kon vanzelf 10 fotos of meer achter elkaar nemen.

Maandag morgen men toestel naar de hersteldienst van Nikon gedaan in Brussel (Procirep Belux Bourgetlaan 50 1130 Brussel).
    Vandaag dinsdag heeft men mij laten weten dat ze na 72 uur gaan laten weten wat de herstelling kost. Over de oorzaak kon men geen uitsluitsel geven, men dacht aan de motor van de spiegel.
    Mijn vraag: wie heeft ervaring met dit probleem?. Ben ik zeker dat na herstelling het probleem niet terug komt. Als de herstelling teveel kost koop ik dan niet beter een nieuwe body D80.
    Kan het zijn dat door op korte tijd; hier tot 900 foto's in 90 minuten de motor warm wordt en in veiligheid gaat. Na afkoeling werkt alles dan terug normaal.
    Dit is dan een hardware probleem. Kan het ook niet een softwareprobleem zijn. ik heb mijn Camera laten opgraden.
    N.B. Mijn camera is meer dan één jaar oud maar noch geen twee. Nikon geeft maar één jaar garantie.
    Alle advies welkom.

Re: D70 Err

hoeveel foto's heb je ondertussen zo al gemaakt met je fototoestel?
    400 a 900 foto's per match zijn wel erg veel
    zeker voor een D70 dit is geen profecioneel toestel
    daarvoor koop je beter een D200 ofzo
    een D70 kan rond de 50 000 foto's aan
    een D200 kan er 250 000 aan om u een idee te geven
    ik veronderstel dat dat motor van je spiegel tegen zulk geweld niet is opgewassen
    te veel foto's op korte tijd dus die wordt warm en blokeerd
    die met de hand terug duwen en verder foto's maken is zeker ook niet goed
    nikon 1 jaar garantie? in Belgie is dat 2jaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
      ik veronderstel dat dat motor van je spiegel tegen zulk geweld niet is opgewassen
      In Brussel zegt zowel de hersteller als Nikon,( ik ben er gisteren persoonlijk geweest) dat het één jaar is. Ik mag op mijn hoofd gaan staan, maar dat zal niet helpen. Dank voor je antwoord

Comment

Volgens mij zal je ook beter een (semi-)professioneel toestel kopen als je zoveel foto's wil maken, de nieuwe D80 zal ook vrij snel versleten zijn als je elke keer 900 foto's maakt per match .

(Ik denk dat je beter een videocamera koopt .)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Wettelijk moet de verkoper in Belgie je 2 jaar garantie geven op een elektronisch toestel
          dus ook op een nikon D70
          dus op je strepen staan
          ze hebben geen poot om op te staan als je uw aankoopfactuur hebt en uw toestel in Belgie is aangeschaft
          gewoon wat dreigen met testaankoop enzo
          even wat opgezocht
          copy paste

De wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van consumptiegoederen is in werking getreden op 1 januari 2005.

Voor alle contracten gesloten na deze datum kan de consument de nieuwe wettelijke garantieregels inroepen: deze voorzien een garantietermijn van 2 jaar voor elk gebrek aan een product. Voor tweedehandsgoederen kan er een kortere termijn overeengekomen worden, zonder dat deze korter mag zijn dan één jaar.

Deze garantie is van toepassing op alle producten verkocht door een professioneel aan een consument die deze producten voor privé-doeleinden gebruikt. Deze garantie is niet van toepassing op onroerende goederen.

De consument kan zijn rechten laten gelden voor elk gebrek aan overeenstemming van het product (niet-conformiteit, kwaliteit die niet voldoet aan wat de consument redelijkerwijs mag verwachten, panne, gebrek aan wisselstukken,…). In deze gevallen heeft hij recht op de kosteloze herstelling of vervanging. Als een dergelijke oplossing onmogelijk of buiten verhouding zou zijn, dan mag de consument een passende prijsvermindering of, in geval van ernstige gebreken, de ontbinding van de overeenkomst vragen.

De consument heeft er alle belang bij de verkoper in te lichten van zodra het gebrek zich manifesteert. Tijdens de eerste zes maanden na de levering van het product zal de consument, die het product juist gebruikt heeft, in principe niet moeten bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van levering.

De wettelijke garantie staat volledig los van de commerciële garantie die bij het product geleverd wordt. De verkoper kan de consument deze wettelijke garantie niet ontzeggen door tegengestelde contractuele bedingen. De facultatieve, commerciële garanties moeten duidelijk en verstaanbaar zijn. Ze hebben tot doel een grotere bescherming te bieden (duur, inhoud, geografisch gebied, ...)
          .

bron:
          Last edited by Gert1971; 28 november 2006, 19:41.

Comment

Wettelijk moet de verkoper in Belgie je 2 jaar garantie geven op een elektronisch toestel
            dus ook op een nikon D70
            dus op je strepen staan
            ze hebben geen poot om op te staan als je uw aankoopfactuur hebt en uw toestel in Belgie is aangeschaft
            gewoon wat dreigen met testaankoop enzo
            even wat opgezocht
            copy paste
            Maar dan moet je welbij de winkel zijn waar je hem gekocht hebt en NIET bij de reparatiedienst.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Lijkt me inderdaad waanzinnig veel foto's tijdens een voetbalmatch ('k vraag me dan ook af wat je daarmee doet na die match). Maar ik vraag me af of de d70 dat niet aan zou kunnen. Als die kleinzonen 90 minuten spelen betekent zo'n gemiddelde een foto om de 6 - 13 seconden. Ik zie niet in hoe die motor aan die frequentie zou kunnen oververhit raken. Misschien zijn de matchen korter en dan kan de frequentie nog iets hoger liggen, maar volgens mij zijn er andere beperkende factoren wanneer je 20 minuten lang elke 6 seconden een foto neemt.
              Ok, dit zijn gemiddelden. Misschien gaat het over een burst van 2 minuten aan één stuk foto's nemen (264 foto's als het goed gaat) en dan even naar de voetbal kijken. In zo'n geval zou het natuurlijk kunnen dat een D70 in de problemen komt. Maar in dat geval zou ik ook eerder aan een filmcamera gaan denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Lijkt me inderdaad waanzinnig veel foto's tijdens een voetbalmatch ('k vraag me dan ook af wat je daarmee doet na die match). Maar ik vraag me af of de d70 dat niet aan zou kunnen. Als die kleinzonen 90 minuten spelen betekent zo'n gemiddelde een foto om de 6 - 13 seconden. Ik zie niet in hoe die motor aan die frequentie zou kunnen oververhit raken. Misschien zijn de matchen korter en dan kan de frequentie nog iets hoger liggen, maar volgens mij zijn er andere beperkende factoren wanneer je 20 minuten lang elke 6 seconden een foto neemt.
                Ok, dit zijn gemiddelden. Misschien gaat het over een burst van 2 minuten aan één stuk foto's nemen (264 foto's als het goed gaat) en dan even naar de voetbal kijken. In zo'n geval zou het natuurlijk kunnen dat een D70 in de problemen komt. Maar in dat geval zou ik ook eerder aan een filmcamera gaan denken.
                A)Van elke match komen er 100 à 220 op spaces (MSN;INTERNET). Van sommige matchen zijn er meer dan 200 bezoekers. Als lens gebruik ik de AF Zoom-Nikkor ED 70-300mm f/4-5,6D.Standaard stel ik in op1/500s. ISO automatisch. Soms heb ik alleen de bal scherp. Dat komt door de programma instelling. Alhoewel ik veel onscherpe foto's heb is het verwonderlijk hoeveel relatief scherpe fotos erbij zijn. De scherptediepte is soms erg beperkt. Met dit toestel zijn er mogelijkheden welke vroeger ondenkbaar waren. Het is inderdaad, meestal zo, dat als je scherp stelt op een lopende persoon en je drukt herhaaldelijkaf, de scherpstelling gehandhaaft blijft. Een bal die op doel gaat wordt soms gevolgd.

B)Op de site van Nikkon heb ik gelezen dat je met een D80 144 foto's na elkaar kunt nemen en met een D200; honderd. Aan drie foto's per seconde kom je aan 180 per minuut. Je kan dus geen minuut de knop ingedrukt houden.
                Feit is wel dat je telkens de knop moet indrukken voor de bal in het doel gaat, anders ben je telaat.

C) Het maken van deze foto's en ze op internet zetten is een hobby zoals een ander. Voor 35 jaar maakte ik ( met een "Hasselblad en drie lenzen) 12 a 72 zwart-wit opnamen per week, ik zat nachten in de donkere kamer. Daarvan werden dan een paar foto's gepubliceerd in technische vakbladen.

De huidige mogelijkheden, de combinatie van digitaal fototoestel, PC en internet zijn inorm.Als gepensioeneerde (bijna 70) boeit mij dit alles. Het is een aangenaam tijdverdrijf.

Ik ben dan ook dankbaar voor alle tips.

Liefst doe ik zo weinig mogelijk miskopen of verknoei liever geen kostelijk materiaal.
                Last edited by Rozendaal04; 29 november 2006, 18:38.

Comment

Hellowww folks, dit is mijn eerste post en jammer genoeg met minder goed nieuws (voor mij dan toch ;o) )
                  Ik kreeg vrijdag jl. namelijk een 100 % identiek "err" probleem als vorige post van "Rozendaal04". En van continue fotograferen is zelfs geen sprake bij mij; mijn toestel heeft minder dan 13000 clicks en iets meer dan 3 jaar oud.
                  En ja hoor, een trouw van je vriendin's collega mogen verzorgen en na een 50 tal foto's mogen constateren dat je D70 er de brui aan geeft....
                  Gelukkig heb ik nog een pa die eenzelfde toestel heeft en ik op 14 minuten van de officiële plechtigheid ten stadhuize zijn toestel ter beschikking kon krijgen. Van teamwork gesproken ;o)
                  Moraal van 't verhaal...hou voor eenmalige gebeurtenissen steeds een reservetoestel bij de hand....

Als ik me nog goed herinner stond de wereld op zijn kop met de lancering van de Nikon D70....wat een formidabel toestel, semi...(en in hoofdletters)...PROFESSIONEEL toestel. Wie kon daar aan weerstaan? Zo ook ikke niet dus...na een wachttijd van 3 maanden (aan leverintensiteit van 2 toestellen per week voor de zaak waar ik t mijne bestelde alleen al)..Kan je nagaan hoeveel van deze er eigenlijk verkocht werden.

Hoe kan het dan dat een toestel dat 1365 € gekost heeft (met kitlens) van een dusdanig merk als Nikon...zulk een slechte toestellen levert? Want ik mag gerust zeggen dat ik zwaar ontgoocheld ben in Nikon. Met amper 12500 clicks op de teller en steeds zorg voor gedragen (want ik hoor al zeurpieten afkomen "dat ik er wel mee zal gegooid hebben...).

Zijn er ondertussen nog gedupeerden? Als blijkt dat D70 in éénzelfde adem moet genoemd worden met BGLOD en mijn specifiek probleem (temeer daar ik zeker geen alleenstaand feit ben) dan lijkt de kans verkeken dat ik in de toekomst nog Nikon minded blijf. Ik vind het niet kunnen dat een toestel versneld op de markt komt om op te boksen tegen de concurrentie om vervolgens met rommel te gaan gooien. Een uitzonderingsmankement niet te na gesproken....kan altijd gebeuren, zelfs met de beste controle, maar niet op zo een uitgesproken schaal. Je mag dan al blij zijn indien het gratis en goed hersteld wordt, dan spreek ik niet over naar verluid maanden (3)wachttijd.
                  Ik ben hobbyist en kan me geen 2 de toestel veroorloven louter om de reden dat ik er geen 2 nodig heb. Ik geef graag goed geld voor een prima toestel (althans waar de fabrikant toch gewag van maakt). Als Nikon blijk geeft van onkunde en slordigheid en een gebrek aan testings alvorens een "revolutionair" toestel op de markt te brengen, aarzel ik niet om een ander merk te raadplegen in de toekomst (ook al zou het hier maar over 1 enkel type-nl de D70- gaan dat fabrieksfouten vertoond ). Ze zijn toch niet allemaal op maandagmorgen of vrijdagmiddag gefabriceerd??
                  Graag nog enige reactie op mijn gespuide kritiek.

Comment

Mijn D70 kocht ik de eerste dag dat ik er eentje zag liggen in de etalages. Inmiddels heeft dat toestel 17000 opnames achter de rug en is naar service gestuurd voor focusproblemen (gekend probleem met de allereerste reeksen D70s) en BGLOD (gekend probleem met alle reeksen van het eerste productiejaar). Enkel aan het batterij-probleem ben ik ontsnapt.

Ook mijn toestel heeft zeer occasioneel last van ERR of CHR-problemen die tot nog toe altijd op te lossen waren door batterij verwijderen/CF-kaart verwijderen/aan-uit gepruts.

Ben ik tevreden over de betrouwbaarheid van de D70? Neen, natuurlijk niet. Mocht onze wasmachine even veel bij Vandenborre gekampeerd hebben als de D70 bij Nikon, dan schreeuwde mijn vrouw moord en brand. De Nikon is gelukkig maar een hobby-toestel dat geen 'vitale' funktie vervult.

Afgezien van de betrouwbaarheid ben ik nog altijd erg tevreden over de D70! Wat ik denkelijk niet meer zal doen is een toestel kopen dat nog maar pas op de markt is. Het vertrouwen in Nikon is er wel nog, want afgezien van kleine opstartproblemen die andere fabrikanten ook lijken te hebben is de D70 blijkbaar het enige toestel uit hun gamma dat bij sommigen van het ene probleem in het andere sukkelt. Ik denk niet dat het op zich een slecht toestel is, daarvoor zijn er te veel gebruikers die nooit problemen hebben gehad.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Tsa, er kunnen zich altijd onvoorziene problemen voor doen, zelfs met 'n D200 die nog geen jaar oud is en zo'n 8000 clicks heeft.
                      3 maanden geleden op m'n trip naar NYC, de eerste dag dat ik er ben, bij de 41ste foto........geen scherpstelling meer..... hee?
                      Gelukkig dat de scherpstel-meting wel nog werkte en ik de "scherpstel-dot" (linksonder in de zoeker) heb kunnen gebruiken om zo goed mogelijk te MF'en. Zo heb ik toch nog 540 goeie fotos over. (op 7 dagen)

Nadien bleek het ergens aan de AF-sturing gelegen te hebben (niet de motor, want zelfs 'n AF-S lens stelde niet scherp) en was het op 2 dagen opgelost. Dus over de service niet te klagen.

Wat kan ik zeggen..... shyt happens?
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Ja, ik denk dat er wel met elk toestel vroeg of laat iets aan de hand zal zijn. Het mijne heeft ook de BGLOD gekend en zelfs nog een AF-sturing, zoals mijn voorganger beschrijft. Ik zit nu ook al boven de 20000 pics. Dit om maar te zeggen dat electronica die in de huidige apparatuur aanwezig is, en dit telt ook voor andere apparaten, nogal eens faalt.
                        Het is zoals met de wagen. Veel onderdelen zijn dus nu ook afhankelijk geworden van de computer die ze stuurt. Na 210.000 km BMW had ik onlangs een eerste serieuse kost. De motor van de ABS en ESP was stuk, zo had men het mij althans verteld. Na vervangen van de motor (1400€) kreeg ik nog dezelfde waarschuwingslichtjes te zien. Dan maar resetten van de computer die deze motor aanstuurd, dacht men. Maar nog geen afdoende resultaat. Nu wellicht een nieuwe computer (600€). Dit om maar te zeggen dat, hoe gesoftikeerder de apparatuur wordt, hoe meer faalmogelijkheden en uiteraard kosten er te wachten staan.

Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rozendaal04 Bekijk bericht
                          Ik ga bijna elk weekend een paar voetbalmatchen van men kleinzonen fotograferen. Als men D70 normaal werkt heb ik 400 a 900 fotos per match. De eerste 300 foto's neem ik probleemloos. Dan blijft af en toe de spiegel hangen, met een extra druk klapt die dan terug op zijn plaats en kan ik weer enkele opnames maken. Des te langer ik fotografeer hoe meer de spiegel blokkeert. Op de display staat dan steeds "err".Uiteindelijk blokkeert de spiegel compleet, afdrukken helpt dan niet meer. Het deblokeren lukte niet door van lens of geheugen te verandren. De eerste deblokeringen lukten door aan de programmaknop te draaien. De batterij eruit en een verse erin hielp niks.
                          Zaterdag laatstleden was de blokade compleet. De spiegel wou niet meer bewegen, na af en aanzetten en de programmaknop te verdraaien verdween "Err" . Maar zodra ik op de afdrukknop drukte was de "err" er terug, de spiegel bewoog niet, de gordijnsluiter werkte telkens wel. Op de website van Nikon las ik een advies om de batterij er 24 uur uit te halen. Ik haalde ze eerst een 4 tal uren eruit, maar dit hielp niet. Vervolgens een ganse nacht, en ja hoor de Camera werkte weer compleet normaal. Twee uur later stond ik terug op het voetbalveld. De eerste 300 foto's geen enkel probleem. Dan begon het weer; de spiegel bleef af en toe hangen, dus eens extra op de knop drukken en dan klapte hij naar boven zodat ik weer door het objectief kon kijken. Voorzichtig verder werkend had ik op het einde van de match toch een 550tal foto's. Thuis gekomen direkt de batterij eruit. Na enkele uren de batterij er terug in en feilloos een honderd tal foto's gemaakt. Deze keer met de sb600 flits erop en de vinger telkens even op de knop gehouden. Ik kon vanzelf 10 fotos of meer achter elkaar nemen.

Maandag morgen men toestel naar de hersteldienst van Nikon gedaan in Brussel (Procirep Belux Bourgetlaan 50 1130 Brussel).
                          Vandaag dinsdag heeft men mij laten weten dat ze na 72 uur gaan laten weten wat de herstelling kost. Over de oorzaak kon men geen uitsluitsel geven, men dacht aan de motor van de spiegel.
                          Mijn vraag: wie heeft ervaring met dit probleem?. Ben ik zeker dat na herstelling het probleem niet terug komt. Als de herstelling teveel kost koop ik dan niet beter een nieuwe body D80.
                          Kan het zijn dat door op korte tijd; hier tot 900 foto's in 90 minuten de motor warm wordt en in veiligheid gaat. Na afkoeling werkt alles dan terug normaal.
                          Dit is dan een hardware probleem. Kan het ook niet een softwareprobleem zijn. ik heb mijn Camera laten opgraden.
                          N.B. Mijn camera is meer dan één jaar oud maar noch geen twee. Nikon geeft maar één jaar garantie.
                          Alle advies welkom.
                          Dinsdag 31 juli 2007.
                          Reactie naar aanleiding van een paar recente emails en de huidige discussie hier op BD.
                          Mijn camera (D70) is al enkele maanden terug. Prima hersteld en de sensor gekuist. Alles gratis.Zo als het hoort. Garantie. Zeker bij een fabrikagefout.
                          Toestellen met fouten ergeren. Maar dat komt niet alleen bij Nikon voor.
                          Na drie maanden had ik mijn toestel terug. Omdat ik op BD had gelezen dat de herstelling lang kon duren heb ik direct een D80 body bijgekocht. Ze werken beide tot mijn tevredenheid.
                          Ik heb ook een paar objectieven bijgekocht met beter glas.
                          Daarmee ben ik ook erg tevreden.
                          Als alles altijd goed moest werken dan kon ik wat verkopen. Maar dat doe ik niet. Alles kan stukgaan. Begin juni kocht ik bij Lidl een nieuwe PC. Twee dagen heeft die gewerkt, dan ging ie stuk. Kon hem zelfs niet meer aanzetten. Herstelling aan huis; jawel, een technieker is drie maal geweest. Alles maar ook alles vernieuwd. Maar hij werkte alleen in veilige modus. Dan eindelijk meegenomen. Totaal heeft het zes weken geduurd voor hij terug werkte. Gelukkig heb ik mijn oude PC nog met windows XP. Om zeker te zijn van altijd te kunnen werken durf ik die niet wegdoen. ik heb de laatste jaren teveel moeten binnenleveren dat, na een tijdje, niet meer werkte zoals het moest. Bij Makro, Mediamarkt, Aldi, Lidl enz.... nergens problemen gehad met de garantie. Wij kunnen allemaal wel klagen, maar met de huidige massaproduktie en dikwijls voor een prijsje is dit blijkbaar een normale zaak vandaag. Redenen genoeg om ons te ergeren. Zeker als de dingen veel geld hebben gekost.
                          Van de discussies hier op BD heb ik al veel opgestoken. Daarom ook mijn lidgeld betaald (BD0727BE).
                          Gisteren men eerste foto's in "RAW" gemaakt. Ik was verwonderd van het kwaliteitsverschil. Weer een nieuwe uitdaging om wat bij te leren.
                          Het is vooral aangenaam als men van anderen kunt bijleren.

Comment

Mijn camera (D70) is al enkele maanden terug. Prima hersteld en de sensor gekuist.
                            ...heb ik direct een D80 body bijgekocht. Ze werken beide tot mijn tevredenheid. Ik heb ook een paar objectieven bijgekocht met beter glas.
                            Gisteren men eerste foto's in "RAW" gemaakt. Ik was verwonderd van het kwaliteitsverschil. Weer een nieuwe uitdaging om wat bij te leren.
                            Proficiat

Het is vooral aangenaam als men van anderen kunt bijleren.
                            Inderdaad, en zo leert men ook beetje bij beetje z'n plan trekken en zelf dingen uitproberen om dan ook te delen met de community.
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Ik ben vorige week ook geweest naar procirep met de overtuiging dat men toestel maar 1 jaar garantie had.
                              Geen probleem zei die man, u hebt 2 jaar garantie.

Heb enkel de faktuur doorgefaxt. Op men devis stond herstelling onder garantie : €0,-

Comment

Working...
                              X