Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standen P & M

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Standen P & M

Beste BD'ers,

Ik heb me net een Nikon D80 aangescaft een bij het lezen van de handleiding vroeg ik me eigelijk af wat het verschik is tussen de standen P (geprogrameerd automatisch) & M (manueel)? Bij beide standen wordt het diafragma & de sluitertijd automatisch door de camera bepaald. Bij deze mijn vraag...
    Nikon D80 + 18-200 VR

Re: Standen P & M

Voor wat betreft de M-mode is het eigenlijk net het tegenovergestelde. In deze mode gebeurt er helemaal niets automatisch en heb je volledige controle over diafragma en sluitertijd.
    In mijn Engelstalige handleiding van de D80 staat het op p50.

P is de automatische stand
    Mvg,David
    [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Toch nog even herlezen hoor:
      P = automatisch
      M = volledig manueel: u dient ZELF de juiste sluitertijd/diafragma in te stellen

Uit de handleiding:

Belichtingsstand P (geprogrammeerd auto)
      In deze stand stelt de camera de sluitertijd en het diafragma automatisch in voor een optimale belichting
      in de meeste situaties. Deze stand wordt aanbevolen voor snapshotfoto's en andere situaties
      waarin u de camera de sluitertijd en het diafragma wilt laten bepalen.

Belichtingsstand M (Handmatig)
      In de handmatige belichtingsstand regelt u zowel de sluitertijd als het diafragma. De sluitertijd kan
      worden ingesteld op waarden tussen 30sec. en ¼000sec., maar de sluiter kan ook voor onbepaalde tijd
      worden opengehouden voor tijdopnamen ( ). Het diafragma kan worden ingesteld tussen
      de laagste en hoogste waarde voor het objectief.

mvg,
      Kristof

Comment

Nog even een verduidelijking:
        P=programmed automatic is NIET hetzelfde als AUTO=full automatic
        In AUTO mode doet de camera alles automatisch, zelf het openen van de flits en heb je geen invloed hierop. Het enige dat je kan doen is de instellingen eventueel noteren en ze via M,A of S mode in te stellen en eventueel te wijzigen.
        In P mode berekend de camera eigenlijk dezelfde waarde(dus in weze dezelfde waarden als de AUTO instellingen) maar kan je zelf het diafragma en/of de sluitertijd aanpassen en wordt alles terug uitgerekend voor een optimale belichting.
        Het spreekt dan ook vanzelf dat het beste is om de AUTO stand te vergeten(ze zouden die feitelijk niet mogen maken) en de P stand hiervoor te gebruiken.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Nog even een verduidelijking:
          P=programmed automatic is NIET hetzelfde als AUTO=full automatic
          In AUTO mode doet de camera alles automatisch, zelf het openen van de flits en heb je geen invloed hierop. Het enige dat je kan doen is de instellingen eventueel noteren en ze via M,A of S mode in te stellen en eventueel te wijzigen.
          In P mode berekend de camera eigenlijk dezelfde waarde(dus in weze dezelfde waarden als de AUTO instellingen) maar kan je zelf het diafragma en/of de sluitertijd aanpassen en wordt alles terug uitgerekend voor een optimale belichting.
          Het spreekt dan ook vanzelf dat het beste is om de AUTO stand te vergeten(ze zouden die feitelijk niet mogen maken) en de P stand hiervoor te gebruiken.

Hubert
          Oei, ik was iets te rap in mijn post, ik bedoelde inderdaad het verschil tussen P & automatisch.

Gezien je zegt dat de camera in P mode dezelfde berekening doet als in de automatische mode, ga ik er vanuit als je niks wijzigt je dezelfde waarden krijgt als in auto mode? Waarom je je in P mode dan het diafragma wijzigen of de sluitertijd? Omdat de camera niet weet hoe je je foto wil (meer-minder scherptediepte, meer-minder bevriezing) waarschijnlijk ?
          Nikon D80 + 18-200 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door phoane Bekijk bericht
            Oei, ik was iets te rap in mijn post, ik bedoelde inderdaad het verschil tussen P & automatisch.

Gezien je zegt dat de camera in P mode dezelfde berekening doet als in de automatische mode, ga ik er vanuit als je niks wijzigt je dezelfde waarden krijgt als in auto mode? Waarom je je in P mode dan het diafragma wijzigen of de sluitertijd? Omdat de camera niet weet hoe je je foto wil (meer-minder scherptediepte, meer-minder bevriezing) waarschijnlijk ?
            Veronderstel dat je in een sporthal zit en je wil bv basketbalspelers in actie trekken.
            Beide standen zullen bv voor een bepaalde ISOwaarde 1/60s met f/8 geven. Bij AUTO zal je zo moeten trekken(met bewegingsonscherpet als gevolg) terwijl je bij P mode aan het wieltje kan draaien naar 1/125s met f/5.6 of 1/250s met f/4. In het laatste geval zul je wel scherpe spelers hebben.
            Ander voorbeeld, je wil een portret nemen en krijgt gelijkaardie waarden. Gezicht mooi scherp maar de achtergrond ook storend goed zichtbaar.
            In P mode kan je het diafragma naar f/2.8 draaien(als het kan met je lens) bij 1/500s met een veel minder duidelijke achtergrond.
            Maw. in de P mode heb je veel meer creatieve mogelijkheden dan in AUTO mode.
            BTW, de scene modes zijn ook AUTO modes maar dan met zulke aanpassingen afhankelijk van de scene.

Hubert
            Hubert

Comment

Bedankt Hubert. Dit is een zeer duidelijke en nuttige toelichting voor beginners die wat willen experimenteren zonder te veel risico te lopen op gemiste kansen en opnames.
              Zo ga ik het mijn vrouwtje ook een proberen uit te leggen opdat ze het fotografievirus ook te pakken krijgt... Dat vergroot dan het lenzenbudget...
              Stel je kritieken niet te scherp...
              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                Zo ga ik het mijn vrouwtje ook een proberen uit te leggen opdat ze het fotografievirus ook te pakken krijgt... Dat vergroot dan het lenzenbudget...
                ook geprobeerd, maar niet gelukt
                Vriendelijke groeten, Sven
                Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Comment

Bedankt Hubert voor de duidelijke uitleg. De automatische mode zal ik dus vermijden te gebruiken en met de P mode beginnen experimenteren om zo het fotograferen wat onder de knie te krijgen. Is het zo dat de verschillende modes gebruikt worden naargelang de ervaring?

bv:
                  Auto: beginners
                  P: iets meer ervaring dan de beginnners
                  A & S: gevorderden
                  M: Pro's

En wat met de potret, landschap, sport,... modes?

Of heb ik het helemaal fout?
                  Nikon D80 + 18-200 VR

Comment

Bedankt Hubert voor de duidelijke uitleg. De automatische mode zal ik dus vermijden te gebruiken en met de P mode beginnen experimenteren om zo het fotograferen wat onder de knie te krijgen. Is het zo dat de verschillende modes gebruikt worden naargelang de ervaring?

bv:

Is misschien een beetje kort door de bocht. Volgens mij zijn die vastgelegde modes aardig om mee te beginnen (heb ook sinds vandaag een D80 ), maar naargelang je meer met fotografie en dus met het toestel bezig bent, zullen de andere instelmogelijkheden meer gebruikt worden. Eerst wel even duidelijk krijgen wat de verschillen zijn met de verschillende instellingen. Hiervoor denk ik veel foto's maken van hetzelfde onderwerp maar dan met andere instellingen.

PS, Hubert, dank voor je korte maar duidelijke uitleg
                    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

bv:

Auto: zouden ze moeten afschaffen
                      P: zou niet zeggen beginners maar als het toch een beetje point and shoot moet gaan(niet veel tijd, snapshoots, of gewoon relaxed zonder veel nadenken)
                      A & S: inderdaad wat meer gevorderd als je van bepaalde (lens)eigenschap gebruik wil maken, vb altijd op f/2.8(vb portrait,...) of 1/250s(sport,...)
                      M: als je veeeel tijd hebt en shoots kan overdoen indien niet goed(zin in experimenteren, verkennen,..) dus zeker niet noodzakelijk pro. Je moet niet denken dat de pro's die bv in de wetsraat staan of naast een voetbal-, tennis veld staan in M-mode trekken.

Portrait, landschap, sport,... zijn niet te vinden op semi-pro en pro toestelen. Er wordt verondersteld dat dit publiek zelf weet hoe ze hun toestel moeten instellen. Op zulke toestellen staat ook enkel P,A,S en M.(maar wel een heleboel andere al dan niet nuttige dingen )

Hubert
                      Hubert

Comment

Auto afschaffen, niet direct nodig. Auto heeft 1 groot voordeel. Als je op stap bent met je vriend/in en deze wil ook eens een fototje maken is dit geen probleem. Je stelt het op auto en voor de rest is het maar op de knop duwen. Auto regelt ook de ISO-waarde dus als shet al wat donkerder is moet je niet de volledige uitleg doen aan een leek aangaande snelheid/diafragma/ISO en hoe de flitst te gebruiken. (ISO, flash, snelheid en diafragma worden automatisch geregeld).
                        Ik weet ook dat ISO 400/800 niet de beoogde vergroting kan geven maar hier gaat het om wel een foto of een totaal onscherpe en slechte foto.
                        Als je beide wat wil geniet hebben van de d80 en de andere heeft geen benul van warmee ze bezig zijn is dit een mooi alternatief.
                        bye
                        Marc

Comment

[QUOTE=hub2805;1885989M: als je veeeel tijd hebt en shoots kan overdoen indien niet goed(zin in experimenteren, verkennen,..)[/QUOTE]Ook heel handig als de belichting niet, maar het omgevingslicht wel verandert: één keer instellen en klaar. Het omgevingslicht gaat dan de correcte belichting van het hoofdonderwerp verprutsen.

Pas nog een muziekfestival gedaan: 's morgens één keer het licht gemeten, vastgezet in M en pas tegen vijven moest ik gaan bijstellen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...