Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aankoop eerste spiegelreflex

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht

(...) en zelfs indien iemand met iets revolutionairs uitkomt in de toekomst kan je er met Canon vanop aan dat dit wel relatief snel gematched zal worden. En meestal zijn zij het wel die de revoluties succesvol op de markt brengen.
    Vandaar dat Canon nog steeds niet toelaat om focus te veranderen als de camera in continue AF staat (itt. Nikon die dat al 10 jaar heeft.)
    Vandaar dat Canon nog altijd met mierenzoekerkens werkt (itt Min/Nik/Pentax die al lang hebben ingezien dat op een APS DSLR eenbetere zoeker hoort.)
    Vandaar dat Canon nog steeds niet gehoord heeft over ergonomie.
    Vandaar dat Canon nog steeds verder zijn heil probeert te zoeken in full frame (terwijl dat iedere weldenkende mens al lang het ff verhaal afgeschreven heeft als een marketing hype uit het verleden.)
    Vandaar dat Canon zijn stabilisatie systemen zoekt in de lens (ergo dure lenzen, optisch minder goede lenzen, minder performant en geen stabilisatie mogelijk met lenzen met kort brandpuntsafstand) en niet in de camera (zoals bvb Min/Pentax waar alle lenzen compatiebel zijn met het stabilisatiesysteem), enz, enz...

Als ge wilt, dan ga ik nog ff door hoor, de lijst is lang...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch wat de technologie allemaal mogelijk maakt, maar om nu meteen te zeggen dat Canon het enige juiste systeem is, is voor mij vele bruggen te ver.
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Vandaar dat Canon nog steeds niet toelaat om focus te veranderen als de camera in continue AF staat (itt. Nikon die dat al 10 jaar heeft.)
      Vandaar dat Canon nog altijd met mierenzoekerkens werkt (itt Min/Nik/Pentax die al lang hebben ingezien dat op een APS DSLR eenbetere zoeker hoort.)
      Vandaar dat Canon nog steeds verder zijn heil probeert te zoeken in full frame (terwijl dat iedere weldenkende mens al lang het ff verhaal afgeschreven heeft als een marketing hype uit het verleden.)
      Vandaar dat Canon zijn stabilisatie systemen zoekt in de lens (ergo dure lenzen, optisch minder goede lenzen, minder performant en geen stabilisatie mogelijk met lenzen met kort brandpuntsafstand) en niet in de camera (zoals bvb Min/Pentax waar alle lenzen compatiebel zijn met het stabilisatiesysteem), enz, enz...

Om KvP nog eens te citeren:

Wat een onzin verhaal

Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
        Om KvP nog eens te citeren:

Wat een onzin verhaal

Dank je Geert voor de steun, wij begrijpen elkaar
        Zo zie je maar dan Nikon en Canon elkaar ook kunnen vinden.

Gr kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Met een Pentax ben je als beginner net zo goed af als een Canon, Nikon, Sony enz. Het merk maakt niet zoveel uit. Bij al die merken (en bij Canon en Nikon nog iets meer, omdat daar het verloop in cameramodellen wel heel erg groot is) zijn er voldoende goedkope dslr's te vinden. En mocht dat niet goedkoop genoeg zijn, dan is er op de tweedehandsmarkt gelukkig ook veel te vinden. Dat je al een keuze hebt gemaakt voor een bepaalde spiegelreflexcamera is al heel wat, want er is heel veel keus op dit gebied. Ik weet niet of je al eens de camera hebt vast mogen houden, want het gaat er ook om of de camera goed in de hand ligt. Dit klinkt als een dooddoener, maar wat dat betreft er is echt veel verschil tussen de modellen onderling.

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Ook die lange tele-objectieven zijn niet noodzakelijk: ga naar je onderwerp toe.
          Meen je dit serieus? Dit is lang niet altijd mogelijk om dichterbij het onderwerp te komen, als advies vind ik dit een beetje kort door de bocht.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

Comment

Hmmm nog nooit de custom functions bekeken veronderstel ik? Dit is nu echt geen probleem als ik dit wil kunnen dan kan ik dat. Niet dat het van veel belang is sowieso. Beter informeren Marc voor je onzin vertelt.
            Tja moesten die hun zoekers nu zo donker niet zijn dan kon je nog over ee voordeel spreken. Nu zijn ze immers wat groter en donkerder. Waarschijnlijk nog een voordeel tov sommige Canon camera's maar niks om een punt van te maken. Maar tja jij bent een zoeker freak en dat is je volste recht. Je zou eens een FF moeten bekijken....
            Buiten het feit dat ergonomie verschrikkelijk subjectief is en dit dus niks wil zeggen moet ik de eerste camera nog tegenkomen die qua ergonomie beter werkt dan mijn Canon. Het vraagt iets langer om alles te weten maar eenmaal je dat kent werkt er niks zo goed. En ik koop mijn camera niet om hem uit te delen aan mensen die er voor de eerste keer mee werken. Ik fotografeer er zelf mee...
            LOL kom kom Marc je moet jezelf zo niks wijs maken binnen enkele jaren heeft Pentax ook wel een FF. FF is weer een extra canon mogelijkheid van hun systeem waar al de rest nog steeds maar van kan dromen....
            Euh op dit moment is er nog geen enkele pentax met stabilisatie.... Maar allee je kan hem al bestellen dus zo een 8 jaar na Canon hebben ze ook een systeem dat minder goed is maar als voordeel heeft dat het initieel goedkoper is. Op de lange duur ben ik daar zelfs zo zeker nog niet van. Hmmm toch maar traag van die mannen. En volgend jaar komen zelfs de eerste lenzen met USM.....WOW hoeveel jaar lopen ze daar in achter.....

Doe maar want voor het moment staat er nog niet veel zinnigs. Integendeel je hebt wat Canon voordelen aangehaald!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch wat de technologie allemaal mogelijk maakt, maar om nu meteen te zeggen dat Canon het enige juiste systeem is, is voor mij vele bruggen te ver.
            Dat zeg ik ook niet! Integendeel ik zeg dat als hij zijn zin kan vinden in het pentax systeem hij niet moet twijfelen.

Dus sorry maar ik moet hier KvP en GeertB bijtreden: wat een onzin verhaal!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
              Met een Pentax ben je als beginner net zo goed af als een Canon, Nikon, Sony enz. Het merk maakt niet zoveel uit. Bij al die merken (en bij Canon en Nikon nog iets meer, omdat daar het verloop in cameramodellen wel heel erg groot is) zijn er voldoende goedkope dslr's te vinden. En mocht dat niet goedkoop genoeg zijn, dan is er op de tweedehandsmarkt gelukkig ook veel te vinden. Dat je al een keuze hebt gemaakt voor een bepaalde spiegelreflexcamera is al heel wat, want er is heel veel keus op dit gebied. Ik weet niet of je al eens de camera hebt vast mogen houden, want het gaat er ook om of de camera goed in de hand ligt. Dit klinkt als een dooddoener, maar wat dat betreft er is echt veel verschil tussen de modellen onderling.

Meen je dit serieus? Dit is lang niet altijd mogelijk om dichterbij het onderwerp te komen, als advies vind ik dit een beetje kort door de bocht.
              Nee niet altijd: maar wel in 99% van het gebruik, uitgezonderd in specifieke situaties.
              Als natuurfotograaf gebruik ik naast korte soms ook lange objectieven, (500mm) ook dan ga ik op mijn onderwerp af om dat ik elk veertje van een kleine vogel wil kunnen tellen. Als je weet waar je mee bezig bent kun je bij vogelfotografie met korte objectieve vaak mooiere en onvervormde beelden maken.
              Wat ik met mijn opvattingen in mijn eerste posting wil zeggen dat beginnende fotograven zich niet gek moeten laten maken op dit forum om het duurste aan te schaffen.
              Ik vind ook dat deelnemers aan dit forum het fatsoen dienen te hebben om op een beschaafde manier en met argumenten te reageren. Geert P en KvP.
              Last edited by Binnenuit; 12 oktober 2006, 09:59.

Comment

Beter informeren Marc voor je onzin vertelt.

Euh op dit moment is er nog geen enkele pentax met stabilisatie....
                Blijkbaar verwijt de pot de ketel ...

De K100 D is toch al enkele maanden op de markt :http://www.clubic.com/article-38706-1-pentax-k100d.html

mvg etienne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etienne Bekijk bericht
                  Blijkbaar verwijt de pot de ketel ...

De K100 D is toch al enkele maanden op de markt :http://www.clubic.com/article-38706-1-pentax-k100d.html

mvg etienne
                  Ah ja was vergeten dat die K100 ondertussen al beschikbaar is. Maar dat is nog altijd jaren en jaren na canon..... Maakt dus niks uit in de argumentatie he....

Maar tja enkel de K10D vind ik een echt interressante body vandaar dat mijn interresse voor die K100 eigenlijk onbestaande is. Maar bedankt voor de correctie.
                  Last edited by Kevlar; 12 oktober 2006, 10:14.

Comment

Moet ik toch ook wel tegen protesteren. Moest er een betaalbare full frame zijn, zou ik er toch 1 overwegen...

Als je breedhoek en goeie fotos bij slechte lichtcondities nodig hebt, is zo'n full frame sensor toch wel verdomd handig.

Feit is dat Canon een eigen hoek van de markt heeft. Ze spitsen zich volledig toe op hun gebruikers, wat ik wel goed vind. Ofwel ligt Canon je, ofwel niet, persoonlijke keuze.
                    Ik vind persoonlijk de 350D toch ferm te klein, maar vrienden die hem gebruiken, vinden het juist leuk dat hij zo compact is.
                    Met andere woorden, als je een canon camera leuk vindt, dan zit je zeker goed bij Canon.

Hetzelfde geldt voor Pentax, het is niet voor iedereen. Met de nieuwe K10D heeft Pentax ook naar hun gebruikers geluisterd, en ik denk dat heel veel mensen met een Pentax DSLR mettertijd zullen upgraden naar de K10D.
                    Ook voor lenzen en accesiores zit je goed hoor. Mss niet zó veel keuze als bij Canon of Nikon, maar je zult zeker niet op je kin moeten kloppen...

Lang verhaal kort: zag je de DL zitten, ga ervoor. Ik stond voor dezelfde beslissing en ben blij dat ik ze gemaakt heb
                    ~TDN
                    fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Hoi allemaal,

Sta me toe even vanop dpreview hier langs te komen.

Voor degenen die vrezen met een Pentax een in functies beperkt toestel binnen te halen, stel ik de volgende vraag: Welke Canon of Nikon instapper heeft:
                      - een toegewijde AF knop
                      - spot lichtmeting
                      - stop down lichtmeting
                      - mirror lock-up

Allez, ik ken de 350D of de D50 helemaal niet goed hoor, dus mss hebben die dat ook wel. Maar ik weet in elk geval dat Pentax-camera's zwaar onderschat worden in termen van mogelijkheden. Ik sta telkens versteld van de features die m'n leerkrachten fotografie (ik volg avondschool kunstfotografie) aanhalen als pro-features. 10tg1 heb ik die feature gewoon op m'n Pentax *istDS. Mss dat m'n leerkrachten/medestudenten hun toestel mss gewoon niet kennen, dat kan natuurlijk ook.

Jammer genoeg vind je die dingen zelden in de spec lijsten van cijfergeile review sites...

mvg, Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Nog eentje over de objectieven van Pentax.

Als je kijkt naar de hoeveelheid nieuwe digitaal geoptimiseerde objectieven die Pentax op de markt bracht en nog op de markt zal brengen, en je beoordeelt de kwaliteit van dat glas op een objectieve manier, dan kan je toch alleen maar tot het besluit komen dat Pentax niet tekort schiet. In tegendeel, ze zijn bij de meest ijverige fabrikanten van nieuw glas.

Ok, het telebereik is er momenteel wat stiefmoederlijk aan toe (met enkel een instapzoom momenteel te verkijgen), maar dat komt tg maart 2007 ruim in orde (DA*50-135/2.8 en DA*60-250/4). Hoewel geduldige zielen op eBay na enkele weekjes volhouden toch al schitterend glas moeten kunnen veroveren. Ikzelf zag m'n glascollectie van 5 stuks eind 2005 tot 23 stuks nu groeien. En daar zitten behoorlijk wat Pentax-pareltjes tss die makkelijk de concurrentie aankunnen met het topglas van andere fabrikanten... denk FA*-reeks en FA limiteds, maar ook een 30 jaar oude K135/2.5.

Ik herhaal dat ik zeker niet wil beweren dat Pentax beter is dan de rest, maar het kan geen kwaad Pentax ook eens te bestoefen. Ze kunnen technisch en functioneel zeker hun mannetje staan. Zeker nu de K10D er ook aan komt ('k hoop de mijne binnen 2/3 weken te hebben).

Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                          Hoi allemaal,

Sta me toe even vanop dpreview hier langs te komen.

Voor degenen die vrezen met een Pentax een in functies beperkt toestel binnen te halen, stel ik de volgende vraag: Welke Canon of Nikon instapper heeft:
                          - een toegewijde AF knop
                          - spot lichtmeting
                          - stop down lichtmeting
                          - mirror lock-up

Allez, ik ken de 350D of de D50 helemaal niet goed hoor, dus mss hebben die dat ook wel. Maar ik weet in elk geval dat Pentax-camera's zwaar onderschat worden in termen van mogelijkheden. Ik sta telkens versteld van de features die m'n leerkrachten fotografie (ik volg avondschool kunstfotografie) aanhalen als pro-features. 10tg1 heb ik die feature gewoon op m'n Pentax *istDS. Mss dat m'n leerkrachten/medestudenten hun toestel mss gewoon niet kennen, dat kan natuurlijk ook.

Jammer genoeg vind je die dingen zelden in de spec lijsten van cijfergeile review sites...

mvg, Wim
                          Die leerkrachten en medestudenten met een canon(nikon misschien ook) moeten dringend hun handleiding eens lezen. En zeg hen vooral het gedeelte over de custom functions eens goed door te nemen...Maar je hebt gelijk hoor Pentax is een heel leuk merk dat met de K10D een hele leuke camera op de markt gaat brengen!

Comment

Die leerkrachten en medestudenten met een canon(nikon misschien ook) moeten dringend hun handleiding eens lezen. En zeg hen vooral het gedeelte over de custom functions eens goed door te nemen...
                            LOL, dat dacht ik ook eerst, maar ze beweerden dat ik het allicht verkeerd voorhad. Tot ik een demoke deed natuurlijk...

Maar je hebt gelijk hoor Pentax is een heel leuk merk dat met de K10D een hele leuke camera op de markt gaat brengen!
                            De DSLR markt blijft gelukkig lekker spannend. Ik kijk vooral uit naar het verschil dat de 22bit A/D converter gaat maken (voor zover het merkbaar zal zijn, ik blijf voorzichtig).

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              LOL, dat dacht ik ook eerst, maar ze beweerden dat ik het allicht verkeerd voorhad. Tot ik een demoke deed natuurlijk...
                              Tja ik weet natuurlijk niet over welke functies jullie het toen hadden maar als het die zijn die je hierboven vermelde zouden ze ook wel eens een canon demo kunnen gebruiken

Comment

Hmmm nog nooit de custom functions bekeken veronderstel ik? Dit is nu echt geen probleem als ik dit wil kunnen dan kan ik dat. Niet dat het van veel belang is sowieso. Beter informeren Marc voor je onzin vertelt.
                                ???
                                Wil diegenen die zich geroepen voelen even licht in mijn duisternis schijnen? Volgens mij zijn we naast elkaar aan het praten... Als het verhaal van de custom functions al waar is, dan is dat toch gebeurd nà de 300D en 10D... Dus tien jaar na Nikon...

Tja moesten die hun zoekers nu zo donker niet zijn dan kon je nog over ee voordeel spreken. Nu zijn ze immers wat groter en donkerder. Waarschijnlijk nog een voordeel tov sommige Canon camera's maar niks om een punt van te maken. Maar tja jij bent een zoeker freak en dat is je volste recht. Je zou eens een FF moeten bekijken....
                                Ook daar zijn we naast elkaar aan het praten. Feit blijft dat manueel scherpstellen voor mij onmogelijk is met een 350D/400D/20D (de lijst is lang), terwijl ik daar geen moeite mee heb met mijn ist D of bvb de D7D of D200...

Buiten het feit dat ergonomie verschrikkelijk subjectief is en dit dus niks wil zeggen moet ik de eerste camera nog tegenkomen die qua ergonomie beter werkt dan mijn Canon. Het vraagt iets langer om alles te weten maar eenmaal je dat kent werkt er niks zo goed. En ik koop mijn camera niet om hem uit te delen aan mensen die er voor de eerste keer mee werken. Ik fotografeer er zelf mee...
                                Ik weet ook wel dat je op de lange duur wel went aan de Canon 'ergonomie' (tussen haakjes, want die is er gewoon niet), ik heb zelf jaren met Canon EOS'en rondgelopen, vandaar. Neemt niet weg dat ik vind dat een fotograaf zich niet moet aanpassen aan de camera, maar andersom. Pas op, ik vind dat, hé? De overgang van de EOS 300D naar de ist D was voor mij fantastisch: alle knoppekens zaten waar ze moesten zitten: intuitief vond je alles onmiddellijk, terwijl een canon, tja, da's altijd even aanpassen, hé? Pas op: ik ben daar niet de enige, velen hebben met mij net dezelfde opmerking. Veel vrienden kijken altijd meewarig naar mijne ist D, maar de reactie's zijn zowat unaniem nadat ze hem ff hebben geprobeerd...

LOL kom kom Marc je moet jezelf zo niks wijs maken binnen enkele jaren heeft Pentax ook wel een FF. FF is weer een extra canon mogelijkheid van hun systeem waar al de rest nog steeds maar van kan dromen...
                                Pentax met een ff? Laat me niet lachen. Gelukkig niet!

Euh op dit moment is er nog geen enkele pentax met stabilisatie.... Maar allee je kan hem al bestellen dus zo een 8 jaar na Canon hebben ze ook een systeem dat minder goed is maar als voordeel heeft dat het initieel goedkoper is. Op de lange duur ben ik daar zelfs zo zeker nog niet van. Hmmm toch maar traag van die mannen. En volgend jaar komen zelfs de eerste lenzen met USM.....WOW hoeveel jaar lopen ze daar in achter.....
                                Als ik de A10 niet meetel (vanwege een compact camera) is de K100D inderdaad de eerste met interne stabilisatie. Maar vergis je niet hoor: zoals anderen al aangaven, al verscheidene maanden op de markt.
                                En ja, ze lopen wat achter, maar dan hebben ze het meteen ook helemaal juist (leren uit de fouten van een ander, heet dat.) Canon heeft trouwens zelf al aangegeven ge¨nteresseerd te zijn voor in body stabilisatie. Blijft echter: IS is dure lenzen kopen, met een aan mathematische zekerheid grenzende zekerheid dat de lens met IS minder goed optisch presteert als zonder IS systeem (dwz als eenzelfde lens zou uitgebracht worden zonder IS.) Niemand discussieert over het feit dat een EF 300 F/4 L optisch beter is dan een 300 F/ L IS, en zo zijn er nog voorbeelden. IK ken zelfs mensen die speciaal op zoek zijn naar de oude, niet IS versie van bepaalde lenzen omdat ze aan de lijve hebben ondervonden dat deze scherper zijn. Dat is een nadeel dat sowieso niet speelt met in body stabilisatie...

Doe maar want voor het moment staat er nog niet veel zinnigs. Integendeel je hebt wat Canon voordelen aangehaald!
                                Ok, daar gaan we:
                                - hyper program en hyper manual zal je wel onbekend zijn. Nochtans geïntroduceerd op de Z1 (da's ne Pentax.) Ik kan je zeggen: dan wil je niet meer terug naar de simpele program shift van de anderen...
                                - Met de K10D (weliswaar pas verkrijgbaar begin November) introduceert Pentax weeral een nieuwigheid: Sv en TAv (als je niet weet wat dat is, bekijk dan de preview op dpreview.) De korte tijd dat ik het kon gebruiken op de Kina maakte dt ik helemaal verkocht was. Natuurlijk is dat geen soort nieuwigheid waar Canon in geïnteresseerd is, want je kan dat niet kwantificeren, dus marketing technisch is het onverkoopbaar en dus nutteloos. Waarmee nogmaals bewezen is dat Pentax camera's maakt voor mensen die er effectief mee fotograferen.
                                - Live preview: als je veel macro's doet is dat verrekte handig (en gezien de zoekers waarmee Canon hun camera's uitrust, raad ik ze aan om daar eens een licht te werpen...
                                - super CCD: volgens mij nog steeds de technologie van de toekomst. Door vriend en vijand als de beste optoëlektronische technologie bevonden. (jammer genoeg nu nog te duur - maar wat niet is kan nog komen.)

Hier stop ik, als je nog meer wil, dan ga ik nog wel ff verder...

your truth, not mine...
                                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Working...
                                X