Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof op sensor

De titel beschrijft mijn probleem eigenlijk al. De vraag is nu; hoe raak ik er vanaf?

Ik heb mijn Nikon D50 (4 maanden oud, ik ben nog een enorme amateur) afgelopen week binnen gedaan bij een fotowinkel in de buurt. De mens heeft er zijn best aan gedaan en is het stof te lijf gegaan met een busje lucht. Resultaat, zoals een beetje te verwachten, nogal tegenvallend want alle stof was er nog. Het betreft, vrees ik, redelijk hardnekkig stof dat met een blaaspeertje of iets dergelijks niet direct te verwijderen valt.

Ik heb al heel wat gegoogled, maar de oplossingen die beschreven worden (Pec Pads en een solvent oa) schrikken mij geweldig af om het zelf te doen.
    Nu komt de grote vraag: is er iemand met ervaring terzake in de ruime omgeving van Geel - Westerlo - Aarschot die mij een kleine demonstratie zou kunnen geven?
    Ik kom met veel plezier op bezoek.

Alvast bedankt.
    Sometimes truth is stranger than fiction

Re: Stof op sensor

Ik heb woensdag nog Sensor-Swabs + Eclipse reinigingsvloeistof gebruikt, en daarmee lukt het perfect .

Je kan hier op het forum heel veel informatie vinden over het reinigen van de sensor, gebruik de zoekfunctie, en je weet weer een tijdje wat te lezen .

Maak je niet teveel zorgen over het beschadigen van de sensor, want het is het glasplaatje dat voor de sensor zit dat je moet schoonmaken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVM Bekijk bericht
      een fotowinkel in de buurt. De mens heeft er zijn best aan gedaan en is het stof te lijf gegaan met een busje lucht.
      Ik hoop niet dat hij van die luchtbussen gebruikt heeft... maakt het soms véééél erger... (hardnekkige plekken)

Zoals Black B... beschrijft is een héél goede manier... (gebruik die ook...)

Is het geen haartje of zo dat ergens vastzit in het huis van de 400d?? Laat je spiegel eens opklappen en kijk eens goed naar je sensor... Zie je er stipjes op of andere....?? En kijken met veel licht hé...
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik heb woensdag nog Sensor-Swabs + Eclipse reinigingsvloeistof gebruikt, en daarmee lukt het perfect .
        Waar kun je dat kopen ?
        [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

FotoBlog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
          Waar kun je dat kopen ?
          Ik bestel ze gewoonlijk bij www.sdcard.be .
          Met het flesje Eclipse kom je wel héél lang toe, want daarvan heb je telkens maar een paar druppeltjes nodig.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik bestel ze gewoonlijk bij www.sdcard.be .
            Met het flesje Eclipse kom je wel héél lang toe, want daarvan heb je telkens maar een paar druppeltjes nodig.

Die heeft ze idd op voorraad, ben er deze week nog gaan halen daar.

Comment

Bedankt allemaal. Ik ga mij wat Pec-Pads en Eclips aanschaffen en toch maar zelf aan de slag gaan.

Als er nog verdere tips zijn, laat maar weten!
              Sometimes truth is stranger than fiction

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVM Bekijk bericht
                Bedankt allemaal. Ik ga mij wat Pec-Pads en Eclips aanschaffen en toch maar zelf aan de slag gaan.

Als er nog verdere tips zijn, laat maar weten!
                Geloof me scotch tape, je weet wel die matte doorzichtige kleefband doet wonderen, gewoon op maat afsnijden en op je sensor kleven, goed tot in de hoeken van de sensor en daarna gewoon verwijderen, alle stof is gegarandeerd weg en geen zorg zo'n sensor is geen maagdenvliesje maar toch geen al te hoge druk op uitvoeren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
                  Waar kun je dat kopen ?
                  Ik heb er gekocht bij action in Oostende
                  Wel even omgevallen van de prijs
                  Happy to be a MACcie
                  Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door systje Bekijk bericht
                    Geloof me scotch tape, je weet wel die matte doorzichtige kleefband doet wonderen, gewoon op maat afsnijden en op je sensor kleven, goed tot in de hoeken van de sensor en daarna gewoon verwijderen, alle stof is gegarandeerd weg en geen zorg zo'n sensor is geen maagdenvliesje maar toch geen al te hoge druk op uitvoeren...
                    als er dan een beetje lijm achterblijft ben je wel de pineut
                    Happy to be a MACcie
                    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                      Ik heb er gekocht bij action in Oostende
                      Wel even omgevallen van de prijs
                      Het is veel een te duur lapmiddel voor een zetje met lenspapier omwikkelde ijslepeltjes en het leverd weinig op, dat is nog zwak uitgedrukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Het is veel een te duur lapmiddel voor een zetje met lenspapier omwikkelde ijslepeltjes en het leverd weinig op, dat is nog zwak uitgedrukt.
                        Gelukkig zijn we allemaal verschillend, ik zweer bij de orginele Sensor Swabs in combinatie met Eclipse en vermits je de reiniging zelf doet valt de prijs best mee! In normale omstandigheden doe je meer dan 2 jaar met een doosje swabs en nog langer met de Eclipse.

MVG, Jeff
                        Last edited by Digipics357; 4 oktober 2006, 10:23.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hier met de Pec Pads en eclipse en met perfect resultaat. Soms een paar keer herhalen bij hardnekkige vlekjes maar nadien een zuivere sensor.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hier eerst met een blaaspeer en dan met eclipse + oorwatjes = ook een perfect resultaat
                            Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

Aan alle tape-plakkers, oorstokjesvegers en andere inventievelingen. Heb je nu echt je laatste 50 euro uitgegeven aan de weeral nieuw uitgekomen body en de peperdure L- lenzen? Kan er echt geen pakje Pec-pads meer af?

Groetjes

marc
                              Last edited by Neos; 5 oktober 2006, 06:03.
                              http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Working...
                              X