Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies aankoop DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• advies aankoop DSLR

Vorige vakantie werd al mijn fotomateriaal in spanje gestolen.

Tot zover het slechte nieuws.

Het goed nieuws is dat de verzekeringsmaatschappij alles netjes terugbetaald heeft. Ik had dan ook alle papieren (PV van de guardia civil, aankoopbewijzen, ...). Ze waren bovendien erg gul, ik geloof dat ze de nieuwprijzen gehanteerd hebben of anders hebben ze geen benul van de 2de hands waarde van een 4 jaar oud toestel.

Zodus: nieuw kopen! Maar wat? Gezien de huidige prijzen en mijn ervaringen met mijn oud toestel (Minolta HL7i) geen compact of pseudo-DSLR meer, maar een echte DSLR!

Nog iets om te weten: ik heb thuis nog 2 oude lenzen van een minolta film toestel: een 35-70 mm en een 70-300 mm. Niks spectaculairs, dat waren de kitlenzen bij mijn eerste toestel van +- 1990.

Mijn interesse gaat vooral naar portret/model fotografie.

Het budget is +-1300 euro.

Wat zouden jullie doen? Die twee oude lezen weggooien en bv een Nikon D80 of Canon 400D kopen, of toch maar de Sony A100 en dan wat meer spenderen aan een lichtsterke breedhoek zoomlens of misschien een 50mm prime?

Ik weet zeker dat jullie allemaal een gefundeerde mening hebben, laat maar horen!

Re: advies aankoop DSLR

Het is natuurlijk altijd moeilijk om eem keuze te maken, maar aangezien je al lenzen van minolta hebt, als die ouder lenzen te minste op ook af enz voort hebben zou ik voor een Sony kiezen, kan je met het budget dat je hebt er nog misschien een mooie lens bij kopen.
    Een ander voordeel is dat de Sony body ingebouwde stabilisatie heeft, als je daar prijs op zou stellen.

Ga je voor een ander merk dan zal je denk ik duurder uitzijn body + lenzen.
    Het is natuurlijk moeilijk advies te geven, want er spelen meerdere zaken mee bij aanschaf van een dslr zoals hoe is de ergonomie en wat zijn er voor jou de belangrijkste punten.

Ik wens je veel succes met je keuze.

Gr Leen.
    Last edited by leen; 18 september 2006, 16:24.
    Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser

Comment

ik denk dat het heel belangrijk is hoe serieus je met fotografie bezig bent.
      ben je van zinnens je optieken te houden en ze niet te vervangen?
      zoek dan idd een body die bij je arsenaal past.
      zie je jezelf in de toekomst te verbeteren?
      zoek dan een body die past bij de optieken die je je wenst te veroorloven.
      ga je voor sigma-glas gaan? koop dan een merk dat sigma ondersteund.
      eigenlijk kun je tegenwoordig geen foute keuze meer maken.
      canon, nikon, olympus, pentax, sony, ...
      't zijn allemaal goede bodies.

mocht ik compleet opnieuw moeten starten,
      en ik heb het geld, dan ging ik resoluut voor de olympus E-1
      de ergonomie van dit toestel heb ik nog nergens weten evenaren.
      maar ik had een kit-set 28-80 en 100-300 van canon.
      en dus bleef ik bij canon.
      en ik heb er nog geen spijt van.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Alvast bedankt voor de paar reacties.

Nu ik eraan denk, zou ik aan mijn origineel verhaal nog iets willen toevoegen. Hetgeen mij vooral stoorde aan mijn oude en nu dus ontvreemde Minolta HL7i was de langzame of soms niet bestaande autofocus. Nu lees ik her en der dat ook de Sony niet uitblinkt wat dat betreft, zeker bij weinig licht en in combinatie met bepaalde Sigma/Tamron/... lenzen.

Maar ook in de Canon forums worden dergelijke commentaren gegeven. Wat is er nu van? Zou iemand zich durven wagen aan een poging tot objectieve vergelijking? Is het allemaal zo erg of valt het nog wel mee?

Waarvoor dank

Comment

iedereen wil dat de focus rapper gaat dan het menselijk brein.
          als die dan een fractie langzamer gaat, tja, dan begint een mens zich te ergeren hé.
          ik heb nu een canon 80-200 f2.8 zonder usm.
          op photozone.de zegt men het volgende over de autofocus van die lens:
          Unlike its successors the lens features an arc from drive AF
          (micro-motor) without full-time manual control in AF mode.
          In comparison the AF speed is relatively slow
          but fairly decent in absolute terms.
          fairly decent in absolute terms dus.
          mijn persoonlijke impressie: ik denk dat je het verschil in normale (!) omstandigheden amper zal merken.
          ik denk dus dat met de huidige standaards van focus-snelheid met een beetje aan het overdrijven is als met zegt
          merk/lens A is xx microseconde sneller als merk/lens B, dus B is niet bruikbaar in moeilijke omstandigheden.

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
          X