Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk soort camera heeft zoveel MP?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk soort camera heeft zoveel MP?

Voor zover ik weet worden de megapixels berekend door de hoogte en de breedte van je beeld te vermenigvuldigen met elkaar. Daarom dat er niet zo'n groot verschil is tussen een 6MP camera en een 10MP camera.
    3,008 x 2,000 Pixels = 6016000 = 6MP
    3,888 x 2,592 Pixels = 10077696 = 10MP
    De grootte van een 6MP afbeelding is dus zeker geen 60% van de grootte van een 10MP, maar veel meer dan dat. Daarom dat MP zo overschat worden ook. Maar dit even ter zijde.

Ik heb van shutterstock een portretfoto gedownload en deze heeft afmetingen van 5,808 x 8,736. Als je het rekenregeltje toepast zou dit dus getrokken moeten zijn met een 50MP camera
    Bestaan er al dergelijke consumentencamera's? Of is er iets mis met het rekenregeltje? Ik las ergens dat onlangs de 100MP barrière doorbroken is in één of ander lab, maar dat is nog niet voor de nabije toekomst in consumentencamera's. Zouden ze dan gewoon het beeld opgeblazen hebben in Photoshop?
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Welk soort camera heeft zoveel MP?

Het hoeft geen 50-megapixel camera te zijn waarmee die foto gemaakt is, het kan ook een gescand negatief zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het hoeft geen 50-megapixel camera te zijn waarmee die foto gemaakt is, het kan ook een gescand negatief zijn.
      Ah, was nog niet bij mij opgekomen. Ik wist niet dat je dergelijk goeie kwaliteit kon bekomen met een scan van een klein negatiefje.

Comment

Kan gewoon van een hasselblad of een Canon DS zijn en dan geinterpoleert tot 50 megapixel ..
        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Stock agencies vragen hun fotografen dikwijls om hun foto's te uprezzen omdat de klant veel MP wil, belachelijk maar waar.
          Of 10MP nu echt veel beter is dan 6MP, ik denk het niet, in de praktijk. Alhoewel het ook weer niet onbestaande is, mijn D200 is een stuk scherper dan mijn Fuji S2. Veel mensen praten elkaar achterna door af te komen met lineaire vergroting, of hebben eens naar Ken Rockwells site gesurft of zo, en dan is bv. een 12MP beeld (om gemakkelijk te rekenen) inderdaad maar 1.4 x beter dan een 6MP beeld, en geen 2x.
          Voor mij zijn foto's echter tweedimensionaal (dat lineaire gedoe is een bijverschijnsel van testkaartpiepen ), en voor mij is een A3 print ook dubbel zo groot als een A4 print, dus ik vind 12MP wel het dubbele qua (2-D) resolutie. Je kan met een 12MP camera dubbel zoveel knikkers scherp fotograferen dan met een 6MP camera.
          Het is maar hoe je het bekijkt en ik ben precies de enige die een foto als een tweedimensionaal voorwerp bekijkt .
          Kris

Comment

Volgens mij gaat het hier over een gescande dia (op een trommelscanner kan je een foto/dia waanzinnig groot inscannen).
            Fuji FinePix S100fs

Comment

Een 12 MP camera bevat wel twee keer zo veel beeldinformatie als een 6 MP camera, dus als je het zo bekijkt worden de foto's wel dubbel zo goed.

Afgedrukt op papier worden de foto's (bij gelijk blijvende DPI) wel degelijk 2 keer zo groot! Let op: ik zeg niet dat zowel de lengte als de breedte verdubbelen, maar het oppervlakte! Anders worden de foto's al 4 keer zo groot, en heb je behoefte aan een 24 MP camera.

Dus Krisd, je bent niet de enige die zo denkt
              One day, I would like to make nice pictures :-)
              www.lucaskoijen.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
                Dus Krisd, je bent niet de enige die zo denkt
                Soul mate .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Ah, was nog niet bij mij opgekomen. Ik wist niet dat je dergelijk goeie kwaliteit kon bekomen met een scan van een klein negatiefje.
                  Dat negatiefje is niet noodzakelijk klein
                  Kan ook MF zijn.

En er bestaan toch al een tijdje MF ruggen van boven de 40 mp?
                  http://aljocha.tumblr

Comment

Er bestaan inderdaad digitale ruggen van 45 MP.

Er bestaat ook nog de 'scanning back', alhoewel die niet goed bruikbaar is voor portretten, waarmee je vlot over de 100 MP gaat

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      De grootte van een 6MP afbeelding is dus zeker geen 60% van de grootte van een 10MP, maar veel meer dan dat. Daarom dat MP zo overschat worden ook.
                      Als ik kan rekenen is inderdaad 6016000/10077696 maar slechts 59.7%
                      Maar dat is niet de reden dat MP overschat worden.

De reden is dat als je een foto op 300 DPI wilt afdrukken op 10x15 cm het normalere formaat van een klassieke foto dat je dan nodig hebt:
                      300/2.54*15=1772 pixels
                      300/2.54*10=1181 pixels
                      Of dus 2MP is voldoende

Als je ze vooral op je PC gebruikt dan kom je toe met 1MP.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Zoveel geld en moeite steken in een eindresultaat van 10X15 cm vind ik zonde.
                        Ik heb vroeger nog getekend en dan begin je vaak maar met A3.
                        Maar in mijn tijd legde je typisch een A2 blad op je ezel.

Ik heb hier naast mijn bureau een schilderij van bijna 2 meter op 1 meter.
                        Zoiets heeft tenminste presence.

Niet dat alles zo groot moet natuurlijk.
                        But you get the point I hope.

Dus van mij mogen er gerust nog megapixels bij (zolang de sensor ook verhoudingsgewijs meegroeit).
                        Da's dan misschien geen kleinformaat meer but what's in a name.
                        Wil je dan nog altijd een postkaart afdrukken, dan kan dit ook natuurlijk.
                        Last edited by PSG; 10 september 2006, 20:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                          Dus van mij mogen er gerust nog megapixels bij (zolang de sensor ook verhoudingsgewijs meegroeit).
                          En toen was de 70mm standaard geboren
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            En toen was de 70mm standaard geboren
                            **Misschien** vervagen deze termen bij digitaal.
                            De resolutie is immers een veel dynamischer gegeven if you know what I mean.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper
                              De grootte van een 6MP afbeelding is dus zeker geen 60% van de grootte van een 10MP, maar veel meer dan dat. Daarom dat MP zo overschat worden ook.
                              Als ik kan rekenen is inderdaad 6016000/10077696 maar slechts 59.7%
                              Maar dat is niet de reden dat MP overschat worden.

De reden is dat als je een foto op 300 DPI wilt afdrukken op 10x15 cm het normalere formaat van een klassieke foto dat je dan nodig hebt:
                              300/2.54*15=1772 pixels
                              300/2.54*10=1181 pixels
                              Of dus 2MP is voldoende
                              Als je ze vooral op je PC gebruikt dan kom je toe met 1MP.
                              Je begrijpt me verkeerd denk ik.
                              Met grootte bedoel ik de lineaire dimensies van de afbeelding.

Om het simpel te houden: Als je 5MP tov 10MP beschouwt heeft een 10MP dubbel zoveel pixels. Dat is inderdaad een feit. De werkelijke afmetingen van je afbeelding gaan echter niet verdubbelen daardoor.
                              Een 5MP camera = 2,592 x 1,944.
                              Het dubbele daarvan zou zijn: 5184 x 3888. Dat is echter geen 10MP maar een 20MP!!! (Wat logisch is in feite)

Het verdubbelen van het aantal pixels (dubbel = 200%) in je afbeelding (het aantal MP dus) zorgt maar voor een lineaire vergroting van je afbeelding met slechts 40%!! En dat is echt niet zo veel als je die naast elkaar zou houden.

De mythe is dus dat 6MP tov 10MP helemaal niet zo'n groot verschil oplevert in de grootte van je afbeelding zoals je zou denken.

Ken rockwell legt het misschien nog iets beter uit:

Edit: Ik heb nog even een afbeelding gemaakt ter illustratie. De meesten zullen dit wel al weten, maar het kan misschien toch handig zijn.
                              Om gemakkelijk te rekenen werden de waarden 6, 8 en 12 cm gebruikt. Die kunnen ook door MP vervangen worden.

Tussen 6 en 12 MP is er natuurlijk wel al een groter verschil, maar als je dus twijfelt tussen het kopen van een 6MP en 8MP camera is het verschil te verwaarlozen!
                              Last edited by Rasper; 11 september 2006, 00:17.

Comment

Working...
                              X