Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera kan ik beter aanschaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera kan ik beter aanschaffen?

Hallo

Ik wil graag beginnen met straatfotografie,daarmee bedoel ik dus foto's maken op straat van mensen,plaatsen en objecten.

Ik heb nu 2 cameras die ik kan kopen.Dat zijn:NIKON F70 of de FE2.

Mijn vraag is dus welk van de twee kan ik beter kopen voor dat wat ik wil gaan doen?

Bij Voorbaat Dank

Re: Welke camera kan ik beter aanschaffen?

Ik weet dat de F70 nieuwer is..of zijn ze allebei gewoon slecht?

ik koop m trouwens viam marktplaats.

Comment

Zoals je wel weet zijn beide bodies analoog.
      De camera's zijn beiden heel verschillend. De FE2 is een oerdegelijke mechanische camera zonder autofocus, de F70 een consumer grade plastiek body met autofocus. Autofocus is natuurlijk zeer handig als je straatfotografie wilt doen, maar het kan ook ZEKER zonder. Kijk naar Cartier-Bresson... Je moet dan zien dat je de afstand visueel ongeveer inschat je lens instelt op de ingeschatte afstand. En dan kan je snel manueel focussen. Op de FE2 kan je perfect autofocus lenzen gebruiken, maar deze hebben een minder precieze scherpstelring, wat het focussen moeilijker maakt. Dus moet je eigenlijk de keuze maken tussen AF en MF. VAl je voor de charme van manuele focus dan moet je voor de FE2 gaan . MF lenzen zijn tegenwoordig ook 2e hands te vinden tegen mooie prijzen. Maar als je naar digitaal wilt overschakelen zal je direct naar de duurdere bodies moeten kijken om lichtmeting te behouden. De D200 bijvoorbeeld behoudt lichtmeting bij MF lenzen. De 700 EUR goedkopere D70s doet dit niet.

Mvg

Comment

thnx..

dus eigenlijk zeg je dat ik beter de FE2 kan aanschaffen?

Comment

Mischien goed om dit erbij te zeggen:het word mijn eertse camera!Dus weet nog niks van fotografie af.

Comment

Indat geval is de F70 denk ik een betere keus. Maar waarom wil je analoog gaan fotograferen en niet digitaal als ik vragen mag?
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

Of de Canon EOS 300 ??

@JLP:
              Tja,heb niet zoveel geld op het moment..en heb weer gehoord dat je mooiere resultaten hebt met analoog..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door manifest
                Of de Canon EOS 300 ??

@JLP:
                Tja,heb niet zoveel geld op het moment..en heb weer gehoord dat je mooiere resultaten hebt met analoog..
                Dat is relatief. Als je gaat werken met kruidvat negatieffilmpjes zou dat al eens kunnen tegenvallen.
                Als je daarentegen met professionele filmpjes van Fuji of Kodak gaat werken dan is er veel mogelijk, maar je moet het er kunnen uithalen. Daarvoor zal je je negatieven bij een professioneel labo moeten binnendoen of zelf ontwikkelen.
                Dan is het misschien interessant om eens te zoeken naar een fotoclub. Ik zit bij zo'n fotoclub en daar heb ik toegang tot een volledig uitgeruste studio, kleuren en zwartwit vergroters (om zelf je foto's af te drukken) en alle ontwikkelapparatuur. Hiervoor betaal ik een 160 EUR/jaar ontwikkelproducten inbegrepen. Dus als ik een filmpje ontwikkel kost dat me niets extra. Enkel mijn fotopapier moet ik nog zelf kopen. De prijs van het hoge kwaliteits Ilfordpapier valt best mee dezer dagen. Ik denk dat een afdruk op 30x40cm me iets van een 2EUR kost. Het papier voor Inkjet van vergelijkbare kwaliteit kost minstens evenveel en dan heb je nog geen inkt!!!

Over de keuze van je camera, die keuze kan je natuurlijk zelf alleen maken en ik zou dan ook aanraden zelf op internet te zoeken en te lezen. Maar ik denk wel dat de F70 wel de "betere" keuze is. Deze ondersteunt AF-lenzen zodat je later kan doorgroeien in een digitale body met behoud van alle functies.

Mvg

Comment

Dank je wel voor de info!

Het is moeilijk,omdat ik nog bijna niks weet van fotografische apparatuur,ben nu al dagen aan het zoeken op internet over informatie van de genoemde camera's.
                  je hebt gezegd dat de FE2 goed is voor MF.Ik wil foto's maken en er veel uithalen,creatief ermee kunnen zijn en dus niet standaard fotootjes maken.
                  En dat kan beter met MF toch?
                  Last edited by manifest; 21 augustus 2006, 21:45.

Comment

of een nikon F601?

Comment

niemand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door manifest
                        Dank je wel voor de info!

Het is moeilijk,omdat ik nog bijna niks weet van fotografische apparatuur,ben nu al dagen aan het zoeken op internet over informatie van de genoemde camera's.
                        je hebt gezegd dat de FE2 goed is voor MF.Ik wil foto's maken en er veel uithalen,creatief ermee kunnen zijn en dus niet standaard fotootjes maken.
                        En dat kan beter met MF toch?
                        De manier van focussen zal niet bijdragen tot de creativiteit. Als je ooit denkt over te stappen op digitaal dan begin je best met een AF body. Ik zou zeggen koop een camera van rond de 50 EUR, bv Nikon F50, F55, F60, F65. Hou de rest dan om een goed objectief te kopen, bv een 50 mm f/1.8 (rond de 100 EUR nieuw), een 35 mm f/2 (rond de 280 EUR nieuw). En dan ben je zeker vertrokken. Wat is je budget eigenlijk, want misschien kunnen we voor jouw budget wel een degelijke prosumer vinden!

Mvg

Comment

Denk over het prijsverschil ook na over langere tijd.

Een analoge doca kost veel geld en zal je dus niet snel zelf aanschaffen. Een digitale is goedkoper en bied vele mogelijkheden thuis op je PC. Op deze manier zal je meer tijd in je hobby kunnen steken.

Filmrolletjes kopen en ontwikkelen kost meer geld dan een digitale foto laten drukken. Digitaal kan je veel meer trekken en experimenteren, en achteraf selecteren. Een rolletje moet je volledig laten ontwikkelen. Ik vrees ook dat de prijs van analoog naar boven gaat een kwestie van vraag en aanbod. De vraag ernaar gaat sterk naar omlaag.

Ik persoonlijk denk dat je digitaal meer plezier zult beleven van het fotograveren.

Ik hoop maar dat ik je nu niet eerder achteruit dan vooruit heb geholpen.
                          Wat je ook kiest, zal de juiste keuze voor jou zijn. In ieder geval al veel plezier.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
                            Dat is relatief. Als je gaat werken met kruidvat negatieffilmpjes zou dat al eens kunnen tegenvallen.
                            Als je daarentegen met professionele filmpjes van Fuji of Kodak gaat werken dan is er veel mogelijk, maar je moet het er kunnen uithalen. Daarvoor zal je je negatieven bij een professioneel labo moeten binnendoen of zelf ontwikkelen.
                            Mvg
                            Een vriend van mij maakte altijd gebruik van diafilm. Dit is natuurlijk goedkoper dan negatief, maar duurder dan digitaal, als je natuurlijk veel foto's maakt, anders slaat de aanschaf van de apparatuur (projecter en scherm) toch wel door.

Sorry dat ik je geen advies kan geven over welke camera aan te schaffen. Kijk overigens ook eens naar mijn advertentie van de Pentax Z-10. Een leuke camera om mee te beginnen, vooral omdat de objectieven spotgoedkoop zijn.

Stuur maar een PM als je interesse hebt.

Succes in ieder geval met je keuze.
                            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                              Een analoge doca kost veel geld en zal je dus niet snel zelf aanschaffen. Een digitale is goedkoper
                              Tegenwoordig smijten ze met de tweedehandse analoge doka's naar uw hoofd (om de daad bij het woord te voegen, de mijne mag weg voor 100 euro)! Volgens mij is zwartwit zelf ontwikkelen nog altijd stukken goedkoper dan een digitale doka... PC, harde schijven, goed scherm, schermcalibratie, printer, consumables, software,...

Comment

Working...