Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera kan ik beter aanschaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke camera kan ik beter aanschaffen?

Als je nog niet zoveel ervaring hebt met het fotograferen, dan denk ik dat je toch beter voor een digitale camera kunt kiezen. Dit, omdat de leercurve makkelijker is, want je kunt direct het resultaat terugzien op de pc. En je kan veel meer "proberen" zonder dat je meer hoeft te betalen voor het ontwikkelen van je tests (wat bij analoge fotografie wel het geval is). Je kan dus zoveel mogelijk je instellingen testen, zodat je een goed zicht krijgt op wat bijvoorbeeld de diafragma nu voor een invloed heeft op de foto, zonder dat het veel geld kost.

Wat wel extra veel moeite is, is dat je bij digitale fotografie de foto's moet nabewerken op de pc. Het hoeft niet, maar je moet de nabewerking op de pc vergelijken met de doka bij analoge fotografie. Uiteraard kun je daarvoor dure softwarepakketten aanschaffen, zoals Photoshop, maar er zijn goedkopere en gebruiksvriendelijkere pakketten (Paint Shop Pro) en er bestaat ook gratis fotobewerkingssoftware (The Gimp).

Zelf denk ik dat je voor straatfotografie ook heel goed een consumer of prosumer camera kunt hebben, een spiegelreflexcamera is hiervoor niet noodzakelijk. Bovendien zijn die camera's ook zonder veel kennis van fotografie goed voor mooie resultaten. Dat zie je ook dagelijks terug op dit forum. Maar voordat ik en anderen je iets kunnen adviseren is het wel handig om een idee te hebben van je budget.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd
      Tegenwoordig smijten ze met de tweedehandse analoge doka's naar uw hoofd (om de daad bij het woord te voegen, de mijne mag weg voor 100 euro)! Volgens mij is zwartwit zelf ontwikkelen nog altijd stukken goedkoper dan een digitale doka... PC, harde schijven, goed scherm, schermcalibratie, printer, consumables, software,...
      Ik ga ervan uit dat je al een PC hebt. Dus die kost tel ik niet 100% mee. Voor de analoge doca moet je nog een donkere kamer hebben ook hé. Ook hier kan je een bestaande kamer gebruiken, maar dan toch zal je nog iets aan ramen en deuren moeten doen om het licht buiten te houden.

Ik druk mijn foto's af aan 0,09 cent, plus verzendinskosten komt dat op ongeveer 11 cent per foto. Ik denk niet dat je zelf papier en chemicaliën voor echt minder kunt kopen.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Geen kwaad woord over analoge fotografie. Maar als het op leren aankomt ben je volgens mij beter met een digitale camera. Waarom? EXIF

In elke foto worden alle instellingen van je camera bewaard. Je kan in enkele seconden de foto's overbrengen naar je computer en onmiddelijk beoordelen. Aan de hand van EXIF data kan je het effect van instellingen bekijken en zo ook leren hoe je het best fotografeert voor welk effect.

Bovendien kost een foto je op dat moment niets. Daarna kun je (volgens je PC-kennis) eenvoudige nabewerkingen doen om hem 'af' te maken. Indien je wilt kan je hem dan laten afdrukken, als je wat uitkijkt kan dat voor heel democratische prijzen.

Maar de analoge fotografie is nog steeds 'echter', 'authentieker'. Het heeft wel een zekere charme.. maar mij kan je er spijtig genoeg niet meer overtuigen.

Alvast veel succes met wat je ook kiest.
        Mvg,
        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

Comment

dank jullie wel allemaal!

Zo begin nu wel echt na te denken om toch maar voor digitaal te gaan(twijfelde namelijk al)maar dan moet ik no wachten,of tenminste ik ga dan op zoek naar info over betaalbare professionele slr digi camera.Ik ben niet iemand die eerst een beginnerscamera koopt,wil wel gelijk een goede.
          Over mijn budget..tja dat verschilt nogal per dag,klinkt raar,maar weet niet hoeveel ik er op dit moment aan wil uitgeven.

Nog een laatste vraag,waarmee fotograferen ze dan op de kunstacademie bij de opleiding fotografie?

Comment

Op een fotoacademie fotograferen ze met een spiegelreflexcamera.

Maar waarom wil je direct een spiegelreflex als je er nog niet zoveel van kunt? Je kan op de instapspiegelreflexcamera's wel kiezen voor een aantal automatische standen, maar voor de beste resultaten kun je de instellingen het beste zelf bepalen. De leercurve van een spiegelreflex is er best wel, het kost dus tijd om je (d) slr goed onder de knie te krijgen. En dan heb je alleen nog maar een camera met een kitlens (want daar begin je meestal mee). Na verloop van tijd voldoet de kitlens niet meer en wil je meer lenzen en vooral duurdere lenzen.
            Echt, met een goede compactcamera maak je schitterende foto's en voor straatfotografie valt een goede compact minder op dan een spiegelreflex. Veel mensen willen een spiegelreflex omdat dat er wat "professioneler" uitziet. Maar dat zegt dus helemaal niets over de kwaliteit van de foto's, die wordt namelijk voor 95% bepaald door de fotograaf. En als die er niets van kan, tja dan helpt zelfs de duurste apperatuur niet.

Het antwoord op je budget is wel enigszins apart, hier kunnen wij niet zoveel mee. Een wisselend budget kan ik mij wel indenken, maar geef dan tenminste een richtbudget. Want anders is het lastig om je verder te helpen.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

ik heb zelf een nikon FM2 met een 50mm f/1.4 gebruikt tijdens mijn opleiding maar dat was in 1999.
              als je echt een opleiding wil gaan volgen kan je best de "school" bellen en vragen wat zij aanraden analoog of digitaal kan verschillen van oplijding tot opleiding.

Comment

Mijn kort antwoord zou zijn: spaar wat verder voor een degelijke digitale camera. Of "degelijk" inhoudt dat het een spiegelreflex moet zijn zou ik niet met 100% zekerheid kunnen zeggen, ik weet niet hoe goed de huidige prosumers presteren.
                Fotografie leer je vooral uit ervaring, en aangezien de werkingskost van een digitale camera bijna niets is, en je sneller dan bij een analoge camera het resultaat van andere instellingen ziet, zal je op die manier sneller leren.

Als je dan toch een analoge camera koopt, koop er dan eentje met auto-focus lenzen van een merk dat ook digitale bodies maakt, dan kan je die lenzen meenemen als je overstapt naar een digi spiegelreflex, en later die analoge als backup gebruiken. Bijvoorbeeld die F70, F601 of EOS 300.

Waarom autofocus? Omdat je, als je aan straatfotografie doet, ofwel heel snel zal moeten scherpstellen, ofwel je lens hyperfocaal zal instellen. Het eerste kan een AF lens beter dan een MF lens, en het tweede kunnen beide types even goed (vergeet niet dat je AF lenzen ook als MF kunt gebruiken).
                http://francks.wordpress.com

Comment

Overweeg een F80. Die zijn nu te koop voor spotprijzen met de komst van de D200.

Comment

Vraag me af of voor straatfotografie een prosumer met superzoom niet even goed en pakken goedkoper aan je verwachtingen zal voldoen (Canon S3, Fuji 9500, Panasonic FZ30/50).
                    Indien het vooral voor gebouwen is, dan schiet de groothoek hier natuurlijk te kort, voor mensen zal je minder opvallen dan met een DSLR zoomlens van een kleine halve meter.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                    X