Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruikerservaring Pentax gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruikerservaring Pentax gevraagd

Ik heb me een hele tijd blind gestaard op Nikon, maar omdat ik nog wat tijd heb met de aanschaf, ben ik eens iets verder om me heen gaan kijken. Ik zie bijvoorbeeld ook Pentax voorbij komen. Ik heb deze in eerste instantie aan de kant gezet omdat die geen AF Assist light heeft. De Pentaxen maken hiervoor gebruik van de ingebouwde flitser, wat toch meer aandacht trekt tijdens het fotograferen.
    Nu heb ik eens wat specs gelezen van de K100 en K110 en ik moet zeggen dat me dat toch niet tegenvalt. Wellicht een serieuze concurrent voor mijn aanschaf naast de Nikon D50. Ik weet dat er weinig tot geen mensen zijn die ervaring hebben met deze 2 toestellen, maar volgens mij verschillen ze niet zo heel veel met de recente DSLR's van Pentax. Ook met betrekking tot de te gebruiken objectieven ben ik zeer benieuwd.

Wie kan dus iets (goed of slecht) schrijven over de volgende camera's en hun accessoires.

Pentax K100/110
    Pentax is DL/S/enz

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Gebruikerservaring Pentax gevraagd

wel waar zullen we beginnen. Ik ben sedert een klein jaar de trotse bezitter van een Pentax ist DS. Nu ben ik niet helemaal onbevooroordeeld (maar dat zijn we hier allemaal wel denk ik) want ik fotografeer zo ongeveer 30 jaar met Pentax. Dit betekende dat ik een stel lenzen had...en dat Pentax zijn toestel compatibel maakte met alle vroeger uitgebrachte lenzen (zelfs 40j oude schroefdraad lenzen - zijn kwalitief zeer goed en goedkoop). Zodoende was voor mij de keuze snel gemaakt.

Bovendien ben ik niet teleurgesteld in het toestel dat, na de nodige aanpassingsperiode (neem maar enkel maanden) stilaan begint te doen wat ik ervan verwacht nl zich gedragen zoals mijn vroegere analoge spotmatic uit 1973, daarmee bedoel ik het geeft mij nu zelfde gevoel als toen. Heimwee? neen het voelt als een degelijk FOTOtoestel waar Ik foto's mee maak en niet als een digitaal toestel dat foto's voor mij maakt.

Voorlopig wil ik het hierbij laten (anders wordt dit stukje te lang) maar als je meer concrete vragen hebt wil ik ze graag beantwoorden hoor.

Freddy

Comment

Heb toch wel wat vraagjes.

1. Wat is het verschil tussen pentaprism (ist D/DS/DS2) en pentamirror (ist DL/K100/K110)?
      2. Welke objectieven zijn aan te raden bij deze camera's? Ik zie (daar waar ik kijk) weinig lichtsterke (bv f/2.8) objectieven voor deze camera's. Ik zal in eerste instantie voornamelijk familiekiekjes schieten, maar met de tijd wil ik me meer toeleggen op portret (ook familie), macro (bloempjes en beestjes), landschappen en sport (autosport).
      3. Hoe gedraagt de DL (die heb jij toch?) bij donkere omgeving of weinig contrast zonder de AF-Assist? Ik denk dat jij meer op MF schiet, maar in eerste instantie wil ik toch ook AF kunnen werken zonder tegen veel problemen aan te lopen.
      4. Waren er buiten je oude objectieven nog andere argumenten voor Pentax?
      5. Waarom kopen meer mensen Nikon en Canon dan Pentax?
      6. Ben je tegen beperkingen aangelopen van de 3-punts autofocus?
      7. Mis je een VR, IS (of hoe iedereen het ook noemt)? Dit kan voor mij een argument zijn bij twijfel tussen bv K100 en K110.
      8. Zou je eens wat kiekjes richting mijn email kunnen sturen?

Nog een vraag die zeer belangrijk is voor mij:
      9. Als je nu een toestel zou moeten kiezen, zonder objectieven of andere accessoires te hebben, welke zou je dan kiezen?

a. Nikon D50 (omdat ik hier al lang tegenaan kijk, zie handtekening)
      b. Pentax istDL met xx-objectief (zelf in te vullen)
      c. Pentax K100 met xx-objectief (zelf in te vullen)
      d. Pentax K110 met xx-objectief (zelf in te vullen)
      e. Pentax *ist DS Kit +18-55mm voor € 495,- Nieuw

Dat is het op dit moment. Als er nog zaken opkomen, vraag ik ze wel
      Last edited by mischa; 10 augustus 2006, 20:16.
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Zal trachten naar bestvermogen te antwoorden sommige antwoorden heb ik van andere sites en dus andere mensen die er technisch meer van afweten dan ik

1. Volgens kenners is de pentaprism merkelijk beter en vervangen door pentamirror uit kostenoverweging
        2. Daar Pentaxbody compatibel is met alle Pentaxlenzen heeft Pentax slechts traag DA lenzen op de markt gebracht (in eerste instantie pakketlens 18-55 redelijke kwaliteit) stilaan komen nu top DA lenzen op de markt (schrik niet deze lenzen kosten tussen 400 en 999 euro). Het reeds bestaande lenzengamma is echter onuitputtelijk gaat van fisheye tot 1000mm in manueel, automatisch, en autofocus. toplenzen pentax smc A-50mm/1.2 (vandaag op ebay.de voor 60 euro) Kijk je ogen uit op www.bdimitrov.de voor alle bestaande lenzen.
        3. Werk inderdaad meestal met MF (Ik vind AF maar niks stelt meestal scherp waar ik ni wil) zal wel aan mij liggen hoor.
        4. De kwaliteit van de lenzen waren altijd de kracht van Pentax
        5. Nikon is altijd marktleider voor prof fotograaf geweest. Dat heeft te maken met betrouwbaarheid van mechanisme onder ALLE (werk) omstandigheden. Canon is een marketingverhaal sedert digitale fotografie ontstaan is. In de jaren 70 koos je tussen Nikon Leica Pentax (van Canon was geen sprake) Canon kwam tevoorschijn met zeer goede videocameras waar ze geld verdienden om digitale fototoestellen mee te maken. Pentax liet de videomarkt links liggen en verdween bijna. Ze staan er nu terug met deze reeks prima toestellen.
        6. AF is niet mijn ding
        7. IS ken ik van video daar vind ik het prima om uit de hand bewegende beelden een beetje stabiel te houden. Bij fotografie vind ik het onzin (leer je toestel goed vast te houwe, ademhalinng te regelen, sluitersnelheid en gevoeligheid te regelen, da scheelt een stuk) en zeker geen digitale IS
        8. Ik stuur je graag wat foto's als je me je mailadres geeft

Moest ik van nul beginnen kies ik tussen Nikon en Pentax (hebben beide de sterkste fotografie know how, ist DS en D50 hebben ook dezelfde processor, ist DS is kleiner, handiger?
        DL is een afgeslankte versie van DS. De nieuwe Pentaxen heb ik ni bekeken omdat ik zeer teverden ben met DS.

Zo deze keuze moet je zelf maken maar ik formuleer het als volgt; met je verstand koop je een Nikon, een Pentax koop je met je hart.

Freddy

Comment

hier nog wat eerste indrukken over de K100 :
          http://www.forum.digifotofreak.nl/viewtopic.php?t=3876

mvg etienne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freddy56
            Zal trachten naar bestvermogen te antwoorden sommige antwoorden heb ik van andere sites en dus andere mensen die er technisch meer van afweten dan ik

1. Volgens kenners is de pentaprism merkelijk beter en vervangen door pentamirror uit kostenoverweging
            2. Daar Pentaxbody compatibel is met alle Pentaxlenzen heeft Pentax slechts traag DA lenzen op de markt gebracht (in eerste instantie pakketlens 18-55 redelijke kwaliteit) stilaan komen nu top DA lenzen op de markt (schrik niet deze lenzen kosten tussen 400 en 999 euro). Het reeds bestaande lenzengamma is echter onuitputtelijk gaat van fisheye tot 1000mm in manueel, automatisch, en autofocus. toplenzen pentax smc A-50mm/1.2 (vandaag op ebay.de voor 60 euro) Kijk je ogen uit op www.bdimitrov.de voor alle bestaande lenzen.
            3. Werk inderdaad meestal met MF (Ik vind AF maar niks stelt meestal scherp waar ik ni wil) zal wel aan mij liggen hoor.
            4. De kwaliteit van de lenzen waren altijd de kracht van Pentax
            5. Nikon is altijd marktleider voor prof fotograaf geweest. Dat heeft te maken met betrouwbaarheid van mechanisme onder ALLE (werk) omstandigheden. Canon is een marketingverhaal sedert digitale fotografie ontstaan is. In de jaren 70 koos je tussen Nikon Leica Pentax (van Canon was geen sprake) Canon kwam tevoorschijn met zeer goede videocameras waar ze geld verdienden om digitale fototoestellen mee te maken. Pentax liet de videomarkt links liggen en verdween bijna. Ze staan er nu terug met deze reeks prima toestellen.
            6. AF is niet mijn ding
            7. IS ken ik van video daar vind ik het prima om uit de hand bewegende beelden een beetje stabiel te houden. Bij fotografie vind ik het onzin (leer je toestel goed vast te houwe, ademhalinng te regelen, sluitersnelheid en gevoeligheid te regelen, da scheelt een stuk) en zeker geen digitale IS
            8. Ik stuur je graag wat foto's als je me je mailadres geeft

Moest ik van nul beginnen kies ik tussen Nikon en Pentax (hebben beide de sterkste fotografie know how, ist DS en D50 hebben ook dezelfde processor, ist DS is kleiner, handiger?
            DL is een afgeslankte versie van DS. De nieuwe Pentaxen heb ik ni bekeken omdat ik zeer teverden ben met DS.

Zo deze keuze moet je zelf maken maar ik formuleer het als volgt; met je verstand koop je een Nikon, een Pentax koop je met je hart.

Freddy
            Sja wat kan een mens daar op zeggen...

Pentax is liefde, ik zou hem voor geen geld ter wereld nog willen missen
            Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Nou, in ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren bij Ingo (topfoto) een Pentax ist DL gekocht. Of het ware liefde is, zal de toekomst moeten uitwijzen, ik ben wel al naarstig op zoek naar de passende juwelen (objectieven en andere accessoires) om het huwelijk te bezegelen.

Comment

Als je info nodig hebt moet je maar vragen. Maar bij pentax kan je haast niks miskopen, als het K bayonet is, dus alles na 1976, dan past het. Eventueel moet je wel alles manueel doen maar das ook wel eens leuk en vooral leerzaam.

enjoy

Andy
                Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Heb ook met een Pentax IST DS gewerkt, zeer goed toestel, goed standaard objectief, licht en compact, zeker als je wat 'onopvallender' uit de pols wil fotograferen. Is inderdaad zeer goed te manipuleren, alleen vond ik soms zijn kleuren te gesatureerd en soms onnatuurlijk. Daarom en ook voor een grotere resolutie om semi-professionele redenen naar D200 overgeschakeld, maar deze zijn niet met elkaar te vergelijken. Het verschil in kwaliteit wordt slechts merkbaar als je ook de betere objectieven van Nikon gaat gebruiken. En dan gaat het echt om de subtiele dingen.
                  Eén ding komt toch altijd schrijnend naar voor bij Pentax: de support is wat magertjes en de bijgeleverde software was toen (2 jaar geleden) om bij te schreien, dus daar kun je beter informeren of er alternatieven of Photoshop drivers voor handen zijn, zeker als je een recent model aanschaft (RAW conversie!).
                  Maar voor het goede amateurwerk (afdrukken tot 18/24) is een IST DS zeker een aanrader !
                  phvda@pandora.be - Nikon D200/18-70/70-210/50mm - Rolleicord - Voightlander

Comment

toch effe iets nuanceren denk ik. je vergelijkt een ist DS met standaard 18-55mm lens (gewoon goede lens me prijskaartje van 100 tot 150 pakweg 200euro) met een D200 met een top Nikon kens en het verschil in kwaliteit is subtiel!!!

Ik mag hopen dat, wanneer ik een ..neem FA77mm/1.8 limited lens van Pentax (ongeveer 1000 euro) op de DS klik dat het verschil iets meer dan subtiel mag zijn.
                    Last edited by Freddy56; 14 augustus 2006, 15:14.

Comment

Een gebruikersreview kun je hier vinden:

Dit is de website van Thijs Schouten Fotografie. Boordevol met foto's, reviews en andere fotografietips! Bekijk mijn website als je gek van fotografie bent.

En hier van de IST DL:

Dit is de website van Thijs Schouten Fotografie. Boordevol met foto's, reviews en andere fotografietips! Bekijk mijn website als je gek van fotografie bent.

Groetjes,
                      Bart

Comment

Mmmm... over nuances gesproken:

Het verschil in kwaliteit wordt slechts merkbaar als je ook de betere objectieven van Nikon gaat gebruiken
                        Een paar weekjes geleden een oud Pentaxje MF 50mm F/1.7 gekocht voor 20 Eurootjes , dit resulteert op mijn ist-DL dus in een bescheiden portretlensje van 75mm F/1.7 ... heu... hoeveel kost de Nikkor 85mm F/1.8 ook alweer ...?
                        It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje
                          Mmmm... over nuances gesproken:

Een paar weekjes geleden een oud Pentaxje MF 50mm F/1.7 gekocht voor 20 Eurootjes , dit resulteert op mijn ist-DL dus in een bescheiden portretlensje van 75mm F/1.7 ... heu... hoeveel kost de Nikkor 85mm F/1.8 ook alweer ...?
                          Ik las onlangs, dat moesten ze de Pentax 50mm lensen van 1,7 van 30 jaar terug nu maken de prijs tussen de 1000 en 1200 euro zou liggen...

Ikzelf heb ook een 50mm pentax lens van 1976, onvoorstelbaar hoe goed die lens nog werkt... de manuele focus ring is perfect qua gevoel.

Qua service kan ik nog zeggen dat men ingebouwde flits defect was 2 dagen na ik hem gekocht had, de flits wou niet openen tenzij ik er even tegen duwde. Ik heb toen contact gehad met pentax nederland, en via van den borre is deze opgestuurd en na 1 week was hij terug bij van den borre met een volledig nieuw flitsgedeelte...

A--

Comment

Working...
                          X