Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d50???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon d50???

hallo,

ik gebruik nu een s5600 en wil graag de nikon d50 incl. 18 - 55mm lens kopen. Ik fotografeer voornamelijk honden buiten en op shows. Ik maak nu de buiten foto's met een hoge sluitertijd en een lage diafragma waarde zodat ik met de mooie wazige achtergrond maak, maar dan moet het wel goed licht zijn buiten. Nu is mijn vraag is deze lens bij de nikon hier goed voor??

Re: nikon d50???

Als je iemand in je omgeving of op hondenshows kent die met zulke lens fotografeert kan je direct eens kijken welke resultaten dit oplevert. De kitlens heeft als nadeel, denk ik, dat het grootste diafragma (laagste F-getal) varieert van 3.5 (bij 18mm) tot 5.6 (bij 55mm). Om iets scherp te krijgen op de voorgrond en wazig in de achtergrond is het nuttig dat je een groot diafragma hebt F/2.8 bijvoorbeeld. Voorts weet ik niet of het bereik 55mm voldoende is om mooie beeldvullende foto's te maken, het zal een beetje afhangen of je dicht bij de honden kan komen. Een alternatief, (zeker niet het enige alternatief, maar ik haal hem hier aan omdat deze prijs/kwaliteit behoorlijk goed is), voor de kitlens zou een Tamron 28-75 F/2.8 kunnen zijn. Ook daarmee moet je niet ver van de honden staan, maar je kan toch al een beetje verder inzoomen dan met de kitlens, en vooral dit objectief beschikt over een diafragma F/2.8 in heel het bereik.

Comment

bij de fuji die ik nu heb krijg ik pas de achtergrond wazig als ik helemaal inzoom, dus moet ik ver van de honden staan. is dit bij de d50 ook nodig???

en op de shows binnen hoeft de achtergrond niet wazig te zijn maar wel scherp want het is meestal onder tl-belichting.

Comment

is het eerder niet zo dat je die "wazigheid" (kleine scherpte diepte) verkrijgt door je diafragma te vergroten ? heeft slechts weinig te maken met inzoomen denk ik, ik verkrijg een geweldige scherpte diepte met een vaste 50mm 1/8 helemaal open dus daar is geen sprake van zoom, als je dan nog eens spreekt van heel flauw licht zit je ook nog goed met die lichtsterke lens

vriendelijk groeten, dimidub
        ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
        http://www.flickr.com/photos/dimidub/

Comment

maar is het wel verstandig om dan me s5600 te verkopen en een d50 te kopen?? of zou het verstandiger zijn om gelijk een 350d te kopen?

Comment

ik zie niet in watdat de canon 350 meer of beter is tov de D50 nikon
            beide zijn kwalitatief evenwaardige fototoestelen
            ok de canon heeft iets meer pixels maar als je nooit groter afprint dan A4 formaat is dat maar bijkomstig
            plus de D50 is een stuk goedkoper
            dat geld kun je gebruiken om een betere lens te kopen (zoals oa de tamron 28-75 1:2.8)
            en daarbij de nikon 50mm 1:1.8 voor binnen foto's te maken

Comment

welke lens zou voor mij goed zijn dan om goede buiten foto's te maken van honden?? het liefst met een kleine scherpte diepte zodat de achtergrond mooi wazig is! en de sluitertijd snel voor het geval ze net bewegen, dus met die combinatie moet de lens veel licht opvangen, toch?

Comment

Ga eens langsd de bibliotheek en/of boekenwinkel, of is dat sinds vandaag boekewinkel?, en zoek een goed boek over fotograferen, niets over digitaal enz. dat komt later wel, maar over sluitertijden, diafragma, gevoeligheden, brandpuntsafstanden ed.. Dan kun je daarna waarschijnlijk een betere keuze maken. Het is trouwens beter om in goede(kichtsterke) lens te investeren, dan in een body, lens blijft goed, maar bodies verouderen snel. Dwz technisch, ze blijven natuurlijk lang hun kwaliteit houden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ga eens langsd de bibliotheek en/of boekenwinkel, of is dat sinds vandaag boekewinkel?, en zoek een goed boek over fotograferen, niets over digitaal enz. dat komt later wel, maar over sluitertijden, diafragma, gevoeligheden, brandpuntsafstanden ed..
                  Dat lijkt me zeker geen slechte raad, een goed boek over fotografie is zeker een aanrader, zowel voor de beginner, als de iets meer gevorderde amateur. Je kan veel beter leren fotograferen als je ook af en toe een boek leest hierover. Ik heb voorts een paar links naar sites die je ook kunnen helpen, de eerste is een welliswaar korte basis voor de fotografie, zeker niet alles komt aan bod, maar je hebt met een paar woorden al een idee over een aantal belangrijke begrippen.
                  De tweede site is voor jou specifiek zeker de moeite, het is mogelijk om de scherpte-diepte te berekenen, voor jouw camera, voor je diafragma opening, brandpunt, afstand tot onderwerp etc. Ik zou zeggen speel daar eens een beetje mee. Zeker de moeite, als je specifiek wil gaan experimenteren met DOF (scherpte-diepte)

Depth of field and hyperfocal distance calculator

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76
                    Dat lijkt me zeker geen slechte raad, een goed boek over fotografie is zeker een aanrader, zowel voor de beginner, als de iets meer gevorderde amateur. Je kan veel beter leren fotograferen als je ook af en toe een boek leest hierover. Ik heb voorts een paar links naar sites die je ook kunnen helpen, de eerste is een welliswaar korte basis voor de fotografie, zeker niet alles komt aan bod, maar je hebt met een paar woorden al een idee over een aantal belangrijke begrippen.
                    De tweede site is voor jou specifiek zeker de moeite, het is mogelijk om de scherpte-diepte te berekenen, voor jouw camera, voor je diafragma opening, brandpunt, afstand tot onderwerp etc. Ik zou zeggen speel daar eens een beetje mee. Zeker de moeite, als je specifiek wil gaan experimenteren met DOF (scherpte-diepte)

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                    Ik vind het persoonlijk ook een goed idee om een boek over fotografie te kopen, Een simpel boekje van Canon zelf (het ABC van de fotografie) is ook al heel goed, daar staat heel goed alles uitgelegd over diafragma's en sluitertijden,... Dit is wel echt voor beginners, je kan er steeds op terug vallen, een geheugensteuntje
                    Zelf heb ik toevallig vorige week nog een boek gekocht over een fotograaf, ik vind leuk om weten; de sluitertijden, diaframa's, lenskeuzes, onderwerpen
                    Last edited by karolli; 1 augustus 2006, 15:59.

Comment

Ik zou je aanraden om de Nikon d50 met de twee kitlenzen te kopen. (18-55 en 70-300) Met de telelens (70-300) zul je mooie foto's kunnen maken.
                      [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

FotoBlog

Comment

ik ben net wezen kijken en ik denk dat ik toch voor de 350d ga. heb ook nog bij de e500 gekeken, maar heb me laten vertellen dat de kwaliteit van de 350d beter is als de d50 en de e500. Wat is jullie mening daarover??

nu dus dan maar eerst me nog geen 2 maanden oude s5600 verkopen

Comment

Kwalitatief zal de 350D niet veel verschillen met de D50. Op zich zijn beide toestellen zeer vergelijkbaar, ook de kitlenzen van deze toestellen zullen niet ver uit elkaar liggen. Ik denk dat geen van beide een slechte keuze is. Welke je neemt van deze twee zal niet de bepalende factor zijn voor de foto's. De persoon die de foto's maakt en de lens die gebruikt wordt zal een grotere rol spelen dan de 350D of D50 op zich, denk ik.

Comment

maar heb me laten vertellen dat de kwaliteit van de 350d beter is als de d50 en de e500. Wat is jullie mening daarover??
                            Lap... daar heb je 't weer !
                            Geloof daar maar geen jota van, ze hebben dus gewoon op de Canon een grotere commissie, da's alles. Verder zal ik hier niet op ingaan, slecht voor mijn gemoedstoestand !
                            It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

kwalitatief zijn beide toestelen aan elkaar gewaagd (bij nikon zelfs wat minder plastic eraan )
                              jong jong toch wat de verkopers tegenwoordig niet uit hun botten durven lullen om het grofweg te zeggen
                              een pentax ,nikon,canon en olympus zijn in de opstapklasse allemaal kwalitatief goede toestelen
                              je bent beter af met een deftige lens dan met de kitlens daar zul je meer verschil in zien

Comment

Working...
                              X