Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ligt dit aan de camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ligt dit aan de camera?

Aha, dus mijn DDL/compact cameratje geeft bij zelfde ISO waarden minder goede resultaten...
    Kort samengevat wat ik van alle uitleg hier versta:

Een compact camera heeft een kleiner diagragma zowiezo, daardoor komen de f getallen niet overeen in scherptediepte met de f getallen van een DSLR, gewoon omdat de opening zowiezo al kleiner is. Een 1/8ste van een kleine opening zal hetzelfde zijn als bv 1/16de bij eenDSLR die een grotere opening heeft (andere waarden waarschijnlijk maar zo is het toch ongeveer). Scherptediepte heb je dus zowiezo meer bij een compact camera op f8 dan bij een DSLR op f8, maar bij een DSLR komt dan meer licht binnen op f8... Om dezelfde scherptediepte te krijgen op een DSLR moet je naar +-... f32 (?). Er komt dan wél evenveel licht binnen dus de sluitertijd zal dan dezelfde blijven. Om bij dit soort 'zwak' licht dus een goed belichte foto te nemen uit de hand moet ik dus zowiezo de ISO omhoog kunnen zetten en inboeten aan scherptediepte... OOK bij een DSLR.
    http://www.openminded92.be
    Kodak Easyshare DX7590

Comment

Bijna juist.
      F8 op een compact blijft gelijk met F8 op een DSLR. De opening is wel kleiner dan met een DSLR maar de sensor is ook kleiner. Omdat ISO, F en sluitertijd vaste gegevens in fotografie zijn, die altijd in een vaste relatie(is feitelijk de technische basis van fotografie), is de ISO waarde van de camera de enige parameter, die de fabrikant kan instellen, om deze parameters te laten kloppen met andere camera's.
      Met andere woorden: ze ontwerpen een camera met een bepaalde sensorgrootte, ze zetten er een lens op die in proportie staat tot de sensorgrootte. Op deze moment liggen, bij het nemen van een foto de F-waarden en tijd vast. Daar kan niet meer mee gefoeffeld worden. Er wordt nu bv een referentiefoto genomen op bv 1/60 sec en bv F8 en die wordt dan vergeleken met die van een referentie camera op bv ISO 100. Nu wordt in de camera de versterking van de sensor zo ingesteld, dat de referentie foto dezelfde belichting heeft als die van de referentie camera en op dat punt hebben we dan ISO 100. De camera is nu gecallibreerd. Ik zeg niet dat het scenario effectief zo wordt gedaan. Het gaat om het principe(de callibratie zal wel een stuk automatischer en nauwkeuriger zijn.)
      Zo zal dus een foto bij ISO 100-F8 en 1/60 op een compact hetzelfde belicht zijn als op een prosumer, als op een DSLR en op een film van 100ASA. Ruis en scherptediepte zullen niet hetzelfde zijn. Daar spelen de fysieke eigenschappen terug een rol.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik moet zeggen dat als ik jouw foto bekijk ik veel meer een probleem heb met de blooming en bewegingsonscherpte dan een DOF probleem.

De blooming zal minder erg zijn met een DSLR, en een statief(of IS) helpt dan weer tegen de bewegingsonscherpte.

Comment

Waw ik leer echt vanalles bij.

Die blooming (veronderstel dat dat het in-elkaar vloeien van het wazige beeld) zag ik als onscherpte.
          http://www.openminded92.be
          Kodak Easyshare DX7590

Comment

Working...
          X