Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf digtale EOS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf digtale EOS

Hallo iedereen,

Ik heb momenteel een analoge Canon EOS 500, met de originele lens EF 35-80 &:4-5.6 II. Verder heb ik destijds een zoomlens bijgekocht (sigma 70-300 1:4-5.6 DL Makro). Verder heb ik enkele filters van Cokin.
    Ik ben heel tevreden van beide toestellen. Ben een gelegenheidsfotograaf, dus niet de professionele, of gepassioneerde fotograaf.

Ik zou graag een digitaal toestel aanschaffen een 300D of een 350D, afhankelijk van het aanbod.

Vraag 1: waarop moet ik letten als ik een tweedehands toestel koop?
    Vraag 2: kan ik mijn zoomlens gewoon gebruiken op digitale toestel of moet ik deze ook weer nieuw/tweedehands kopen?
    Vraag 3: Hoeveel zouden mijn huidige toestellen opbrengen als ik ze zou verkopen?

Alvast bedankt aan de mensen die me goede raad kunnen geven!

R
    Last edited by El_Role!; 9 juli 2006, 21:16.

Re: Aanschaf digtale EOS

Oorspronkelijk geplaatst door El_Role!
    Vraag 1: waarop moet ik letten als ik een tweedehands toestel koop?
    Vraag 2: kan ik mijn zoomlens gewoon gebruiken op digitale toestel of moet ik deze ook weer nieuw/tweedehands kopen?
    Vraag 3: Hoeveel zouden mijn huidige toestellen opbrengen als ik ze zou verkopen?
    antw 1 : aantal clicks (niet altijd te achterhalen),stof op de sensor (is makkelijk te verwijderen en het toestel werkt ook MET een stofdeeltje op de sensor)
    antw 2 : Yep. Wel rekening houden met de cropfactor van de sensor. Uw zoom komt dan op een 112-480mm !!!
    antw 3 : een eerlijk antwoord : geen kneit. Kijk maar eens op E-bay wat daar een analoog nog gaat.

En er zullen nog wel meerdere antwoorden komen.
    Veel plezier met de omschakeling naar digitaal.

Dixie
    ooit ... .

Comment

Waar je zeker nog op moet letten:
      - Algemene "wear en tear".
      - Doet de interne flitser het nog en komt die goed omhoog?
      - Doet de hotshoe het nog (neem een externe flitser mee!)
      - Doet de orientatie sensor het nog? Even in het menu controleren of autorotate aan staat en dan even twee fotos schieten in beide portrait standen (een keer met de klok mee eneen keer tegen de klok in gedraaid). Bij het chimpen moeten de fotos keurig gedraaid op het LCD te zien zijn.
      - Controleer of de USB verbinding nog werkt
      - Controleer of de pennen van het CF slot niet verbogen zijn
      - Doet de autofocus het nog goed?
      - Klopt de belichtingsmeting nog ongeveer?
      - Functioneren alle knoppen zonder te blijven steken?
      - En als je het echt niet laten kunt: controleer op dead en stuck pixels

Oorspronkelijk geplaatst door moeikketreimeloe
      antw 2 : Yep. Wel rekening houden met de cropfactor van de sensor.
      Nou, eh... die telezoom is een oude Sigma. Het is heel goed mogelijk dat die gerechipped moet worden en of dat nog kan (en tegen welke prijs) kun je beter eerst even navragen bij Sigma Benelux zelf.

De andere is een originele Canon, hoogstwaarschijnlijk gaat die nog wel werken op een digitale body.

Neem beide objectieven mee als je gaat kijken en controleer of ze werken i.c.m. de beoogde body.

De EOS500 body is inderdaad niet veel meer waard vrees ik. Het is natuurlijk al een oud bakkie, analoog (en dus niet meer gewild) en niet echt een top-of-the-line model. Ik zou 'm erbij houden voor het sentiment of 'm weggeven aan een student ofzo (als die hem tenminste nog hebben wil ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
        Waar je zeker nog op moet letten:
        - Algemene "wear en tear".
        - Doet de interne flitser het nog en komt die goed omhoog?
        - Doet de hotshoe het nog (neem een externe flitser mee!)
        - Doet de orientatie sensor het nog? Even in het menu controleren of autorotate aan staat en dan even twee fotos schieten in beide portrait standen (een keer met de klok mee eneen keer tegen de klok in gedraaid). Bij het chimpen moeten de fotos keurig gedraaid op het LCD te zien zijn.
        - Controleer of de USB verbinding nog werkt
        - Controleer of de pennen van het CF slot niet verbogen zijn
        - Doet de autofocus het nog goed?
        - Klopt de belichtingsmeting nog ongeveer?
        - Functioneren alle knoppen zonder te blijven steken?
        - En als je het echt niet laten kunt: controleer op dead en stuck pixels
        Amai,nog meer dan ik ergens ver in mijn achterhoofd had steken
        En wat heb ik gisteren gedaan ? Juist ja,20D gekocht en omdat ik wist dat hij was nagezien door canon heb ik dus niet meer gedaan dan het toestel eens opgezet en 1 foto mee getrokken.
        Als je de persoon niet kent kijk dus zeker deze zaken allemaal na. Dat bespaard je een "ze hebben me hier goe bij mijn ******-gevoel" achteraf.

Tussen haakjes (nu ligt hier toch wel een 300D te koop sinds gisteren zekers )
        ooit ... .

Comment

Bekijk ook de algemene situatie bij aanschaf van een tweedehands. ( en dat is niet alleen geldig voor een fototoestel ) Ben jij nu de tweede eigenaar of reeds de elf en dertigste ?
          Heeft de eigenaar de originele verpakking en facturen nog ? Wat is de reden van verkoop ? Als het verkocht wordt omdat de eigenaar een serieuze upgrade doet, ben je al een stap dichter.
          Is het sop de kool waard ? Maw, ben je niet beter af met een beetje meer centen op tafel en een nieuw toestel ?
          En het analoog toestel ? Zoals reeds aangehaald, hou het bij, het kan nog eens van pas komen.
          Greetzzzzzzzzzzzz......
          Wonnie
          www.spectare.be

Comment

Tnx guys !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wonnie
              Heeft de eigenaar de originele verpakking en facturen nog ?
              De fakturen kan ik begrijpen, maar de originele verpakking????? Wat is het nut van het bewaren van een lege doos, die alleen veel lucht heeft bevat en weinig camera, behoudens het overtuigen dat ik de camera heb gekocht en niet gestolen of whatever. Maar dat zie je toch aan de rekening. Verpakking gaat bij mij gelijk de container in, zelf als er staat alleen garantie bij originele verpakking.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                De fakturen kan ik begrijpen, maar de originele verpakking????? Wat is het nut van het bewaren van een lege doos, die alleen veel lucht heeft bevat en weinig camera, behoudens het overtuigen dat ik de camera heb gekocht en niet gestolen of whatever. Maar dat zie je toch aan de rekening. Verpakking gaat bij mij gelijk de container in, zelf als er staat alleen garantie bij originele verpakking.
                Wel man, dan gooi je steeds centen weg, uit ervaring weet ik dat bij herverkoop een toestel meer opbrengt als het kan worden aangeboden in zijn orginele verpakking. Ik hou al mijn dozen bij.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  Wel man, dan gooi je steeds centen weg, uit ervaring weet ik dat bij herverkoop een toestel meer opbrengt als het kan worden aangeboden in zijn orginele verpakking. Ik hou al mijn dozen bij.

MVG, Jeff
                  Algemene regel is ook voor elektronische en elektrische toetellen om minstens de originele verpakking bij te houden tijdens de garantie. In dit geval ben ik het volledig let Jef eens. Als alles mooi in de originele verpakking wordt verkocht, zal het bij voortverkoop wat meer opbrengen.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De staat van de verpakking kan soms ook iets zeggen over de verkoper. Als de originele verpakking er goed uit ziet, zoveel te beter. Ziet ze er slecht uit, oppassen, want wie weet hoe en waar bewaart die zijn spullen.
                    Zeker voor dure dingen hou ik mijn verpakking bij; Verkoop, garantie, en bescherming als hij ergens naartoe moet voor reparatie. (een zakje raken ze makkelijk kwijt)
                    Bovendien; als je ooit wil verkopen op e-bay (bijvoorbeeld een filter) komt de doos handig van pas bij de verzending...

Greetz,
                    Pieter
                    www.fotopie.be
                    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

hou ook mijn dozen bij
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Hmm, doe ik toch wat verkeerd. Ik gooi de dozen weg zodra ik het idee heb dat het goed werkt. Waar moet ik al die rommel laten ?

Misschien maakt het verschil dat ik geen rekening houdt met doorverkoop ?
                        Ik houd de spullen todat ze de vuilnisbak ingaan.

Opzich klinkt het wel logisch als je rekening houdt met doorverkoop. Met garantie heb ik nog nooit problemen gehad door het ontbreken van de originele doos. Mag ook geen probleem vormen. De garantiezit op het apparaat,niet op de doos.
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
                        X